Een lach en een traan bij Tesla.
Vandaag loopt naar verwachting het eerste productiemodel van de Tesla Model 3 van de band. In principe een spannende, maar vooral ook heugelijke mijlpaal voor Elon en zijn gevolg. Er wordt immers veel verwacht van de auto die Tesla als fabrikant van auto’s gaat maken of gaat kraken.
We wachten met smart op de eerste beelden van de stalen verlosser, maar tot op heden moeten we het doen met wat kiekjes die uitlekten van ‘body line 3’. Musk hield de productielijn waar de Model 3 gebouwd wordt eigenlijk liever geheim. Hij omschreef zijn visie over hoe de fabriek er uiteindelijk uit moet komen te zien als een Alien Dreadnought.
Het idee daarvan is dat robots al het werk doen en noeste arbeiders alleen worden ingezet om de robots te upgraden of repareren mocht dat nodig zijn. We zien inderdaad wat ‘Kuka’ robots staan, maar robots zie je in andere fabrieken ook. Volgens Musk is dit dan ook nog maar production line versie 0.5 en voorziet hij dat over enkele jaren production line versie 3.0 het levenslicht zal zien. Persoonlijk wachten we in spanning af op versie 3.11.
Naast de kiekjes van de fabriek lekten via X Auto World ook de velgdesigns van de Model 3 uit. Schokkend is het allemaal niet, want we zagen de afzonderlijke wielen allemaal al eerder op prototypes dan wel ‘release candidates’. Maar het is prettig om te weten dat er überhaupt wat te kiezen valt, daar Tesla heeft gekozen Model 3 klanten relatief weinig mogelijkheden te geven hun Tesla te individualiseren. Potentiële klanten: pick your poison.
Dan nog even over die domper: in de week dat de toekomst geboren wordt bij Tesla, verloor het merk zo’n twaalf miljard Dollar aan beurswaarde. Nou moeten we daarbij aantekenen dat de beurskoers van Tesla sowieso behoorlijk volatiel is, maar toch. Op 23 juni werd het voorlopige hoogtepunt bereikt en deed een aandeel TSLA ruim 383 Dollar. Op het moment van schrijven (twee weken later), is dat nog 314 Dollar, wat overigens alweer wat hoger is dan de slotkoers van gisteren (308 Dollar). Opper-bank Goldman Sachs heeft overigens een ‘koersdoel’ van 190 Dollar voor Tesla bepaald, dus misschien is het nog steeds niet te laat om een ontiegelijke bak put-opties te kopen. Dat Tesla (als autofabrikant) episch gaat falen is immers wel duidelijk.
Image-Credit: Chris Suen via Instagram
basv zegt
Ik blijf het zeggen, zodra de grote autofabrikanten met electrische auto’s komen heeft Tesla geen toekomst meer in Europa.
stuko zegt
@basv: ook niet in the States.. de Germaniers hebben de afwerking/servicepunten etc beter op de rit. Nu nog een knappe accu en done!
basv zegt
@stuko: Ik heb het gevoel dat ze daar een tesla als een iPhone zien; je moet er één hebben, ander ben je niet stoer. Hoeveel je ervoor moet lenen maakt niet uit.
ThomasBol zegt
@basv: Amerika is grooooooot. In Cali zie je ze rijden. De rest van de VS (redneck county) kom ik ze amper tegen, maar ook gewoon echt zelden. De Nissan Leaf daarentegen relatief vaak.
Donstil zegt
@basv: De tijd dat je “uniek” was met een iPhone ligt al een 7 tal jaar achter ons. Verzin eens wat anders joh.
stfu zegt
@basv: is nog maar de vraag. Tesla heeft een bepaalde imago opgebouwd waar veel (vooral jonge) mensen zich in kunnen vinden. Plus een CEO die echt hart voor de toekomst heeft en geen sjoemelsoftware heeft toegepast. En uiteraard al jarenlang ervaring met elektrische auto’s en hebben al een compleet laadnetwerk, geweldige service en gratis updates erbij. Dat biedt nog geen enkel ander merk. Grote merken zouden juist met Tesla moeten samenwerken.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@stfu: jonge? 53 is het nieuwe 30? ;) https://www.google.nl/amp/www.teslarati.com/survey-model-x-owners-income-double-model-s/amp/
flutterby zegt
@basv: laad ze eerst maar een fatsoenlijke laadinfrastructuur introduceren. En daarna een hoge kwaliteit en betaalbare EV op de markt brengen.
Tot nog heb ik alleen concept gezien van 100k+ of budget auto’s een grote en dure accu.
lekbak zegt
@flutterby: hou toch op man. Alsof het de taak van een autofabrikant is om met een laad netwerk te komen…
Autofabrikanten hebben een enorme zak geld en ze gaan echt met auto’s komen die net zo goed of beter zijn dan tesla. Daar heeft een laad netwerk niks mee te maken. Er zijn genoeg andere partijen die dat op kunnen en willen pikken.
mashell zegt
@lekbak: noem eens een andere partij die ook een snellaad netwerk heeft door heel Europa met stations op strategische locaties?
Wanneer elektrisch rijden aanslaat zal Tesla als autofabrikant weg geconcurreerd worden maar als concurrent van Shell en co heeft het goede kansen.
kevin82 zegt
@basv: zeker waar.. bmw komt met een volledig electrische 3-serie meen met 400km bereik.. als deze in dezelfde prijs ranche ligt (n.n.b.) dat wist ik het ook wel
rufctr01 zegt
@basv: Tesla heeft wel 1 voordeel, het is toch flink mooier dan de EV’s die nu uit Europa/Japan komen. Ja, de prijs is er zeker naar maar de Europese en Japanse fabrikanten moeten nog een designslag maken.
basv zegt
@rufctr01: Dat is natuurlijk voor iedereen anders, maar echt mooi vind ik ze nou niet. Ben het echter wel eens met dat de japanners er niet uit zien. Ik doelde met grote autofabrikanten dan ook op de gevestigde Duitse merken.
hehe zegt
@basv: ik heb ergens het gevoel dat Elon Musk eigenlijk veel liever acculeverancier wordt dan gehele auto’s blijft bouwen zoals nu. Ik ben echt wel fan, maar zie het ook wel gebeuren dat de gigafactory enkel nog andere automerken gaat toeleveren
9000cse zegt
“Dat Tesla (als autofabrikant) episch gaat falen is immers wel duidelijk”. Aldus onze Almachtige en Alwetende Profeet!
galant zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
jaapiyo zegt
@9000cse: het orakel van Delphi is mijn homeboy.
galgootje zegt
@jaapiyo: 1, ik moest lachen!
alfapeter zegt
@9000cse: iets met uitlokken van reacties?
stekkerkoning zegt
Misschien de eerste exemplaren van de Model 3 even afwachten, alvorens een episch falen aan te kondigen. Ik ben benieuwd of de Model 3 de hype waard is. Vrij grote kans, nog altijd.
acizane80 zegt
@stekkerkoning: ik geef je gelijk. We weten nog steeds niet hoe de grote publiek deze gaat ontvangen/ op gaat reageren. De bouwkwaliteit is ook niet bekend, kosten, betrouwbaarheid, en nog zo veel meer vragen. Persoonlijk vind ik die range nog steeds te krap, ik zou hem onder mijn huidige omstandigheden niet kopen.
tenaci zegt
Ik ga short!
robert110 zegt
Tja tesla is niet nieuw of speciaal meer, het is nu gewoon net als iedere andere auto. Daarmee is tesla hun enige onderscheidende factor kwijt.
Edge zegt
Tja en zodra Tesla weer met een innovatie komt, schiet het aandeel omhoog naar 450 dollar. Zo gaat dat nou eenmaal
adblock zegt
Ik zie tesla meer als Nokia, komen uit met de “nieuwe” spullen maar worden uiteindelijk ingehaald door de grotere autofabrikanten..
kliniclown zegt
@adblock: Nokia was echter de grote fabrikant die ingehaald werdt door de nieuwkomers
lekkerlinksrijden zegt
We zullen het wel zien. De model 3 moet wel voor het volume gaan zorgen bij Tesla. Maar voorlopig lopen ze nog voor op alle andere merken. Hoe lang dat blijft……..
lincoln zegt
Raar dat Tesla als een belegings vehicle wordt gezien ..
Niemand hier heeft aandelen van die toko .. so who cares ??
Wel is het een bedrijf die het zichzelf heeeeeeel lastig heeft gemaakt door in deze positie te verkeren .. met voor bedachte rade ..
En gelukkig hele geduldige aandeelhouders heeft kunnen vinden ..
Ga maar lekker je dashboard vingeren ofzo ..
Rob zegt
Beursverloop Daimler afgelopen vijf jaar:
Juli 2012: 36,4
Juli 2017: 63,5
BMW:
Juli 2012: 57,8
Juli 2017: 81,4
Tesla:
Juli 2012: 34,3
Juli 2017: 312,5
Dusssss….
peug206 zegt
@Rob: en de huidige bankstatus? Volgens mij is tesla nog steeds niet winstgevend in tegenstelling tot de andere 2.
lincoln zegt
@peug206:
Wat moet je met winst dan ??
alfapeter zegt
@lincoln: Inderdaad, aandeelhouders kijken tegenwoordig enkel naar de beurskoers en verwachten hoegenaamd geen dividend. CEO’s worden dan ook op die basis geëvalueerd.
Rob zegt
@peug206:
Die zullen ongetwijfeld gezondere ratio’s hebben.
Maar Jaapiyo koppelt de dalende beurkoers van deze week beurskoers aan ‘episch falen’. Op een wat langer tijdsframe is die dalende beurskoers niet zo spannend.
Daimler en BMW kennen overigens ook pieken en dalen. Zo gaat dat nu eenmaal. Maar daar heb ik Jaapiyo nog nooit over gehoord.
peug206 zegt
@Rob: zou dat dalen van de beurskoers misschien te maken kunnen hebben met het falen van de productietarget? En het falen om nu voor jaar X achtereen nog geen zwarte cijfers te kunnen laten zien?
Tesla kunnen we beschouwen als de klassiekerbubbel imho. Als iedereen denkt dat het de toekomst is (of meer waard word) dan is dat ook zo. Zo werkt de aandelenmarkt nu eenmaal ook. Zeggen ze dat het minder waard wordt dan zal ook deze bel knappen. Aan Tesla dus de zaak om zwarte cijfers te laten zien voordat de bel barst.
lekbak zegt
@Rob: dusssss. Jij noemt zo’n enorme groei gezond en controleerbaar?
Ik ben geen tesla hater, ik hoop dat ze het redden. Maar ik ben zeker sceptisch. Het is gewoon ongezond zoals ze nu geld uitgeven en vooral wat de aandelen doen. Er komt gewoon een flinke correctie, dat kan niet uitblijven.
lincoln zegt
@lekbak:
Nou .. dan klapt ie .. en dan ..
Who cares ??
Leuk voor de “zie je wel” sneu kneuzen ..
Maar die zijn toch zo arm als een kerkrat dus hun mening telt niet ..
Rob zegt
@lekbak:
De aandelen NXP zijn maal 5 gegaan in vijf jaar tijd en die hebben medio 2015 ook wel een dalend lijntje gehad. Nadat ze vanaf eind 2014 een groeispurt hadden. Daar heb ik dan nog nooit iemand ‘episch falen’ aan horen koppelen.
Veel interessanter dan de beurskoers is of de investering die gedaan worden, de juiste investeringen blijken te zijn. In het geval van Tesla of de samenwerking met Panasonic gaat slagen. Als dat mislukt, dan heeft Tesla pas een serieus probleem. Een neergaand beurskoersje van de afgelopen week, na een stijl stijgende beurskoers vanaf eind 2016, dat is niet zo boeiend.
Wel leuk voor de “zie je wel!” roepers. Helemaal als het in absolute getallen wordt uitgedrukt. Twaalf miljard, dat maakt het lekker dramatisch.
ferrarigolf zegt
Die laatste zin is een beetje kinderachtig. Misschien wordt het toch langzaam aan tijd te erkennen dat Tesla een merk is dat er toe doet, of je het nou wel of niet leuk vindt. Elektrisch rijden is eenmaal de toekomst, het enige dat nodig is om EV’s beter te maken is tijd. Op dit moment is Tesla het enige merk met een succesvolle EV. De Europese merken kunnen hier alleen maar van dromen. Vergeet ook niet dat andere merken al decennia ervaring hebben in het bouwen van auto’s en Tesla nog maar “pas” bezig is.
autodrop zegt
Ik hoop dat ik 1 van de weinigen ben, maar waar ik eerst vaak heimelijk moest lachen om de stukken van @jaapiyo, vind ik het tegenwoordig helaas veel te populistisch en suggestief geschreven, en weinig prettig om te lezen.
Suggestiviteit en eigen meningen horen nou eenmaal op een blog, dus mijn mening ook.
jaapiyo zegt
@autodrop: precies. Elke keer meer van hetzelfde die gozer. Ik wed dat hij ook op Thierry Baudet stemt.
autodrop zegt
@jaapiyo: Ik hoop dat je mijn comment sportief opvat. Iedereen heeft natuurlijk recht op zijn eigen schrijfstijl (en politieke overtuiging;) ). Ik vind het gewoon jammer om zinnen als ”Dat Tesla (als autofabrikant) episch gaat falen is immers wel duidelijk” tegen te komen. In mijn optiek voegt dat niets toe, en geeft het de artikelen een onnodig negatief karakter.
Voor de rest, keep up the good work want AB is en blijft een geweldig AutoBlog.
lincoln zegt
@jaapiyo:
Je kan er ook gewoon je voordeel mee doen ..
Sneller ga je het niet verdienen ..
woudloper zegt
@autodrop: terechte kritiek mag altijd gegeven worden.
alfapeter zegt
Je mag ervan denken wat je wilt maar zonder Tesla zouden de andere fabrikanten veel minder initiatieven nemem. Iedereen is zich bewust van de nakende veranderingen en Tesla is degene die het hardst de kar trekt.
alfapeter zegt
@alfapeter: nemen ipv nemem
freezzr zegt
Stel dat je de mogelijkheid hebt, zou je ‘m dan willen hebben? Volgens mij is het een afknapper, raar klein kofferbakje, weinig km’s op een accu, waarschijnlijk weinig boeiend afgewerkt. Waar doe je het voor?