De gloednieuwe 2022 Formule 1-auto’s kwamen vandaag voor het eerst in actie. Dit werd helaas niet uitgezonden, maar we hebben nu wél de tijden.
Na afloop van het vorige seizoen hadden we nog genoeg stof om over na te praten, maar het wordt nu langzamerhand weer eens tijd om actie te zien. Helaas was dit moment vandaag nog niet aangebroken, omdat deze testdagen niet worden uitgezonden. Maar dit betekent wel dat het seizoen bijna van start gaat. De spanning stijgt!
Spannende seizoenstart
Vanwege de nieuwe regels kunnen we wel spreken van de meest spannende seizoenstart in jaren. In theorie is het mogelijk dat het complete veld op zijn kop wordt gezet. Misschien wordt Haas wel kampioen. Je weet het niet.
Tijden
Ook al was de training niet te zien op tv, we hebben nu wel de tijden. Daar vallen nog niet zoveel conclusies aan te verbinden, maar desondanks willen we ze jullie niet onthouden. Het zal je opvallen dat er nog een paar namen ontbreken in het lijstje. Dat komt omdat nog niet iedereen vandaag in actie is gekomen.
Positie | Coureur | Team | Tijd | Rondes |
1 | Lando Norris | McLaren | 1.19.951 | 104 |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:20.165 | 80 |
3 | Carlos Sainz | Ferrari | 1:20.416 | 73 |
4 | George Russell | Mercedes | 1:20.784 | 77 |
5 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:20.929 | 50 |
6 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 1:21.276 | 52 |
7 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 1:21.638 | 121 |
8 | Fernando Alonso | Alpine | 1:21.638 | 127 |
9 | Max Verstappen | Red Bull | 1:22.246 | 147 |
10 | Valterri Bottas | Alfa Romeo | 1:22.572 | 23 |
11 | Alexander Albon | Williams | 1:22.760 | 66 |
12 | Mick Schumacher | Haas | 1:22.962 | 23 |
13 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:23.327 | 23 |
14 | Nicholas Latifi | Williams | 1:23.379 | 66 |
15 | Nikit Mazepin | Haas | 1:24.505 | 20 |
16 | Robert Kubica | Alfa Romeo | 1:25.909 | 9 |
Norris
Zoals je ziet kwam Lando Norris vandaag als ‘winnaar’ uit de bus. Nadat Leclerc een groot deel van de dag bovenaan het scorebord stond, zette Norris aan het eind van de middag een tijd van 1.19.951 neer. In totaal reed hij precies 100 rondjes over het circuit van Catalunya-Barcelona.
Ferrari
Ferrari zat er vandaag ook goed bij qua tijden, met een tweede en een derde positie. Ze reden ook de meeste rondes vandaag, namelijk 153. We moeten nog niet teveel op de zaken vooruit lopen, maar wellicht kan Ferrari eindelijk weer mee vechten om de titel.
Red Bull
Hoewel Max Verstappen niet bovenaan het scorebord stond, was Red Bull wel het gesprek van de dag. Nu het team eindelijk de échte auto blootgeeft komen er een aantal interessante details voor de dag.
147 rondjes
Er waren vandaag gelukkig ook geen betrouwbaarheidsissues voor Red Bull, want het team wist er 147 rondjes uit te persen. Eigenlijk moeten we zeggen: Max Verstappen, want Perez kwam nog niet in actie vandaag. Max is dus degene die vandaag het hardst gewerkt heeft van alle coureurs.
Technische problemen
Er waren trouwens überhaupt weinig technische problemen, alleen Alfa en Haas hadden hier last van. De hekkensluiters van vorig jaar wisten respectievelijk maar 32 en 43 rondjes te rijden. Misschien wordt Haas dan toch geen kampioen dit jaar…
Design_Driven zegt
Hoeveel zeggen deze tijden eigenlijk. Waren de test tijden van vorig jaar een indicatie? Ik kan me herinneren dat MB behoorlijk aan het sandbaggen was. Wellicht heeft RB deze tactiek nu overgenomen.
Design_Driven zegt
Wel dit gevonden:
Verstappen spent all of the afternoon session completing long-run efforts, which meant his time from the morning session stood as his best to the end, where he finished ninth in the day’s combined standings.
berlinetta zegt
De tijden zeggen inderdaad niet zoveel, tenzij er een team is dat het hele weekend seconden sneller is dan de rest zoals bijv. bij Brawn GP het geval was in 2009. Het aantal ronden zegt wel iets meer. Hoe meer ronden, hoe meer informatie de teams hebben kunnen krijgen en die informatie is uiteraard nuttig bij het verder tweaken van de auto.
Overigens wel opvallend dat zowel Haas als Alfa problemen hebben. Hopelijk niet iets met de motor, want dan zou Ferrari daar ook wel eens last van kunnen krijgen.
jaapiyo zegt
Fezza ging best lekker. Max reed een tijdje samen op met Sainz, beiden op de C2 met Sainz achter Max. Bleef ‘m heel lang van nabij volgen.
Het zegt allemaal geen tiet…en in 2017 en 2018 was team rood ook koning winter, maar toch ga ik het gewoon zeggen: ik denk dat Ferrari er goed bijzit dit jaar. Bij Alfa en zeker Haas is er niet echt reden om aan te nemen dat ze opeens beter zouden gaan. Andere regels, ja, maar dezelfde mensen bij het team. En ik vraag me af of die twee überhaupt het budgetcap ‘opmaken’. Bij Haas zou je dan nog kunnen denken dat ze ‘alles op 2022’ hebben gezet…maar het blijft Haas.
HZW zegt
Dit zegt helemaal niets, het is niet belangrijk wat voor tijden je rijd, maar dat je veel rijd zonder problemen en veel data vergaard.
Red Bull weet precies wat voor tijden ze kunnen rijden, is een kwestie van doorrekenen op de tijden die ze nu reden.
Hoe snel iedereen werkelijk is zie je pas na de eerste kwalificatie voor de eerste race.
berlinetta zegt
@HZW: Zelfs de kwalificatie zegt nog niet alles, want snel zijn in de kwalificatie wil niet zeggen dat je ook een goede racepace hebt.
flyerbunch zegt
Het was vandaag gewoon zien hoe de verhouding van de simulator vs real life was. Betrouwbaarheid en dus veengronden rijden om data te vergaren. Snellere tijden zullen bij Bahrein testing wel opduiken. Hamilton was bij elke garage even gaan kijken voor ideetjes. De teams kijken nu wat werkt en niet werkt en eventueel wat andere teams doen.
flyerbunch zegt
De beelden van vandaag van officiële F1 kanaal:
https://youtu.be/5I_ammnqjIU
jensoffbutton zegt
Het is nog vroeg dag, maar ik verwacht echt geen schokkende veranderingen in de pikorde. Geen Brawn verhaaltje.
Het is duidelijk dat er nog altijd een kloof is tussen Haas – Alfa Romeo – Williams, die onderaan de ladder zitten, Toro Rosso, Aston Martin en Alpine in’t midden en de rest aan de top. Maximaal zie ik nog één of twee teams springen naar een andere ‘klasse’ maar dat zal het zijn.
De tijden zeggen inderdaad niks. Morgen ook niet. Bij de volgende test ook niet, tot misschien de laatste dag. Dan durven sommigen wel eens echt voor een toptijd te gaan. Ervoor is’t vooral long runs. Betrouwbaarheid checken en data verzamelen. Maar aan de ontwerpen kan je al zien dat de Haas geen topauto is. Die ziet er weinig ontwikkeld uit, heel veilig ontworpen. Geen durf. Niks brutaal innoverend zoals de sidepods van Red Bull of Ferrari.