De nieuwe Mercedes EQS blijkt een belachelijk succes.
Het duurde even wat langer dan vooraf voorspeld en gedacht, maar inmiddels heeft Mercedes een heel scala aan EV’s in de showrooms staan. De EQS was niet de eerste van het stel, maar wel een hele belangrijke. Hoewel Mercedes tegenwoordig ongetwijfeld meer verdient aan SUV’s en dergelijke, is ‘de S’ nog altijd het kroonjuweel. Het is de auto die de toon zet voor de kleinere broertjes. En de EQS moet dat natuurlijk ook gaan doen voor de mindere elektrische goden in het gamma.
Traditioneel segment
Het segment waarin de S-Klasse opereert is echter ook erg traditioneel. Er zijn steeds meer nieuwe jonge rijken op aarde, dus de dagen dat Ferrari’s alleen door grijzende heren (m/v) gereden werden zijn al lang voorbij. Maar ja, een S, Siebener of Horch, daar begin je ook als je een jonge miljardair bent eigenlijk niet aan voor je vijftigste. Hoewel het daardoor natuurlijk ook wel weer extra cool is om het wel te doen. Enfin, in principe is het F-segment het domein van stoffige zakenlieden. Zou deze markt de EQS met zijn bijzondere styling en blender-aandrijflijn wel accepteren?
Belachelijk succes
Wel, jazeker! Althans, afgaande op de eerste verkoopmaanden in Europa, gaat de EQS als een speer. De EQS noteert im Großen Ganzen dezelfde cijfers als de traditionele W223 S-Klasse. Dat is niet omdat die laatste matig verkoopt, want het verse model is in de eerste drie kwartalen 62.306 over de toonbank gegaan. Dat is een plusje van 45 procent ten opzichte van vorig jaar.
Hela Ola
CEO Ola Källenius had eerder zijn hoop uitgesproken dat de EQS ‘een robuust’ aantal van de toplimo-verkopen voor zijn rekening zou nemen. Maar naar verluidt had men bij Mercedes niet verwacht dat de EQS het zo goed zou doen ten opzichte van de nieuwe S-Klasse. Als je de aantallen zou extrapoleren naar een heel verkoopjaar, zou Das Haus zo’n 80.000 EQS-en per jaar kunnen wegzetten. Misschien is het iets te vroeg om daarover na te denken voordat de auto überhaupt in China en Amerika verkocht wordt, maar toch.
Als jij voor een elektrische toplimo in de markt was, zou je dan ook gaan voor de EQS? Of heb je liever een Lucid Dream Air? Laat het weten, in de comments!
towi1989 zegt
voor mij 1 maal een lucid aub.
dalmore zegt
Nope. Tesla S. Los van de auto het beste laadnetwerk. Menig mens heeft een mening van de “plastic” auto, ik vraag me af hoeveel hiervan ook werkelijk de auto (lang) in bezit hebben gehad.
rens4 zegt
@dalmore: ik heb dat (lang in bezit gehad), en geloof me dat wil je niet. Haal jezelf uit dromenland voordat je in t zelfde schip beland als mij ;)
dakarbemo zegt
Slecht vergelijk, zo’n EQS heeft veel meer luxe features dan er ooit in een Model S gaan verschijnen, zit ook in een net hoger prijsklasse.
dalmore zegt
En een Lucid is dan wel een S-klasse concurrent?
stefan82 zegt
@dalmore: Heb nu bijna 4 jaar een Model S en ik vind het fantastisch. Overweeg dan ook de Plaid voor 2022. Nooit in een EQS gereden overigens dus kan er niks over zeggen. Tesla doet een beetje met mij (en mn vrouw) wat Apple doet… een super ervaring waarna, wij in ieder geval, niet zomaar meer verder kijken (zonder daarmee iets slechts te zeggen over welk ander merk dan ook).
tinnemans zegt
@stefan82; Of een S-klasse iets voor jou zou zijn weet ik niet, gezien je Apple vergelijking verwacht ik van niet eigenlijk, maar de auto’s zijn echt volledig onvergelijkbaar. Als een model S een iPhone is dan is de S klasse een butler. In beide gevallen word je ontzorgt, maar in een S klasse word je verwend.
993carrera4s zegt
@stefan82: Als je deze luxe hebt om een ton stuk te slaan op een auto, kan 1 proefritje extra toch geen kwaad. Misschien ben je nog positiever over de EQS dan de nieuwe model S.
stefan82 zegt
@993carrera4s: Wat je voorstelt is de logische route en rationeel gezien iets wat ik tenminste zou moeten doen. Met motoren ben ik helemaal fan van Ducati. Zo erg dat ik ook daar niet zomaar vanaf stap. Iets waar mn hart ligt. Met Tesla is het nog niet zover maar het komt dicht in de buurt. Lastig uit te leggen maar ik verwacht dat iedereen dit wel in meer of mindere mate herkent van een of ander product of dienst.
vondick zegt
Model S is een E-klasse concurrent. Maar ook de E-klasse is een stuk luxer. De S/EQS zijn een segment hoger. Dit steekt er dus op alle mogelijke manieren ver boven uit.
Ik ben ook wel in de markt voor zo’n ding, vind het een prachtige wagen. Ook denk ik dat hij de 5 Touring wel goed kan vervangen als eerste EV.
Nu nog even wachten tot de kop er af is en uit Duitsland importeren.
superfunky zegt
@dalmore: 7 maanden. Het slechtste wat ik ooit heb gereden in ieder opzicht.
Pascal zegt
Als ik het goed begrijp werkt(e) je in de Duitse automotive, je gelooft totaal niet in het concept EV, je rijgewoontes (autobahn, lange afstanden) passen er niet bij en vervolgens kies je ervoor om uitgerekend de eerste versie van een EV van een Amerikaanse nieuwkomer te bestellen. Hoe had je eigenlijk zelf verwacht dat het zou gaan?
superfunky zegt
@Pascal: ik werk regeld als adviseur in de automotive, klopt.
Ik geloof wel degelijk in EV, maar als stadsauto en/of als 2e auto van het gezin en voor gebruikers die geregeld een langere afstand rijden, flexibel moeten zijn geloof ik in hybrides. Daarom rijd ik nu een Pana turbo S hybrid. Ik zie inderdaad niets in een algehele transitie naar full-EV en die gaat er ook niet komen om tal van redenen, maar voornamelijk vanwege:
– er zijn grondstoffen voor batterijen in minder dan 20% van het wagenpark;
– de staat, kwaliteit en verre van groenheid van het stroomnet in 80%+ van de wereld;
– de opkomst van e-fuels die de ware game-changer zullen blijken te zijn.
De Models S had ik omdat ik toen nog in NL woonde (ongeveer het enige land ter wereld waar EV een ruimere toepassing kan hebben omdat iedereen daar toch stilstaat) en die kocht ik enkel en alleen vanwege de fiscale voordelen. Als het geld op straat ligt, ben ik niet te beroerd het op te rapen. Vervolgens kwamen al mijn verwachtingen uit en was ik blij dat een vriend van me hem graag wilde hebben (die daar vervolgens ook enorme spijt van kreeg, maar goed). Samengevat is mijn ervaring:
– belabberde kwaliteit
– matige rijeigenschappen
– serviceniveau ver, ver beneden vriespunt
– en over vriespunt gesproken: bij -4 bij zo’n hok moeten wachten tot je een keer wordt opgehaald omdat hij stilgevallen is (2x gebeurd), is wel de grootste armoede die ik ooit bij een auto hen mogen ervaren.
Pascal zegt
Ok duidelijk. Ik denk alleen wel dat wanneer je bewust een eerste generatie product van een onervaren fabrikant oppikt, je dan mag incalculeren dat je met kinderziektes te maken krijgt. En ik vraag me af hoe logisch en eerlijk het dan is, om de auto wanneer dat gebeurt dan direct weg te doen en het hele automerk er zoveel jaar later nog steeds om af te branden, ondanks dat iedereen weet welke stappen ze sinds die tijd hebben gezet.
Ik heb zelf rond 2012/2013 de Model S links laten liggen omdat ik het niet aandurfde; heb nog tot 2019 (met veel plezier maar helaas ook niet zonder problemen) in m’n BMW doorgereden.
Paul58 zegt
@superfunky: dat was voor mij toch echt de Mercedes S klasse. 4 maanden uitgehouden. Slechter bestaat gewoon niet. En ik heb veel auto’s gereden, van Suzuki Swift tot Toyota Yaris tot Audi A6. Echt verschrikkelijk, nooit meer. Alleen de stoel vond ik wel lekker zitten.
Wolflow zegt
@dalmore: Je hoeft er maar heel even in te zitten en de tranen springen al in je ogen. Het is net een Lada voorzien van een Android tablet, afgewerkt met echt leer van de kunst koe
dalmore zegt
@wolflow: mijn persoonlijke ervaring is dat het mijlenver voorloopt op VW, dat is pas een interieur om van te janken
Henkie zegt
Van de moderne vw is dat zeker zo. Daarbij vergeleken heeft een Dacia nog mooiere materialen. Oef wat is vw ver afgezakt qua interieurs.
knapzuur zegt
Dat is slechts je herinnering nieuw was een Golf 4 of Golf 5 ook maar een hoop zwart/grijs plastic. Een paar generaties ouder en een dashboard was daadwerkelijk één board met daar in los bungelende klokken ook al nauwelijks beter. Nee het is altijd wat geweest alleen die oudste roepen nostalgie op en dat maakt ze beter, in je herinneringen.
goodvibrations zegt
Kan ik me goed voorstellen ken zelf ook wel een paar mensen die het “Tesla virus” goed te pakken hebben. Is en blijft ook een uniek merk. Maar heb ook al 3 buren die allemaal wat anders hebben gekozen na hun model 3 of model s.. BMW, Ford Mustang en Taycan om precies te zijn… En ze zijn er dik tevreden mee…
Zelf zou ik in deze klasse een Lucid of S-klasse overwegen.. Zonder testrijden de S.. Maar liever niet voor de Lucid te hebben geprobeerd..
Philip - EQC zegt
Is dat riedeltje “beste laadnetwerk” in onze regio ondertussen al niet een klein beetje achterhaald … ik rij elektrisch en binnen Benelux zijn er meer snelladers van andere providers dan dat er superchargers zijn, het enige wat voorlopig nog wel in het voordeel spreekt van de SuC’s is dat het goedkoper laden is. Tijdens de zomer ben ik op vakantie geweest in Italië, ik was aangenaam verrast door het grote aantal snelladers langs de Duitse snelwegen! 👍 en eind 2019 heb ik een testrit met een TMS gedaan, vergeleken met e-Tron, I-Pace en MB EQC … in mijn beleving scoorde de TMS het minst wat betreft rijcomfort … was beduidend luidruchtiger vanaf een 90 km/u dan de andere merken. Het zitcomfort was beduidend minder; aan de andere kant, de software interface vond ik dan weer stukken beter in de Tesla, maar … spijtig dat Tesla geen head-up display voorziet, dat vind ik echt wel een gemiste kans, zeker als dit bij MB gecombineerd wordt met augmented reality … best wel een high-tech feature. Ik ben er redelijk zeker van, mocht ik het budget hebben, en ik moest kiezen tussen TMS Plaid en MB EQS, de keuze een no-brainer zou zijn!
flutterby zegt
Doet Mercedes erg goed. Net als Porsche met de Taycan lijkt er aan de bovenkant van de markt enorm veel vraag naar elektrificatie, het is inmiddels ook gewoon fijner rijden.
Lucid gaat het nog moeilijk krijgen met de concurrentie met deze twee oud gediende. Persoonlijk zou ik van genoemde liefste de Taycan pakken en als de kinderen mee moeten de opgehoogde variant.
cloverleaf zegt
@flutterby: niks tegen elektrisch rijden maar het is niet per definitie fijner rijden. Korte stukjes excelleren ze maar op langere afstanden is het gewoon ruk. 2x per jaar op vakantie gaat nog wel maar vaker is een EV gewoon onpraktisch helaas.
flutterby zegt
@cloverleaf: lange afstanden met de auto? Pff pleb.. met grote tenen ;-)
Overigens is rijden en reizen niet hetzelfde. Je hoort in een review van een M4 CSL toch ook niemand klagen dat het toch niet dat het niet fijn is om mee naar zuid Europa te rijden?
tinnemans zegt
@flutterby; Dat komt denk ik omdat niemand maar dan ook echt niemand zal beweren dat een CSL een fijne allrounder is, terwijl dat van EV’s wel gezegd wordt.
Maar voor de duidelijkheid; ik zal nooit maar dan ook ervoor kiezen om een CSL te nemen. Ze zijn volledig ruk als daily driver en ermee op vakantie gaan is echt volledig waardeloos. En ja, het zal op een circuit vast prachtig zijn, maar wil ik niet eens rijden! Echt hopeloze auto’s.
Ik meen het ook nog trouwens; ik zou echt geen CSL willen hebben, net zomin als ik een EV wil.
Van Epschoten zegt
@tinnemans: Mooi vergelijk. Zo had ik het nog niet bekeken. Persoonlijk zie ik de EV ook als aanvulling voor een bepaalde doelgroep. Al denk ik wel dat de EV een groot aandeel zal krijgen omdat de kosten op de lange termijn voordeliger zullen zijn dan de geavanceerde benzine motoren. Maar meer dan 30-40% van het totale wagenpark zal het voor 2040 niet worden.
goodvibrations zegt
Voor mij is dat precies het omgekeerde… ICE voor fun/emotie/geluid/beleving (mooie techniek). Elekrisch voor cruisen… Ultiem daarin is zo’n EQS..
Philip - EQC zegt
Ik vermoed dat je geen elektrische wagen rijdt, want wat je schrijft is pertinent onjuist! Ik doe heel regelmatig ritjes van 400 á 500 km op één dag en dat lukt prima (mijn werkgebied is Benelux). Zo rij ik regelmatig naar Luxemburg (heen en terug is +/- 450 km), of naar Nederland (Almere bijvoorbeeld, heen en terug net geen 500 km) … wat naar Luxemburg rijden betreft moet ik onderweg niet bijladen want de de meeste publieke parkings hebben laadfaciliteiten, dus terwijl mijn auto daar geparkeerd staat wordt die bijgeladen; in Nederland van hetzelfde, maar mochten die daar niet beschikbaar zijn (of bezet) dan volstaat het om ergens onderweg nog niet eens een kwartier bij te laden aan een snellader (Fastned) … Ik beschouw dit niet als korte ritjes, als jij dat wel doet dan heb ik niets gezegd!
astra zegt
Rij zelf een EQC en heb afgelopen vrijdag even in een EQS gezeten. Ik snap wel waarom deze zo goed verkoopt; het klópt gewoon in deze auto. Het hyperscreen is misschien wat over de top, maar leuk is het zeker!
Philip - EQC zegt
Ik rij ook een EQC en dat vind ik al een verdomd fijne wagen om mee te rijden, vooral lange afstanden is een fijne beleving, zoals tijdens de zomer met de EQC op vakantie naar Italië (Gardameer); ik was zeer aangenaam verrast door het groot aanbod aan snelladers langs de Duitse autosnelwegen, eveneens hoe eenvoudig het is om de laadstations te vinden dankzij de integratie van het Europese laadnetwerk in de navigatie! Ik kan alleen maar vermoeden dat de EQS nog wat niveaus hoger staat!
tinnemans zegt
Als ik interesse in een S zou hebben, zou een EQS waarschijnlijk ook prima bij me passen, al blijf ik de laadtijden van EV’s wel een groot nadeel vinden (*).
Maar ja, ik heb geen interesse in een S. ;)
*) Ik heb dit jaar meer dan 10.000km in het buitenland gereden en bij slechts 1 overnachting had ik de auto kunnen bijladen.
Pascal zegt
Gelukkig kunnen we dit in elk EV topic opnieuw lezen, stel dat we het ooit zouden vergeten!
tinnemans zegt
@pascal; Ik ging er niet vanuit dat mensen mijn auto of gebruik daarvan zouden onthouden. Als dat wel zo is dan zal ik het minder vaak schrijven.
MarcoM zegt
Lucid, trouwens, wat is een belachelijk succes….
Robert zegt
@marcomanta: dat moet je Ivo Niehe maar eens vragen…
On topic: die Lucid Air is een schitterende auto, maar voor het geld dat die auto moet kosten koop ik toch liever iets wat uit de koker komt van een autofabrikant met ‘iets’ meer ervaring in het bouwen van auto’s. Daarbij vind ik die EQS zeker ook een heel fraaie EV om te zien.
kniesoor zegt
EDIT: parbleu!
OT : had niet gedacht, dat de EQS zo goed aan zou slaan. Benieuwd in hoeverre de oto gekocht wordt door mensen, die tot nog toe/anders een S-klasse kochten/gekocht zouden hebben of door een nieuwe categorie koperTs.
kniesoor zegt
@ EDIT: 😆👍🏽
Richmond zegt
@amghans: aangezien de s klasse een succes is denk ik dat het vooral vreemd merk klanten zijn
406_v6 zegt
Als ik in de markt was voor een S, nam ik toch een Lexus LS… niks bev.
erwinlagcher1977 zegt
@406_v6: absoluut
560pk zegt
@406_v6: als ik in de markt was voor een MB S klasse, kocht ik een MB S klasse. (Misschien doe ik het nog ook)
rogerzz zegt
Nou, zo vreemd is dat toch niet? Noem eens een concurrent behalve een Model S van Tesla qua vorm en segment? Ik vind hem overigens erg goed gelukt qua styling, dat boeit niemand tegenwoordig meer lijkt het soms, maar mij nog wel.
Tesla S vind ik overigens erg groot en als ik er voor het gemak vanuit ga dat deze even groot is, dan sla ik over. Als ik moest kiezen, de Mercedes, vanzelfsprekend. Ik zou ook wel eens een dB-metertje bij 120km/u willen zien van beide exemplaren, erg benieuwd of mijn vooroordeel klopt en hoeveel het verschilt.
tinnemans zegt
@rogerzz; Als je puur naar comfort kijkt en RR even negeert, heeft de S geen concurrentie, maar na de E65 is BMW de 7 serie (helaas voor mij) wel veel meer op comfort gaan richten en minder op weggedrag. De verschillen zullen daardoor niet vreselijk groot zijn dus ik kan me zeker voorstellen dat iemand beide wil proberen. In vergelijkende tests wordt vaak ingezoomd op de verschillen, maar ik denk dat in de praktijk de auto zal winnen waar het snelst de lekkerste zit hebt gevonden of die 1 andere feature heeft er voor de potentiele koper eruitspringt.
Philip - EQC zegt
@roggerzz, eind 2019 heb ik een testrit met de TMS gedaan en ook met het kleine broertje van de EQS, de EQC … en die scoorde al beduidend beter met het dB-metertje dan de TMS, dus vermoed ik, eigenlijk ben ik er zeker van, dat een TMS als luidruchtig beschouwd kan worden in vergelijking met een EQS.
descartes zegt
De EQS. . Zo veel meer premium dan een Tesla model S. En als ik zo op de site van Lucid kijk komen ze nooit op het optie/uitrustingsniveau van de EQS. En die kofferbakklep van Lucid is echt lelijk.
W2112021 zegt
“Hoewel het daardoor natuurlijk ook wel weer extra cool is om het wel te doen.” Dat vond ik nou ook. Het kan nu nog, dus een w211 350cdi aangeschaft. Over een paar jaar zie ik mezelf wel in een eqs rijden, schitterend!
NK zegt
Heb er net 1 gekocht
NK zegt
Geluidsdruk het interieur is 50dB!
NK zegt
in
kevertje zegt
Wel we gaan het even niet over het uiterlijk hebben, dat is zonder discussie gruwel, spuuglelijk en je kan je moeilijk inbeelden dat een hyperklassiek Mercedes-Benz S-publiek zo’n richting uitwaait tenzij er ergens een (duur) statement moet gemaakt worden. Zeg maar de multinational-bedrijfsleider die groen moet ogen, of de EU-politieker die zich ook in het daglicht met een dure auto durft te bewegen. Voor de rest is dit zowat de enige elektrische auto waar ik qua range nog een beetje zou kunnen mee leven, alleen kost hij vele malen het bedrag dat ik (en ik niet alleen) er wil aan uitgeven. Voor je het oordeel velt dat ik daarmee overdrijf, met één tankbeurt geraakte een basis Golf diesel ooit 1100km ver weg.
tinnemans zegt
@kevertje; Het S klasse publiek komt vast weleens in modernere topklasse hotels of op vliegvelden bijvoorbeeld. Het belangrijkste is hoe correct het personeel zich gedraagt, niet of er een 17e eeuws of modern schilderij in de lobby hangt. Wat correctheid betreft zal de EQS heus geen steken laten vallen.
Bastiaan Williams zegt
Denk niet dat Mercedes zich op “kevertje” en “golf” rijdertjes richt. Jouw mening is dus niets waard maar goed daar gaan we het maar niet over hebben. De rest van je betoog is ook compleet onzin daar gaan we het dan ook maar niet over hebben.
kevertje zegt
Pas toch maar op wat je zegt hoor. Ik heb doorheen de jaren met heel wat premium-auto’s gereden. Geen S-klasse of zo, maar toch wel de behoorlijke middenklasse. Helaas Mercedes is het bij mij alleen maar bij testritten gebleven – het merk kleeft niet zo aan mij en zeker niet na de stijlbreuk die ze ergens 5 jaar geleden begonnen zijn, jagend naar een breder yuppie- en/of chinees publiek. Wat ze met hun elektrische auto’s voorhebben, weet ik niet. Ik vrees toch ergens dat de karakteristieke duur-Mercedes-rijder die vandaag zijn wat oudere M, E of C-klasse wil vervangen na 500K km afknapt op dit soort van vreemde stijloefeningen. Ik zie hun wel op elektrisch vlak dingen doen die interessant zijn voor een europese constructeur, dat is niet onbelangrijk.
Bastiaan Williams zegt
@kevertje.
Jouw duiding voor “premium” zal dan wel op een VW of een Audi gebaseerd zijn want de rest van je verhaal raakt kant nog wal.
Mercedes geeft niets om de mening van een Golf rijder die zijn premium gevoel verkrijgt door extra chrome randjes rondom zijn raam en stuurknopjes.
Natuurlijk moet je mening hebben, die heb ik ook maar soms kun je beter niks zeggen. Silence is golden.
kevertje zegt
Beste Bastiaan… het is niet omdat mijn acroniem ‘kevertje’ is, dat ik in het VAG-universum leef hoor. Verre van. Ik rij geen Audi, helemaal mijn merk niet, verkeerde gok. VW… premium, nog minder, al heb ik ooit wel een Touareg gehad toen die fiscaal nog haalbaar was en dat was een erg competente auto. Maar ik heb zo de indruk dat jij overtuigd bent dat Mercedes het enige premium-merk is. Erg vreemd is die veronderstelling. Tenzij je erg gesteld bent op de huidige Hyundai-achtige bling bling zijn er echt heel wat leuker dingen op de markt. Mercedes wordt in mijn ogen pas leuk en premium als je er werkelijk heel veel geld tegenaan gooit, de optielijsten niet vreest en openstaat voor modellen zoals deze EQS. Uiteraard is dat een keuze, één die ik overigens iedereen gun, ik heb er ook geen probleem mee dat mensen met de vingerknip 160-200K aan een auto spenderen maar veronderstel niet zomaar dat dit de ‘benchmark’ voor iedereen is en ook hij die zich maar een Golfje kan permitteren, is alle respect waard. Ik denk dat heel veel van de moderne EV-dromers vanuit hun wolk totaal niet beseffen dat voor heel veel Jannen met de Pet een auto in de prijsklasse 20-25k€ al nooit op de radar zal staan en het vele jaren zal duren voor deze mensen ooit naar iets elektrisch zullen omschakelen. Dat zal dan nog steeds geen Tesla of Mercedes zijn. Maar nogmaals, auto’s zijn niet alles in het leven, gelukkig. Punt aan de lijn, denk ik zo…?
dalmore zegt
Qua styling (exterieur) zou het een nieuw model Hyundai kunnen zijn. Dat is zowel positief voor dat merk en een grote belediging voor MB.
Qua range ben ik het absoluut niet mee eens. Range is belangrijk voor brandstof auto’s. Bij elektrische auto’s is het belangrijk hoeveel km/uur je kan laden.
lieverrrelektries zegt
Toen ik in 2017 de eerste kilometers in mijn Model S reed, was dat een sensationele ervaring. Maar bij de tweede grote rit merkte ik: hee, dit is toch geen S-klasse. Nu ben ik verliefd op de EQS. Ik hoef niet zo nodig in 2,1 seconden naar 100; geef mij maar comfort voor 130k. Ik wacht nog even tot de automatische deuren en de 22 kW boordlader te bestellen zijn. Want wat is een S-klasse zonder sluitbekrachtiging?
flutterby zegt
@lieverrrelektries: was in 2017 voor de X gegaan en je had de automatisch deuren al gehad ;-)
lieverrrelektries zegt
@flutterby: haha het gaat me vooral om de sluitbekrachtiging! Een Model X is een leuke familieauto maar ik hou niet van SUV’S: lomp en lelijk.
petroldrinker zegt
Ikneem.nog liever een 20 jaar oude twingo ofzo dan dit
Bastiaan Williams zegt
Denk ook niet dat je dit kunt betalen dus ja de Twingo is voor jou.
schuimreus zegt
Ik vind de EQS een fraaie verschijning. Dat optie model van de Duitsers vind ik alleen niet van deze tijd. Basis functies weghalen om deze vervolgens als optie te verkopen, man man man. Weet niet wie de configurator open gehad heeft, maar is echt prijsschieten, wordt echt heel snel heel erg duur . Voor 120k ben ik klaar met Model S plaid (heb vroeg besteld). Ik vind makkelijk laden extreem belangrijk voor een premium rij-ervaring. Kom er maar in Ionity/Fastned liefhebbers (als je liever 60 cent betaalt dan 25 per kwh, en met een kaart wil rommelen etc)
veel mensen hebben het over het luxe niveau van de tesla model s; laten we wel wezen, dat is onderhuids een volledig andere dan 10 jaar geleden. Ik ben benieuwd wie er in de nieuwe heeft gereden, want door moet je de vergelijking mee maken. Stoelventilatie, luchtvering, active noise cancelling nieuwe entertainment opties, andere materialen. Feitelijk alle reviewers zeggen dat het een significante step up is t.a.v. de model 3, (met stuurwiel en ontbreken van heads up display als issues). En de model 3 was een step up ten aanzien van de oorspronkelijke S…
tot ziens op de autobahn, EQS bezitters!
ty5500 zegt
Het is maar waar je prioriteiten liggen inderdaad. Ik vind de eqs een erg geslaagde auto qua specificaties en het interieur zit er ook erg mooi uit. Comfort zal ongetwijfeld subliem zijn. Een tesla model s plaid vind ik persoon qua exterieur nog iets mooier en het optrekken is echt buitenaards, zelfs op hoge snelheid. Of je daarvoor iets minder luxe goed vindt moet ieder voor zich weten.
renskuhh zegt
@ty5500: Het is inderdaad net waar je prioriteiten liggen, een raar stuur vasthouden en kwalitatief een mindere auto moeten rijden maar wel enorm snel van 130 naar 180 kunnen gaan en in 1,9 seconden van de parkeerplaats bij de supermarkt vliegen. Tja het is maar wat je belangrijk vindt.
ty5500 zegt
@renskuhh: Als je kwalitatief bedoelt met afwerking, naden en rijgeluiden geef ik je gelijk. Bedoel je met kwalitatief betrouwbaarheid ben ik er nog niet zo zeker van dat de Mercedes hier de veiligere keus is. Het betreft een volledig nieuw model met voor Mercedes nog relatief nieuwe techniek. En Mercedes is zeker ook niet feilloos getuige de recalls van bijvoorbeeld vorig jaar waarbij er toch al grotere problemen staan: https://car-recalls.eu/2020-mercedes-benz-recalls/
Bv A klasse: The glass pane on the lifting/sliding panorama roof may not have been properly affixed. As a result, it may become completely detached, posing a risk to the following traffic.
Ik heb enorm veel respect voor Mercedes en de nieuwe richting die ze uitgaan (was vroeger eerder BMW-fan). Maar de Duitse kwaliteit is dikwijls toch enorm overroepen.
Philip - EQC zegt
@Schuimreus, ik mag hopen dat het klopt wat je schrijft, want eind 2019 heb ik een testrit met een TMS gedaan en ik was niet onder de indruk van de rijbeleving, vanaf een 90 km/u maakte die toch behoorlijk kabaal en de elektromotors waren duidelijk hoorbaar, constant een of andere hoge toon, behoorlijk irritant! Na de Tesla testrit ben ik gaan test rijden met de Mercedes, tja … het verschil was groot! Maar de eerlijkheid gebied om te zeggen, de Tesla software interface was dan weer wel indrukwekkend, wel jammer dat er geen head-up beschikbaar is, vind ik wel belangrijk, ik wil cruciale info in mijn zichtveld. Heeft Tesla dat ondertussen toegevoegd? Over twee jaar is mijn huidige wagen aan vervanging toe, ik zal dan nog eens gaan test rijden met Tesla, ben benieuwd!
henkp1 zegt
Lucid Air
Maar wat een geld is er toch in de wereld dat er zo makkelijk zulke aantallen worden verkocht.
RiKe zegt
@henkp1: Het meeste zal lease zijn verwacht ik
guy zegt
Ik rij ondertussen een 2-tal weken met mijn EQS. Elke dag blijft hij me verbazen. Donderdagochtend was het koud, en de auto zei dus: je hebt het precies koud, moet ik de verwarmingsmodus opzetten? Geen idee wat dat was, dus ik zeg ‘ja’. Start hij dus de zetelverwarming op, de hot stone massage, verwarmd stuurwiel, klassieke muziek, de leds beginnen te ‘glowen’, … Oh ja, ik ben nog geen vijftiger, maar was wel van plan een S-klasse te kopen (alvorens ik de EQS leerde kennen).
flutterby zegt
@guy: “je hebt het precies koud”?
Bastiaan Williams zegt
Fantastische auto. Veel rij plezier ermee en luister niet naar de azijn drinkers hier boven. Ze zijn of jaloers of snappen het segment niet omdat ze liever in een Twingo of golf rijden.
quincy zegt
@Bastiaan Williams: Ben jij ingehuurd door Mercedes om alle slechte commentaren tegen te spreken. Man, man, man…
Zelfde hebben een aantal Tesla fans hier ook trouwens. Echt heel vervelend dat soort reacties.
Redrum zegt
Deze wagen heeft zeker zijn publiek. De wat oudere klant die zich graag in allerlei luxe wentelt en daarmee waant te denken dat hij in de beste EV van het moment rondrijdt. Uiteraard kan de Model S niet aan dit interieur typen maar blijft gewoon wel de baas op alle andere vlakken en zal dit op technisch en innovatief vlak nog lange tijd doen.
Deze wagens hebben gewoon een kompleet andere fIlosofie en focus dus automatisch ook een ander soort klant wat niet verkeerd is.
Zelfs de Lucid zal waarschijnlijk ook moeten onderdoen voor de EQS op bepaalde vlakken aangezien de meeste werknemers van Tesla komen en mee aan de S hebben gewerkt. Dat men er dan een “luxe” sausje overgiet is ook geen garantie op succes in dat segment.
Als er een ding is dat je de Duitsers niet moet leren, is het wel een luxe interieur in elkaar draaien. De badge blijft daarnaast ook een hele sterke emotionele driver. Kijk maar naar Lexus in Europa. Knap en goed maar de meeste laten hem links liggen en bestempelen hem als een “Luxe” Toyota en kopen een Duitser. (Terecht of onterecht)
Pascal zegt
Vinden veel mensen de EQS nu echt mooi? Ik vind de S-klasse of de C-klasse of zelfs de CLA zoveel mooier en stijlvoller qua designtaal… geheel persoonlijk uiteraard. Qua comfort geloof ik direct dat deze op eenzame hoogte staat.
Ik ben wel verbaasd over de Lucid-aanhang hier. Precies niemand heeft hier toch al ingezeten of er een rondje mee gereden? Hoe kan je dan weten dat je ‘m wil hebben?