![elektrische Toyota](https://www.autoblog.nl/files/2020/05/toyota-hiace-electric-vans-bedrijfswagen-2020-970-010-919x612.jpg)
Eindelijk kunnen we een elektrische Toyota verwelkomen in ons koude kikkerlandje.
Toyota was destijds weliswaar niet de eerste fabrikant met een hybride auto, maar wel de fabrikant die het concept groot maakte. In tegenstelling tot de Hoinda Insight was de Prius bijna overal verkrijgbaar.
Hybride
Toyota heeft zijn hybride aandrijflijnen in de afgelopen 20 jaar behoorlijk kunnen perfectioneren. Bij normaal gebruik zou je ook af kunnen vragen of er een beter alternatief is. Lichter dan een EV en PHEV, maar aanzienlijk schoner dan een reguliere auto met verbrandingsmotor. Kortom, Toyota zet voorlopig nog op de hybride.
![elektrische Toyota](https://www.autoblog.nl/files/2020/05/toyota-hiace-electric-vans-bedrijfswagen-2020-970-009-919x612.jpg)
Eerste elektrische Toyota
Toch is de eerste elektrische Toyota hier: de ProAce Electric. Zoals je ziet is het geen alternatief voor de Tesla Model 3 of Volkswagen ID.3. Nee, het is een heuse bedrijfswagen met elektromotor. Dit aggregaat levert 136 pk (precies 100 kW) aan vermogen en 260 Nm aan koppel. Daarmee is het mogelijk om een topsnelheid te behalen van 130 km/u.
![Voorzijde](https://www.autoblog.nl/files/2020/05/toyota-hiace-electric-vans-bedrijfswagen-2020-970-003-919x612.jpg)
Twee accupakketten
Er zijn twee accupakketten leverbaar. De instapper heeft een batterij van 50 kWh. Volgens de WLTP kun je daarmee 230 km ver komen op een volle accu. Mocht je meer nodig hebben, dan kan dat ook. Kies dan voor het 75 kWh grote accupakket. Dan heb je een actieradius van 330 km met de elektrische Toyota. Middels snelladen is het mogelijk om in een hulfuurtje de accu tot 80 procent op te laden.
![elektrische Toyota](https://www.autoblog.nl/files/2020/05/toyota-hiace-electric-vans-bedrijfswagen-2020-970-013-919x612.jpg)
Een miljoen kilometer garantie
Mocht je je zorgen maken om de batterij van de elektrische Toyota ProAce, weet dan dat je kan rekenen op een enorme garantie. Standaard krijg je 5 jaar garantie en een maximum kilometerstand van 200.000 km. Voor de accu geeft Toyota zelfs 15 jaar en 1.000.000 km!
![Laadruimte](https://www.autoblog.nl/files/2020/05/toyota-hiace-electric-vans-bedrijfswagen-2020-970-015-919x612.jpg)
Diverse uitvoeringen
We hebben het weliswaar over de Toyota ProAce, maar er zijn er meerdere, uiteraard. Niet alleen voor de dieselmodellen, maar ook de elektrische versies. Je kunt kiezen uit een ‘compact’ (kort), ‘worker’ (langr), dubbele cabine en ’truck’ (pickup). Op latere termijn komt er ook een negenpersoons taxi-uitvoering bij. Het laadvermogen scheelt per uitvoering, maar is minimaal 1.000 kg op alle varianten.
![elektrische Toyota](https://www.autoblog.nl/files/2020/05/toyota-hiace-electric-vans-bedrijfswagen-2020-970-004-919x612.jpg)
Oktober 2020
Mochten de specificaties je bekend voorkomen, dan kan dat kloppen. Toyota werkt samen met PSA met bedrijfswagens, de elektrische Citroen, Peugeot en Opel zijn al voorgesteld. Prijzen van de Toyota ProAce Electric zijn nog niet bekend. Wel dat de elektrische bedrijfsauto in oktober 2020 in Nederland arriveert. De personenwagen-versie komt in 2021.
![Interieur](https://www.autoblog.nl/files/2020/05/toyota-hiace-electric-vans-bedrijfswagen-2020-970-016-919x612.jpg)
-Edit: klopt, dank!-
Overigens top te zien hoeveel vertrouwen Toyota heeft in zijn accu’s!
@karhengst: ja want garantie heeft iets te maken met kwaliteit.. Waarschijnlijk geld net als bij Lexus een beperking van 10 jaar voor je 1.000.000 km. Niet veel rijden 100.000 km/jaar, maar tóch hoop ik dat dit veel ondernemers over de streep trekt!
Hoeveel vertrouwen PSA heeft in zijn accu’s inderdaad!!
Goed om te zien dat ook op het gebied van bedrijfswagens voorsprong wordt geboekt. Plak de ‘electric’ letters er nog even recht op, dan is ie af.
De eerste, en wellicht meteen de beste. 330km elektrisch met een busje is serieus ver. Gaat de luchtkwaliteit in de steden flink van opknappen.
@dutchdriftking: dat is inderdaad een serieuze afstand, post NL en DHL in stadregios gaan hier profijt aan hebben. Snachts opladen en overdag rijden maar!
@tortuga: dit model is echt te klein voor pakketten.
@autogedrocht: dan pak je toch L2H2
@autogedrocht: mijn pakketjes zijn nooit zo groot hoor. De operationele kosten van een EV liggen veel lager dat het twee keer naar het depot ook rendabel kan maken.
@flutterby: personeelskosten zijn de grootste post.
@porsche928: op pakketbezorging zitten allemaal ZZPers. Die vallen niet onder personeel.
@dutchdriftking: het is wel WLTP. Mag je denk ik wel 50-100km vanaf halen qua range. Een Model S heeft 610km WLTP maar doet in de praktijk ongeveer 500.
Prima ontwikkeling, als er nu nog een 100 komt met range van +/- 420km zou het perfect zijn, helemaal als je laden 20-80% wilt hanteren.
Ik vind het wel jammer dat ze die puist waarin normaal de versnellingspook steekt niet hebben weggehaald, dat zou een stuk makkelijker zitten voor de 3e persoon in het midden.
Dat hast zeker goed verkopen. Goede prestaties.
Waarom nou een bus als eerste elektrieke auto. De rest heeft al normale personenauto’s op de markt: volkswagen, opel, kia, huyndai, nissan, peugeot, renault, audi, seat, mercedes, bmw, noem maar op. komen ze met een bus die eigenlijk uit frankrijk komt.