Een Chrysler die perfect aansluit op de Nederlandse markt, wat gaan we nou krijgen?
Als er één merk momenteel achter de feiten aan loopt, dan is het Chrysler wel. Het ooit zo roemruchte merk is al lang niet meer wat het geweest is. De laatste keer dat het merk een nieuw model lanceerde is al 6 jaar geleden. Omgekatte compacte Lancia’s dragen ook niet echt bij aan het imago. Ergens zijn Chrysler en Lancia wel een goede match: het zijn beide merken die er niet meer toe doen.
Qua elektrificatie behoort Chrysler ook niet bepaald tot de voorhoede. Er is sinds 2017 dan een PHEV in de vorm van de Pacifia, maar een volledig elektrische auto was nog niet in beeld. Het is dus de hoogste tijd voor iets nieuws bij Chrysler. Of Stellantis moet het merk gewoon de nek omdraaien.
Dat laatste gaat niet gebeuren, want Chrysler presenteert op de CES eindelijk iets nieuws: de Airflow Concept. Dit is een voorbode voor een elektrische cross-over die er zeer productierijp uitziet. Zoals ook Ford dat deed met de Mustang Mach-E, grijpt Chrysler terug naar een oude naam. Daarvoor gaan ze wel erg ver terug in het verleden, want de originele Airflow dateert uit de jaren ’30.
De naamgevingsstrategie is niet de enige overeenkomst met de Mustang Mach-E. Ook qua vorm en daklijn doet de Airflow aan deze auto denken. De auto’s hebben allebei een cross-over-look dankzij de plastic spatbordranden, maar stiekem is de bodemspeling gewoon heel beperkt.
De Airflow beschikt over twee elektromotoren, die elk goed zijn voor 150 kW. Het totale vermogen komt daarmee uit op 300 kW, oftewel 402 pk. Dat is natuurlijk een prima waarde, maar Chrysler geeft aan dat er nog krachtigere versies mogelijk zijn. Qua range mikken de Amerikanen op zo’n 550 tot 650 km.
Qua exterieur zou de Airflow per direct productie kunnen, maar het interieur verkeert nog duidelijk in het concept stadium. Alhoewel een dashboard dat een en al scherm is natuurlijk niet meer voorbehouden is aan concept cars anno 2022. De vier losse stoelen zijn dan wel weer een typische concept car-dingetje.
Chrysler kan de Airflow beter vandaag dan morgen in productie nemen (of nog beter: gisteren), maar toch gaat dat nog even duren. De marktintroductie staat gepland voor 2025. Ouch… De achterstand van Chrysler is dus enorm, hoewel dat voor een merk dat alleen in de VS opereert net wat minder erg is.
Dat brengt ons bij de vraag: is de Airflow ook nog interessant voor Europa? Ford doet goede zaken met de Mustang Mach-E, dus waarom zouden we deze auto niet willen? Een terugkeer van Chrysler in Europa is niet aannemelijk, maar Chrysler maakt natuurlijk onderdeel uit van Stellantis. Deze elektrische cross-over zou in theorie dus best als Opel/Peugeot/Citroën/DS verkocht kunnen worden in Europa. Of als Lancia, om eens iets geks te noemen.
Johanneke zegt
Zo’n scherm voor de bijrijder, Mercedes doet het ook. Niemand gaat dat ooit gebruiken toch? Hoe vaak zit je nu als bijrijder aan het center screen, vrijwel nooit. Moet er dan echt een scherm recht voor je neus zitten ipv schuin voor je neus? Ik dacht dat chips schaars waren, ga ze dan niet voor zoiets doms gebruiken.
piedlourd zegt
Piepende partners en kinderen, natuurlijk
joosstra zegt
Rustig vormgegeven, en dat voor een Amerikaan. Tegenwoordig moet je voor overdreven vormgeving naar BMW, en voor Europese vormgeving naar …eh Chrysler.
Redrum zegt
Ik vind hem alvast best geslaagd
adyton zegt
Mooi ontwerp niet te druk. Alleen… Ik ga niet vaak zeggen dat een wagen lijkt op iets anders, maar in dit geval is het gewoon te gelijkaardig. Die achterkant lijkt wel enorm op de cayenne coupe of panamera! Lijkt bijna alsof ze de licht units gewoon bij Porsche sourcen.
doublechevron65 zegt
@adyton: Chinese designer op stage…(?)
flyerbunch zegt
Mja, het is idd net of ze Porsche hebben opgebeld voor de achterkant te tekenen..
gekketurbo zegt
2025 pas, dan zit er 11 jaar tussen de laatste nieuwe model van Chrysler en deze Airflow.
Ome Sergio zou trots zijn op zulke gebrekkige productontwikkeling…
Robert zegt
Geen typisch Amerikaanse kitsch in het ontwerp, lekker vlot gelijnd, dus de mate van succes zal eerder afhangen van de prijs en het daar tegenovergestelde rijbereik. Ik zou zeggen, laat maar komen. Totdat ik las dat de introductie staat gepland voor 2025… Inderdaad: ouch!
etiennep zegt
Eén en al concept dit eigenlijk, dus nietszeggend. Marktintroductie in 2025 tdt maar zien wat de daadwerkelijke prestaties zijn.
jarnobakker zegt
Het lijkt wel alsof een Tesla en een Porsche een kop-staartbotsing hebben gehad. Voor de rest nette auto.
HZW zegt
Ik vind het er prima uitzien, en ben benieuwd welk Stellantis EV platvorm hier onder zit.
Kan niet echt inschatten op basis van de foto’s hoe groot dit is.
Verder verwacht ik wel iets als een Lancia Airflow afstamming voor Europa.
ericc zegt
In Europa als Lancia of Alfa met een paar design wijzigingen????
cossiekiller zegt
Ziet er best leuk uit. Maar tegen 2025 al een beetje achterhaald waarschijnlijk…
haroldt zegt
Fraai!