Althans, bijna hier. De elektrische stationwagon kan dan nu eindelijk Europa gaan veroveren.
De overgang van auto’s met verbrandingsmotor naar volledig elektrische auto’s gaat (relatief gezien) vrij moeizaam. Er moet een complete infrastructuur worden gebouwd, mensen moeten anders gaan denken (en rijden) en ook niet onbelangrijk: het aanbod moet een beetje aansluiten bij de vraag.
Crossovers
Op dit moment zien we een enorme focus op elektrische crossovers. De reden daarvoor is tweeledig. Ten eerste is het een enorm populaire koetswerkwerk-variant, overal ter wereld. Dat vergroot de kansen voor een succesvolle afzet. Een ander voordeel is dat je eenvoudig de accu’s kunt wegwerken bij een hoge auto. Je zou zelfs kunnen spreken van een win-win situatie.
Elektrische stationwagon
Maar net als met gewone auto’s, rijdt niet iedereen in een crossover. Met name in Europa zijn er twee andere varianten. In Zuid-Europa is de compacte sedan niet aan te slepen en in het noorden zijn we gek van stationwagons. We weten dat Volkswagen aan het broeden is op een elektrische stationwagon, maar het is toch echt MG die het spits afbijt.
MG 5 EV eerste elektrische stationwagon
Dit is namelijk de MG 5 EV. Zoals je kunt zien aan de foto’s ziet de auto er niet flitsend, hip en modern uit. De basis van deze elektrische stationwagon is namelijk al wat ouder. Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat het een Roewe Ei5 is. Maar hey, het gaat hier niet om een hippe crossover met premium features, maar gewoon een ouderwetse pakezel met toevallig een elektromotor onder de kap.
Actieradius: 344 km
Laten we het dan even hebben over de elektrische motor van de MG 5. Deze is op de vooras gemonteerd en levert precies 156 pk. De motor krijgt zijn energie van een 52,2 kWh lithium-ion batterij. Deze kun je in 50 minuten van bijna leeg naar 80% snelladen. Thuisladen met een type 2 snellader duurt ongeveer 8,5 uur. Dan komt nu de USP van deze elektrische stationwagon: op een volle accu kun je 344 km halen. Volgens MG kan het zelfs nog beter. Als je enkel in stedelijke omgevingen rijdt, is 444 km zelfs een mogelijkheid met deze MG5 EV.
Afmetingen elektrische stationwagon
Om een idee te krijgen van het formaat van de auto: de MG 5 EV is 4,54 meter lang en heeft een wielbasis van 2,66 meter. De breedte is 1,82 meter, terwijl de hoogte 1,51 meter bedraagt.
Nu we toch bezig zijn met cijfers: de bagageruimte heeft een inhoud van 454 liter tot het afdekzeil, ga je tot het dak, dan kun je 578 verstouwen. Klap je de in ongelijke delen neerklapbare achterbank neer, dan ontstaat er 1.456 liter aan ruimte. Mocht je een ruimere MG wensen, kijk dan naar de nieuwe MG HS.
Interieur MG 5 EV
Tenslotte zijn we bij het interieur aanbeland. Dat is op zich gewoon keurig voor elkaar. Wie weleens in een MG ZS EV heeft gezeten, zal het bekend voorkomen. Het is zeker geen premium-niveau, maar dat deert niet. Het is gewoon prima voor zijn prijs.
Sowieso, de tijden van penetrante lijmlucht, plastic bekleding en enorm krakend dashboard licht alweer een tijdje achter ons. Er is zelfs een 8-inch infotainment scherm in met Apple Car Play en Android Auto. Cruise control, audio met zes speakers, airco, regensensor en een Hill-hold systeem zijn eveneens standaard op deze elektrische stationwagon.
Prijs
Dat geldt dan voor het instapmodel, de MG 5 Excite. Een stapje hoger staat de MG 5 Exclusive. Deze heeft elektrisch bedienbare stoelen met verwarming, aluminium dakrails, dim-functie op de binnenspiegel, lederen bekleding en een navigatiesysteem. Dan komen wij bij de prijs van de MG 5. De auto is voorlopig alleen in het Verenigd Koninkrijk te bestellen.
Daar kost de elektrische stationwagon 24.495 pond. Dat is ongeveer 10% goedkoper dan de goedkoopste Nissan Leaf, die een aanzienlijk kleinere actieradius heeft. Of de MG5 naar Nederland komt, is niet bekend. Echter, deze auto zou zeker een paar potten kunnen breken in ons koude kikkerlandje.
MetalLaires zegt
Ben blij dat ie niet naar Holland komt, ik vind het namelijk absoluut geen mooie auto.
Nederlanders (het gros) kijken namelijk alleen naar de prijs en dan zouden we doodgegooid worden met dit voertuig.
Vind het wel een goede ontwikkeling dat we steeds goedkopere EV’s krijgen.
Ik wacht nog op standard ombouw setjes voor ICE naar EV.
Socrates zegt
Je kunt natuurlijk van alles vinden van marktwerking, maar een groot voordeel is dat dit soort ontwikkelingen de concurrentie die wellicht wel mooiere auto’s maakt scherp houden. Dus laat wat mij betreft dit inderdaad niet al te fraaie geval naar Nederland komen, en laten ze er vooral veel van verkopen, dan gaan andere automakers wellicht ook nog wat beter hun best doen om betaalbare elektrische auto’s op de markt te brengen.
notsobig zegt
@msfiorentina: Als er hier (door het gros) alleen naar de prijs gekeken wordt, waarom zie ik dan zoveel VW en Audi rond rijden? M.A.W. er wordt ook veel naar het logo gekeken…
w0o0dy zegt
Zal denk ik zeker zo populair zijn als de SUV aangezien de range prima is en het ruimteaanbod ook. Handig als je een labrador hebt!
Gulli zegt
Best knap om een auto te ontwerpen die zó nietszeggend is dat je hem bijna niet ziet. Wat een saaie bedoening. Ik snap dat je voor deze prijs geen topontwerper kunt aannemen maar zijn neefje had wel gekund toch?
davelepeef zegt
@Gulli: hahah, ik denk het, jij zegt het! Of typt het, liever… Dit schittert op één of andere manier door het gebrek aan enige uitstraling. Vind het niet per sé cheap, of oud, maar het tegenovergestelde is het ook absoluut niet. Dan vind ik dat ze bij Dacia beter werk leveren.
fabian159 zegt
De auto lijkt op elke achtergrond auto in een doorsnee videogame.
pomoek zegt
Niet de eerste elektrische station! https://www.autojunk.nl/2015/10/volvo-240-electric-2
Verder: Prima ontwikkeling. Nee, niet een hele mooie auto, een beetje anoniem, net als 99% wat er op de Nederlandse wegen rond rijdt. De prijs is natuurlijk bizar laag. Iets meer dan 27.000 euro. Dat is 3000 euro minder dan een ID3 met meer bereik en bagageruimte!
davelepeef zegt
@pomoek: 3000e tussen een merk als dit en Volkswagen vind ik niet zo opvallend, toch? Volkswagen is toch al wat prijziger dan de Opels, Renaults en Fords in deze wereld? Dan mag je zo’n verschil met een soort C merk ook wel verwachten, niet?
pomoek zegt
Mee eens! Met een bagageruimte van 464 liter is deze vergelijkbaar met een Octavia Combi, van ongeveer dezelfde prijs. Ik ben het met je eens dat het geen premium auto zal zijn, maar denk ook dat dit voor het gros van de kopers geen bal uit maakt. Als deze auto naar NL komt denk ik dat dit een hitje zal zijn.
potver7 zegt
@pomoek: 3000 Euro minder dan een ID3, waar haal je dat vandaan? De ID3 kost in de UK vanaf 38.880 pond, daar gaat nog 3000 pond subsidie vanaf dus betaal je 35.880 pond. Deze MG kost 24.495 pond, dus het verschil is minstens 11.000 pond. Als ik naar de UK wil kom ik bij jou geld wisselen, stuk betere wisselkoers dan bij de bank… ?
pomoek zegt
https://ev-database.nl/auto/1127/Volkswagen-ID3-Pure Hier staat 30.000. Wil best geloven dat het 38K is. Dat maakt de MG alleen maar aantrekkelijker…
stekkerkoning zegt
die prijs is een schatting van de VW ID.3 met een accupakket van wat 45 kWh daadwerkelijk moet gaan kosten. De VW ID.3 is nu slechts leverbaar met een accupakket van 58 kWh, vanaf € 37.990. Voor dat geld staat er een vrij frisse VW voor de deur, met een sober en uiterst spaarzaam interieur in de beste Duitse traditie. Er komt overigens ook nog een uitvoering met een 77 kWh-accupakket.
Die MG station is echt duizenden euro’s goedkoper dan de rest, auto’s als de Hyundai Ioniq Electric en Nissan Leaf hebben eveneens een vanafprijs van ongeveer € 37.000. Koop die MG als bedrijfsvoertuig, zorg voor uitbundige bestickering en beschouw het armzalige uiterlijk, dat de nietszeggendheid deelt met de Austin Montego Estate van weleer, als wisselgeld.
Wellicht dat er te zijner tijd nog wat concurrentie komt van de Sono Sion. Een ev met ingebouwde zonnecellen, die naar verwachting kan worden aangeboden van € 25.000. Het is alleen afwachten wanneer die in productie gaat, want met de introductie wil het niet zo vlotten. Mogelijk is de goedkope Tesla die een paar dagen terug min of meer is beloofd écht goedkoop. Maar daarop wachten duurt nog een paar jaar.
degrotemuis zegt
@stekkerkoning Top hoe je deze Chinese MG weet te linken met zijn Britse heritage! En zo correct! Ik kon me de Montego sedan nog net voor de geest halen, maar de estate echt niet.
Dit lijkt me een prima instapper! Een beetje een Fiat Tipo2 of een Kia van 10 jaar terug: niet heel spannend, maar op zich wel keurig uitgevoerd voor een nette prijs. Met een app in Europa en een ACC die ook energie terug kan winnen een leuke propositie voor mensen die een EV willen rijden als vervoer, zonder zich druk te maken om status. Zeker als deze nog wat strakker op de weg ligt dan de ZS EV.
Dat interieur vind ik trouwens zeker zo goed als de Golf 8 qua pasvorm en materialen, in ieder geval de MG ZS. Nog niet Golf 7.5 niveau, maar zeker Golf 8.
mashell zegt
Daar doe je de Austin Montego Estate tekort. De had met de mooi gebogen vorm in die over de gehele lengte van het voertuig over de flank naar binnen viel een voor die juist bijzonder frivool koetswerk.
degrotemuis zegt
@potver7 Echt 38k pond in UK? Wow, een auto die zowaar duurder is dan hier. Hier begint het rond de 39k met afleveringskosten, maar in goedkopere Euro’s.
Estate_of_mind zegt
Ik hoop dat dit een gigantisch succes wordt en dat alle conventionele fabrikanten zich de pleuris schrikken, spontaan stoppen met die SUV-onzin, en dan mooie, elektrische stations gaan maken, ik koop ze meteen!
spacemoon24 zegt
Ben ik de enige die de voorkant verdacht veel vind lijken op een Passat?
pier zegt
yep en de achterkant een beetje op een Astra
pomoek zegt
Haha, en nee. Je bent niet de enige. Ik zie ook wat Astra erdoorheen gemixed.
bernoulli zegt
Best netjes.
Als je in 2001 woont.
tge2 zegt
@bernoulli: Was het maar 2001, dan had je al die computergestuurde electrotreurnis van nu nog niet.
tenaci zegt
Ik kan dit enorm waarderen, gewoon omdat het nu eens niet een hipster over the top SUV is maar gewoon een doodgewone stationwagon met toevallig een elektromotor.
Spetterend is het niet, maar dat is juist wel zo verfrissend.
vondick zegt
Ja alleen jammer dat dat van een Chinees moet komen
Dutchdriftking zegt
Na goedkope Skoda’s kwam Hyundai, hierna kwam Dacia, en nu is MG aan de beurt…
ghost zegt
Mooie Elektro Passat uit 2010?
joosstra zegt
Bij de eerste foto dacht ik toch echt dat het een VW shooting brake is.
nielsnl1 zegt
Ik denk dat het designteam op een heidag besluit dat ze een station gaan maken, iedereen vervolgens weggaat met de opdracht om een eigen onderdeel uit te zoeken (Pietje zoekt het achterlicht, Henk de koplampen) en dat ze na een maand samenkomen om alles bij elkaar te plakken.
cazzo046 zegt
Je bedoelt; Xi jat een achterlicht, Feng de koplampen?
nielsnl1 zegt
@cazzo046: Precies ja ;)
mashell zegt
Om wat positiefs te zeggen: ik had nooit durven dromen dat MG nog eens met wat innovatiefs zou kunnen.
pomoek zegt
inderdaad.
cazzo046 zegt
Ik wil gewoon geen chinees.
pomoek zegt
dat is anno 2020 een onmogelijkheid.
wessel04 zegt
Wat een vies chinees blik
v10m5 zegt
Neem nog liever een elektrische stoel!
donaldjgarrison zegt
@v10m5: nice
nissanfairladyz zegt
Ben pro EV, maar hij is goed. Heel goed.
henkp1 zegt
Geen onaardig ding, inderdaad wel jammer dat het Chinees is.
Op zich heb ik niks tegen Chinezen hoor, maar wel tegen de politiek/dictatuur met bijbehorende onplezantigheden aldaar.
tenaci zegt
@henkp1: daar heb je wel een punt. Las vandaag dat er in de afgelopen jaren er een paar honderd interneringskampen bijgekomen zijn waar ze Oeigoeren even afleren hun religie te beleven.
Dat geeft te denken en reden zat om geen spul daar vandaan te kopen. Maar dan kan wel eens heel lastig zijn om totaal niks meer te kopen dat ‘Made in China’ is. Of het nou een MG is of een slacouvert bij de Action….
henkp1 zegt
Klopt, China is niet overal te vermijden. Maar vaak, zoals hier, zijn er goede alternatieven die uit minder ‘foute’ landen komen.
Theo T zegt
Geen lelijke auto. Lijkt een Volkswagen. Europese autobouwers moeten oppassen dat de kaas op het brood niet gegeten wordt door de Amerikanen en Chinezen.
tourannetje zegt
Ik maak me een beetje zorgen over de persoon die deze auto ontworpen heeft dus ik zeg er niets onaardigs over.
rve007 zegt
Tjonge, daar zitten wel heel veel gejatte lijnen in. Megane aan de zijkant, Volkswagen van voren, achter een poging tot Jaguar en het geheel trekt op een Dacia met een vleugje fiat Tipo. Tot slot komen de velgen uit het overschot magazijn van Ford die de Mondeo toch niet meer maken.
Deze hoeft niet naar NL!
nissanfairladyz zegt
Ik dacht even dat ik een Volkswagen Passat Station zag….. knipper knipper