





Dat kan geen toeval zijn.
Volvo is een van de eerste fabrikanten die duidelijk keuzes heeft gemaakt richting de toekomst. Eerst schaften ze alle motoren met meer dan vier cilinders af. Vervolgens werd het afscheid van de diesel aangekondigd. Ook heeft Volvo te kennen gegeven na 2021 enkel en alleen geëlektrificeerde auto’s te gaan verkopen.
Maar dat is nog niet voldoende. Volvo gaat ook al zijn auto’s begrenzen op 180 km/u en komt met een speciale sleutel zodat de Volvo eigenaar een zwaar geknepen auto kan uitlenen. Het moge duidelijk zijn: Volvo is het braafste jongetje van de klas. Wat dat betreft is het eigenlijk heel erg vreemd dat het Zweedse merk met Chinese eigenaren nog geen elektrische auto in het assortiment heeft.
Jazeker, de Polestar 2 is op een Apple-esque manier geïntroduceerd, maar nog niet leverbaar. Gelukkig komt daar snel verandering in: Volvo komt namelijk dit jaar nog met een volledig elektrische XC40, zo laat het merk weten aan Automotive News Europe. Dat de auto min of meer gelijk met de Polestar 2 op de markt is niet zo heel erg vreemd. De twee auto’s staan beide op het CMA-platform. De afkorting CMA staat voor Compact Modular Architecture. Op dat platform staan ook diverse modellen van Link & Co, zoals de 01, 02 en 03.
De volledig elektrische XC40 zal aan het einde van dit jaar voorgesteld worden. Normaliter zou je dan denken aan een introductie op de IAA in Frankfurt, maar Volvo slaat veel beurzen tegenwoordig over. Naar verwachting worden de eerste emissieloze XC40’s begin 2020 afgeleverd.
De afgebeelde foto’s zijn van een Volvo XC40 T5 Twin Engine, aangezien dit ook een XC40 met een stekker is. Waarschijnlijk zal de elektrische XC40 niet veel afwijken.
wel verwarrend dat jullie nergens vermelden dat de foto’s bij het artikel van de T5 TE zijn. :-)
@GeoBem007: even door swipen en je ziet vanzelf een foto met de badge T5 TE!
@vonklausenburg: uiteraard, maar de eerste indruk is dat je foto’s krijgt te zien van de elektrische XC40 tot je aan de achterkant de uitlaten ziet en dan in de gallery de badge :-) Ik had het meteen door, maar de gemiddelde mens heeft het er soms moeilijker mee ;-)
@GeoBem007: staat toch mooi in de tekst vermeld?
@tortuga: stond er nog niet toen ik reageerde, zie reactie hieronder van willeme ;-)
@geobem007: Daar heb je een puntje. We hebben even een disclaimertje geplaatst. Thanks!
@willeme: top! vind het echt een pluspunt dat jullie rekening houden met de comments, spelfoutjes en andere zaken worden altijd opgemerkt zo.
@geobem007: Klopt. In de opwinding, haast en het verlangen om onze lezers zo snel mogelijk van leuk leesvoer te voorzien, kan het helaas voorkomen. Gelukkig zijn er altijd reageerders die ons erop wijze, waarvoor dank!
En dat de electric Lynk & Co allang rondrijd.
weing specs van de aandrijving :O
@dutchneon: hij is elektrisch, hij rijdt op stroom, en als je de stekker er ooit in hebt gestoken kun je nog verder rijden.
1 April?
@harmengerritsen: Nope, xc40 zal er echt in elektrische vorm komen. Stond al eerder op de planning maar is wegens veiligheidsredenen uitgesteld.
@harmengerritsen: 1 april zou zijn dat er een XC40 met een V8 komt…
Snel een dikke V8 of diesel kopen, voor dat het niet meer kan.
Range en laadsnelheid; daar gaat hem om en ontbreekt het aan in dit artikel
@sjonniedeluxe: zoals bij alle elektrische auto’s is de range veel te kort en duurt het laden te lang. Dan moet je maar diesel gaan rijden ;-)
@sjonniedeluxe: pcies, en. Begrensd op 180 km/p uur is door het lompe gewicht beperkt tot 180 km/p uur ;-)
@sjonniedeluxe:
en prijs
@harrie: ja, en ook die ontbreekt. Wat was nou eigenlijk het nieuws?
Een aparte sleutel? Bij mij gaat dat gewoon via de app. Één vinkje en valet mode staat aan en is net zo traag als bijv een instap Duitser.
Past compleet bij het, toch al doodsaaie imago van Volvo.
Ik zag vanavond een Volvo XC40 rijden op de ringweg van Groningen. Het was een testauto met een Zweeds kenteken en allemaal meetapparatuur op het dak. Het zou best een elektrische versie kunnen zijn geweest. Helaas heb ik er geen foto’s van gemaakt.
@autoriteit: oei dan komt het toch wel erg dichtbij opeens.
@emping: inderdaad ja :)