Tegelijkertijd is het ook de bruutste, gaafste, sterkste en bovenal duurste Toyota.
Je weet dat het niet verstandig is en toch wil je er eentje. Een Toyota LandCruiser 200. We zullen dat even toelichten. In de loop der jaren zijn er diverse LandCruisers geweest. Niet voor Europa is de LandCruiser 70, een noest werkpaard dat al sinds 1984 in productie is en technisch gezien het dichtste bij de oer-LandCruiser staat. De meest bekende in Nederland is de Land Cruiser ‘150’. Deze wordt hier ook verkocht en we hebben er rijtesten mee gedaan.
Dan is er een derde lijn van LandCruisers en dat is op dit moment de ‘200’. Deze werd in Nederland ook verkocht, maar is nu niet meer leverbaar. De 200 is de grootste en meest luxueuze Land Cruiser die je kon kopen. In Nederland werd deze variant de LandCruiser V8 genoemd, vanwege het feit dat de motor enkel leverbaar is geweest met twee motoren. Een V8 op benzine en een V8 op diesel. Het is precies die motor die in het vooronder ligt van de occasion van vandaag.
De motor is een gerrafinneerde krachtpatser. De 4461 cc grote V8 levert 272 pk en 650 Nm, dat vanaf 1.600 toeren al beschikbaar is. Deze motor is altijd gekoppeld aan een zestraps automaat. Heel erg snel is de V8 overigens niet, van 0-100 sprinten duurt 8,9 seconden en de topsnelheid stelt ook niet veel voor. Bij 210 km/u is de koek op. Dat komt mede door de aerodynamische eigenschappen en het leeggewicht van meer dan 2.600 kilogram. Maar vergeet niet dat de Land Cruiser dit bijna overal kan. Dankzij het gigantische koppel zul je in normale omstandigheden nooit tekort komen.
Qua opties was het in Nederland vrij eenvoudig bestellen. Op de ‘Executive’ zat alles wat je hartje begeerde. Ten opzichte van de minder luxe ‘VX’ had je items als automatische niveauregeling, camera aan de achterkant, navigatie, lederen bekleding, elektrische stoelen en zelfs stoelventilatie. De lijst met beschikbare items is bijzonder lang. Nog een voordeel: het is een Toyota Land Cruiser, dus deze auto houdt het langer vol dan welke auto dan ook. Het mag dan een van de minst politiek correcte auto’s zijn, in principe is het een hele duurzame auto. Je hoeft namelijk nooit meer een nieuwe auto te kopen, de LandCruiser doet het toch altijd. Met dat in het achterhoofd valt de vraagprijs van 115.599 euro best mee. De advertentie kun je hier bekijken.
michaelb zegt
Ultiem wintersport vervoer.
wildewesten zegt
@michaelb: voor 115k heb je wel wat beters dan dit met plastic gevulde hok. Dit is meer wat voor de boswachter.
willeme zegt
@wildewesten: ik kan even geen betere auto bedenken voor de wintersport, eigenlijk :-).
wildewesten zegt
@willeme: A6 allroad, Q7, RR sport, occasion RR vogue, x5(50d) allemaal 10x mooier van binnen en buiten. Is toch wat lekkerder voor de wintersport. Misschien niet het oerdegelijke imago maar who cares?
willeme zegt
@wildewesten: wat maakt ‘mooi’ nu uit? Ik had het over beter ;-)
wildewesten zegt
@willeme: dan kies jij lekker die Toyota ;)
mashell zegt
@willeme: wintersport is pakweg 1000 km snelweg en pakweg 100 km bergweggetjes. Op de snelweg is de Toyota niet zo in z’n element.
notsobig zegt
@mashell: Als je 1000 km moet afleggen, 999,9km over land en 0,1km over water en er is geen boot ter beschikking. Pak je dan een snelle auto of een langzame amfibie?
RobTWo zegt
@notsobig: Een Landcruiser is nog geen Watercruiser. Deze zinkt ook gewoon als je ermee het water in rijdt, hoor.
willeme zegt
@mashell: ach ja, dat zijn jouw woorden. Op een volgestouwde AutoBahn is doorrijden sowieso vaak niet meer mogelijk. Ik ben vaak genoeg op wintersport geweest. Fijnste auto’s waren een Range Rover, Discovery en VW Touareg MkI. Tuurlijk, voor het betere knalwerk is een dikke Audi of Benz leuker, maar eenmaal op locatie (je weet wel, daar waar je een week bent) gaat er niets boven een hoge instap, enorme bodemvrijheid, ballon-winterbanden en een lage gearing. Sneeuwstormen, slechte omstandigheden, ongestrooide wegen, stijle hellingen: succes met je stationwagon :-D.
Kortom, je hebt mij niet overtuigd. Ik pak die Toyota graag :-).
DaveB zegt
@willeme: ben zelf nog nooit op wintersport geweest. Maar 6 maanden in het buitenland voor de baas hebben me laten zien dat er qua betrouwbaarheid niets boven dit beest gaat.
Bij een end-of-days scenario zou dit de auto zijn die ik wil hebben.
davelepeef zegt
@willeme: een H1… Hoef je ook geen skipas te kopen.
racerx zegt
@willeme: doe maar een leuke Alpina B5 Touring xDrive dan, F11 model.
willeme zegt
@racerx: om de 130 km tanken. Da’s wel lekker :-).
rovadepo zegt
@willeme: ik kan ook lelijkere verzinnen voor €115000. Beter miss niet.
michaelb zegt
@wildewesten: Daarom ultiem. Ziet er niet uit, maar je weet zeker dat je aankomt. :)
Mocht je vast komen te zitten help ik je er wel uit hoor.
creaminator zegt
@michaelb: ik verwacht wel wat meer premium voor deze prijs, oh wacht, er staat een gladde marketing snuiter tussen te brabbelen. Premium zoals premium ooit bedoelt was. Bizar dat Toyota hiermee al zo lang totale alleenheerschappij kent, ofja meer dat de concurrenten dit nog niet eens kunnen herproduceren.
slickrick zegt
@creaminator: de premium zit hem ook in de techniek, geen enkele andere terrein auto kan aan deze landcruiser tippen, ook niet de G klasse
wjeurs zegt
@michaelb: op wintersport heb je geen koelkast nodig toch?
michaelb zegt
@wouterjeuring: Wakker worden! Voor de Schapps natuurlijk
lazia zegt
115.000? Daar kan je heeeeel veel andere leuke auto’s kopen dan deze legoblok met jaren 70 interieur.
frank2b zegt
@lazia: Yup. Voor dat geld kun je dit legoblok kopen met 2016 interieur, of 10.000 pannenkoeken appelspek, of 120.000 literpakken melk of vier VW Golfjes, of een huis in Groningen.
Of deze onverzettelijke, onbreekbare alleskunner, met zijn interieur uit 2016.
lazia zegt
@frank2b: meningen verschillen enorm. Dat terzijde, om het een “alleskunner” te noemen vind ik ook wel te veel van het goede. Te vergelijken met pannenkoeken en melkpakken passen meer in de context.
jeroenwz zegt
Hé wat jammer. Ik zat toch een beetje te hopen op een Toyota Century. Dat is toch wel de heilige graal onder liefhebbers van het merk.
Benny_Weisz zegt
@jeroenwz:
Ik had een nieuwe Sequoia verwacht….over vrachtwagens gesproken….
potver7 zegt
Een auto met een electrische stoel… Daar wil ik nog niet dood in gevonden worden…
vetnek zegt
Interieur ziet er uit alsof je bij de club van Jan Bik zit.
406_v6 zegt
@vetnek: bekend mee??
vetnek zegt
@406_v6: pashouder sinds dag 1
chriscross zegt
Dit is pas een terreinwagen! Beter dan die wannabe rommel!
dragspert zegt
Die laatste alinea klopt niet helemaal. Ik ken iemand die zo’n ding had en die had elk jaar voor duizenden (letterlijk) aan dat kreng. Was een V8 diesel met alles erop en eraan. En als er een dingetje aan het ‘eraan’ is kapt heel het ‘erop’ er ook mee. En her lag niet aan de historie, hij was de eerste eigenaar. Een jaren 90 landcruiser, die is onverwoestbaar. Dit is al lang niet meer wat het geweest is.
hplh zegt
@dragspert: goed verhaal man! Hoelang zit jij al aan het bier?
JanJansen zegt
Ijskast… zo nu voel ik me weer even verheven boven het plebs.
edftw zegt
@janjansen: VO!
pomoek zegt
Mijn eerste gedachte bij het zien van de titel: er heeft hier iemand in de baas zijn tijd DeMuro zitten te binge-watchen…
ikleesookoverautos zegt
@pomoek: ha toevallig ook net dat filmpje gezien. 85.000 dollar voor een nieuwe.
audihenkie zegt
Krijg je er voor dat geld ook nog een paar stinkende sportschoenen bij (foto 25)
kle500 zegt
Pff je zal dit met 210 km/uop je af zien komen. Daar wordt je bang van.
chefbeun zegt
*ijskast
robert110 zegt
Er staan op dit moment ook een aantal gloed nieuwe Land Cruiser 70’s (de echte Land Cruisers) te koop voor +/- €50.000 zonder kenteken. Ik denk dat als je daarmee met kenteken ook al richting de €115.000 gaat.
Volvo_440_turbo zegt
Na ongeveer drie jaar had ik door dat mijn Skoda dat ook had, via een klein gaatje wordt mijn handschoenkastje gekoeld… check je auto maar eens, misschien heeft jou auto dit ook zonder dat je het weet ;)
Loek zegt
@volvo_440_turbo: ik weet wel dat Peugeot in de 307 SW (en volgens mij in de 308 SW ook) een gekoeld handschoenenkastje heeft. Ideaal voor het bewaren van je ijswater in de Franse hitte.
Volvo_440_turbo zegt
@720s: en tegen de hitte van Servië ook waar het vorig jaar rond de 40 graden was, we zijn daar letterlijk gaan lopen… gelukkig had ik mijn gekoeld handschoenkastje, helaas pastte mijn hoofd daar niet in :(
sinaasboom zegt
@Volvo_440_turbo: Misschien dat je midden console ook gekoeld is. Dat was bij mijn passat wel het geval.
maxidyne zegt
Jammer dat het geen grijs kenteken is, anders had ik hem wel willen hebben voor het bedrijf. Dikke V8 diesel, onverwoestbaar!
Design_Driven zegt
Het zijn machtige machines en het is eens wat anders dan de buren een villa verder. Je steekt er ook niemand de ogen mee uit. Zal ook niet ontkennen dat het een zeer goede wagen is maar het mist (voor mij) elke vorm van emotie. Ik heb er absoluut geen klik mee.
DaveB zegt
@sketcher: dat is ook helemaal niet het punt van deze auto. Voor emotie koop je een italiaan. Wil je tijdens een meteorietenstorm een vulkaan die op uitbarsten staat oprijden terwijl achtervolgt wordt door een tsunami, dan pak je deze ketel.
ghost zegt
5 jaar geleden reed ik een Peugeot 308 14% bijtellingstopper en die had ook een ijskast..
En een stopcontact, en massagestoelen…
Ohja en heeeeeeel veel elektronische storingen?
kniesoor zegt
Heeft inderdaad wel wat, zo’n ding. Maar m’n knip krijgt spontaan een rolberoerte bij de gedachte aan de vracht wegenbelasting, die-ie kost. Dus toch maar niet . . .
chrism zegt
De duurste van Autoscout24 niet…
jwcroy82 zegt
De Toyota landcruiser en de hilux de enige auto’s om de apocalyps mee te trotseren.
camber24 zegt
Komt bij Peter Scholten vandaan. Helaas niet zo lang geleden overleden. Erg sympathieke, gedreven en lokaal zeer betrokken man.
autopetje zegt
2016, nog een maand en we zitten in 2019. Dus bijna 3 jaar oud en €115k vragen ??? Wie weet wat deze sushiwals nieuw heeft gekost ? Op basis van historische afschrijving berekening kom ik ergens uit op € 180.000 nieuw prijs.
r2d2 zegt
Een paar maanden geleden in Qatar met zo’n (nep)sjeik de duinen in geweest. Ongelofelijk hoe je die wagen kan mishandelen, met 100+ de duinen op en af ramt, de banden daarna weer oppompt en rustig over de snelweg in alle stilte terugrijd. Machtig!
Ps. in de Arabische zandbak zijn er ook genoeg Arabieren die de voorkeur geven aan de Nissan Patrol. 95% van de capabiliteit maar interieur is net even wat verfijnder (Denk Infiniti). Persoonlijk vind ik hem ook mooier, desalniettemin zou ik hem toch laten staan (als ik het geld had) want….tsja…Landcruiser…