Een oude bekende, want behoorlijk vaak gespot in en rond Amsterdam. Maar de eigenaar van Neerlands enige Artega GT vindt het tijd voor iets anders en dus kun jij in het bezit komen van deze unieke sportwagen.
Toen we in 2007 voor het eerst met de Artega GT kennis maakten, stond bij Porsche nog de eerste generatie Cayman in de showroom. Qua layout een briljante sportwagen, maar qua looks niet bepaald een nekkendraaier. Dat zou weliswaar met de tweede generatie in 2012 worden opgelost, maar gelukkig was er voor die tijd al de Artega. Vergelijkbaar in concept en met een Volkswagen 3.6 VR6 met 300 pk voor de aandrijving. Helaas leverde Volkswagen dat blok in de Passat R36 enkel met automaat en dus is ook elke Artega GT voorzien van zo’n bak.
Journalisten waren lovend over de Artega en qua prijs was de auto een regelrechte concurrent voor de Boxster. Toch kozen potentiële klanten liever voor de klinkende naam uit Zuffenhaussen en moest Artega in 2012 alweer haar poorten sluiten. Victor Muller kocht de rechten om de uitstekende basis van de Artega GT te gebruiken voor een nieuwe Spyker. Deze wat gekunstelde B6 Venator haalt het qua looks wat mij betreft niet bij de Artega.
Volgens de RDW staat er slechts één Artega op Nederlands kenteken. Deze 44-XGG-9 staat echter niet te verstoffen in een privécollectie, maar wordt goed gebruikt. Het aantal keer dat de auto door jullie gespot is, is al niet meer op twee handen te tellen.
Deze Artega werd gebouwd in 2010 en kwam in de zomer van 2012 naar Nederland. Sinds die tijd was de auto in het bezit van één eigenaar, die de kilometerstand op 35.178 km bracht alvorens de auto in een showroom te parkeren. Voor 65.900 euro word je eigenaar van dit unieke voertuig. Da’s flink geld, want voor exact dat bedrag vinden we ook een Porsche Cayman S uit 2013 (de fraaie tweede generatie dus) met 29.312 kilometer ervaring en een vermogen van 326 pk. Deze Alfa Romeo 4C uit 2014 (3.500 km!) valt eveneens binnen hetzelfde budget. Maar die zijn natuurlijk wel een stuk minder exclusief en uniek dan de Artega GT en dat is in deze klasse ook wat waard.
rolov zegt
Ik zou toch voor de alfa gaan. Ik vind het helemaal niks.
pjotr zegt
Koop je zo’n auto, zit je tegen een sneu VAG dashboard aan te kijken?
vtechlover zegt
@pjotr: haha krijg nou joh! Nog niet opgevallen, nou vind ik hem gelijk een stuk saaier.
willeme zegt
@pjotr: ik vind dat eigenlijk wel strak staan. Interieurs is bij sportwagens een ondergeschoven kindje, en een Volkswagen ziet er altijd keurig uit.
Anders zit je hier naar te kijken:
http://blog.jpblogauto.com/public/Logos6/farbio06.jpg
henk123456 zegt
@pjotr: Lijkt wel een VW Bora interieur
mashell zegt
@pjotr: Aan de andere kant, jij hebt dan wel coolste Golf 4 van heel het dorp!
raym zegt
@pjotr: nu je zegt idd. Was me niet eens op gevallen.
teijgher zegt
Hele coole bak! Maar wat een geld…
En kun je dit gewoon door een VW specialist laten onderhouden?
flik2punt0 zegt
Stond die tijdje terug niet ook al te koop? Wel mooie wagen daar niet van!
ghost zegt
@flik2punt0: klopt, mijn pa heb er voor een moment nog over nagedacht, vanwege de uniekheid. Toen was deze nog in handen van de toenmalige eigenaar.
wiellem zegt
@ghost: hij heeft erover nagedacht. Niet hij heb erover nagedacht!
jordydeknecht zegt
@wiellem: Willem. Niet Wiellem.
wiellem zegt
@jordydeknecht: En waar slaat dit nou op? Ik weet zelf wel hoe ik m’n naam moet schrijven. Let jij maar wat beter op in de les
e36thuglife zegt
die intrieur lampies zijn wel kerstboom
Rob zegt
Wat mij betreft de allermooiste sportwagen van de afgelopen – wat zullen we eens zeggen – 35 jaar? Ja, die stelling durf ik wel aan. En dan bedoel ik 35 jaar and counting….
Edge zegt
@Rob: Echt? Zou je deze Artega -puur op uiterlijk- verkiezen boven bijvoorbeeld een Alfa Romeo 8C Competizione of Aston Martin DB9? Mooi is ‘ie absoluut, maar o.a. die twee wagens staan bij mij toch een heel stuk hoger op het lijstje van mooiste auto’s.
sr20det zegt
@edge: stuur van een aston is wel lillek, daar zit je wel het meest tegen aan te kijken.. ondanks dat dit stuur niet het mooiste is (belachelijk grote vag-airbag) vind ik m een stuk beter te pruimen dan die van aston, maar goed.. die blauwe metertjes en schermpjes zijn wel weer verschrikkelijk.
Rob zegt
@Edge:
Jup echt. Het formaat en de proporties benaderen perfectie.
Stoer (want gedrongen) en vriendelijk (want sierlijk lijnenspel) tegelijk. Alles klopt gewoon: precies helemaal exact goed. Ik Kan gewoon niks vinden dat mij stoort.
En het ding is met middenmotor en 300pk op 1100kg meer sportwagen dan de 8C en DB9 bij elkaar….
willeme zegt
@edge: mooier dan de 8C is niet zo heel erg moeilijk. Niet dat de 8C lelijk is, maar niet van uit elke hoek is het een beauty (imho)
De DB9 is weinig op aan te merken, maar ja: de ontwerper van de DB9 had ook een vinger in de pap bij het ontwerpen van de Artega GT. Ik kan @Rob zeker begrijpen. Met name in het echt is het een beeldschone auto. Gedrongen, atletisch, elegant en bijzonder zonder daarbij patserig te zijn. Op zich erg knap.
honeyhanger zegt
@Rob: rob je bent dronken, ga naar huis.
Rob zegt
@honeyhanger:
Oke, noem eens wat op dan, nuchtere Honeyhanger. Ik ben benieuwd.
lincoln zegt
@Rob:
Ford GT komt aardig in de buurt ..
Rob zegt
@lincoln:
Eens. Het retroding en ook de nieuwste GT zijn steengoede ontwerpen. Maar toch, de compactheid van de Artega wint het toch. (nipt!) ;-)
lincoln zegt
@Rob:
Yep .. Blij mij ook .. Om het even een beetje ..
Cleaner gaat een “sport”auto niet worden ..
reinoutgtr zegt
Ik zou deze auto zeker boven de 4c en de Cayman verkiezen, prachtig apparaat.
janmetdelangeachternaam zegt
Lijkt wel een beetje op een 570s
janmetdelangeachternaam zegt
@janmetdelangeachternaam: Edit: dat bedoel ik andersom natuurlijk
viezefreddyw zegt
Qua design een prachtige auto! Doet me een beetje denken aan een 488 GTB. Wel jammer van het dash.
Edge zegt
Heel erg leuk, maar leuker dan een 4C? Dat nou ook weer niet. Wel jammer dat het merk zo’n pijnlijke dood is gestorven, want de potentie om uit te groeien tot een stabiele kleine sportwagenfabrikant was wel aanwezig.
beefcake zegt
@edge: waarom is het misgegaan?
willeme zegt
@beefcake: ontwikkelingskosten en productiekosten waren te hoog. Dus om de boel rendabel te maken moest de prijs omhoog.
De Artega GT begon als Cayman rivaal. Zowel qua prijs als prestaties. Maar dit werd later 911 geld.
Kwalitatief waren en zijn het hele goede auto’s. Echt bijzonder goed. Dus dat geld is ie wel waard.
Dit was ook de basis voor de Spyker B6 Venator die er natuurlijk nooit kwam.
kilum zegt
Dit is nou precies zo’n auto die nog wel eens een klap meer geld waard kan worden in de toekomst. Ziet er goed uit, rijd goed is snel en exclusief.
mrrallycross zegt
Jammer dat ze het niet gehaald hebben. Ze hadden blijkbaar wel goede ideeën over auto’s!
bmwm3gtr zegt
Ziet er erg gedateerd uit. Bah!
willeme zegt
Eigenlijk de ideale auto. Handeling scheen magistraal te zijn. Evenals de bouwkwaliteit. Stond op een zeldzaam hoog niveau. De Passat motor is best uniek, want veel zijn er niet van gebouwd (R36) en het geluid was behoorlijk kenmerkend.
Ook leuk: Karl-Heinz Kalbfell was een van de krachten achter het project. Jullie kennen Karl-Heinz nog wel van de beste auto aller tijden: de Alfa Romeo 159 was ontwikkeld met hem aan het hoofd.
Het design was gedeeltelijk tot wasdom gekomen door Henrik Fisker (BMW Z8, Aston DB9/Vantage en Fisker Karma).
Het idee was om een betaalbare sportwagen te construeren, in plaats van de allersnelste en allerduurste auto ter wereld. Kijkend naar de concurrentie deed de Artega het erg goed. Denk aan inderdaad de Cayman, maar ook de Lotus Evora en Farboud GTS.
Binnen een paar jaar was het allemaal afgelopen. Artega ging failliet, de 159 uit productie en Kalbfell overleed.
partimarti zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
stfu zegt
Van voren best gaaf en zijkant ook. Achterkant en vooral de lichten ogen goedkoop. En dat interieur… Wow, dat is een Golf interieur? Niet zo gek dat men dan voor een Cayman gaat.
mckroket zegt
ik vind hem niet mooi, buitenkant wel, maar die velgen weer niet. en die binnenkant… volkswagen polo all over again met gekke hoogglans en kerst verlichting. en geen elektrisch ramen?!?
willeme zegt
@mckroket: alle Artega’s GT hebben standaard elektrische ramen.
Dutchdriftking zegt
Jammer dat het zo duur en zeldzaam is. Leuke auto!
sracert zegt
Raamslingers en DSG bak?, nee bedankt. wel een mooi ontwerp v/d auto, jammer
kevin_krystofiak zegt
Alijd al een prachtige auto gevonden…
kliko zegt
Leuke auto, maar niet 66.000 euro leuk.
e36thuglife zegt
die raamslinger kan helemaal niet ronddraaien want dan komt ie tegen die ding op de deur
kwatkam zegt
@e36thuglife: Dat viel mij ook op. Zal toch niet?
nopetrolnofun zegt
@e36thuglife: heel goed gezien! Het is dan ook geen raamslinger, maar daarmee bedien je de elektrische ramen.
redbee5 zegt
Dat die voorkant zo mooi kan zijn en de achterkant zo lelijk. XO
alibombali zegt
Mooie auto, voor 20 rooitjes.
Meer is hij nooit waard, geen pedigree zoals een Lotus of een Porsche en qua prestaties geen match voor een 4C of Exige.
toyotafortuner zegt
Zou t best boven genoemde concurrenten kiezen. T is een erg mooie wagen, al vanaf de eerste keer dat ik m in t vlees zag
evo3 zegt
Ik heb er een paar rondje in gereden in een knalgroene op Zandvoort. Het was de leading car tijdens de 12h van Zandvoort in 2014. De auto viel mij toen erg tegen. Heel erg krap van binnen, slechte rijderspositie en een bijzonder matig onderstel. In vergelijking met mijn Lotus Europa was enkel het motorgeluid van de VR6 veel beter. Ruilen? NO WAY!!
henri2 zegt
Collecors item! slechts 135 handgebouwde exemplaren . Dak + kofferklep in carbon (vraag maar eens bij BMW wat dat kost), chassis aluminium. Maak je geen zorgen over dashboard , dat is state of the art want dat is een van de eerste TFT schermen in een auto , met programmeerbare outlay. En die raamslingers :design-grapje ; ze zijn electrisch , je bedient ze door enkele mm omhoog te heffen of omlaag.
De auto is in real life veel imposanter dan op foto. En beter afgewerkt dan mijn Lotus.