Terwijl op autoblog de column van Michiel de gemoederen nog steeds bezighoudt (354 reacties and counting!), rollen in Leipzig de eerste Porsche Cayennes van de nieuwe generatie van de band.
De nieuwe Cayenne is met name aan neus en kont bijgeschaafd, en de motoren hebben een upgrade gekregen. De traagste Cayenne heeft 290 pk en sprint in 8,1 seconden naar de 100 km/h, terwijl de topper, de Cayenne Turbo, het sprintje in 5,1 seconden afwerkt, dankzij 500 pk en 700 Nm.
De vraag is of de facelift de verkoopcijfers van Porsches verkoopkanon annex patserbak op hetzelfde niveau kan houden, maar ik vermoed dat de nieuwe Cayenne weer gretig aftrek gaat vinden bij dure makelaars en patjepeërs.
Porsche produceert per dag 180 Cayennes in Leipzig, bekend van de Carrera GT en, in de toekomst, de Panamera (via germancarblog.com)
DeNNi$ - RaMM$teiN zegt
Ziet er heel goed uit :D
bert zegt
ziet er mooi uit, en nog even over dat van die column van michiel Te triest voor woorden.
slk55 amg zegt
ziet er zeker heel goed uit. maar ik mis toch een beetje de turbo $. wat ik denk dat porsche gaat doen is, die 700 pk sterke motor die (eventueel) in de panamera komt te liggen, gaat gebruiken voor de cayenne turbo s. dat die 700 pk sterke motor er komt, wordt steeds aannemelijker, nu ook mercedes plannen heeft om een 700 pk tellend monster in de e-klasse te leggen. en o ja, dat de panamera en de cayenne dan in de zelfde fabriek worden gemaakt is een prettige bijkomstigheid. hoe dan ook, als er nog een turbo s komt – met of zonder – 700 pk motor, dan zal dat wel echt een beest worden. de enige echte über SUV.
Jack D. zegt
Hoe zit het met de nieuwe Cayenne Turbo S dan? Nog sneller van 0-100 in 5,1 sec lijkt me.. ?
Pieliej zegt
”De traagste Cayenne heeft 290 pk en sprint in 8,1 seconden naar de 100 km/h, terwijl de topper, de Cayenne Turbo, het sprintje in 5,1 seconden afwerkt, dankzij 500 pk en 700 Nm.”
de topper is toch de Cayenne Turbo S? :)
smoke zegt
De Cayenne Turbo S zit voorlopig niet in het assortiment, maar het lijkt me zeer waarschijnlijk dat er later een Turbo S zal volgen, om de Turbo als topmodel af te lossen.
Bij de vorige generatie is de Turbo S pas in april 2006 geïntroduceerd, dus de über-posers die de nieuwe Cayenne willen rijden zullen het voorlopig nog met ‘slechts’ 500pk moeten doen.
wapz zegt
Zo terecht dat column van Michiel. Ik moet nog steeds 1 geldige reden horen
waarom je een SUV zou willen hebben. Subjectieve redenen daargelaten, want
design van deze gedrochten lijkt me sowieso geen discussiepunt.
Peperbus zegt
Ik vind alleen de richtingaanwijzers foeilelijk: bij de turbo vallen deze nog mooi horizontaal in de grill weg, maar bij de S staan ze verticaal!
Deze “patjepeër” is blij dat hij zijn “patserbak” vorig jaar heeft gekocht ;-)
PS.
Wanneer houden jullie je eens aan je eigen huisregels ;-) :
quote: ……maar dat betekent niet dat men generaliserend, kwetsend, op-de-man, grof of stupide hoeft te reageren.
shivan zegt
kijk dat is ff goed nieuws mooie wagen nog fftjes sparen nog fftjes heel lang:D
Fej zegt
Ik vind dat hij er weer zeer goed uitziet, vooral de turbo. Ben benieuwd naar de turbo S. Toen de eerste Cayenne turbo uitkwam was dat echt de über-suv, tegenwoordig is er veel concurrentie, vooral van Mercedes, dus ik hoop dat er zeker een 600 à 700 pk in de turbo S komt!
Fej zegt
@ wapz waarom mag het design niet de reden zijn waarom je een suv koopt? Er is duidelijk vraag naar, dus ik ben niet de enige die er zo over denkt. Een auto kopen heeft meestal ook niet veel met logica te maken, maar meer met smaak en emotie. Er zijn wel meer types van autos die niet logisch zijn. Een mercedes e-klasse met 700 pk bijv. Maar als je het geld ervoor hebt en je vind het mooi, koop het dan gewoon zou ik zeggen!
boy zegt
maar de nieuwe turbo is wel sneller als de huidige turbo s, is toch mooi hoe snel die techniek gaat.
wapz zegt
@Fej
Ik kan er niet bij waarom je een auto wilt die grote motoren nodig heeft om de beperkingen zijn schaamteloos grote vorm te kunnen opheffen met brute kracht, terwijl hij die vorm normaliter had omdat hij offroad zou moeten kunnen, wat ze dus nauwelijks kunnen. De meeste SUVs nieteens een low-gearing, en ze zullen bijna tot nooit offroad gebruikt worden, en daarnaast zal de gemiddelde Jimny je offroad zoekrijden. Waarom zou je dan die grote vorm willen hebben? Dan rij je toch gewoon voor lul? Correct me if I’m wrong!
wapz zegt
EDIT van hierboven:
“De meeste SUVs HEBBEN nieteens een low-gearing”
Fej zegt
@ wapz. Hoeveel eigenaars van Porsche, ferrari, Lamborghini, … gaan op regelmatige basis naar het circuit. ALs je dit niet doet kan je je net zo goed een krachtige bmw/audi/merc/… kopen. De reden waarom de meeste SUV’s geen low-gearing hebben is waarschijnlijk omdat ze dat niet nodig hebben want ik denk dat het percentage offroaders onder de SUV-rijders zeer klein is. De reden waarom er zo veel SUV’s rond rijden is simpelweg omdat dit in de smaak valt bij veel mensen ( of ‘omdat de buurman er ook een heeft’). Functionaliteit hoeft geen reden te zijn voor een aankoop. ALs hij er maar goed uitziet he …
Tombnolz zegt
Ik ben nog niet gewonnen voor die nieuwe neus. Eerst eentje in het echt checken alvorens te besluiten. Toch ben ik absoluut niet gewonnen voor de verticale lampen op de niet-Turboversies.
Jerome zegt
Mooi snoetje! Iemand foto van het kontje?
KVK zegt
Owjee, een nieuwe Cayenne. Zal wel gewoon naar een ander nieuwsbericht doorklikken :P
slk55 amg zegt
waar gaat dat heen. nu porsche en mercedes overwegen om een 700 pk motor in hun sedans te leggen (e-klasse en panamera), dan zal porsche hoogswaarschijnlijk die 700 pk sterke motor gebruiken voor de turbo $, het antwoord van mercedes hierop zou dan waarschijnlijk een ML met de 700 pk sterke motor uit de e-klasse zijn. dan heb je dus twee SUV’s met 700 PK! en dat gaat zo maar door…. niet dat ik dat erg vind hoor.
Fej zegt
@ KVK te laat, je hebt al gereageerd ;-)
Porsche Fan zegt
:D
ik wil er wel 1 cadeau willen hebben
Fej zegt
@ slk55 amg het is nog altijd een door mannen gedomineerde wereld he en dan komt het de-mijne-is-groter-dan-de-jouwe-principe dikwijls naar boven. Maar ik vind het ook niet erg :-)
Fej zegt
@ Jerome
http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/04/de-gefacelifte-melkkoe-van-porsche-cayenne-2007
Rick dos zegt
Ik vind Porsche, en dan in het bijzonder deze Cayenne, te veel VW/Audi invloeden begint te krijgen. Of andersom hoe je het natuurlijk wilt zien. Maar al met al geen goede ontwikkeling voor Porsche nmm.
Citrofiel zegt
BETER! Maar nog steeds niet goed…
A.r zegt
Oh oh oh, ik sta te popelen om de eerste nieuwe Cayennes te zien op straat……als ik ze herken………
Nee, maar ff serieus. Ik blijf het raar vinden, Porsche die SUVs maakt en vierdeurs wagens (=phaeton +, haha) straks. Het is gewoon raar, onnatuurlijk.
SimonMc zegt
@slk55 amg: ja, dat gerucht over die 700 pk heb ik ook gelezen, maar of die er ook daadwerkelijk gaat komen?Lijkt me nogal een beetje overkill.
Ik vind bv een CL65 en een S65 al overkill, laat staan dan in een E-klasse…
Zou dan iets zoals dit moeten worden dus, met nóg meer pk… :
http://www.tuningnews.net/news/050706/brabus-e-v12-biturbo.php
Vraag me wel af wat voor cilinderinhoud het zal worden.Degene in de brabus is een opgeboorde 5.5 tot 6.3.
Degene die in de huidge S65 amg bv wordt gebruikt, is een 6 liter.
Of zullen ze toch gaan voor de 7.3 liter V12 die amg nog ergens in een rek heeft liggen?
Alhoewel, brabus heeft uit diezelfde V12, die opgeboord is tot 6.3 liter al 730 pk gehaald en 1320Nm koppel (elektronisch begrensd op 1100Nm), dus wie weet wordt het toch de 6.3 liter V12, en niet de 7.3 liter V12.
Iemand die hier iets nieuw over weet trouwens?
Simon zegt
Al geef je een Cayenne een make-over, het blijft niets vergeleken met een Range Rover…
SimonMc zegt
Blijkbaar zou er al een versie van de e klasse zijn met 730 pk…
http://www.supercars.net/cars/3310.html
SamSam zegt
Porsche draait de hoogste winsten in sportwagenland
Barry330cd zegt
Eindelijk een mooie facelift! En gelukkig is de instapper inmiddels voorzien van voldoende PK’s, die 240 waren wel erg magertjes. Helaas moet ik een diesel anders had ik er wel 1 willen kopen, nu dus X5 3.0d. En deze zal nooit off-road gebruikt worden, alleen maar de patser uithangen, LOL!
MiuRa zegt
wat een lelijketractor is het toch, doe mij dan maar een touraegg
slk zegt
Het blijft gewoon een gedrocht. Geef mij maar een range rover sport. Kan je in ieder geval het terrein in.
KVK zegt
@ MiuRa : ehm, dit ìs een Touareg…? Nouja, min of meer…
Laurens zegt
@slk
EEN GEDROCHT ??????????????????
DE porsche cayenne is een van de mooiste terreinwagens als je het mij vraagt , die weet die stoere kenmerken van een SUV toch nog mooi te combineren met een elegant uiterlijk (en adembenemende prestaties).
En zijn terreincapaciteiten daarentegen zijn evengoed als een range rover sport, kijk maar naar de aflevering van topgear die ging over de cayenne turbo ! Trouwens, heb je dat echt zozeer nodig ? waar woon jij ? Toch in belgie of nederland ? is dat daar dan zo bergachtig ? bij mijn weten niet, hoor (ik woon namelijk in belgie zie je ).
Het is ook bewezen dat Porsche het beste kwaliteitsmerk is, staat ook ergens op autoblog.
Fej zegt
@ slk ik weet niet hoe de Range sport het in het terrein doet, maar de Cayenne kan zeker zijn mannetje staan hoor! Zie bijgevoegd filmpje: http://video.google.nl/videoplay?docid=584459383993113588&q=cayenne+topgear
slk zegt
Ik kan dat geen elegant uiterlijk noemen met die haaienbek en die o zo saaie achterkant. Dat het een kwaliteit product is, geloof ik gelijk.
deora zegt
wedden dat deze nog beter gaat verkopen :P is een grote voor uit gang :D
CSL zegt
Misschien wel de lelijkste SUV ooit.
Porsche en designe gaan niet echt samen.
w0o0dy zegt
@CSL: lol, ehm bmw gaat ook niet echt voor de designprijzen dacht ik….? ;)
KVK zegt
De Cayenne is als een kikker die onder m’n schoenmaat 45 terechtgekomen is, dewelke ik vervolgens proberen reanimeren heb door hem terug op te blazen, maar het mocht helaas niet baten… Z’n poten hangen nu star naar onderen, z’n grote ogen staan op zwart en van ‘peper in z’n gat’ kan je al helemaal niet meer spreken… Een rietje daarentegen…
Het is een gedrocht, period.
CSL zegt
@wooody
BMW X3 is in mijn ogen ook spuuglelijk maar hij is nu vernieuwd en is minder dramatisch geworden. En na een tijdje misschien nog mooier.
Maar deze SUV hier is al heeeel lang lelijk en zo te zien wordt het alleen maar erger. Voor de rest vind ik BMW gruwelijk. ;)
Behalve de 650.000 duure Carrera GT vind ik Porsche 1 van lelijkste auto’s op de planeet.
Peperbus zegt
Maar ga er eens in zitten….geniet van het volledige leren interieur…de sublieme afwerking …draai de sleutel eens om en luister naar die V8 die tot leven komt …ik voel me iedere dag een bevoorrecht mens ;-)
ernie zegt
leuke autootjes wordt tijd dat me vader er een nieuwe versie bij koopt
KVK zegt
@ ernie : gruwelijke comment, echt wel, platliggen gewoon…. :D
Piotr zegt
http://www.youtube.com/watch?v=0-yWEb0eVGs&mode=related&search=
The Best Car EVER