
Een flitser puur gericht op het bestrijden van telefoongebruik tijdens het rijden. De eerste is vandaag geplaatst.
We hebben er allemaal een enorme hekel aan, maar blijkbaar doen we het wel massaal; de telefoon gebruiken tijdens het rijden. Het is niet alleen enorm asociaal en totaal onnodig, maar ook heel erg gevaarlijk. Onderzoeken wijzen uit dat telefoongebruik in de auto dodelijker is dan alcohol achter het stuur.
Het probleem zit hem in een paar dingen. Als eerste heeft vrijwel iedereen anno 2025 een smartphone, maar die dingen zijn op z’n minst net zo verslavend als een goede portie harddrugs. Dus je wil dat ding gebruiken, ook al zit je achter het stuur. En dat doen we ook massaal. Jij ook.
Ondergetekende is in elk geval niet Roomser dan de paus, daar ben ik heel eerlijk in. Ook ik gebruik mijn telefoon tijdens het rijden. En dan is het niet eens om mijn socials te checken, (behalve in de file met Autopilot aan), maar om bijvoorbeeld Spotify aan te slingeren.
En slingeren doet ook mijn auto als ik mijn ogen weer een paar seconden te lang van de weg heb omdat ik zonder leesbril de kleine lettertjes niet kan lezen en per ongeluk Gert en Hermien ga draaien terwijl ik Guns ’n Roses wilde afspelen. Ja, ouder worden valt niet mee.
De eerste flitser tegen telefoongebruik is geplaatst
Maar goed. Speciaal voor -of tegen- mensen zoals ik (en jij, geef nou maar gewoon toe) is vandaag de eerste van 50 zogeheten ‘focusflitsers’ geplaatst. Het ding staat in Den Haag en is er speciaal voor om telefoongebruik achter het stuur op te sporen en vooral vast te leggen.
Er waren natuurlijk al manieren om telefoongebruik tijdens het rijden op te sporen, maar daar waren altijd mensen bij nodig. Je hebt de touringcar met speurende pliesies en ook de zogeheten MONOcam die op viaducten staat. Alleen werkt die ook niet zonder agent erbij.
De focusflitser kan wél zonder hulp van een mens opereren. 24 uur per dag, 7 dagen per week. Minister David van Weel van Justitie en Veiligheid zette vandaag de eerste aan. En het is zeker niet de laatste, er komen er minimaal 50 verspreid over het hele land.
En als je denkt, een flitspaal werkt niet, iedereen weet waar hij staat en gooit dan even zijn telefoon aan de kant, da’s dus niet zo met de focusflitser. Die is extreem makkelijk te verplaatsen en kan dus steeds op nieuwe onverwachte plekken worden ingezet. En als je gesnapt wordt ben je aan de beurt, de boete is 430 europieken. Plus 9 euro administratiekosten.
Dus, al is de kans voor mij groter dat ik diep in de buidel moet tasten voor mijn verslavingsgedrag (en jij ook, je mag het echt toegeven, schaam je niet), ik vind het een goede ontwikkeling. Ik hoop dat dit hét nieuwe wapen wordt in de strijd tegen telefoongebruik achter het stuur.
Want serieus, dat moeten jij en ik gewoon niet meer doen. Toch?
Terecht dat hier meer aandacht aan geschonken wordt, als je rondkijkt is het echt schering en inslag.
Zorgwekkende evolutie. Dit wordt verkocht als “voor de veiligheid” maar is als het ware een hellend vlak naar een Noord Korea stijl samenleving. De nummerplaat camera’s in België werden ons ook verkocht als “voor de veiligheid, om autodieven op te sporen” er is echter geen enkele autodief of crimineel er door gestopt. Het werd wel gebruikt om mensen die snachts buiten kwamen tijdens covid te beboeten.
Slechts heel weinigen snappen dit helaas. Onder het mom ‘ik doe toch niks verkeerd’. Het is griezelig eng hoe ver de nannystate inmiddels gaat. Los van het aspect van macht en controle door de overheid heeft het wat mij betreft ook psychologisch een hele slechte impact op de maatschappij.
Dooien en gewonden door kneusjes, die met hun mobiele telefoon zitten te spelen, zijn een beter alternatief ?
Ja
Dat kan je natuurlijk zeggen, maar het verhaal zal waarschijnlijk anders worden als het dodelijke slachtoffer een naaste is. Dat je de week erop naast een kist(je) staat waarin iemand ligt die uit het leven is weggerukt omdat iemand anders meende dat deze persoon best even een appje kon lezen en beantwoorden tijdens het rijden.
Bijna ieder slachtoffer van een mobielkijker is iemands naaste. Kon er waarschijnlijk geen fuck aan doen maar is wel dood. Omdat iemand anders in 1.5-2 ton aan moordwapen was afgeleid met de vraag of het boontjes of brocolli moet worden vanavond.
Anyway, niks lijkt te helpen tegen die mobielkijkers. Dik €400 aan boete ook niet. Want “ik kijk maar heel even” en de pakkans is nihil. Nou, dan laatste gaat veranderen. Leg dat ding maar weg.
Bijzonder antwoord vind ik dit. Iedereen ergert zich kapot aan lui die met hun telefoon in de hand achter het stuur zit. Dan kan eindelijk de pakkans fors omhoog is het nog niet goed. Het erge van het verhaal is is dat deze camera’s dus kennelijk nodig zijn omdat het gros van het volk de gevaren van afleiding in het verkeer niet zien of willen zien. ja, ook ik vind dat privacy etc heel belangrijk zijn maar de veiligheid van mij en mijn gezin vind ik in deze kwestie net ff belangrijker.
Ik snap werkelijk niet wat mensen altijd maar weer over hun privacy te zeiken hebben. Je komt toch buiten waar IEDEREEN je kan zien? Je rijdt toch rond met een auto met herkenbare gele platen met een unieke code er op, die zet je toch ook voor je bloedeigen huis neer?! Wat bezielt iedereen wel niet om zomaar publiekelijk buiten te komen en dan te zeuren over camera’s die er met wat geluk voor zorgen dat de verkeersveiligheid omhoog gaat. Ik begrijp het echt niet
Inderdaad heb je buiten in de openbare ruimte niet al teveel privacy, als je naakt over het marktplein gaat dansen moet je niet vreemd opkijken als filmpjes daarvan op social media verschijnen.
Maar dat geregistreerd wordt waar jij je wanneer bevindt is toch wel wat anders. Nog steeds onzin, want druk maken over camera’s die je mobieltje detecteren heeft alleen zin als je dat mobieltje thuis in de koelkast laat liggen en niet meeneemt, je mobieltje is immers de grootste spion die je ooit zult ontmoeten.
Ach joh. Maak je niet druk. Je hebt maar 1 leven en dat duurt nog eens veel te kort ook. Geniet lekker van al het mooie dat er is en laat alle door anderen bedachte regeltjes als ware jij van teflon van je afglijden. Als je het een beetje slim doet kost het je ook niks, want je laat je niet pakken. Toch?
En ga lekker vaak naar het strand in een warm land. Je zult zien, het maakt je hartstikke vrolijk.
Hah, die boot is al gevaren. Nanny state is al een realiteit sinds de eerste iPhone….
Mooi dat je Noord Korea erbij haalt.
Geloof me of niet, als er één land is waar het aantal slachtoffers van een auto-ongeluk per 1000 inwoners zo klein is dat het te praktisch te verwaarlozen is is het daar wel.
Kun je ook uitleggen hoe dat komt? Want het schijnt zo te zijn dat het land “hermetisch op slot zit” en dat er vrij weinig bekend is over het daadwerkelijke reilen en zeilen in dat land. Ik kan een aanname maar dat doe ik niet.
Ze zouden ongeveer 2 miljoen auto’s hebben (https://www.northkoreainfo.com/how-many-cars-are-there-in-north-korea/), allen in het bezit van bedrijven. Een andere bron heeft het over nog geen miljoen maar die data is ouder. Er bestaat geen particulier autobezit want veel te duur. Er zijn ongeveer 126 miljoen inwoners op 120.500km2. Lukraak is er dus 1 auto per 63 inwoners en 16 autos per km2.
In vergelijking: wij hebben 18 miljoen inwoners op 41.500km2 en bezitten 9 miljoen auto’s. Dat is 1 auto per 2 inwoners en 217 auto’s per km2. Ook kan hier bijna iedereen een rijbewijs halen, iets wat in Noord Korea is voorbehouden aan een heel select groepje. Een rijopleiding duurt een jaar, zowel militair als particulier. Er is een rij examen.
De kans dat je aangereden wordt is klein. Niet alleen zijn er weinig auto’s, er zijn ook weinig mensen met een rijbewijs en er is er een enorme schaarste aan brandstof, en niemand een mobieltje om op te kijken.
Ik moet meer zoeken op zo’n kudtscherm in een auto om de radio zachter te zetten en de airco harder dan op m’n telefoon een ander nummer aantikken… ik gebruik m’n telefoon ook alleen maar voor Spotify in de auto maar ik kan me voorstellen met dat hersendood 100km/h rijden in een treintje tegenwoordig dat mensen zich doodvervelen in een moderne auto omdat je het idee hebt dat je 50km/h rijdt. Overigens kan ik me niet herinneren wanneer ik voor het laatst last heb gehad van iemand die z’n telefoon gebruikte in het verkeer.
Terecht punt, laatst een auto van werk mee gehad met zo’n beetje alle functies via een scherm (Peug 308). Dat leidde echt enorm af. Hetzelfde ervaarde ik bij een huurauto (G60 5-serie). Knoppen zijn niet alleen prettig, maar ook een veiliger alternatief
Bah
Ik rij nooit als ik aan het bellen ben. Gebruik zelfs geen handsfree. Ik bel de persoon wel op als ik aan de kant kan en zin heb. Een handige knop is de “niet storen knop”.
Er wordt gemeld dat het geïntroduceerd wordt in verband met het aantal verkeersdoden en het terugdringen daarvan. Net zoals al die andere ellendige rijsystemen.
Maar waar gaat het nu feitelijk om? Rond de 700 verkeersdoden. Mooi lullig als je er een van bent, maar het is in vergelijking met het totaal aantal mensen in het verkeer klein. En daarvan is vast een deel door telefoongebruik, maar hoe groot is het issue nu werkelijk?
Zoals altijd lijkt het weer een centenkwestie.
Als er hierdoor minder budget is om op snelheid te controleren… prima. Laat ze de centen maar eldsrs vandaan halen.
De sjeu gaat er wel een beetje af zo zeg maar.
Ik vond zo’n bus vol met ‘Das Leben der Anderen’ adepten toch een stuk gezelliger.
Je zal ze de kost moeten geven. Je ziet ze al vrij snel voor je rijden; slingerend, remmen terwijl er niets aan de hand is, nog meer slingeren, bijna de rijbaan naast zich oprijden. En dan rij je ernaast, geef je ff een kleine duw op je claxon met een gebaar van ‘wtf ben je aan het doen?’ en dan kijken ze je glazig aan. En de kinderen achterin kijken net zo glazig. Want niets is belangrijker dan je socials checken, zelfs niet het leven van een ander of je bloedeigen kindertjes.
Van mij mogen ze het hele land vol plakken met deze camera’s. Sinds ik Carplay heb zit die telefoon in mijn zak, en als ik iets niet kan via mijn scherm dan heb ik het blijkbaar niet nodig.
Dat remmen terwijl er niets is is ook wel een beetje te wijten aan de ev. Gas/electropedaal los is meteen remlichten aan.
Hangt er vanaf welke regeneratiestand de EV rijder gekozen heeft, kiest die voor veel of one-pedal-driving dan gaat de auto meteen fors remmen maar als de EV rijder voor weinig regeneratie kiest dan is het eerst uitrollen alsof het een benzine is.
Wat voor rare flitsapparatuur staat er op de Zuilense Ring dan behalve de trajectcontrole?
Zoals eerder gezegd is dit weer met een (surveillance) bazooka op een mug knallen. Ik zie vaak dat men de telefoon in de houder heeft met Netflix aan. Die worden dus al ontzien als ik dit bericht goed begrijp. Voorts is tegenwoordig alles touch-screen waardoor je langere tijd naar je infotainment moet kijken.
Maar goed, mijn gemeente heeft ook (illegaal) Chinese camera’s geplaatst op drukke plekken met gezichtsherkenning “om de drukte te monitoren”. Privacy is toch al niks meer waard. Mag ik de boeken auditen van onze privacywaakhond? Ben benieuwd wat ik tegen kom.
En als ik mijn zonnebril uit zijn doosje haal net op het moment dat die flitser er staat?
Hoe ga je dan in godsnaam kunnen bewijzen dat het je gsm niet was?
Omdat ze een foto maken, schijnt nogal een diepteinvestering te zijn die lang getest is dus ik mag hopen dat er een foto uitrolt met genoeg objectief bewijs om al dan niet je onschuld aan te tonen. Nah goed, de praktijk is altijd weerbarstiger dus we zullen zien.