De elektrische Volkswagen Up is een hitje, ondanks dat de basis 8 jaar oud is.
Het is bijna niet te geloven dat Volkswagen Up al zo lang op de markt is. De auto werd in 2011 onthuld en de productie startte helemaal aan het einde van dat jaar. Aan het einde van vorig jaar werd de vernieuwde nieuwe E-Up! in productie genomen.
Volkswagen meldt heel content dat de geëlektrificeerde modellen zeer in trek zijn. Nu klinkt dat als een enorme open deur. Vergeet niet dat de subsidies in het verleden véél gematigder waren in Nederland. Sterker nog, dankzij ons belastingsysteem kreeg onze markt voorrang om maar zoveel mogelijk auto’s te leveren.
e-Up!
We zeggen overigens express ‘waren’, want ook in Duitsland krijgen consumenten korting op elektrische auto’s van de overheid. In Duitsland betaal je 21.975 euro voor een ‘Eup’ (koosnaampje), maar dankzij een subsidie van 6.570 euro daalt de prijs naar 15.405 euro. Dan zit je bijna op het niveau van een reguliere Volkswagen Up. Mede daardoor is de kleine elektrische stadsrakker van VW bijna net zo populair als de best zuinige Up met benzinemotor. 1 op de 2 verkochte Ups is inmiddels elektrisch. Een opmerkelijk succes, zeker als je er rekening mee houdt dat de ID.1 binnenkort op weg is.
Passat GTE
Een andere Volkswagen die al een tijdje meegaat, doet het ook nog steeds heel erg aardig: de Passat. In Nederland was dit model een tijdje heel erg populair. Je had een grote, representatieve familieauto, maar dan met weinig bijtelling. Nu worden autoliefhebbers er misschien niet heel erg warm van, maar ja: koelkast liefhebbers hebben waarschijnlijk wat aan te merken op zo’n witte Philips die hier in de keuken staat. De Passat GTE is vijf keer populairder dan vorig jaar. 15 procent van de verkochte Passats in Duitsland is op dit moment een GTE.
Nieuwe plug-ins op komst
Mede dankzij het succes van de elektrische Volkswagen Up en Passat GTE zijn er meerdere plug-in hybrides bevestigd voor 2020. De Golf PHEV (204 pk) en Golf GTE (241 pk) kenden we al. De Touareg R (462 pk) is inmiddeld ook een publiek geheim. Daartussen in komen nog twee interessante modellen, de Arteon GTE en Tiguan GTE. Met namde die Arteon GTE had er wat ons betreft al mogen zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
“Een opmerkelijk succes, zeker als je er rekening mee houdt dat de ID.1 op weg is.”
Jaja, over een jaar of vijf…
henkp1 zegt
Branded content ofzo??
In Nederland is de eup helemaal geen gigantisch succes, van de e-Mini worden er bijvoorbeeld 3x zoveel verkocht.
willeme zegt
@henkp1:
Nee. Wij geven het altijd aan wanneer het brandend content is of een advertorial. In dit geval is het artikel niet in opdracht geschreven ;-)
bernoulli zegt
@henkp1: geloof het meteen hoor, maar waar staan die cijfers?
henkp1 zegt
https://www.kentekenradar.nl/registraties/
bernoulli zegt
@henkp1: thanks. Ik zie alleen geen cijfers voor de E-versies.
bernoulli zegt
@henkp1: leuk om altijd onderaan te kijken. Zoals die ene Peugeot 307(!) in januari. ?
peugeotrijder zegt
@henkp1: in Nederland is de E-Up! Voor dit jaar uitverkocht dus het is een aardig succes..
flutterby zegt
@peugeotrijder: makkelijk uitverkocht raken met een gelimiteerde productie.
frank2b zegt
Zijn er al meer dan 7 Up’s in de elektrische variant verkocht dan?
timbre zegt
Ik rij er al 2 jaar mee. En de mijne was nummer 365 in Nederland,.
Je ziet ze niet zoveel omdat je ’t eigenlijk alleen aan de koplampen kunt zien.
moveyourmind zegt
Met de prijs in Duitsland na subsidie is die e-Up gewoon een heel aantrekkelijk alternatief voor de gewone Up, of een andere auto in deze klasse.
In Nederland komt de e-Up straks, als de subsidie op electrische auto’s in gaat tegen de 20.000 Euro. Dan wordt het toch een heel ander verhaal.
renskuhh zegt
@moveyourmind: 90% van de e ups die verkocht worden is toch Private Lease. Dan kost de auto 270 euro per maand en dan is die ineens aantrekkelijk
gertjan2012 zegt
@renskuhh: Laat eens zien waar je hem kunt private leasen voor zo’n bedrag dan ? Ik kom zo’n E-Up niet tegen voor minder dan 370 euro in de maand. Dan is het wat mij betreft zeker niet meer interessant.
renskuhh zegt
@gertjan2012: excuses, ging over de Seat MII Electric en die zijn nu volgens mij uitverkocht. Wel was er voor een tijdje de citigo electric voor 200 in de maand maar dat was binnen 2 weken ook uitverkocht
mauwerd zegt
Zat er dik in, het is de enige EV in dit segment. Snap ook niet dat andere merken dit laten gebeuren.
arhanso zegt
De Up! had altijd een elektrisch futuristisch design. Ze moesten hem alleen nog elektrisch maken. :-)
Dutchcarwizard zegt
Wat krijgt Autoblog hiervoor?
mauwerd zegt
Toch wel knap van Volkswagen eigenlijk, als je je realiseert dat Dieselgate pas een paar jaar geleden bekend werd. En nu is het volop EV nieuws bij hun en verkopen ze E Golfjes, E Up’s, staat de ID3 in de startblokken, volgend jaar de ID4, een E tron, E tron sportback en dan vergeet ik er vast nog wel een paar.
baklava zegt
Heb er nog nooit een gezien. Lul niet.
Homer55 zegt
Nog saaier dan het al was
mashell zegt
Juist niet. Zo’n eUp! rijdt juist erg prettig, lekker vlot en stil. Geeft het zo gevoel een veel duurdere auto te rijden.
Homer55 zegt
Zou kunnen… Maar ik ben nog lang niet klaar voor elektromobielen. Ik moet horen en voelen hoe zwaar de motor het heeft of hoe smeuïg het loopt. Voelen hoe de automaat schakelt. Elektro is pedaal intrappen en vvvzzzz…..
florisje zegt
@Homer55: Wat de boer niet kent…
RutgerK zegt
En al die merken met hun topmodellen maar nastreven dat je de motor zo min mogelijk hoort en het schakelen vooral maar niet voelt. :-)
roadkill zegt
De grenzeloze mafkees BOFKONT gebruikt deze laatste Up oprisping op Autoweek als een Fata Morgane.
erikabarth zegt
@roadkill
Groetjes van Jan trouwens ;)
techniekmeneer zegt
VAG haters in overvloed hier..
henkp1 zegt
Hoe zou het toch komen dat iemand een hekel aan vag heeft..?
mauwerd zegt
Dat valt me ook op, veel negatieve reactie. Ik vind het mooie wagens, een leuke Golf of Passat is echter niet goedkoop, niet nieuw en niet tweedehands. Zelfs een Polo is eigenlijk al best duur voor de meeste mensen. Denk dat een beetje jaloezie wel meetelt.
berrychello zegt
Zo’n stadsauto is als EV op z’n best. Wij hebben nu een eCitigo als tweede auto. Echt top. Maar ook hier blijkt weer: bijna niemand vindt het de meerprijs waard. Het Duitse succes komt ook alleen maar door die nu wel redelijke prijs.
87sandyd zegt
Wat mij vooral opvalt is dat de Tiguan GTE er nog niet is. Die had echt ten tijde van de Golf GTE er moeten zijn. Ik denk dat dat echt een verkoophit zou zijn geweest. Want dat is wat mensen willen toch? Een mediumsize SUV icm PHEV…
Dutchdriftking zegt
Met genoeg korting is zo’n klein elektrisch gebakje ook best interessant voor de particulier natuurlijk. En de Up is dan ook nog altijd flink goedkoper dan de ID3.
tstile zegt
Zo’n Citigo EV kost in Tsjechie dacht ik 17k. Zou het geen idee zijn om die naar NL te halen? Dat zou ook met subsidie moeten kunnen. Dan is het nog te overzien.
Al wacht ik nog even tot er een DHZ kit komt om een Golf 1 om te bouwen naar EV:)