Per vandaag zijn dieselauto’s van voor 2001 en klassiekers in het algemeen niet meer welkom in de Utrechtse binnenstad. Desondanks trok een behoorlijk aantal dieselaars zich daar weinig van aan.
In een poging de luchtkwaliteit in het hart van de domstad een boost te geven, is de binnenstad aldaar omgetoverd tot milieuzone waar geen plek is voor dieselauto’s die voor het jaar 2001 op kenteken zijn gezet. Mensen die zich toch met zo’n auto in het hierboven aangegeven gebied begeven kunnen een boete à €90 op de deurmat verwachten.
De maatregel is uiteraard al langer bekend en vandaag trad, na enig uitstel, het verbod dan toch echt in werking. Het resultaat? Tot 13:00 vandaag zijn alvast 60(!) mensen op de bon geslingerd. Wellicht dat de personen in kwestie niet eens op de hoogte waren van de milieumisdaad die zij op dat moment begingen, maar betalen zullen ze.
Nu gaat het nog om dieselauto’s die voor 1-1-2001 op kenteken zijn gezet (verbieden op basis van EuroX-normen was te ingewikkeld), maar binnen afzienbare tijd zijn ook zelfontbranders van vóór 1-1-2006 én benzineauto’s die voor 1-7-1992 op kenteken zijn gezet niet meer welkom. U bent gewaarschuwd.
UPDATE: het aantal van 60 bekeuringen is om 16:45u meer dan verdubbeld. Ga dus maar uit van een stuk of 130 boetes, and counting…
room850 zegt
Wat moet ik hier op zeggen.
KUT regering
desjonnies zegt
@room850:
’t spijt me
Blaft tegen de verkeerde boom
Is het gemeente bestuur waar die daklozen-krant-graaiman ooit zat
Dus wat verwacht je ?
Van rode politiek correcte linksers die wel eventjes 2% van de vervuilende Diesels gaan weren
Ze hadden natuurlijk voor het gotsvermogen wat dat systeem kost ook een stel stadsbussen op LPG kunnen kopen.
Of van die moderne hybride stadsbussen.
Maar ik ben niet links.
Noch politiek correct
Dus ik begrijp ze ook niet.
Alleen dat ze een pesthekel aan mensen hebben.
Maar de mensheid hiermee willen redden.
En uiteraard de mensen die op hen stemmen ( de minder bedeelden) recht in hun bek spugen, nee schijten !
406_v6 zegt
@desjonnies: Amen !!
norge zegt
@desjonnies: De regering had natuurlijk wel tegen deze onrechtmatige gemeentelijke onzin in actie kunnen komen..
archiebald zegt
MOOI! Dan kan ik over een tijdje Utregggg niet meer in. Sterf dan ook maar lekker daar. Heb een VW Tdi uit 2003 en een Golf uit ’86. Wat een idioten daar zeg.
mercedesbenz63 zegt
@Archiebald: nou bedankt dat je zegt dat ik ook mag sterven, ik vind het ook jammer maarja regering he.. optreden hiertegen kan ook niet
archiebald zegt
@mercedesbenz63: Jij niet, de politici die dit besluiten natuurlijk. Waarom zou ik wat tegen de gewone inwoners van Utrecht hebben?
Zoals in een andere reactie al staat. Zij hebben makkelijk praten met hun dikke nieuwe auto met chauffeur :(
mercedesbenz63 zegt
@Archiebald: tja, het leek zo algemeen maar mag ik is een keer een foto zien van je oldtimer?
archiebald zegt
@mercedesbenz63: Ui-ter-aard :D Wat rij jijzelf?
http://oi62.tinypic.com/28i2hz7.jpg
mercedesbenz63 zegt
@Archiebald: ik rij in een Fiat Punto hgt maar die gaat over een paar dagen weg want die rijdt niet echt meer..
archiebald zegt
@mercedesbenz63: Ah een prachtige Italiaan. Heb ook nog een Punto gehad, een MK2a Sporting. 1.2 16v 6-bak. Reed prima, maar wat een rampenbak. De VW’s zijn daarna niet meer weg te denken bij ons. Rijdt toch echt een stuk beter (vind ik :) )
jrk68 zegt
@mercedesbenz63:
De regering heeft hier geen f#ck mee te maken.
Dit soort maatregelen worden op het plaatselijke stadhuis bedacht.
Door types de @desjonnies hier zo beeldend weet te omschrijven.
blaze3027 zegt
@Archiebald: geef je groot gelijk man zit hier ook met een diesel van 2001 en een golf van 95.
Vraag me af hoelang ik mijn vr6 nog ga mogen rijden .
Hier in rotterdam komen ze ook al met die onzin.
Met zo’n slap regeling waar je geen fiets van koopt.
Binnen een paar jaar mag je je auto alleen rijden tot er een ton op zit of zoiets doms
Is toch gewoon jammer joh dat ik dalijk niet kan genieten van een oldtimer die lekker voorbij rijd tuft
archiebald zegt
@blaze3027: Wat ik vooral een idioot stukje vind is dit:
“verbieden op basis van EuroX-normen was te ingewikkeld” Wat een kansloze zijn het toch ook he. Dus een 8l V8 diesel uit 2009 mag gewoon nog die 1:3 doet, maar je VW Lupo 3l die 1:33 doet is verboden. Mijn hemel, wat een intelligentie
nielsnl1 zegt
@Archiebald: uit protest gewoon zo’n Amerikaanse diesel pick-up kopen uit 2006 of jonger waar de zwarte roetwolken uitkomen. Filmpjes genoeg van op het web ter illustratie :’D
kjeld zegt
@Archiebald: Ik denk dat het nou juist de bedoeling is dat je er niet meer komt. Niet jij persoonlijk, maar als je geen leverancier bent voor bedrijven hebben ze je liever niet binnen die ring. Het is daar namelijk niet fijn voor auto’s, net buiten de rode lijn zijn de parkeer garage’s. Dus dat is het plan.
Ik heb er geen probleem mee. Het is alleen vervelend voor mensen die binnen de rode lijn wonen en niet voldoen aan de regel. Daar moeten we iets voor doen vind ik. Vrijstelling of zo.
gerjan zegt
die ambtenaren hebben makkelijk praten met hun lease auto’s. Om de 3 jaar met hun luie reet nieuwe auto uit zoeken in de baas zijn tijd. 1 geluk. Ik woon niet in die stink steden! ! ! Wel erg lullig voor mensen die deze regel niet kennen.
jrk68 zegt
@gerjan:
Ambtenaren met leaseauto’s…, op welke planeet…?
Op planeet aarde zijn ambtenaren grootverbruikers van het OV, daar krijgen ze een fatsoenlijke vergoeding voor.
MrSkyline zegt
@jrk68: Niet iedere pennenlikker op het gemeentehuis heeft een leaseauto, maar ik kan je garanderen dat er behoorlijk wat ambtenaren een leasebak rijden. Ik ken ze persoonlijk.
e1000bmw zegt
@MrSkyline: private lease dan zeker? Al dan niet gefinancierd met het mobiliteitsbudget…?
racerx zegt
@gerjan: Ik ken geen enkele ambtenaar met een corporate leasewagen… Voornamelijk voorbehouden aan de private sector.
406_v6 zegt
@gerjan: Ben wel benieuwd welke gemeenteambtenaren jij kent met een leaseauto…
screamer zegt
De duitsers hebben al jaren een werkend systeem voor die stomme mileuzones dat werkt (met zo’n lelluke sticker aan de rechterkant van je voorruit).
Waarom gebruiken Utrecht, en elke andere stad die dit soort maatregelen nodig vind, die niet gewoon? dat is toch veel goedkoper en makkelijker?
jrk68 zegt
@screamer:
Dat komt omdat de Nederlandse ambtenaar zlef het wiel wil uitvinden. Zodra er nieuw management of een nieuwe gemeenteraad komt, begint dat hele circus weer opnieuw.
Dat is immers waar je als kiezer om vraagt….
LittleIdiot zegt
@screamer: Als ik ’t wel heb is deze taak door de rijksoverheid (geheel in lijn met de trend in de zorg) bij de gemeenten over de schutting geflikkerd, waardoor iedereen nu z’n eigen plan gaat trekken. Lekker hendig.
406_v6 zegt
@LittleIdiot: Daar is de landelijke overheid sterk in; Over de muur flikkeren van allerlei taken die landelijk geregeld zouden moeten worden.
desjonnies zegt
@LittleIdiot:
Mag ik een poging wagen?
De wereld volgens desjonnies.
Ze kunnen dit niet managen.
De zorg konden ze niet managen
Het OV konden ze niet managen
De OPENBARE nutsbedrijven konden ze niet managen
En dit kunnen ze ook niet managen.
En mark my words, het volgende op de privatisering lijst is ONS water !
Water dat WIJ al jaren betalen, voor het zuiveren en de infra structuur, noem maar op
Mijnheer Nestlé staat al te popelen !
Om ons te naaien !
Dus privatiseren ze en vertellen ze je het sprookje ‘dat het dan door de vrije markt werking goedkoper wordt’
En dat lijkt ook zo.
Maar is beslist niet waar
Want in een vrije markt (die niet bestaat) bepalen er eigenlijk twee partijen de prijs :
Nummer één is de allergrootste (zien we momenteel in de zorg)
en nummer twee is degene die de meeste honger heeft.
Meestal is het nummer één met een aantal satellieten.
jrk68 zegt
@screamer:
Leuk autootje in je avatar trouwens;-)
Heb je hem al lang?
406_v6 zegt
@screamer: We zullen in Nederland wel eens een goed werkend iets uit het buitenland overnemen…. Fyra -> TGV/ICE, Beveligingssysteem HSL -> SNCF/DB, maar nee, “we” vinden het wiel liever opnieuw uit, want wie weet is het onze ronder…. en maar belastingcenten opsouperen….
autobart zegt
Ik zag laatst ook een Fiat Ducato van enkele jaren (+/- 2012-2013) die flink zwart rookte… Ligt voornamelijk aan de eigenaar en de staat van onderhoud denk ik… Zelf rijd ik geregeld in een Transporter 1.9 TDI die geen pluimpje rookt en ook beschikt over een katalysator, terwijl dat ding bijna geschiedenis schrijft volgens de regering, daterend uit het bouwjaar 2005… Belachelijk? Belachelijk!
406_v6 zegt
@autobart: Ducato met verstopt luchtfilter?
autobart zegt
@406_v6: Ik denk eerder een kapotte luchtmassameter, of heeft dat busje dat niet?
406_v6 zegt
@autobart: Zou kunnen, maar een verstopt luchtfilter komt regelmatig voor.
Ram-G-maN zegt
Waarschijnlijk zal de P+R bij Utrecht Uithof eindelijk eens echt benut worden. Klassiekerspotters hoeven nu alleen maar bij de ingang van zo’n parkeergarage te staan.
Reinout86 zegt
Fijn: Datum eerste toelating 30-06-1992… zucht.
Maar hoe zit het precies? Want mijn auto is in 2007 op NL kenteken gezet. Wat telt?
Iemand een idee?
room850 zegt
@Reinout86: goeie vraag indd, als dat zou werken is een optie om diegene met dit probleem hem te laten uit schrijven en dan weer opnieuw aanmelden bij RDW
ej20g zegt
@room850: volgens mij werkt dat niet. Ze gaan dan uit van de “datum eerst toelating Nederland” en dat blijft de datum waar de auto voor het eerst in Nederland ingevoerd werd. Als jouw auto van vóór juni 1992 nu ook zo op kenteken staan, dan zal dat na het opnieuw invoeren ook zo blijven.
Bij een auto die van vóór juni 1992 is en daarna voor het eerst in Nederland is ingevoerd zou het dan wel werken inderdaad. Ik betwijfel alleen wel of het zo werkt.
jrk68 zegt
@Reinout86:
Sommige hebben ook altijd geluk….
azuli zegt
Heerlijk goede maatregel! Welke steden volgen er?
frietjemet zegt
@azuli: Ik heb vernomen dat ze in jouw woonplaats fiat panda’s van de laatste generatie gaan verbieden. De 4×4 blazen ze zelfs zonder pardon op.
azuli zegt
@frietjemet: haha
Deze maatregel scheelt weer parkeerbelasting voor de zogenaamde gedupeerde.
Ik en vele anderen zullen het tekort wel weer moeten compenseren door verhoogde parkeertarieven in het centrum van deze steden voor diegene die wel het centrum in mag
philipf zegt
En dikke ferrari’s en lamborghini’s enzo mogen wel?! Wat een onzin. Mag trouwens een volvo uit ’75 die op LPG rijdt wel?
406_v6 zegt
@philipf: Als ie 40 jaar oud is wel…. “oldtimer” vlg. de nieuwe regels.
philipf zegt
@406_v6: gelukkig wel!
406_v6 zegt
@philipf: Sterker nog, als ie 40jr is mag je ‘m gewoon zonder kat, met benzine en loodvervanger door de stad jagen….
Deukinpakjeboter zegt
Dus niet meer lekker met mijn Visa 2 pitter door de stad kachelen straks, o o dat ding is ook zo vreselijk vervuilend..
Oke, om eerlijk te zijn stinkt het ding behoorlijk zonder katalysator en stortcarburateur…
rietdekker zegt
Gewoon aanvechten die bekeuringen. De nieuwe borden zijn nog niet eens rechtsgeldig dus je kan het altijd proberen.
406_v6 zegt
@rietdekker: Vraag me af of er geen sprake is van rechtsongelijkheid; je sluit namelijk bezitters van een “te oude” auto uit van de openbare weg waar je gewoon voor hebt betaald; de gestelde toelatingsdatum is op z’n minst arbitrair.
406_v6 zegt
@406_v6: betaald dmv wegenbelasting…
dendanny zegt
Zou grappig als iedereen met een dikke moderne diesel door Utrecht gaat rijden, zoals een dikke Audi A8 V8 diesel of BMW M550D.
frietjemet zegt
@dendanny: Dat wordt een oproep op fb: bezitters van dikke premium diesels van na bouwjaar 2001, melden op een bepaalde datum voor een rev-meeting in het centrum te Utrecht.
Van mijn part sluiten ze alle uitlaten op een buizenstelsel aan dat uitloopt in het gemeentehuis, kunnen ze de volgende dag de roet van het hele interieur afschrapen.
e1000bmw zegt
@frietjemet: revven = onnodig geluidshinder veroorzaken = €370,- boete (ex. €7,- administratiekosten)
jurdespotter zegt
@dendanny: of een duramax meeting houden voor het stadshuis
desjonnies zegt
En iedereen een grote bek over landen waar geen ‘democratie’ is.
En wat is dit dan precies ?
406_v6 zegt
@desjonnies: Exact… lijkt wel op een moderne uitvoering van de DDR…
norge zegt
@desjonnies: Het gekke is, die sufferds zijn er door de inwoners gekozen….
jrk68 zegt
@desjonnies:
Tja, elke democratie krijgt de regering/het bestuur dat ze verdienen.
Zoals Rutte en Samsom na de laatste verkiezingen met droge ogen durfde te beweren, dit is wat de kiezer wil….
frietjemet zegt
@jrk68: Ze stinken er steeds opnieuw weer met z’n allen in. Persoonlijk ga ik me er nog niet eens meer druk over maken om te kiezen, komt toch altijd weer zo’n figuur aan het stuur die beter uit kinderboeken kan voorlezen. Meer dan mooie verhalen vertellen kunnen ze niet, gaat hen alleen om hun eigen boterham.
frietjemet zegt
@frietjemet: stemmen uiteraard, niet kiezen…
jrk68 zegt
Nieuwe tussenstand van 18:00 uur, meer dan 120 van dit soort notiore milieudelinquenten kunnen een acceptgiro verwachten.
Goed bezig daar in Utrecht=D>
Author zegt
Thanks! Ik zet ’t nieuwe aantal er even bij.
rolov zegt
@jrk68: lekker nieuwe melkkoe. Hopelijk doen ze er wat leuks mee voor de stad. Of zal het in de tour start gaan?
blaze3027 zegt
Trouwens . Weet iemand hier hoe dat nou zit als ik zeg maar de motor van me auto zou vervangen met een nieuwe motor uit 2015
Mag ik er dan wel in?
Want dan vervuil ik de lucht minder toch
Of is dit een soort achterbakse manier om de automarkt een hand te helpen
Author zegt
Nope, helaas. De uitzondering geldt voor zover ik weet alleen voor dieselauto’s van voor genoemde datum die volledig zijn geëlektrificeerd. Je zult dus een elektromotor + accupakket/waterstoftank in moeten bouwen voor je het centrum weer in mag.
audirijder zegt
@blaze3027: Ik denk het wel! Tenminste ik meen mij een zaak te herinneren met fiska karma’s die zijn aangepast (minder uitstoot) zodat ze ook nog 0% bijtelling hadden. De fiscus had toen ook een zaak aangespannen maar had deze verloren.
reistje zegt
@blaze3027: Nee. Tenminste dat durf ik met 99% zekerheid te zeggen aangezien dat dit ook niet op je kenteken pasje (papier) staat. Ik betwijfel of ze de leeftijd van je motorblok weten, eventueel ergens in een archief van de omkeuring.
Bovendien word er bij dingen als de uitstoot bij APK en eigenlijk alle omstandigheden ook uitgegaan van het jaar van de auto en niet van de motor.
mrdjm zegt
Je betaald in Nederland wegenbelasting om op openbare wegen te mogen rijden, als vervolgens steden gaan besluiten dat je op sommige plekken niet meer mag rijden, dan is dat discriminatie.
Het wordt bovendien en wirwar aan regels, hier moet de regering wat aan doen!
(….en nee ik heb er geen last van, auto op benzine van 2003)
frietjemet zegt
@mrdjm: Klopt als een bus, maar het enige wat dat volk uiteraard gedaan heeft is alle mogelijke mazen dichttimmeren waardoor je geen poot tussen de deur krijgt.
Of je loopt jaren van hot naar her en geeft uiteindelijk zoveel uit aan benzine ed dat je beter die 90 euro boete kan slikken.
Nederland op zijn best..
insomnia zegt
@mrdjm: Uitsluiten om gegronde, maatschappelijke, redenen mag volgens mij.
LPG uit P garages bv -> veiligheid
Vervuilende auto’s uit centrum -> luchtkwaliteit / gezondheid
Doel van deze regel is mi dus houdbaar. De invulling en selectie op bouwjaar echter zoals nu houd je echter nooit droog als Overheid omdat dit geen totaal sluitend causaal verband heeft. Zoals terecht in eerdere reacties, het klopt vaak wel op bouwjaar, maar vaak ook niet incl nieuwe autos’s.
Deze regel obv EuroX normen of iets wat daadwerkelijk vervuiling meet zou enkel stand houden denk ik. Mochten mensen nu proefprocessen aanspannen gaan ze die met deze ondoordachte invulling van de gemeente (hoe nobel het doel ook is) uiteindelijk winnen mi.
bergmm zegt
Mijn 1.9 tdi uit eind 2006 heeft dezelfde waardes van uitstoot als hetzelfde exemplaar uit 2000.
Waarom kan dit niet zoals Duitsland geregeld worden…
Homer55 zegt
@bergmm: Ze willen liever eigenwijs doen en hunzelf voorschut zetten.
giss zegt
De essentie van deze regel vind ik goed.. Het zorgen voor schone lucht in de steden is op deze manier effectief en snel te regelen.
ECHTER:
1. de regels sluiten niet aan op het doel; gebruik toch die euroX norm ipv autoleeftijd..
2. weer al die vervuilende klotetweewielers eens! Bij een beetje koud weer zie, na gepasseerd te zijn door zo’n tokkie, nog zeker een minuut rook uit mijn longen komen.. Bij auto heeft dat nog nooit gepresteerd..
Stop het geld toch in een slooppremie van scooters en brommers.. Verbieden die krengen, maak Nederland het eerste land met een verbod op verbrandingsmotoren in Scooters.
Iedereen is erbij gebaat, bovendien geen last van gedoe benadeling van duitsers en belgen.. en de 100 mensen die wekelijks de grens oversteken op een scooter naar nederland, passen zich ook maar lekker aan
insomnia zegt
@giss: dat dus 1
(Zie mijn reactie 3 omhoog, had deze nog niet gezien :)
5cilinder zegt
@giss: 2takt is voor motorzagen en bladblazers en niet boor transport. Honda 4takt brommers uit de 70s lopen 1 op 60 dus die mogen er best in wat mij betreft.
lohran zegt
Fijn ja, mag er dus ook niet meer in met mijn BMW e30 Touring met een TDS blok en ook niet met mijn Volvo V70 Classic 2.5D. Die laatste heeft al 610.000km ervaring, als dat niet duurzaam is weet ik het ook niet meer :(
frietjemet zegt
Weer eens bewijs dat iedere lamlul in een gemeentebestuur kan zitten, maargoed, het is natuurlijk ook één grote vriendjespolitiek. Net zoals de burgemeester van het voor mij nabij gelegen Heerlen, de “pinautomaat van de bulgaren”.
Hebben totaal geen zicht op de praktijk, en klaarblijkelijk 0 verstand van auto’s. Maargoed, van ieder model auto, uitvoering etc. de uitstoot afzonderlijk bepalen is natuurlijk te veel werk, en dan discrimineer je natuurlijk de mensen die met een dikke schuit door de stad tuffen, waarmee je het geld uiteindelijk wegjaagt.
Dus mag de doorsnee burger/liefhebber oid met een oudere diesel opdraaien voor de luchtvervuiling, die hebben immers toch niks in de melk te brokkelen bij de hechte vriendenclub die politiek heet.
Vraag me nog steeds af wanneer ze scooters eens aan gaan pakken, als je daar met open ventilatie achter rijdt ruik je die troep wat daar uit komt nog na drie keer een was draaien, een paar minuten daar achter rijden is ongeveer equivalent met een halve dag achter een lijnbus hangen.
chimaera zegt
Dus, mijn diesel uit 2000 zou niet meer binnen mogen, maar mijn wagen uit 2002, hetzelfde type, motor en uitstoot mag dit wel?
Wat een kloteregeling dit. Heel veel mensen moeten nu een andere auto kopen ben ik bang…
Dutchdriftking zegt
Stelletje boeven!
SummerSky zegt
De scooters zijn inderdaad het verschrikkelijkste wat een stad kent qua uitstoot. Recht tussen de voetgangers soms stoten ze bakken fijnstof en benzeen uit. Bizar dat dat zomaar mag. Voor mij reden #1 om binnensteden te mijden.
bofkont zegt
http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binnenland/23994357/___Kom_maar_op_met_die_boete____.html
bofkont zegt
Het debiele is dat een superzuinige lupo 3l TDI ook niet meer welkom.
boeiendzeg zegt
Bekijk het maar, mocht ik naar Utrecht toe gaan, kom ik wel in m’n oldtimer diesel uit begin jaren 70. Die stoot meer uit dan 20 diesels bij elkaar. Gek genoeg mag ik daarmee dus wel in de stad rijden.
ej20g zegt
@boeiendzeg: dat is nou typisch de obsessie die de overheid en de gemeentes in Nederland hebben. Want oude auto’s zijn bah en nieuwe auto’s zijn jammie, toch? Dat het qua uitstoot niet veel hoeft te schelen, daar denken ze niet aan of willen ze gewoon niet weten.
mout zegt
Wacht even… die eerste regel van het artikel… ‘en klassiekers in het algemeen’.
Zijn er behalve 15 jaar en oudere diesels ook andere auto’s de Sjaak?
Ik mag er met mij 35 jaar oude LPG toch wel in, hoop ik?
jrk68 zegt
@mout:
Geloof mij, al mag je er met de auto in, dat wil je echt niet.
Je kan hem nergens fatsoenlijk kwijt en stel dat je een plekje vindt dan mag je bukken….
Zet hem bij een transferium aan de ring en voor €5 mag je de hele dag staan en met het OV de stad in.
Dat hebben ze daar wel super geregeld.
volvoturbo zegt
Moet regelmatig m’n ventilatie op recirculatie zetten omdat er een walmende oude diesel voor me zit. Echt te erg! Verder is ’t indammen van de uitstoot van fijnstof toch wel noodzakelijk, dus ’n goede zaak.
reistje zegt
Ik denk dat de werkelijke impact nog wel meevalt VOOR NU. Aangezien dat het slechts het centrum is waar veel “bezoekers” niet parkeren. Niet dat ik voor ben, want ik ben van mening dat de benadeling groter is dan de voordelen die je hiermee doet.
Als ze zo gek zijn om de zone te vergroten begint het wel een groot probleem te worden, met eigenaren van auto’s, bezoekers, werknemers, noem maar op.
5cilinder zegt
Ik heb echt zin om met een trabant midden in de stad te gaan staan en flink de boel blauw te stoken. Waarom is het systeem zo verkracht in Nederland dat alles wat een politieke functie bekleedt zo achterlijk moet zijn, ik zie dat in het onderwijs ook al terug alles moet zich maar richten op talen cultuur etc. Dat volk dat daar in verder gaat kan nergens aan de bak en besluit met zijn gestudeerde alfa hasses de politiek in te gaan en stelt voor om alfa vakken in het onderwijs toch een wat belangrijkere rol te geven, alle andere 149 types denken er precies zo over. En dit geldt ook voor dit soort onderwerpen
Zonder ook maar enig verstand van zaken een beetje rommelen in de marge wat vervolgens wel weer een groot deel van werkend Nederland behoorlijk slecht uitkomt.
Maarja emigreren is ook weer zowat.
ThomasBol zegt
Uberhaupt auto’s in een (in dit geval enorm klein) deel van een stad weren slaat nergens op. Aanvechten bij de rechter, pure discriminatie
bennieokkels zegt
En daar betaal je dan 1500 euro wegenbelasting per jaar voor…
en bpm,
en btw,
en accijns,
en veel te dure brandstof,
en verzekering incl 21% belasting,
en onderhoud incl wederom 21 % btw.
Welkom in autovriendelijk Nederland. Zucht…
87sandyd zegt
Ik ga morgen wel ff met het fiesta dieseltje van 2013 de stad in. Zet ik em ff op de handrem met een baksteen op het gaspedaal en ga ik ff shoppen. Heb ik in mn eentje deze achterlijke regel weer teniet gedaan
mrrallycross zegt
Stelletje criminelen daar in het bestuur. Kansloze idioten. Denk eens na voordat je wat doet.
Rossi zegt
Prima regel, oprotten met die oude stinkbakken!
ronaldalexanderuhl zegt
Hoe zit het eigenlijk met buitenlandse kentekens? Die worden vast niet herkent met de scancamera’s.
tunefuldjmike zegt
Iedereen dikke Chevrolet Silverado’s kopen uit 2015 met 6.6L Diesel V8’s. Even goed gas geven en heel de stad staat blauw/zwart :)
bigfun zegt
Heey Wooody zie je wat jouw soort linkse rakkers veroorzaken?
Waarom hoor ik je nu niet?
maniaxdream zegt
Hebben ze daar niets beters te doen in Utrecht en Rukkerdam? Wat een sneu gedoe dit; op z’n zielige manier anderen de les te lezen onder het mom van het milieu; laten politici de bek eens dicht houden, da’s pas goed voor het milieu. Stumpers…
TDI-goeroe zegt
Belasting, BPM, BTW accinjnzen etc zijn betaald. tis gewoon wachten op iemand die geduld heeft om een rechtzaak uit te lokken en tot de boel terug wordt gedraaid.
Turbo zegt
Maar niet de BPM afschaffen zodat een nieuwe auto betaalbaarder wordt. Tijd om Utrecht binnenstad te boycotten als consument. Stemmen met de voeten werkt het beste.
jrk68 zegt
@Turbo:
Ja, jij hebt er echt over nagedacht.
Laten we de middenstand in Utrecht naar de kloten helpen, dat zal die Groenlinksers in hun ivoren toren leren….
Nee, met dit soort ideeën gaan we dit land er weer bovenop helpen.
Oh, die BPM, die is op 1 januari 2013 al afgeschaft….
Sorcerer zegt
Paar straten verder parkeren als je naar het Spoorwegmuseum wilt dus…
Ik wilde al parkeergarage Grifthoek aanraden voor mensen die het centrum in willen, maar die hebben ze met een heel klein rechthoekje buiten de binnenste grachtenringen ook meegepikt.
Je kunt wel nog in de parkeergarage vlakbij de Stadsschouwburg parkeren, maar dan moet je een verkeersovertreding begaan om daarna niet gedwongen alsnog in de milieuzone terecht te komen.
Oh, en als je de Nachtegaalstraat in dreigt te rijden vanaf de Maliebaan, en je ziet op het laatste moment dat bord, succes met dan omkeren als er verder 10 auto’s en 100 fietsers zijn die je dat onmogelijk maken!