De elektrische toekomst op zijn Spaans.
Er is grote verdeling in Genève dit jaar. Of moeten we zeggen, Genèv-e. Fabrikanten trekken namelijk alles uit de kast voor de meest extravagante hypercars, of proberen juist groot te denken met betaalbare elektrische modellen. De perceptie van goedkoop is vreemd voor elektrische auto’s, want de Kona Electric of een Tesla Model 3 voor ongeveer 45 mille, behoren tot de goedkoopste nieuwe elektrische auto’s. Nog heel even voordat VAG vol in de aanval gaat met betaalbare modellen. Het eerste productiemodel van die aanval is de el-Born, van SEAT.
Het is voor de verandering geen crossover. Maar net zoals de meeste eco-auto’s is de el-Born qua styling een apartje. Het doet wat denken aan de Altea van tien jaar geleden, maar dan met scherpere lijnen en in de huidige huisstijl van SEAT. Alles voor de Cw-waarde, maar het geheel doet nogal denken aan een rivaal voor de SEAT, de Opel Ampera-e. Technisch is de el-Born geen verrassing voor degene die het recente VAG-nieuws hebben gevolgd. De woorden ‘elektrisch’, ‘VAG’ en ‘MEB-platform’ worden vaak in één adem genoemd en de el-Born valt inderdaad onder alledrie. Ter bevestiging: dat betekent een 62 kWh-accupakket, 204 pk en een actieradius van 420 km volgens WLTP.
Naast de Formentor heeft CUPRA SEAT dus ook nog écht vooruitstrevend nieuws. De el-Born moet in 2020 in de dealers verschijnen. Wachttijden en EV’s zijn nog geen goede combo, maar daar kan SEAT ook weinig aan doen.
s2khonda zegt
Neus beetje geript van Tesla?
menaz zegt
@s2khonda: die heeft ook koplampen idd.
iannuzi zegt
@menaz: en is tegen meerprijs in rood leverbaar
vondick zegt
@menaz: Nee hij zei niet de koplampen. Hij zei de neus. Is idd een beetje de facelift Model S / Model 3 neus zonder gril.
vroaaar zegt
@vondick: maar deze is dan met grille, dus lijkt er niet op…
vondick zegt
@vroaaar: Idd, het is wel anders, want ze hebben er iets nieuws mee gedaan. Maar wel een heel onopvallende grill bestaande uit gaatjes in het zelfde materiaal en dezelfde kleur als er omheen. Dus het lijkt er wel op.
agdesigns zegt
Rolt die samen met de mini van de band…
moveyourmind zegt
Voor de beursbabes hoef je in elk geval niet naar Genève toe.
Dutchdriftking zegt
Blijf het een raar mormel vinden.
bk4life zegt
Mooie achterkant, maar wat een lelijke voorkant. En dan met name de grill…
fanboy zegt
Ben benieuwd naar de prijs.
ghost zegt
Leluk.
sirprize zegt
Opel Ampera-e?
widodh zegt
@sirprize: Is in NL best onhandig ivm redelijk langzaam opladen. Zeker aan de regulier laadpaal ivm ontbreken 3-fase opladen.
VAG heeft dat wel goed begrepen.
sjonniedeluxe zegt
Met 62kwh 420km ver komen belooft wat voor de vw id neo met 111kwh accu. Dat zou naar rato 750km zijn.
caprio zegt
Ach, in showroom pas in 2020, rijden 2021… gevalletje VAG