We hebben er 7 jaar op moeten wachten, maar eindelijk rolt er weer een elektrische BMW van de productieband af.
Ze waren er nog relatief vroeg bij, met de BMW i3. Maar sindsdien is het nogal stil geweest als het gaat om nieuwe elektrische BMW’s. Natuurlijk hebben we in de tussentijd wel allerlei projecten, concepten en plannen gezien, maar auto’s waar we daadwerkelijk in konden rijden, bleven een beetje afzijdig.
Daar is echter nu verandering in gekomen. BMW maakt namelijk bekend dat de iX3 van de productieband is gerold. Deze volledig elektrische BMW is in feite een reguliere X3, maar dan met wat blauwe accenten en een grille die geen grille is. En geen uitlaten, natuurlijk.
De eerste iX3 is gebouwd in een fabriek in het Chinese Shenyang. Hier test BMW naar eigen zeggen de auto uitvoerig, zowel de accu als de rest van de auto. De iX3 wordt onderworpen aan 128 mechanische tests, 994 softwaretests en 140 ‘functionele testchecks’. Wat dat ook moge betekenen. De iX3 wordt op dezelfde productieband gemaakt als de reguliere X3, wat volgens BMW ervoor zorgt dat ze zowel efficiënt als flexibel kunnen werken.
Zoals we weten is de aandrijflijn van de iX3 goed voor 286 pk en 400 Nm koppel. Daarmee kan de SUV in 6,8 seconden sprinten naar de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 180 km/u. Met de 80 kWh-accu is een WLTP-actieradius mogelijk van 459 kilometer. Die accu is zowel met eenfase als met driefase te laden, met maximaal 11 kW. Snelladen gaat met maximaal 150 kW, ofwel 100 kilometer bereik per 10 minuten laden. De BMW iX3 kost 71.000 euro en is via Mobility Service Nederland te leasen voor 858 euro per maand bij 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar.
Als het goed is hoeven we niet weer 7 jaar te wachten op de volgende, nieuwe elektrische BMW. De Duitsers komen namelijk met een waar elektro-offensief, over drie jaar moeten er minimaal 12 volledig elektrische auto’s in het BMW-gamma zitten.
quincy zegt
Alhoewel ik snap dat we door corona minder rijden, is 10.000km voor een zakelijk lease contract wel echt weinig. Daardoor is het lease tarief behoorlijk gunstig, maar onrealistisch t.o.v. wat het echt zou zijn.
Op zich is de basisprijs van de auto hoog, maar ik denk qua ruimte en range wel redelijk interessant.
Pascal zegt
Na de destijds zeer vooruitstrevende i8 en i3 heeft BMW lekker lang de kat uit de boom gekeken als ‘t op EV’s aankomt. Waarom is mij een raadsel gezien de opkomst van Tesla sinds 2012 en de extreem dik gevulde bankrekening van BMW. Blijkbaar brengen de ICE’s nog genoeg op en dachten ze dat het niet zo’n vaart zou lopen. Gevolg: Nu mogen ze lekker achter de rest aansluiten, gemiste kans.
goodolddays zegt
@Pascal: vooruitstrevend ?
realhustler zegt
Wat is wijs? Tesla is booming, maar is dat omdat het populair is, trend zettend, en mensen over elkaar heen vallen om aandelen te kopen, en investeerders ruzie maken om te mogen investeren? Maar is de intrinsieke waarde wel in overeenstemming met de waarde van de aandelen?
Wet van de remmende voorsprong, het is vele malen goedkoper om even te wachten, en straks accu’s en motoren in te kopen en ev’s te bouwen, waarmee je geld verdiend, in plaats van proberen alles te ontwikkelen, vele miljoenen uit te geven aan technieken die het misschien niet worden.
BMW doet het nog goed met ICE, en kan ws redelijk snel goede EV auto’s produceren met de nieuwste accu technieken en elektromotor en controller technieken, en goede software. Alle andere aspecten zoals rijgedrag, interieur, design, productie zijn ze al goed in. En fabrieken staan er al, en mensen zijn al opgeleid.
Op enig moment in de toekomst zal blijken of het verschil tussen Tesla’s intrinsieke waarde en de beurswaarde problemen gaat geven.
crepito zegt
@realhustler: Ehm, dit is gewoon ingekochte techniek in een ICE model. Geproduceerd in China.. anders kunnen ze niet mee qua kosten. We zullen zien wat de beste strategie is. Ik gok op verticale integratie en snelheid van innovatie.
mashell zegt
BWM produceert de X3 in de VS, in Zuid Afrika en in China. De batterijen komen natuurlijk uit China dan is het ergens ook logisch de iX3 in China te produceren.
kobus1967 zegt
En dan met een auto komen die zwaar overprijsd is in vergelijking met de Volvo XC40 P8 en de Skoda Enyaq met dezelfde of betere specs.
mashell zegt
@kobus1967: die zijn een maatje kleiner. En tegenover de EQC, iPace en E-tron is dit zo gek nog niet.
superfunky zegt
@Pascal: en waarom denk jij dat ze bij BMW zo’n goed gevulde bankrekening hebben? Omdat ze daar pas een auto op de markt brengen als er ook geld aan verdiend kan worden, lees: als er volume te maken is.
Dus, Tesla wordt hartelijk bedankt voor het ontwikkelen van de markt, de aandeelhouders worden vriendelijk bedankt voor het financieren van stuk voor stuk met verlies geproduceerde rijdende batterijen en nu komen de Duitsers (incl BMW) er vol overheen met modellen die wel bijdragen aan die goed gevulde bankrekening. Daarom dus.
Pascal zegt
Goh, wat een blind vertrouwen in de Duitsers. Ze gebruiken gewoon ingekochte techniek om in China een auto in elkaar te laten zetten, die qua EV-specs een behoorlijk stukje achterloopt op wat Tesla in 2017 al de weg op stuurde. Vergelijk dat eens met de aankondigingen die op battery day voorbij kwamen. En BMW gaat dat in een paar jaartjes allemaal even inhalen, terwijl hun fabrieken en hele productie nog steeds op ICE’s zijn gebaseerd? Laat me niet lachen… maar ach, je schrijft dan ook over ‘rijdende accu’s’, dat zegt natuurlijk al voldoende over je vooringenomenheid tegen EV’s.
crepito zegt
@superfunky: Right, jij denkt dat inkopen van batterijen en elektromotoren van Chinezen en het stoppen in een ICE model –
en hopelijk later toch in een dedicated EV platform – meer winst oplevert dan wanneer je zelf de grondstoffen verwerkt tot accucellen?
nissanfairladyz zegt
Zit BMW er nog goed bij qua geld? Ik denk eerder dat BMW ooit wanneer het wat slechter zal gaan opgekocht zal worden door de Chinezen. Die zouden BMW maar al te graag willen inlijfen.
De ix3 komt zelfs uit China. Lol
moveyourmind zegt
Heb zo’n vermoeden dat van die 12 electrische auto’s die BMW komende drie jaar op de markt wil brengen de productie voor het grootste gedeelte in China plaats gaat vinden. En er zullen nog wel meer merken volgen die de productie voor een groot deel daarheen verplaatsen.
Hopelijk kan Tesla de werkgelegenheid in de Duitse autoindustrie nog een beetje redden. Voor VDL Nedcar vrees ik het ergste.
crepito zegt
@moveyourmind: Daar is Merkel niet blij mee. De EC wordt ook wakker. Hebzucht voor ‘makkelijke’ winsten met ICE auto’s konden ze niet weerstaan. Nu lopen ze achter de feiten aan en moet alles in China gebeuren. De ironie dat een Amerikaan in Duitsland de boel moet aanzwengelen.
nissanfairladyz zegt
BMW gewoon verkopen aan China. Ze houden van merk naampjes opkopen. Zie Volvo en MG.
Zou er niet raar van opkijken als BMW voor een goede prjs verkocht zal worden aan China.
fabian159 zegt
Dat ze hem dan maar in china verkopen, volgende dan elektrische leasebak zal in europa geproduceerd moeten zijn.
LaLancia zegt
Hoezo zou BMW de volgende zijn die in Chinese handen zou vallen? De familie Quandt zit nog vuistdiep in dat bedrijf. Denk dan eerder aan Daimler.