Een nieuwe teaser werpt meer licht op de elektrische Hummer.
Een elektrische Hummer: het was nog niet zo lang geleden even ondenkbaar als gezond eten op de menukaart van de McDonalds. Tijden veranderen, want een elektrische Hummer komt nu steeds dichterbij. GMC toont de eerste teaserbeelden van de wedergeboren dinosauriër.
Hoewel de aandrijflijn mijlenver afstaat van de originele Hummer, verloochent de nieuwe Hummer zijn afkomst niet als het om het design gaat. Zoveel wordt duidelijk bij het zien van de teaserbeelden. Uiteraard hadden we dit vermoeden al, aangezien de eerder getoonde grille ook al sterk leek op de ouderwetse Hummer-grille.
Op basis van de teaser kunnen we nu concluderen dat dit ook voor het verdere design van de GMC Hummer geldt. Het robuuste silhouet oogt namelijk heel vertrouwd. Met de vierkante wielkasten lijkt de elektrische Hummer nog het meest op de Hummer H3.
De Hummer komt er in twee carrosserievarianten: een SUV en een pick-up. Ook dat is in lijn met het verleden. De H1 was er namelijk als pick-up, maar ook de H2 was leverbaar als SUT. Dit was meer een SUV met een laadbak dan een echte pick-up. Dat is ook de carrosserievorm die we hier terugzien. De SUT heeft duidelijk een langere wielbasis dan de SUV.
Hummer is verder synoniem met over-the-top. Deze term is ook van toepassing op de beloofde cijfers. We hebben ze al eerder genoemd, maar we zullen ze nog maar eens herhalen. Komt ‘ie: de elektrische Hummer krijgt zo’n 1.000 pk en ruim 15.000 (!) Nm koppel. Daarmee zou 0 tot 60 mph (96,6 km/u) in 3 seconden mogelijk moeten zijn.
GMC noemt in de teaser ook nog een paar functies die de elektrische Hummer krijgt, zoals Adrenaline Mode en Crab Mode. We krijgen daar geen verdere context bij, maar het eerste is wellicht een soort Ludicrous Mode. Het tweede is waarschijnlijk gewoon een off-roadmodus. Stiekem hopen we dat het een systeem is met vierwielbesturing, zoals de Jeep Hurricane Concept uit 2005 dat had.
De GMC Hummer zal komende herfst geïntroduceerd worden en is vanaf dat moment te bestellen. De productie zal vervolgens een jaar later beginnen.
meer lezen over elektrische auto’s die WEL in 2020 op de markt komen?
Het aanbod van elektrische auto’s verandert constant. Dit zijn de elektrische auto’s die in 2020 hun opwachting maken.
O plaat zegt
Tja GM moet iets doen om de concurrentie bij te blijven. Met de reïncarnatie van hun Blazer zullen ze het niet halen tegen over de Bronco van Ford en hun Camaro kunnen ze enkel in de VS aan de man brengen terwijl de Mustang in Europa verkoopt als zoete broodjes. Ze hebben nog wel hun poor man’s Ferrari maar toch.
papa zegt
@shiva: mustang als zoete broodjes… Nou nee hoor
moveyourmind zegt
15.000 Nm koppel?
Dat is zo’n 6 keer meer dan een Scania V8 en zo’n 16 keer meer dan een Tesla S met 630 pk. Denk dat 1500 Nm, wat al heel erg veel is, eerder in de buurt komt.
florisje zegt
@moveyourmind: Dit is zeer waarschijnlijk het koppel op de wielen gemeten, meeste elektrische auto’s hebben een versnellingsbak die 10:1 draait; voor elke 10 omwentelingen van de motor, 1 voor de wielen. Dus in principe heb je dan 10x zo veel koppel.
moveyourmind zegt
Thanks, heldere uitleg. Echt indrukwekkend veel wat voor krachten er dan verwerkt moeten worden.
ouwedibbes83 zegt
@moveyourmind: volgens mij werd de nieuwe Tesla Roadster ook met zo’n claim van duizenden Nm’s geïntroduceerd. Zelfde verklaring als hierboven
lekbak zegt
@moveyourmind: het is precies de bedoeling dat je dat denkt. Maar nagenoeg elke auto met lage gearing gaat daar al overheen.
Koppel is een niks zeggende eenheid wat betreft prestaties. Jij en ik kunnen met onze pink een koppel van 15.000nm genereren aan een wiel. Vermogen is wat bepaalt wat de prestaties van een voertuig zijn. Een hoog koppel aan de wielen zegt vooral iets over wat voor een versnellingsbak erin zit.
mobieler zegt
Een baksteen tegen de wind in duwen. Ook al is het elektrisch, bepaald efficiënt zal het niet zijn.
toyotafortuner zegt
Nou ja, als ik dan tóch móet stekkeren… Dan maar zo!
scalvaro zegt
Wat zal dat wegen? 6000 kilo of zo?
crepito zegt
Origineel die Adrenaline mode..
superman zegt
Doe mij maar de ouderwetse.
571ay zegt
De H1 en de H2 waren leuk. Heerlijk lomp, dik en anders dan anders. De H3 daarentegen was niet om aan te zien.
lekbak zegt
@571ay: de h1 was lomp, de h2 was een handtasje…
571ay zegt
@lekbak: Vergeleken met de H1 wel ja. Vergeleken met 99,9% van de automarkt niet.
peekaas zegt
Wat is de voor- en achterkant?!
occasiefapper zegt
De videoplayer is echt een farce. Ik moet nu telkens uit de app en naar YouTube om het filmpje te kijken..