Deze is een tandje ruiger.
Het is een auto die zorgt voor een polariserende discussie op de redactie van Autoblog. Zo is een gedeelte van de redactie helemaal weg van de compacte sportwagen van Renault Sport en begrijpt @autoblogger er helemaal niets van. Naar het schijnt doet Alpine het tot dusver erg goed. De eerste 1.955 exemplaren zijn inmiddels verkocht en Renault Sport kennende zit er vast nog meer in het vat. Denk aan de Clio R.S. en de Mégane R.S., waar ze nog een aantal heel erg smakelijke uitvoeringen van hebben weten te maken.
Echter is het niet Alpine dat met de eerste aangepaste A110 komt, maar het Duitse Waldow Performance. Het eerste wat opvalt is de wrap in de kleur ‘Luminous Green’. De meeste Alpine’s lijken in blauw gespoten, dus een verandering van kleur is niet zo verkeerd, maar dit is wellicht iets over het randje. Echter, dat is en blijft smaak natuurlijk. Gelukkig heeft Waldow Performance meer gedaan dan alleen een wrapje.
Zo is de Alpine A110 voorzien van een sportuitlaat van NAP Sportauspuff en staat de auto lager dankzij een schroefset van KW. Het meest in het oog springend, na de kleur althans, is de gigantische koolstofvezel achteverleugel. Ook een carbon splitter aan de voorkant ontbreekt niet. De door Waldow Performance aangepakte A110 is duidelijk bedoeld voor degene die zijn Alpine geregeld uitlaat op het circuit.
In het interieur vind je namelijk een complete rolkooi, eveneens in het felgroen uitgevoerd. Waldow Performance geeft deze creatie de naam ‘WP300’ mee en je zou vermoeden dat dat laatste getal staat voor het hoogste vermogen dat de auto kan leveren en dat klopt helemaal! Hoe ze het gedaan hebben, zeggen ze niet, maar de Alpine A110 WP300 levert nu precies 300 pk, bijna 50 pk meer dan het origineel. Wat de prestaties nu zijn is onbekend. In elk geval beter dan de acceleratietijd (4,5 seconden naar de 100 km/u) en topsnelheid (250 km/u) van het origineel.
Breinstein zegt
Alle stijl wat deze auto standaard heeft in 1 klap verneukt, toch knap. Foute kleur, foute spoiler en een rolkooi. Er zullen vast verbeterpunten zijn, maar deze drie in ieder geval niet.
AstonMartinDriver zegt
@breinstein: heb de “gewone” in het blauw en die is al speciaal genoeg, ben het dus helemaal met je eens ?
jeroenwz zegt
@astonmartindriver: binnenkort te aanschouwen in de rubriek “Mijn auto”?
smultie zegt
@astonmartindriver: HEY JONGENS, IK HEB EEN ALPINE!!
vroaaar zegt
@breinstein: Wat? Die!
steef2 zegt
Zonde van de rolkooi en spoiler, verder erg mooi! Echt een leuke auto.
Forza zegt
Ik snap nog steeds niet waarom men zo’n gigantische flap achterop een auto schroeft. Goed, als dit je trackday weapon is, vooruit. Maar met zo’n stuk Airbus ga je je toch niet op ‘s lands openbare wegen vertonen? Dadelijk blijf je hangen aan de praatpaal in de McDrive…
chriscross zegt
@forza: ga jij altijd dwars de Mcdrive in?
Forza zegt
@chriscross: achterstevoren meestal.
lekkerlinksrijden zegt
@forza: beetje lastig betalen
mout zegt
@lekkerlinksrijden: Hij rijdt vast een Engelse import. Van de Elise bijvoorbeeld staan er meestal meer rechtsgestuurd te koop dan links.
Gulli zegt
@mout: Suzuki Cappuccino denk ik ?
bmwfreak038 zegt
Die spoiler vind ik no go, hoe zou het instappen nu zijn vraag ik me dan af. met zo’n kooi erbij word het er niet makkelijker op, hij is al niet zo groot van formaat. De kleur is wel geinig, eens wat anders als dat blauw.
tttijn zegt
Best ok imo
boomhauwer zegt
Uitlaatstuk is best loincloth
ikleesookoverautos zegt
Geen fan van de achteverleugel @willeme.
Ik vind kleur wel erg gaaf maakt hem meteen een stuk spannender. Die rolkooi maakt het wel een stuk krapper zo.
rs133 zegt
Renault Sport? Alpine is toch echt een apart automerk…
Of gaan jullie voortaan elke Audi Volkswagen noemen, en elke Mini een BMW?
tjorque zegt
@rs133: je rijdt tegenwoordig toch een VAG of een FCA of een PSA of een whatever…
Welk merklabel er verder op zit is voor 90% van de auto’s gewoon afhankelijk van hoeveel geld je over de balk te gooien hebt?
Ik ben bijvoorbeeld niet zo kapitaalkrachtig dus ik heb de ruimste no nonsense c-segment VAG met een redelijk potent motortje maar verder voor een VAG best low budget uitrusting…
willeme zegt
@rs133: Klopt, daarom ook Renault Sport in niet Renault. De auto wordt in Dieppe gebouwd in de Renault Sport fabriek én is ontwikkeld door de heren van Renault Sport. Vandaar de benaming. Dat het merk op zich zelf staat is bekend, het is echter een zéér korte link naar Renault Sport ;-).
rs133 zegt
@willeme: Alpine heeft gewoon zn eigen medewerkers/ontwikkeling. Niet anders dan elk ander merk binnen een groep. Het dan als sportauto van Renault Sport is wel heel kort door de bocht…
willeme zegt
@rs133: Ik snap dat het een ander automerk is. Cupra is op het kenteken ook geen Seat. Het adres van beide fabrikanten is overigens volgens mij wel dezelfde locatie op de Rue Marcel Garmot in Dieppe. Het ontwikkelingsteam is sowieso gelijk. Wat overigens geen schande is! Sterker nog, de tovenaars uit Dieppe hebben van normale hatchbacks fantastische auto’s weten te maken. Het is ze gegund dat ze een eigen merk krijgen om aan te werken.
rs133 zegt
@willeme: Zelfde adres ja, ander gebouw;) Ontwikkeling is ook ander team, net zoals ontwerpafdeling in zelfde gebouw zit maar aparte mensen/kantoor is;)
Mini-BMW is een betere vergelijking dan Cupra-Seat. Of zie je de Alpine als een Clio met opgevoerde motor?
willeme zegt
@rs133: Ok, dat is opmerkelijk. Want ik heb hier een paar uitgaven van onder Evo Magazine en andere Britse media waarin gesteld wordt dat de Alpine A110 wel degelijk een product is dat door Renault Sport ontwikkeld is. Uiteraard is het een separaat merk, maar de link is minder lang dan bij BMW MINI.
Moet ik wel duidelijk bij aantekenen: het is Renault Sport, niet Renault zelf waar ik op doel. Het is ook niet denigrerend bedoeld, integendeel! Het geeft alleen maar aan hoe briljant ze daar bezig zijn bij Renault Sport. Zo hebben ze ook geholpen met de afstelling van de Europese Nissan GT-R bijvoorbeeld, naast alle raceactiviteiten en productiemodellen. Enfin, misschien maar eens tijd dat Renault Sport wordt omgedoopt tot Alpine… Er waren destijds veel geruchten over!
rs133 zegt
@willeme: Ik denk dat de link niet anders is dan Mini-BMW, of Smart-Mercedes. Voor zover ik kan zien is de structuur bij Alpine-Renault (Sport) daarmee vergelijkbaar.
“misschien maar eens tijd dat Renault Sport wordt omgedoopt tot Alpine… Er waren destijds veel geruchten over!” Dat is niet logisch, aangezien het juist de bedoeling is afstand tussen Renault en Alpine te creëren ;)
melcon zegt
@rs133: Auto is inderdaad 100% door Renault Sport ontwikkeld. Dus het klopt wat er staat, daarna wordt het inderdaad als Alpine op de markt gebracht, dat is puur de merknaam. Van Alpine zelf is niet zo veel meer over, waar ooit de a110’s gebouwd werden staat nu een appartementencomplex. De huidige fabriek in Dieppe maakt voornamelijk raceauto’s (formule Renault, rally auto’s, cup clio’s, etc.). Daarnaast ontwikkelen ze de sportieve straat varianten voor Renault (meestal als de race variant al klaar is). En uiteraard op dit moment de productie van de a110.
tjorque zegt
De de ringtijd nog… dé benchmark voor een wedstrijdje ver plassen.
De kleur vind ik totaal niet passend en doet (naar mijn mening wat afbreuk aan het ontwerp)
Maar met een hoop reclamestickers er op in een race klassement moet het wel werken…
@willeme: dat de auto polariserend is, maakt hem helemaal “non retro”, dat past perfect in de huidige zeitgeist!
mr27 zegt
Wat is er met die diffuser gebeurt boven de uitlaat?
tjorque zegt
@mr27: it got spoiled…!
techniekmeneer zegt
Tja, het is en blijft een Renault..
henrie zegt
Ik snap de keuze voor die kleur wel. Dan valt die gigantische taartschep niet zo op…
drrossi zegt
Maanden aan het testen voor een optimale onderstel afstemming en dan gooien we er ff een setje KW bagger onder.
Vraag me af hoe dat beter kan zijn.
kevdutchie zegt
@drrossi: ligt maar net aan de doeleinden. “Waarom zouden ze dat aanpassen? Je verwacht toch dat affabriek alles beter is” gaat niet altijd op, denk dat Renault Sport een combi van sportiviteit en comfort heeft verwezenlijkt.
Met KW (wat gewoon zeer decent spul is) gooi je al het comfort de deur uit, en ben je op het circuit het mannetje.
Wat mij betreft een goede keus.
cthijs zegt
Gaan ze een heuvelklim doen met die rolkooi
jeroenwz zegt
Zonde om van een Alpine zo’n Sjonniebak te maken.
mout zegt
Nou, doet mij hem dan maar, als niemand ‘m wil.
Ik zou er best mijn racelicentie in bij elkaar willen rijden. Of lekker trackday-rijden.
kevdutchie zegt
@mout: exact mijn gedachte, erg geslaagde auto.
lincoln zegt
@willeme ..
Deze auto wijkt zo enorm af van het Renault gamma dat de naam Alpine best wel een verdienste mag zijn ..
willeme zegt
@lincoln: Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven!
str8six zegt
Ik werd er al niet warm van. Nu nog minder.
Hupke zegt
Alpine ging zelf een a110 cup of een gt4 racer ervan uitbrengen toch?