De allervetste der volvette Mercedes AMG GT modellen heeft zijn weg gevonden naar een peperdure optie. Deze unit heeft namelijk een Nederlands kenteken op de gapende neus. De eerste AMG GT Black Series op gele platen is daarmee een feit!
De Mercedes AMG GT kwam in 2015 op de markt. In zekere zin was het als bespoke AMG model de opvolger van de SLS. Maar net als die SLS al een stukje lager in de markt werd gezet dan de SLR, zocht Mercedes het met de AMG GT in een nog lager prijssegment. Het is allemaal erg relatief natuurlijk. Een AMG GT is nimmer als een goedkope auto te kwalificeren. Doch het was nu meer een concurrent voor een Porsche 911 of een Jaguar F-Type dan voor een Ferrari 488.
Veel versies
Bij de introductie was de AMG GT een behoorlijke sensatie, maar gevoelsmatig ebde het enthousiasme vrij snel weg. Waar mensen altijd maar door blijven gaan met 911jes kopen, verdween de blepper van Mercedes een beetje uit het zicht en daarmee uit het hart. Het blijft toch erg lastig om het op te nemen tegen dat icoon uit Stuttgart wat dat betreft.
Dit ondanks dat Mercedes min of meer dezelfde strategie gebruikte voor de AMG GT als Porsche voor de 911, namelijk alsmaar nieuwe varianten lanceren. Naast de AMG GT en AMG GT S, volgden de AMG GT C, de AMG GT R en de AMG GT R Pro. De hele 4 door coupe familie laten we dan nog maar even buiten beschouwing. Inmiddels nadert de AMG GT langzaam maar zeker het einde van diens loopbaan. En dus is inmiddels ook de (vermoedelijke) non plus ultra versie gelanceerd, in de vorm van de AMG GT Black Series.
Black Series traditie
De AMG GT Black Series staat in een inmiddels steeds langer wordende traditie van Black Series AMG’s. Collega @willeme tekende voor de liefhebbers al eens een overzichtje op van al deze Dickschiffe. Naast zeer indrukwekkend is de AMG GT Black Series overigens ook zeer duur. In Duitsland moet je al 335.240 Ekkermänner neertellen voor de auto. Bij ons in Nederland komt daar aan extra belasting nog eens bijna een tonnetje bij.
In tegenstelling tot bij de AMG GT R Pro, die veel duurder is dan de AMG GT R, zonder daarbij nou aanwijsbaar veel meer swag te hebben, is bij de AMG GT Black Series in ieder geval wel een beetje duidelijk waar het geld heengaat. Dit is niet zomaar een opgepompte AMG GT. Het is meer een AMG GT3 voor de openbare weg. De auto is veel breder, heeft een fors aangepakte motor (inclusief flat plane krukas) onder de kap met 730 pk en veel carbon goodies. In dat laatste geval hebben we het niet alleen over spiegeltjes, maar bijvoorbeeld ook over de as die van motor naar bak loopt. Het ding is dus bijna net zo premium als een Alfa Romeo Giulia.
Gespot
Iemand die kennelijk niet bang was voor een forse belastingaanslag, heeft nu de eerste op Nederlands kenteken gezet. Spotter @carphotography_Is was erbij toen de auto het ruime sop koos bij de dealer en stuurde ons wat foto’s om onze Insta op te leuken #nofilter. Toch wel indrukwekkend apparaat zo. Zou jij ‘m doen voor 433.816 Euro? Of opteer je voor de door ons aanbevolen standaard AMG GT, plus een rijtjeshuis in suburbia? Laat het weten, in de comments!
Image-Credit: @carphotography_Is
nicolasr zegt
Jammer dat hij als een Fiat klinkt. Dus als ik al in de markt zou zijn, werd het een ‘minder’ exemplaar met die moddervette échte V8-sound.
fendercd60 zegt
Dikke auto maar weer in een saaie kleur. Doe gewoon in het oranje ofzo. Altijd dat saaie grijs.
kniesoor zegt
@fendercd60: Hopen, dat de eigenaar ‘m meteen naar de wrapboer brengt en dat zilvergrijs alleen heeft gekozen met het oog op de Wiederverkaufswert.
The Stig NL zegt
@amghans: Het zou zo maar eens kunnen dat de hele auto gekocht is met het oog op Wiederverkauf…
vondick zegt
Nee dat hoort. Een Mercedes is altijd grijs, een BMW donkerblauw en een Audi hoort zwart.
toniominestrone zegt
@vondick: niet volgens de gegevens van het RDW.
bfvo zegt
@fendercd60: de mensen die dit soort auto’s koopt (beter: kan kopen) is toch meestal 50+. Dan is gifgroen of oranje toch een beetje pathetisch.
pindakoning zegt
Pff knetterdikke bak zeg! Kost wat, maar zal daarvoor wel redelijk exclusief blijven. Als ze sws al niet gelimiteerd zijn, maar dat weet ik niet meer
rob5nismo zegt
Nee voor dat geld zou ik toch iets Italiaans kopen
iz_person zegt
De eerste en meteen begint ie te schelden. Goede voorruitzichten.
tvklarenbosch zegt
Doe mij maar de gewone AMG GT R, deze is te lelijk en klinkt voor geen meter
JanJansen zegt
De vraag is; is deze voldoende exclusief en wordt hij meer waard?
toyotafortuner zegt
Wat een dure, natte V8 scheet zeg
martinus.tussengas zegt
Cool met richtingaanwijzers uitgerust! Dat zie je niet vaak bij Mercedes.
rolov zegt
@martinus-tussengas: het is geen bmw he
neymar zegt
@martinus-tussengas: het is geen bmw he
silverscope zegt
Lijkt wel een soort pad aan de anabolen. Wat is de SLS Black Series dan toch een fraaie verschijning.
AbdelJabbar zegt
Liever een 911 gt2
917 Porsche + Audi zegt
Je bent de RS vergeten.
smex zegt
Wat blijft dit toch een ontzettend lelijk apparaat met die belachelijke grill. De AMG GT van voor de facelift is 1000 malen mooier.
MaartenD zegt
Wat een lelijk ding, lijkt wel een RC bestuurbaar autootje. Doe mij maar de cleane lijnen van de basis AMG GT zonder al die debiele spoilers en luchthappers..
deduitsedrie zegt
Ik vind deze auto zo veel mooier zonder al die vleugel poespas en met een mooi kleurtje. Helaas ook als occasion nog onbetaalbaar
Dieseltor zegt
Beide niet, maar wel een leuk huis erbij ergens buiten de drukke stad. Koop er wel een Yaris GRM bij.
rolov zegt
@dieseltor: die heb je dan toch allemaal al al je deze koopt ?
bennyblisto zegt
Tsja, echt mooi vind ik die voorkant niet maar ‘t zal wel flink imponerend ogen als het achter je rijdt. Misschien in het echie beter te hachelen.
560pk zegt
Voornaamste probleem is natuurlijk dat ie echt niet mooi is!
bfvo zegt
*dan de SLR