Ook investeerders maken soms een foutje.
Investeerders die de Porsche 911R als belegging hebben gekocht komen van een koude kermis thuis. Eerder dit jaar werd al duidelijk dat de prijzen voor de gelimiteerde porker zijn gedaald en daar is nog zeker geen verandering in gekomen.
In 2016 werd deze Porsche 911R geleverd in Californië. De eigenaar heeft de auto vermoedelijk direct op een trailer gezet, want met de auto zijn alleen ‘noodzakelijke’ kilometers gereden. Vermoedelijk wilde hij dik cashen op de Porsche, aangezien de hype tijdens en na de lancering enorm was. Twee jaar na levering staan er slechts 48 gereden kilometers op de klok.
De beste man had er beter mee kunnen gaan rijden of de auto eerder moeten verkopen. De Porsche wordt namelijk binnenkort geveild door RMSothebys en de verwachting is dat de 911 tussen de 325.000 en 375.000 dollar gaat opleveren. Mocht dit zo zijn, dan maakt de man nog steeds winst op zijn investering, echter kan een teleurstelling niet uitblijven. Als je weet dat maagdelijke 911R’s in het verleden 5, 6 of soms wel 7 ton opleverden, dan is 3 ton en een beetje niet de jackpot waar je op gehoopt had.
Van de 911R zijn 991 stuks gemaakt, waarvan 296 voor de Amerikaanse markt. Deze 911R is nummer 748 van de 991. Tijdens de Monterey Car Week wordt de Porsche van de hand gedaan.
pier zegt
Risico van het vak, als je dergelijke objecten als investering kan aanschaffen heb ik er geen medelijden mee. En hij maakt nog steeds winst.
ukbob zegt
@pier: als ie slim is (en de cash zolang kan missen..) dan zet ie de R nu beter in een stalling voor een jaar of 40 a 50..
dirkv zegt
@ukbob: Haha, aangezien de meeste investeerders geen tieners zijn is dat misschien niet zo’n goede optie.
autodidact zegt
@dirkv: Dan weet je in ieder geval zeker dat de kleinkinderen je blijven bezoeken!
breakingpoint zegt
Ofwel surf je mee op de hype en verkoop je hem als het een heet onderwerp was, ofwel zit je het nog 20jaar uit. Maar ik zou ermee rijden.
ghengiskhan zegt
Hahahahahaha. Lekker puh.
jelmer zegt
Investeren op basis van een hype zou ik eerder speculatie noemen.
kniesoor zegt
@jelmer:
Dit lijkt me de enig juiste conclusie.
realhustler zegt
Is dit met de nieuwe motor of is deze nog niet vervangen?
fejjie zegt
Hij zal minder hard balen dan die pipo die 7 ton heeft betaald voor zijn 911r.
Onehp zegt
@fejjie: als ie deze nu koopt is het maar 5 ton per auto. 2 ton winst! #manmaths
pomoek zegt
Logisch. Geld moet je verdienen met werken, niet door je auto in een garage te bewaren.
kniesoor zegt
@pomoek:
’t Eén sluit het ander niet uit.
gwnbmw zegt
@pomoek: deze gasten hebben hun geld grof verdient met werken en doen dit er voor de lol bij. grote kans dat die 3 ton verschil hem compleet aan zn reet kan roesten.
pomoek zegt
@gwnbmw: weten jij en ik natuurlijk niet. Gaat me ook niet om de persoon.
phevtreb zegt
@pomoek: ik werk redelijk hard en doe ook wat handel zo links en rechts. Ik kan je wel verzekeren dat je met handel meer verdiend dan hard werken..
pomoek zegt
@phevtreb: klopt. Maar is niet mijn punt.
cazzo046 zegt
@phevtreb: Want handel is geen werken?
cazzo046 zegt
@phevtreb: Want handel is geen werken?
Dutchdriftking zegt
Eigenlijk gewoon fantastisch dat Porsche al deze speculanten een spreekwoordelijk oor aan naait. Porsche gaf aan (net als Ford e.d.) dat ze willen dat er mee wordt gereden IPV gespeculeerd. Dan kan je heel moeilijke clausules maken die eigenaren toch aan hun laars lappen, je kan ook een gelimiteerd model leveren, en wanneer deze overhyped is het model ongelimiteerd onder een andere naam aanbieden. Geniaal naar mijn idee. Wie het onderste uit de kan wilt krijgt de deksel op zijn neus…..
reactief zegt
@dutchdriftking: Toch is de 911R wel degelijk anders dan de GT3 met Touring Pack.
fejjie zegt
@reactief: Denk dat het voor de investeerders niet zozeer om om het rijkarakter ging, maar omdat het de laatste handgeschakelde gt achtige 911 ging zijn.
Robert zegt
@dutchdriftking: toch hebben autofabrikanten in dezen dan wel enorm boter op het hoofd. Als niet wil dat er met je auto’s wordt gespeculeerd ipv gereden, moet je ze niet zo gelimiteerd in de markt zetten.
Let wel, niet iedere liefhebber kan of wil een paar ton voor een supercar betalen. Maar als je er, zeg bijvoorbeeld vijfduizend wereldwijd van kunt verkopen, moet je er geen 991 van bouwen.
lekkaah zegt
Wat een oer ollandse teksten allemaal hier, het kan die vent aan z’n aars oxideren.. jammer he
Loek zegt
Zo’n gave kleurstelling… als je naar deze auto kijkt en denkt “he, een investering” dan zou je voor eeuwig verbannen moeten worden uit de Porsche dealer.
lekkaah zegt
@720s: kan heus wel een combinatie van beide zijn.. of koop jij je auto’tjes blind, zelfs als je zou weten dat je een lijk koopt die over jaren 0 waard zal zijn?
Loek zegt
@lekkaah: een auto die een normale sterveling als ik kan betalen, schrijft hoe dan ook af. Dat is regel 1 bij de aankoop. Verder als ik over geld zou beschikken zou ik mijn autoselectie baseren op welke ik gaaf vind. Op een paar zeldzame uitzonderingen na kom je het afschrijvingsmonster toch wel tegen.
lekkaah zegt
@720s: relativeer ‘ns, je hebt afschrijven en afschrijven, je gaat mij niet vertellen dat jij ook maar 0% rekening houdt met de eventuele afschrijving? …… tenzij je een “alfist” bent, uiteraard, dat zou een hoop verklaren
Loek zegt
@lekkaah: ik heb nooit gezegd dat ik er geen rekening mee houd. Ik zou mijn keuze er niet voornamelijk op baseren omdat een auto kopen in weze je geld in de openhaard gooien is. Dan ga ik niet tellen hoeveel geld erin wordt geflikkerd maar genieten van het warme vuurtje. En vuurtjes zijn warmer als je de juiste keuze hebt gemaakt.
silverscope zegt
Zet maar hier op de oprit hoor! Prachtige bak.
desjonnies zegt
Simpel
Je eerste winst is de beste en moet je gelijk pakken.
tge1 zegt
Een echte autoliefhebber deze man. :-)
ghost zegt
Porsche mag deze grap blijven herhalen tot al die zogenaamde “auto-liefhebbers” ermee stoppen. Gewoon je geld op een normale manier verdienen en niet met auto’s flippen.
Gulli zegt
Op zich niets mis met geld proberen te verdienen aan een goede koop. Dat proberen we zelf ook allemaal met ons eigen huis, nietwaar?
Alleen als Porsche claimt de ultieme rijders-auto te hebben gebouwd en die ga je dan op sterk water zetten tot hij bizar veel waard wordt dan verdien je het dat je de hype mist. Vind ik dan.
Dat waardeer ik dan ook van mensen als ‘taxtherich’ die gewoon gaan lopen gassen met hun museumstukjes, en de Classic races waar een 60’s Testarossa van een paar miljoen de hooibalen in wordt gereden. Rijden moet je met dat spul! Als je echt geld hebt lap je het wel weer op.
100octane zegt
Geduld is een mooie deugd: als er over 20 j geen atmosferische 911s meer zijn, gaan deze dingen voor hard cash over de toonbank. Tot dan, keihard genieten. Zo simpel kan het zijn…
thomasthomas zegt
Hoeveel zijn er echt voor 5 6 of 7 ton misschien wel geen een.
renaulthater zegt
Dit is met veel mensen gebeurd een van mijn vrienden heeft het zelfde, daarom ook besloten om de auto zelf te rijden