Tally Ho, Old Chap!
Morgan is een merk dat niet heel erg met zijn tijd mee gaat. De trotse Britten houden heel graag vast aan hun tradities. Dat heeft een voordeel, want zo kan de kleine fabrikant vrij lang doen met een model. Heel soms wordt er een gloednieuwe auto geïntroduceerd en meestal valt het niemand op.
Dat was 19 jaar geleden wel anders met de Morgan Aero 8. Dat was een compleet nieuwe auto, ondanks dat ook die auto (gedeeltelijk) een houten chassis had. De looks van die auto waren niet onomstreden (het ding keek scheler dan Guide Weijers), maar de techniek (een V8 van BMW) kon men wél waarderen.
Uiteindelijk heeft Morgan nu het licht gezien met de Morgan Plus Six. Het recept is zo simpel en zó eenvoudig dat je je afvraagt waarom men er niet eerder mee is gekomen. Het gaat namelijk om een tweezits roadster met een zes-in-lijn motor. De Plus Six heeft de B58 zes-in-lijn van BMW onder de kap, goed voor 340 pk. In feite is deze klassiek ogende Morgan in motorische opzicht net zo modern als de nieuwe Toyota GR Supra.
Schakelen doe je met een achttrapsautomaat van ZF. Naar Morgan-maatstaven is het chassis waanzinnig modern. De Plus Six heeft onafhankelijke dubbele draagarmen aan de voorkant en een multi-link ophanging aan de achterkant. Over prestaties wordt nog geen woord gerept, maar met 1.075 kg aan leeggewicht hoef je je geen zorgen te maken. De eerste 50 worden bomvol afgeleverd voor 90.000 Britse ponden. Daarna zijn de reguliere Plus Six modellen leverbaar.
str8six zegt
Hahah, die pook.
schuiftrompet zegt
@str8six: zou dat een eis van BMW zijn? Tsja je mag natuurlijk onze techniek gebruiken… Maar dan moet je wel onze pook ongewijzigd erin pleuren.(zie supra)
str8six zegt
@schuiftrompet: denk het niet, Wiesmann had ook een ander pookje destijds als ik het me goed herinner.
schuiftrompet zegt
@str8six: dan is het toch eens stukje gemakzucht geweest. Lijkt me dat ze zelf ook wel zien dat het vloekt met de rest.
Gulli zegt
@str8six: hoort bij het M Competition pakket denk ik
2wheeler zegt
Geweldige auto’s! Pook misstaat een beetje..
allesmetturbo zegt
Jammer van dat stuur en de pook
chimaera zegt
@allesmetturbo: Stuur komt van Mini zo te zien ?
viezefreddyw zegt
Het interieur is een beetje vreemd. Met een klassieke bedoeling is de pook wel een beetje misplaatst. En in zo’n auto wil je toch een handbak?
ukbob zegt
@viezefreddyw: dacht ik ook bij t zien van de foto’s…
Levert BMW dit blok niet ook met een handbak?
posthumus zegt
Wat een verrassend ontwerp!
posthumus zegt
Aero 8 was trouwens niet het laatste nieuwe model. In 2011 kwam de 3-wheeler er nog bij.
janhenvol zegt
@posthumus: Dat was toch geen nieuw ontwerp , maar een oud ontwerp wat hergebruikt werd?
kobus1967 zegt
@janhenvol: dit ontwerp komt me ook enigszins bekend voor.
janhenvol zegt
@kobus1967: ik heb even snel op Wikipedia gekeken, Morgan is begonnen met het bouwen van 3 wielers omdat dit volgens het Engelse belastingsysteem toendertijd onder motorfietsen viel en daardoor goedkoper in wegenbelasting was. Ik weet niet of dit zo dan ook verder klopt (Wikipedia) , misschien dat iemand anders dit kan toelichten?
reactief zegt
@janhenvol: klopt helemaal. Maar werd al jaren niet meer gebouwd.
De nieuwe is ook geheel anders dan de originele oude 3 wielers.
En schrikbarend duur, zoek maar eens op Autoscout…
janhenvol zegt
@reactief: klopt, ik zit er wel eens naar te koekeloeren. Heb overigens nog nooit een “oude” 3 wheeler te koop zien staan?
volvosaab zegt
@janhenvol: Zoiets: https://www.carandclassic.co.uk/car/C1083089
janhenvol zegt
@volvosaab: Ziet er gaaf uit! Mocht ik ooit de ruimte en kans hebben om een Morgan 3 wheeler in mijn bezit te krijgen ga ik toch voor de moderne versie denk ik, net wat brutaler
galverink zegt
@janhenvol: heeft ook drie wielen en lijkt erop. Maar met een hiaat tussen 1939 en 2011 is het wel een nieuw model.
frank2b zegt
Zo’n pook is eenvoudig te vervangen door de meer klassieke kolenschop lijkt mij.
mashell zegt
@frank2b: ik weet wel zeker van niet. Die pook is een onderdeel dat relevant is voor de veiligheid. Die zal dus aan allerlei eisen moeten voldoen en de communicatie van de pook naar de versnellingsbak zal geheel afgezekerd zijn.
frank2b zegt
@mashell: Joh!
boomhauwer zegt
De aero was ergens mooi, dit is een gruwelijk lelijk ding.
Dutchdriftking zegt
Aan de ene kant super gaaf, aan de andere kant, kom eens met een volledig nieuw ontwerp! Natuurlijk is het retegaaf, en de eerste keer dat ik er een zag zat ik ook achterstevoren in de auto, maar stilstand is wel achteruitgang.
reactief zegt
@dutchdriftking: Morgan moet lekker Morgan blijven. Volgens mij is dat juist de kracht van het merk.
jeppie zegt
Hoop er snel een te zien
haaren zegt
Ik dacht dat de aero een aluminium chassis had, dat dit juist de vernieuwing was of heb ik het mis?
Verder kan ik hem zeer zeker waarderen, zet maar op de oprit. Ik knutsel zelf wel een mooi stuurtje en pookknop erin samen met een setje spaakwielen ?
toyotafortuner zegt
Sexy wagen hoor!
marcus1963 zegt
Prachtig ontwerp..! Tijdloos. Ik vind de hoofdsteunen zo vreemd staan. Te hoog en te ver naar achteren. Waarschijnlijk tevens rolbeugel. Ben benieuwd naar de prijs in Nederland. Als ze rond €90.000 kunnen houden zou het prachtig zijn.
berlinetta zegt
Morgan vind ik het altijd net niet. Liever een Donkervoort of een Wiesmann.
En dat stuur en die pook? Hoe kun je zoiets bedenken.
emping zegt
@berlinetta: daar sluit ik me bij aan.
autodrome zegt
Nieuwe techniek in een oude koets, wordt er niet warm of koud van, dan liever een Donkervoort …
ghost zegt
Sportief pookje!