De populaire SUV van Volvo was ruim twaalf jaar onder ons, maar moet nu toch echt plaats gaan maken voor zijn gelijknamige opvolger.
De XC90 heeft een lange weg afgelegd, maar veroverde eigenlijk meteen zijn plekje in het steeds drukkere SUV-landschap. De Zweedse reus veroverde de harten van families over de hele wereld, maar bleek nu toch echt rijp voor het bejaardenhuis. Op wat voorzichtige facelifts na bleef het uiterlijk van de Volvo bijvoorbeeld grotendeels ongewijzigd en dat helpt natuurlijk niet mee als je graag nieuwe auto’s wilt blijven verkopen.
Ondertussen is de laatste XC90 van de band gerold in Torslanda, waar nu plaats gemaakt wordt voor de productie van de tweede generatie. Overigens gaat die laatste XC90 niet naar een klant, want hij wordt rechtstreeks naar het Volvo Museum in Gothenburg gereden. De opvolger heeft dus een flinke reputatie hoog te houden.
Wat we van het uiterlijk van de tweede generatie van de XC90 kunnen verwachten, houdt Volvo bewust een beetje vaag. De definitieve onthulling zal na het afschieten van de eerste versie echter niet lang meer op zich laten wachten.
henkhupelschoten zegt
Wordt toch nog door gheely in China gemaakt?
JordyS zegt
@henkhupelschoten: Dat ging om het platform van de XC90
http://www.autoblog.nl/volvo-speelt-zijn-oude-xc90-platform-door-naar-geely
henkhupelschoten zegt
Ooow dan was het dat. khad er wel iets over gelezen maar het ging dus blijkbaar over het onderstel toch bedankt! @JordyS:
volvo-s60-adept zegt
Het bescheiden design van de XC90 zorgde ervoor dat ‘ie tot de laatste dag populair bleef, in tegenstelling tot, noem eens wat, een X5 die binnen een jaar na aflevering ‘fout’ is.
Zo’n XC90 staat hoog op m’n lijstje ‘volgende auto’, en laten nou net de 4.4 V8 het meest betaalbaar zijn…
406_v6 zegt
@volvo-s60-adept: Heb kortgeleden naar een XC90 V8 Ocean Race gekeken, blauw metallic, zwart leer, full option en nog geen 70.000 op de klok. Prachtwagen.
mashell zegt
@volvo-s60-adept: wat is de reden dat zo’n V8 zo “betaalbaar” is? Misschien de enorme gebruikskosten? Is het Nederlandse tankstationnet wel fijnmazig genoeg om de dorst van de XC90 te kunnen lessen?
griffendahl zegt
@volvo-s60-adept: Lol, fanboy… Elke SUV is een jaar na introductie gewoon ‘fout’. ’t Is niet het logo erop wat het doet maar het model auto.
ropp zegt
De V8 is geweldig, hoop dat je wel een eigen boortoren hebt om hem van de broodnodige sappen te voorzien:-)
eggiebirdie zegt
@ropp: Verbruik V8 vind ik zelf wel acceptabel – met toch redelijk doorrijden gemiddeld verbruik van 13L/100km – in netto euro’s per maand is dat helemaal niet zo’n groot verschil. De verzekering daarentegen – daar wordt je op gepakt als je auto veel Kw heeft. Als je auto hard kan, ben je blijkbaar ook meteen een slechte chauffeur.
jaguarjunk zegt
Vorige week in de Volvo fabriek in Gotenborg geweest. Nieuwe XC90 zal van alle drie de concepts wat meekrijgen, word meer coupe-achtig en heel misschien een 20% model in 2016.
remylahaye zegt
@jaguarjunk: hij krijgt vanaf het begin een plug in hybride (de T8) met 14% bijtelling …
Carreza zegt
Wat mij betreft nog steeds één van de mooiste SUV’s die er rondrijden. Tijdloos design!
toyotafortuner zegt
Zeker een mooie SUV! Mateloos populair: je ziet ze volgens mij nog gewoon van alle bouwjaren rondrijden… Goed ook al zie ik het verschil vooral in de badges: V O L V O ipv VOLVO. En links dan wel rechts XC90 D5.
Zou wel eens zelf een XC90 willen. T liefst een rode V8.
Donstil zegt
Er zou toch eerst helemaal geen nieuwe komen?
knipperlichtje zegt
@Donstil: ik weet niet onder wat voor steen jij leeft, maar de maan is er klein bij
Donstil zegt
@knipperlichtje: ik heb het “SUV’S interesseren me geen kontsnor” bord voor mijn kop denk ik ;)
awesome zegt
Mooiste SUV van de hele club, zelfs na 12 jaar.
Hoog op mijn lijstje!
knipperlichtje zegt
Ik vraag me dan altijd af wat mensen (afgezien van fikse kortingen soms) bezielt om een auto te kopen die op zeer korte termijn vervangen gaat worden.
mashell zegt
@knipperlichtje: die mensen geven niet om afschrijving maar alles om betrouwbaarheid. Zeker weten wat je krijgt is een heel geruststellend gevoel. Geen kinderziektes. Het komt bij Volvo vaker voor, de klanten gingen bijna met elkaar op de vuist in de showroom om wie de laatste 240 mocht kopen. Zelf rijd ik een C30 uit het laatste jaar van productie. Soms vraag je wel eens af waarom iemand een auto uit de eerste jaren van productie wil hebben. Allerlei kleine of grote gebreken krijg je er dan gratis bij.
parker zegt
@mashell: je kan ook overdrijven wat kinderziektes betreft. In ieder geval schrijft zo’n laatste bouwjaar voor een nieuw model retehard af. Goeie reden om dus juist wél voor het nieuwe model te gaan..
tupperware zegt
@parker:
Zoals hij terecht zegt zijn er mensen die geen donder geven om afschrijving, hetgeen ook zwaar overdreven wordt. Als je bang bent voor afschrijving moet je een Toyota Aygo kopen.
harrie zegt
@parker: Afschrijving? Kijk eens naar wat de eerdergenoemde 240 in goede staat doet op de tweedehands markt. Een veel waardevastere auto is er niet.
parker zegt
@harrie: Kontvergelijking omdat zo’n ding inmiddels minimaal 20 jaar oud is en er nog maar weinig goede exemplaren over zijn. De sandaaldragende liefhebber heeft daar uiteraard meer voor over. Waar ik op doel is bijvoorbeeld het prijsverschil tussen een 2010 BMW 530d touring oud en nieuw model. Er zit misschien een paar maanden tussen qua leeftijd maar een gapend gat in de inruilwaarde. Lekker belangrijk, kinderziektes..
ptothem zegt
Grappig op te lezen dat veel mensen nog enthousiast zijn over deze auto van 12 jaar oud en bijvoorbeeld een Saab 93 vanaf bouwjaar 2003 vaak wordt omschreven als een opgewarmd lijk e.d. Terwijl die auto ook echt tijdloos is en duidelijkere facelifts heeft gehad.
230kompr zegt
Ik rij dagelijks minimaal 250 km in een d5, soms mis ik wel wat extra vermogen maar aan comfort geen gebrek. Prachtauto.
faster zegt
Die minimale facelifts bij Volvo zorgen er wel voor dat de oudere modellen minder gedateerd zijn. Ik @ptothem: denk dat de lijnen van niet suv’s eerder zijn veranderd. Als kijk je naar een x5 die tot vorig jaar geproduceerd werd en niet gedateerd was, dat was net als de xc90 ook een vierkant hok. Nu worden de suv’s ronder en moet de xc90 dus ook verandert worden. Daarnaast zou de prijs van een xc90 ook wat doen. Een duurdere auto blijft gewoon langer een goede uitstraling hebben.
norge zegt
Onbetrouwbare auto….Jammer genoeg.
a3aan zegt
Mooie SUV maar met een rete saaie motor. Het rijdt als een geoliede naaimachine. Heerlijk comfort voor de 40+’ ert maar iets te saai voor de leeftijd daaronder.
arias zegt
In China gaat ie nog gewoon gemaakt worden en de nieuwe gaat geïmporteerd worden, hij gaat daar XC90 Classic heten en gaat goedkoper in de markt gezet worden als een soort ‘budget’ auto