Het heeft even geduurd, maar eindelijk is de Singer DLS in productie.
De creaties van Singer staan enorm hoog aangeschreven. Hun methode is vrij eenvoudig: pak een oude 911 uit de jaren ’80 of begin jaren ’90. Vervolgens bouw je ‘m om tot klassiek uitziende 911.
Ondanks dat er niet zoiets bestaat als een langzame Singer, lag de focus voornamelijk op retrodesign, afwerking en ’tour-ability’. Je kocht een Singer om ermee over bergpassen te rijden, niet zozeer om ronderecords neer te zetten. Daar is verandering in gekomen met de Singer DLS.
Sneller, ruiger en lichter
De Singer DLS is een snellere, ruigere en lichtere versie. Mocht je denken: “Maar die was er toch al een tijdje?” Eh, ja, dat klopt helemaal! De auto was wél aangekondigd en onthuld, maar het heeft een flinke tijd geduurd voordat de productie plaatsvond. Want de auto die je op de afbeeldingen ziet is de eerste Singer DLS die daadwerkelijk naar een klant gaat. Het betreft een Oak Green exemplaar. Deze auto begon zijn ‘leven’ in 1989 als 911 Carrera 964.
Singer-honcho Rob Dickinson maakt hier de eerste meters tijdens de shakedown van de eerste Singer DLS. Singer gaat slechts 75 exemplaren bouwen van de DLS. Die afkorting staat voor Dynamic Lightweight Study. De auto werd ontwikkeld met hulp van Williams Advanced Engineering (motor), Hewland (transmissie), Bosch (elektronica), Brembo (remmen) Michelin (banden) en BBS (velgen).
Motor Singer DLS
De motor is een 4 liter grote zescilinder boxermotor. Deze is weliswaar door Williams ontwikkeld, maar de iconische Hans Mezger heeft er ook aan meegeholpen (vlak voordat hij overleed). Dat maakt de motor nog wat legendarischer. Het blok is goed voor 500 pk. Het maximale toerental dat de luchtgekoelde boxer kan draaien is 9.000 toeren. Wil je weten hoe dat klinkt? Check dan onderstaande video:
Mocht je interesse hebben, dan kun je je wenden tot Singer. Naast het feit dat de Singer DLS in gelimiteerde oplage gebouwd gaat worden, moet je ook serieus geld meenemen. De vanafprijs is 1.800.000 dollar vóór belastingen.
ericc zegt
Toch heb ik de voorkeur om het model “om over bergpassen” te rijden. Ronderecords zie ik liever in een GT2RS MR…
Als Singer zo doorgaat , blijft er van de 964-reeks geen enkele oldtimer meer over maar zijn deze wagens allemaal Singer! Wat geen zonde is….
dunhozzie zegt
Prachtig ding, maar die prijs is gewoon niet realistisch in mijn ogen. Maar als het ze lukt (en dat zal wel), prima. Het is geen straf voor het oog
sportabgasanlage zegt
Gaaf apparaat en waanzinnig geluid, maar wat een prijs…
En om de woorden van Olav Mol te gebruiken: “Wat een poepstart!” 😂 Wegrijden is nog best lastig met zo’n racekoppeling…
giel zegt
Toch zijn die Singers prachtige wagens, deze ook weer. Wel een van de mooiste auto’s eigenlijk. Als ik zat geld zou hebben, dan zou ik zoiets (hoeft niet per se deze te zijn) liever willen hebben dan een Ferrari, Lamborghini en al helemaal liever dan een Bugatti Veyron/Chiron.
cossiekiller zegt
Hoezo, de eerste is af? Ik heb al een witten én een rode gezien in het filmpje.
Die witte heeft al in alle boekjes gestaan, vorig jaar zelfs…
willeme zegt
@cossiekiller: die twee was eigenlijk één auto. Telkens hetzelfde prototype.
Dutchdriftking zegt
Wat blijft hij toch geniaal. En ja, hij is duur, maar liever deze dan een gelimiteerde LaFerrari, dus het geld gewoon waard. Er komt bij dat er door deze idiote prijs genoeg ruimte is voor andere bedrijven om het zelfde te doen voor ietsje minder geld.
Joost zegt
Ik vind m net niet kloppen. Zeker op de foto van 3/4 van achteren. Iets té glimmend (chroom), net iets teveel uitgebouwd, net iets te glad en strak allemaal. En dan met retro-elementen.
Liever een normale.
simonferrari zegt
Fraai! Hoewel de ‘gewone’ creaties van Singer hoger op mijn wensenlijstje staan. Afgelopen week een video op Youtube gezien over Singer en de achtergrond van het bedrijf. Ontzettend mooi bedrijf met een enorme passie. Aanrader om te kijken!
bietje zegt
Als liefhebber van de ruige RWB-porsches vind ik dit smullen… een ‘chique’ versie van een ruig ontwerp, prachtig gedaan zeg.
petroldrinker zegt
Teeeeeeering, 1.8 miljoen voor een niet origenele omgebouwde 964… nou ik koop voor die 1.8 zonder belastingen wel een nieuwe koenigsegg ofzo dan ipv een “oude bak”
Neemt niet weg dat ze gaaf zijn, maar eerder voor 1.8 ton dan 1.8 miljoen in mijn ogen.
mustang750supersnake zegt
@petroldrinker: of n dikke vrijstaande villa met nog 8 ton over….
petroldrinker zegt
Als je daar warm van word….. ik heb liever een garage met slaapkamer als huis met een peper dure auto voor de deur, haal ik meer plezier uit dan een huis..
sjeemsbond zegt
Onbetaalbaar maar het blijven schitterende auto’s.
alfaman zegt
Oakgreen metallic altijd +1
Charles Taycan 4S zegt
Prachtige auto’s met een voor mij persoonlijk verre van realistische prijsstelling, echter overal zijn mensen voor…
mustang750supersnake zegt
zelfs met dat alles eraan gedaan vind ik n bmw 6 pitter mooier klinken….ik zal wel gek zijn…..