In mijn overzicht met kosten van 996 rijden, was er nog wat verwarring over de kosten van de banden. Uiteindelijk ook bij mijzelf, dus ik ben er maar eens ingedoken.
Een aantal maanden geleden, maakte ik een overzicht van de kosten van 4 jaar Porsche 911 rijden. Met een redelijk bij gehouden Porsche 911 valt dat allemaal gelukkig nog wel mee.
Maar goed: er zat dus wel een fout in het kosten artikel van mijn Porsche 911. Ik had een postje ROB (reparatie onderhoud banden) en een post banden. Bij ROB stond wel een bedrag en bij banden helemaal niets. Alsof de 911 in 4 jaar tijd nergens rubber heeft achtergelaten. Er waren wat mensen in de reacties die daar nogal over vielen. Ik rekende het teveel naar me toe, bedroog mezelf en jullie en was veel te optimistisch.
Alle aanleiding om te kijken hoe het nou echt zat met de banden voor de 996. Is de Porsche 911 echt zo lief voor zijn banden, spoiler alert: nee natuurlijk niet.
Kortom tijd om de balans goed op te maken. De kilometerstanden zijn overigens bij benadering, er kan maximaal een paar honderd kilometer verschil in zitten.
- 14 december 2020 gekocht met Michelin Pilot Super Sport banden (118.709)
- 16 februari 2021 winterwissel Pirelli winterbanden op de standaard velgen (130.000)
- 7 juni 2021 kwamen de BBS CH-R met een fijn setje verse Goodyear Eagle F1 Supersport (135.000)
- 17 januari 2022 winterbanden wissel 18 inch Pirelli (143.000)
- 4 april 2022 Zomerbanden op de BBS CH-R met de Goodyear Eagle F1 Supersport (146.500)
- De winter van 2023 heb ik overleefd op de zomerbanden
- 7 december 2023 Techart wielen met Hankook winterbanden (163.600)
- 27 juni 2024 Verse Goodyear Eagle F1 Supersport zomer banden 169.000
Ik heb niet met een logboek ernaast gezeten om de exacte standen op te schrijven. De onderstaande kilometers zijn dus ook niet heel exact, maar geven wel een mooie indicatie.
- Michelin Pilot Sport 18″ circa 14.000km
- Pirelli Sotto Zero 18″ circa 8.000 km
- Goodyear Eagle F1 Supersport 19″ circa 25.000 km
- Hankook Ice 19″ circa 5.000km
Totaal heeft de 911 dus vier keer een nieuwe set banden gekregen. Het eerste setje Goodyear zomerbanden is echt op en de Michelins hebben ook hun weg al naar de kliko gevonden, maar de rest is er nog. Feitelijk heb ik nu hagelnieuwe zomerbanden, en twee setjes winterbanden die nog een tijd mee kunnen. En nee, ik zal het nu niet naar me toe rekenen.
Met de billen bloot dus
Niet letterlijk, stelletje viespeuken, maar qua kosten voor de 911 wel. Gelukkig voor mij valt het nog steeds mee. De kosten voor banden bedragen circa 63 euro per maand, circa 7 cent per kilometer. Overigens leek de eerste set Goodyear zomerbanden op slicks toen ze er af gingen. Die hadden minimaal een paar duizend kilometer eerder vervangen moeten worden, maar voor dit overzicht was het wel gunstig.
Wat prettig is voor de bandenslijtage, is dat ik relatief veel saaie snelwegkilometers maak. Als je je Porsche 911 meer als weekendspeeltje inzet, dan zal je inderdaad meer banden opvreten.
Totale kosten per maand bedragen 601 euro. In het overzicht kwam ik op 595 euro per maand, dus de banden zaten inderdaad wel in het ROB cijfers. Pffew.
De conclusie
Goodyear Eagle F1 Supersport kan je tot de draad afrijden en dan gaan ze lang mee. Voor aquaplaning is een 911 nogal gevoelig, maar dat geldt vooral voor de vooras. Met recht een lifehack om nog wat verder door te rijden met versleten achterbanden op een 911.
Waar jullie in de reacties helemaal 100% gelijk in hadden, is dat je de post banden bij dit soort auto’s wel serieus moet nemen. De banden slijten en zijn duurder, dus het tikt aan. Zeker als je meer fun kilometers, dan praktische kilometers met je sportauto rijdt. Bij mij is het andersom en dan vallen de kosten voor banden mee.
Flatsix zegt
Volgens mij kloppen je sommetjes niet en zijn ze te optimistisch :-)
52.000 km x 0,07 = € 3.640,-
3,5 jaar x 12 maanden x € 63,- = € 2.646,-
Daar zit dus € 1.000,- verschil in terwijl ze hetzelfde zouden moeten zijn.
Uitgaande van de duurste benadering heb je hier 4 setjes banden, alsin 16 banden, voor gekocht en kosten deze per stuk:
€ 3.640,- / 12 st banden = € 227,-
Dit lijkt me rijkelijk weinig voor de merken die je omschrijft.
ghengiskhan zegt
Serieus? Ga je nou op een zaterdagochtend die man zijn sommetjes narekenen? Gast…
bunnylebowski zegt
Plzfix..
hotze zegt
Die BBS-velgen zijn übergeil.
Dure hobby zo’n 911, alleen al qua banden. Mag je straks 130 rijden, dan frezen ze er helemaal snel af 😂
bunnylebowski zegt
@hotze dat maakt niet zo heel veel uit. Tenzij Wouter continu terug naar 100 gaat en weer volgas naar de 179 km/u gewoon om te vieren dat we weer 130 mogen.
HZW zegt
De BBS-en vind ik ook beter bij de auto passen, al vind ik de gekleurde velgen er wel lekker uitspringen.
Noordman zegt
Ben altijd blij met mensen als Flatsix.
vondick zegt
Ja maar… je hebt hem toch niet echt roze gemaakt?
3246cm252kw zegt
Dat vroeg ik me ook al af… ik vind het zo echt een auto voor iemand van net 18 die echt aandacht te kort komt… sorry hoor net alle respect… maar had hem dan een normale kleur gewrapt… bedoel niet roze/paars achtig…
volvo480gtt zegt
Ik woon redelijk dichtbij Wouter in de buurt en ja, hij is echt dat roze.
mashell zegt
Nuttig artikel. Ik was in de veronderstelling dat als normale banden op normale auto’s zo’n zestig duizend kilometers mee gingen en dat je bij een sportwagens op minder moest rekenen maar de helft toch zeker zou moeten kunnen. Niet dus.
vaakbenjetebang zegt
@Mashell: Gebruikersprofiel is alles. Pilot Sport 4 op mijn 350Z ging op de achteras precies 18000km mee (ze zaten dan bijna op de slijtage-indicator) en dat was voornamelijk woon-werk met relatief veel stop&go. Af en toe een plezierritje waar het er wat uitbundiger aan toe ging, maar geen dwaze bandenrook-taferelen of zo. De voorbanden, ook Pilot Sport 4, gingen makkelijk 2 keer zo lang mee. Als ik er voornamelijk snelweg mee zou hebben gereden, zouden de achterbanden vast ook langer mee zijn gegaan.
vondick zegt
Ik heb met de 535i in de afgelopen 10 jaar ook nooit meer dan 30k met een setje banden gedaan.
3246cm252kw zegt
Je hebt toch een Ferrari gehad? Of ben ik in de war… denk dan weet je toch een beetje hoe het werk met bandenslijtage…
HZW zegt
Banden zijn zo ie zo duur, een setje nieuwe Conti TS 850P’s in 205/40R17″ kosten ook gewoon € 895,- all-in.
En zo’n bijzondere bandenmaat is dat ook weer niet.
Thomas20vt zegt
Online ben je een stuk goedkoper uit. Dan heb je deze voor 670 euro thuis op de stoep staan. Montage 90 euro en je bent voor 760 klaar. Ga nooit meer voor mijn banden langs de dealer of garage. Bestel ze zelf en laat ze er dan onder zetten.
Thomas20vt zegt
@hwz
Edge zegt
Vanwaar eigenlijk twee setjes winterbanden? Wilde plannen aankomende winter?
kniesoor zegt
Voor m’n gevoel doet scribent weinig kilometers met de zomerbanden. Mijn vorige scheurijzer, met een kentekengewicht van ruim 1650 kilo, deed – inclusief 3 x vrijrijden circuitkilometers – ca. 22000 km met de achterbanden. De voorbanden gingen langer mee. En er stond ruim 500 peekaa/630 Nm aan die achterbanden te trekken. Waren ook nog eens semi-slicks (Pirelli P Zero Corsa Asimmetrico’s), die doorgaans wat minder lang meegaan dan een reguliere sportband. Dus ben benieuwd wat je met die 996 uithaalt om je banden zo snel naar z’n grootje te helpen 🤔
vetnek zegt
Laat je niet gek maken Wouter :-).
Dit soort zaken narekenen is pure armoede en wordt alleen gedaan door mensen die dit soort auto’s met de hakken over de sloot kunnen aanschaffen maar vervolgens niet kunnen onderhouden naar enige fatsoenlijke maatstaf.
Daarnaast is de glimlach op je gezicht als je met de auto rijdt priceless en draait het uiteindelijk om.
Davion zegt
Volgens dit overzicht heb je in de eerste 2 maanden 11000 kilometer gereden… nice :)
Robert zegt
Wat een cijfers, wat een bedragen… Ik rijd in m’n modale middenklasser makkelijk 60 tot 80 duizend kilometer met één setje zomerbanden. Afgelopen juli 4x Hankook Ventus Prime 4 in de maat 225/55/17 gekocht voor 540 euro inclusief alle bijkomende kosten. De oude Bridgestones die er onder lagen toen ik de auto kocht waren al flink gebruikt, maar evengoed nog goed voor 40.000 km, tot ik ze verving bij een profieldiepte van 2,4-2,8 mm.
rogerzz zegt
Even een serieuze en gerelateerde vraag: waar kun je goed banden kopen en monteren? Ik heb doodnormale 18 inch 245 breed banden maar de gemiddelde kwikfit gaat met een schuurpapiertje(!!!) een plekje schoonmaken voor de loodjes en de velgen zelf hebben vaak ook schade na het afhalen en opnieuw plaatsen. Graag hoor ik suggesties, dank alvast.
Stefje zegt
Via Bandenleader bestellen, en dan bij de recenties even kijken welke bandenboer in jouw omgeving de beste is.
Oopelkadet zegt
“Voor aquaplaning is een 911 nogal gevoelig, maar dat geldt vooral voor de vooras.”..maar het wordt echt gevaarlijkals dat achter gebeurt. Of als achter grip verliest tov de voortrein. IN een 911, zeker in een bocht wordt de motor dan een soort slingerkogel en ben je de controle geheel kwijt.
Ik vind het wel erg nette cijfers. Op mijn 993 kreeg ik met geen mogelijkheid, ook niet oma rijden, meer dan 6000km uit de achterbanden. Maar dat was begin 2000. Nu zijn banden (zeker Michelin) veel duurzamer.