Een volledig elektrische G-klasse in vorm van de Mercedes G 580.
Het was even wachten, maar daar is nu eindelijk een einde aan gekomen. Het hoge woord is eruit. Mercedes heeft de G-klasse geëlektrificeerd. Een compleet nieuwe aandrijflijn voor het iconische model met een lange geschiedenis. Naast diesel- en benzinemotoren kun je nu ook voor een elektrische variant terecht bij de G.
De eerste volledig elektrische variant van de elektrische Mercedes G-klasse betreft de G 580. Aan het uiterlijk is voor een leek niet te zien dat het een EV betreft. De uitlaten missen en de grille is dicht. Dat zijn de makkelijkste weggevers. Net als de reguliere varianten staat de elektrische auto op een ladderchassis. De motorkap is iets verhoogd voor de elektrische variant.
Specs
Dankzij onafhankelijke voorwielophanging met dubbele wishbones en de starre achteras staat de elektrische G-klasse nog steeds zijn mannetje op offroad gebied. Hier zijn geen concessies gedaan. Sterker nog, met een waaddiepte van 850 mm mag je zelfs door nog grotere plassen in vergelijking met een G-klasse diesel of benzine (-150 mm).
Het accupakket in de elektrische G-klasse is 116 kWh groot. De grote accu zorgt voor een opgegeven rijbereik van 473 kilometer WLTP. Eigenlijk niet eens zo slecht voor een bakbeest als de Geländewagen. Maar ja, wat wil je ook met een 116 kWh accu.
De vier individueel geregelde elektromotoren leveren een systeemvermogen van 432 kW. Het maximumkoppel bedraagt 1.164 Nm. Het beest sprint in 4,7 sec naar de honderd. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u. Met een gewicht van 3.085 kg is de elektrische G-klasse niet de Sonja Bakker onder de terreinwagens.
De volledig elektrische Mercedes G-klasse kun je thuis of publiek met 11 kW opladen. Snelladen gaat tot 200 kW DC. Daarmee is de batterij in 32 minuten van 10 tot 80 procent te laden.
Wie het gebrul van een V8 mist kan de G-ROAR functie aanzetten. Synthetisch geluid komt uit de speakers die voor wat rijgeluid zorgen. In de praktijk zal je dit misschien een keer of twee uitproberen, vaak is het gewoon vervelend en heb je liever stilte.
Elektrische Mercedes G-klasse prijs
Standaard zaken op de elektrische G-klasse zijn onder andere sfeerverlichting en een multifunctioneel stuurwiel in nappaleder. Optioneel moet je zaken als keyless go, gekoelde/verwarmde bekerhouders, een transparante motorkap (!) en het Burmester 3D-surround sound system aanvinken. Ook nieuw is de offroad cockpit optie, met extra digitale functies voor bij het offroaden.
Je moet diep in de buidel tasten om geruisloos in een Mercedes G-klasse te kunnen rijden. Er zit geen BPM op de EV, maar wie hoopt op een gunstig prijskaartje komt van een koude kermis thuis. Mercedes-Benz heeft een vanafprijs van €200.303 geplakt op de elektrische G-klasse. Dat is de tijdelijk leverbare Edition One met een uitgebreidere standaarduitrusting en exclusieve designelementen.
Robert zegt
Dit ziet er eerlijk gezegd honderd keer beter uit dan alle Mansory’s en Brabus’en (Brabussen?) derivaten die we hier regelmatig voorbij zien komen.
Gulli zegt
Brabi?
baardmijt zegt
Juist. En die vogeltjes in de tuin? Mi?
mashell zegt
Is dat geen koosnaampje voor inwoners van Brabant?
William zegt
Mooi ding maar de prijs is absurd. Ter vergelijking: in Duitsland begint de G prijslijst bij ongeveer 120.000 euro voor de G400d….
Gulli zegt
Dat is dus geen vergelijking
William zegt
Aangezien er geen BPM zit op EVs zijn de prijzen van elektrische autos in NL en Duitsland juist prima vergelijkbaar. De BTW verschilt iets, 19 vs 21 %.
In Nederland verkoopt de G nauwelijks, maar bij onze Oosterburen des te meer. En die moeten dan bijna 80K extra betalen voor een auto die in de praktijk 350 km ver komt. Dat is een erg slechte deal.
HzR zegt
200K en dan keyless go als optie?
pomoek zegt
en je verliest je cassettedeck speler als je die optie aanvinkt…
William zegt
Zo te zien is een reservewiel ook optioneel. Merkwaardig aangezien Mercedes alsmaar claimt dat dit een echte off roader zou zijn.
Dutchdriftking zegt
Ziet er een stuk beter uit dan al die andere EQ modellen. En met het zwarte neusje doet hij wel denken aan de eerste generatie G klasse. Met zo’n enorme accu heeft het natuurlijk niets meer met het milieu te maken, maar als dit is wat je nodig hebt voor een parkeervergunning binnen de ring dan zal Oud zuid wel om gaan.
pomoek zegt
Het is natuurlijk enorm indrukwekkend, en je bent als eigenaar natuurlijk helemaal klaar voor de nakende Apocalyps, maar iets in mij vraagt zich ook af of we deze richting in moeten slaan als het gaat om EV’s. Deze auto gebruikt voor een ritje naar Parijs en terug evenveel energie als een doorsnee huishouden in ongeveer een maand.
Graag wel nog plaatjes van de transparante motorkap.
mattr zegt
Volgens mij heeft @RubenPriest niet helemaal begrepen wat MB met een transparante motorkap bedoeld.
rwdftw zegt
Ik ben het wel met je eens. Voor de helft van de accucapaciteit heb je bij een Model 3 513km WLTP bereik. Dus de G is dubbel zo vervuilend als je laadt met grijze stroom.
Vervolgens wordt dat verkwistende verbruik weggemoffeld met het excuus dat het een BEV is, en dan is het sowieso goed. Consensus is dat we met zijn allen minder fossiele bronnen moeten gebruiken, en ik vind dat je dat dan ook door moet trekken naar de BEVs. Er zit dan wel geen uitlaat onder, maar de uitstoot wordt wel ergens gedaan. In plaats van “kleiner, lichter, zuiniger” wordt het alleen maar groter, zwaarder en meer belastend.
Niet alleen dat, al die grote electrische bakken (G klasse, EV9 etc) moeten ook laden en dat geeft weer hoofdpijn op het toch al overbelaste energienet.
gregorius zegt
Ik denk dat de gemiddelde G-EV koper best de mogelijkheid heeft om panelen op zn huis te laten installeren ism een thuisbatterij waar vervolgens het huis, de G-EV en de Dyson haarfohn van zn vrouw op kunnen draaien.
Maar ja, een paar extra EV9 / G-EV of een datacenter van Google in Groningen; dat laatste is dan nog veel erger.
Habanero zegt
Een zinloos stuk pretentie op wielen, bestemd voor criminelen, voetballers en het opgeklede volkje uit dure buurten dat toch maar overal gezien moet worden. Vooral een kaakslag van het o-zo-groen-converterende Mercedes voor alles wat ecologische bezorgdheid is, als dat voor zo’n fabrikanten al van belang is.
Joris24 zegt
Als je deze auto écht gebruikt als offroader kan ik me heel goed voorstellen dat een elektrische variant helemaal zo gek nog niet is. De keren dat ik op plekken gereden heb waar je echt offroad gaat, zit je echt niet op een bulderende V8 te wachten. Op mooie plekken door een rivier waden of een stuk woestijn doorploegen, schuine rotsen op rijden, waar je gewoon je koppel zo goed mogelijk wil gebruiken om voorzichtig vooruit te schurken… Dat is elektrisch toch veel fijner dan met een dikke brandstofmotor als je van de omgeving wil genieten. Moet je alleen op tijd kunnen bijladen, maar de gemiddelde 4×4 heeft bij offroadgebruik echt niet zo’n groot rijbereik als deze. Herinner me nog een keer dat ik met een rubicon minder dan 1:1 gereden bleek te hebben voor 20 km lang in lage gearing. Dat was billenknijpen in reserve op weg naar de dichtbijzijndste pomp 80 km verderop.
Maar als je als matige voetballer of drugsdealer gewoon door de witte de with wil rausen om iedere terrasganger het leven zuur te maken dan kun je natuurlijk ook gewoon voor een benzineversie gaan.
wimof zegt
Met een gemiddelde van 10.000 stappen per dag hoeveel maanden zou ik nodig hebben om de afstand tussen de WLTP waarde en de realiteit te overbruggen?
wimof zegt
Heb de video van Autovisie bekeken, wanneer je dit (de G) maar een beetje kritisch bekijkt zit je snel met een pak vragen en opmerkingen.
Dr.Dre zegt
Groot rijbewijs nodig? Komt vast boven de 3500kg met eigen gewicht en laadvermogen.
alfaman zegt
https://insideevs.de/news/717155/mercedes-g-590-eq-elektroversion/
In Duitsland zegt men dat de Edition One €200.000 kost en dat daarna het normale model vanaf €142.000 gaat starten..
arta zegt
Echt een bizarre prijs.
Wolflow zegt
200K om voor l*l te rijden in een elektrisch hok.
Denk dat er hier net zo veel van verkocht zullen worden als van 4-cylinder AMG
mashell zegt
4 cilinder AMG’s zijn er toch heel veel? Elke zichzelf respecterende drugsrunner heeft een witte A45 AMG.
mashell zegt
Een WLTP verbruik van 24,52 kWh/100km is tamelijk absurd. Wel knap dat ze in het oude barrel ergens 116kWh aan batterij kwijt kunnen.
Svenska II zegt
En dan nog een Duitse 24,52 ook. Doe de helft er maar bij dus…
Mathis zegt
eens een mooi EQ model van mercedes