Die auto wordt maar niet oud. De duurste Peugeot 406 Coupé van Nederland is geen koopje, maar wel bloedmooi.
Toen de Peugeot 406 Coupé op de markt kwam, was het een regelrechte sensatie. De 406 was een uiterst puike middenklasser met een bovengemiddeld goed onderstel. Sterker nog, als het gaat om comfort én sportiviteit stond de 406 vrij hoog aangeschreven. Beter dan een Vectra, Passat, 626 of Laguna uit die periode. Om een paar zijstraten te noemen.
Met de 406 Coupé voegde Peugeot daar een dimensie aan toe. De 406 was een knappe sedan die door Pininfarina ontworpen was. De 406 Coupé werd ook door Pininfarina in Italië gebouwd, net als de 306 Cabriolet bijvoorbeeld. In tegenstelling tot de ’tweedeurs sedans’ van BMW destijds, had de 406 Coupé een echt uniek koetswerk dat er ook uniek uitzag. De vergelijking met enkele Ferrari’s werd als snel gemaakt.
Duurste Peugeot 406 van Nederland
Voor Peugeot was het ook lekker, want zij kregen andere klanten over de vloer. Zeker degenen die de kostbaarste Peugeot 406 bestelden, de Coupé met de 3.0 V6 24V-motor in ‘Pack’-uitvoering. En de duurste Peugeot 406 van Nederland is uiteraard zo’n auto.
Het is niet de meest sprankelende configuratie: donkergrijze lak met zwart leder. Met name die lak is jammer, want daardoor zie je niet dat dat de spiegels in een afwijkende zwart-antraciete kleur zijn gespoten. Hierdoor storen de spiegels niet met de lijnen, aldus Pininfarina. Een ander opvallend dingetje zijn de velgen. De 2.0 kreeg 15 inch-wielen, de V6 heeft altijd 16 inch, maar wel van hetzelfde design. Op de auto staan geen motorbadges, maar je kunt de V6 eenvoudig herkennen aan de Brembo-remmen.
Slechts 60.000 km
Dit exemplaar, de duurste Peugeot 406 van Nederland, heeft slechts 60.000 km gelopen. De auto komt uit 1999, dus is inmiddels al 23 jaar oud. De tijd gaat snel! In dit geval is de 3.0 V6 (het is stiekem een 2.9) gekoppeld aan een viertraps automaat. Daarmee kun je alsnog 230 km/u halen.
Enige dingetje is natuurlijk de prijs. Met een vraagprijs van 10.500 euro is het geen koopje. Maar ja, het is dan ook de duurste Peugeot 406 van Nederland. Interesse? Je kunt de advertentie hier bekijken.
Met dank, alweer, aan Rachid voor de tip!
Meer lezen? Check hier de achtergrond en geschiedenis special van de Peugeot 406!
bernoulli zegt
Heel mooi! Met een zuinig baasje zal die vraagprijs ook niet veel gaan zakken in de toekomst gok ik.
Edge zegt
De 406 Coupé heb ik altijd al een mooie auto gevonden, en ook nu ‘ie meer dan 20 jaar oud is ligt ‘ie nog steeds prettig op het netvlies. Het zien van zo’n auto doet mij ook treuren om het huidige automotive landschap. 406 Coupe, Calibra/, Laguna Coupe, in die tijd waren betaalbare, grote coupés nog heel normaal. Tegenwoordig zie je dat nergens meer, terwijl diverse designtalen zich echt wel lenen voor een strakke coupé. Een 508 met langere neus en twee deuren minder bijvoorbeeld, of een tweedeurs Alfa Giulia met iets andere daklijn
outlook zegt
@Edge: in zilvermetallic wat mij betreft absoluut een prachtige auto. Klassieker in spé
Mirjam zegt
Heb jaren zo’n auto gehad, rijd perfect. Jammer dat ze e er niet meer zijn . Had een 2.0 liter reed 1:14 op 100km. Met 320.000 op teller naar spanje geweest. De oudste auto van ons 3 vrienden. 1 met kia sportage en 1 met a6 allebei vrij nieuwe auto’s. Onze was van 1998 en had 1:15 gelopen. Weinig kosten aan gehad al die jaren. Van mij mogen ze hem weer in een nieuw jasje steken maar niet electrische. Er moet geluid uit komen.
DeWitteCondor zegt
Eens. Een prachtige auto dit, en nog steeds mooi om te zien.
Er is helaas geen markt (meer) voor. Zelfs de 3-deurs hatchback is een uitstervend ras. Iedereen wil 5-deurs gebakjes met veel plastic en hoog op de poten. Eeuwig zonde, vooral ook omdat je met lage CW waardes en laag gewicht best aardige verbruikscijfers zou kunnen halen.
850t5restate zegt
Mooie vondst weer. Moeten jullie Rachid niet in dienst nemen voor een nieuwe rubriek: ‘youngtimer gezocht’ ?
PunicaOase zegt
Sorry, maar vind dit geen bijzonder mooie coupe. Bijv. een Alfa Romeo GTV, BMW Z3 coupe of Fiat Coupé uit diezelfde tijd vind ik veel fraaier en draai ik m’n nek nog voor om.. een 406 zeker niet..
z4coupe30si zegt
@punicaoase: goede smaak heb je. Je noemt inderdaad 3 briljante auto’s!
Menno zegt
Rachid, als je nog werk zoekt..
kevertje zegt
Deze coupé was een mooie Peugeot-eendagsvlieg zoals er wel meer geweest zijn, het merk heeft een historiek, denk aan de 504 coupé, de 604,… (maar helaas ook steeds met heel veel ups and downs, ook in kwaliteit). Ik vrees dat onder Stellantis de identiteit alsmaar meer zal verdampen in plastieken batterij-monsters met veel leds en grote gapende monden. Idemdito Citroen, waar van de oorspronkelijk ‘spirit’ nog nauwelijks iets te bespeuren valt?
Hubert zegt
@kevertje,
Leuk te lezen in één zin : een mooie Peugeot-eendagsvlieg en dan vervolgens “zoals er meer geweest zijn zoals 504 coupe en 604…”
Denk dat dit de definitie “eendagsvlieg” onderuit haalt.
Verder wel mooie auto waarvan er ook vele helaas verkloot zijn door bumper- en velgenzooi er op te hangen.
En veel zijn er in handen geweest van gasten die hem kochten maar niet konden onderhouden. Dus compleet afgetrapt en uitgeleefd.
kevertje zegt
Wat ik ermee bedoelde, Peugeot kon heel vaak geen echt vervolg breien aan het succes van modellen. Ze bleven wat ze waren, het volgende model was er plots niet meer van hetzelfde elan, werd veel minder iconisch. Zie 604…605. De 607 reden echt in bosjes rond maar een 608 kwam nooit – wél een 508 die de garages (nog steeds niet) niet aan de straatstenen kwijt konden. Zowat alle coupés hebben hetzelfde grillige, discontinue patroon gekend.
Calimero zegt
Nou inderdaad prachtig. Al heeft de kleurencombinatie van exterieur en interieur niet mijn voorkeur.
(Mits leverbaar was wellicht een bordeaux rood lederen interieur een mooie combi geweest met dat antraciet)
Echter bij een 2e hands auto is het altijd afhankelijk van wat er aangeboden wordt. Ook in het buitenland blijkbaar gezien het importkenteken en de Duitstalige sticker voor de distributie.
Het blijf een hartstikke mooie auto, ook nu nog na zovele jaren.
Weinig kilometers ook en welliicht heeft deze zijn ritjes dan ook nog voornamelijk op de Autobahn gemaakt.
Dizono zegt
Bordeaux rood leer was leverbaar. Zat in mijn gele. Die combinatie was dan weer niet vanaf de fabriek leverbaar, maar wel leuk :).
Bastiaan Williams zegt
Ik heb eens een keer een rit gemaakt van +/- 400 km op de lederen achterbank van een luxe Peugeot 605 mogen vertoeven. De eigenaar van de 605 was een Champagne vertegenwoordiger en gaf ons een rit van Dijon naar Orange, Heerlijke reis gehad! Tijdens een pauze vroeg hij of ik ook voor hem een sjekkie voor hem wilde rollen, na het roken ging hij onderuit liggen op een bank. Ik denk dat ie dacht dat er geest verruimende middelen in zaten ;)
Dutchdriftking zegt
Ik weet nog dat destijds een buurman er eentje had, gewoon een 2 liter, maar wat vond ik die auto toch mooi.
Marco zegt
Altijd al een mooie auto gevonden. Heb zelf meerdere 406’en gereden. Zeer comfortabele en betrouwbare auto’s geweest. Daarna overgestapt op meerdere 607’s. De drie liter 6 cilinder is een heerlijke motor met idd de bijpassende Brembo remmerij (had extra ruime velgen hiervoor). De 2.7HDif 6 cilinder was ook fijn maar ik ben meer een benzine man. Nogmaals, geweldige coupe de 406, helaas nooit zelf gereden. Toen het gezin eenmaal begon uit te breiden was deze coupé niet de meest voor de hand liggende auto.
ghini zegt
Blijft een heel sterk ontwerp. Ferrari was er niet blij mee omdat die te veel leek op 456, die zou daardoor minder gewaardeerd worden. Zou er wel eens willen testen, iemand ervaring mee?
rikv99 zegt
Zijn er Autobloggers die ooit een 406 hebben gehad en mij kunnen vertellen doe deze beviel?
Robert zegt
@ghini: Autoblog oud-scribent @dizono had er bij mijn weten eentje. En die schreef daar ook regelmatig over. Zoek maar eens in de archieven.
Dizono zegt
Yes, heb een 406 Coupe gehad, in een échte kleur die zo’n auto wel verdient. Heerlijke auto, sportief maar toch comfortabel. De V6 is wel dorstig voor dagelijks gebruik. De tweeliter die ik had dan weer niet heel bijzonder, maar prettig zat. Misschien is de 2.2 wel de beste keuze.
Inparkeren is wel klote, zowel aan de voor als achterkant heb je geen idee waar de auto ophoudt. En het is qua lengte geen hele kleine auto. Maar goed, ik woonde dan ook in de binnenstad.
Homer55 zegt
@rikv99: 406 station hdi gehad. Weg gedaan met 4 ton op de teller.
ronaldotour zegt
Het laatste woord in de advertentie is de reden van deze te hoge prijs.
Robert zegt
Slechts 60.000 km in 23 jaar, dat kan natuurlijk ook betekenen dat deze auto vaker en langer in de garage stond dan hem lief was hè. Een fransoos gebouwd in Italië; een geboren sarcast zou dit als ‘the best of both worlds‘ kunnen bestempelen. De wetenschap dat de autofabrieken in die landen vier maandagmorgens tellen en drie vrijdagmiddagen, dan moet je net geluk hebben dat dit exemplaar precies tussen die momenten in is geassembleerd.
Cdjoris zegt
De 406 deelt heel veel techniek met de Citroën Xantia die leuker en fijner rijd door het hydraulisch systeem. Ook deze zie ik wel eens langs komen voor bijna 7000 euro
Jan zegt
Heel mooie auto idd. Maar Frans nee het spijt me.
Ik heb nu een jap en daar heb ik meer vertrouwen in.
kas_par zegt
Het zal aan mij liggen, maar wat een foeilelijke wagen is dat zeg!! In deze kleur helemaal! Met zo’n leeftijd zou ik er nog geen 2000 euro voor geven. Zou me kapot schamen om daar in rond te moeten rijden…
pentar zegt
Zoals elk artikel met embedded video is dit artikel niet te openen op een iPhone. Wanneer gaat dit eens opgelost worden?