Waar moet je het meeste geld betalen voor een parkeervergunning in Nederland?
Wonen in een dorp heeft het grote voordeel dat je niet hoeft te betalen om je auto bij huis te parkeren. In de stad is dat wel anders. Er zijn meer mensen dan beschikbare parkeerplekken. Om nog maar te zwijgen over dagjesmensen die hun auto in de woonwijk zetten, om te voorkomen dat ze moeten betalen in een parkeergarage in het centrum. Daar is de parkeervergunning voor uitgevonden en de prijzen verschillen behoorlijk per gemeente in Nederland.
Dat beleid is grotendeels afhankelijk van de gemeente. Als een gemeente auto’s het liefste ziet verdwijnen, zal het bezit daarvan zoveel mogelijk ontmoedigd worden. Een prijzige parkeervergunning zet je wel aan het nadenken of je een bijvoorbeeld wel of geen tweede auto overweegt.
Het zal je vast niet verbazen waar de duurste parkeervergunning van Nederland wordt afgegeven. Dat is in onze hoofdstad Amsterdam. Specifiek de Plantagebuurt. Van alle 352 gemeenten moet je hier het meeste lappen, blijkt uit onderzoek van datajournalistiek persbureau LocalFocus. Ieder jaar moeten inwoners van de Plantagebuurt met een auto 568 euro betalen. Het is wel zo dat het enorm scheelt per buurt. Er zijn ook wijken in Amsterdam waar je slechts enkele tientjes op jaarbasis moet betalen.
Van alle grote steden in Nederland is Den Haag vrij mild tegenover de autobezitter. Voor de duurste wijken in de hofstad bedraagt een parkeervergunning 64,80 euro per jaar.
Naast Amsterdam zijn er nog een aantal steden in Nederland waar een parkeervergunning best kan aantikken. Onder andere Utrecht (442 euro per jaar), Sneek (299 euro), Groningen (296 euro), Deventer (292 euro) en s’ Hertogenbosch (286 euro) hanteren prijzige tarieven voor een vergunning.
Fotocredit: flik2punt0 via Autoblog Spots
O plaat zegt
In België zijn dergelijke prijzen vrij normaal. Zijn er in Nederland ook beperkingen op hoeveel vergunningen je kan krijgen per huis? In Gent kan je bvb er maar één kopen per adres, 2 verdieners en co houders moeten daar maar een garage zien te huren.
sportabgasanlage zegt
@shiva dat verschilt per gemeente, maar het is niet ongebruikelijk dat er een maximum aan zit inderdaad.
redneckdarian zegt
@shiva: bij mijn vriendin in Dordrecht is dit het geval ja. Maar het gaat met digid. Als ik daar ingeschreven sta kan het wellicht wel lukken
geertt zegt
@shiva: In sommige wijken in Amsterdam kun je maar 1 vergunning krijgen, in andere 2 of 3. En dan heb je daarbij ook nog de wachtlijsten in sommige delen. Een tweede vergunning is dan wel weer een stuk duurder; ik was voor 2 vergunningen in Amsterdam bijna 1100 per jaar kwijt….
lebeaunl zegt
@geertt: in sommige wijken mag je geen vergunning hebben maar moet je op eigen terrein parkeren. Bijv op cruquius, Noord en andere delen met projectontwikkeling
geertt zegt
@lebeaunl: heb je inderdaad gelijk in. Bij nieuwbouw moeten er parkeerplaatsen ondergronds komen en is het niet mogelijk om de vergunning aan te vragen.
tortuga zegt
@lebeaunl: zo zijn er in België ook plaatsen, waar mensen met een garage geen vergunning krijgen. Maar er zijn adertjes onder het gras … waardoor ze dan toch vergunningen hebben verkregen en minder plak kreeren voor anderen in de straat
tinnemans zegt
Zo blij met m’n oprit.
sportabgasanlage zegt
Behalve wat verdwaalde groene partijen, willen gemeenten helemaal niet dat hun populaire melkkoe verdwijnt. Het levert namelijk veel te veel geld op. Dat zal geen enkele wethouder of raadslid toegeven, maar het is natuurlijk wel gewoon zo. Ze merken ook, dat hoe duur je het ook maakt, mensen zijn er van afhankelijk, en betalen toch wel. Nog liever een keer minder uit eten, of minder naar de bioscoop, dan de auto wegdoen.
Dus allemaal praat voor de bühne… Voorlopig is de Nederlandse economie, incl overheid veel te afhankelijk van ons primaire transportmiddel. Dus ja, het wordt steeds duurder, maar we blijven toch wel betalen.
potver7 zegt
Die eerste alinea… puur voor het verdelen van de beschikbare parkeerruimte voor bewoners zijn dat soort idiote tarieven niet nodig hoor. Hier betaal ik €40 per jaar voor mijn auto, en als ik een tweede auto zou hebben kost die €80 per jaar, dus bij elkaar €120 per jaar voor twee auto’s. Ondernemers betalen €120 per auto (geen idee waarom dat onderscheid er is…).
Samen met de inkomsten van parkeermeters en de naheffingsaanslagen voor foutparkeerders is dat volgens de gemeente kostendekkend te handhaven.
Kortom, alle gemeenten waar de tarieven een veelvoud hiervan zijn, hebben simpelweg een extra geldbron aangeboord. Daar is overigens niks mis mee, tenzij ze dat stellig ontkennen.
cheatah zegt
Ben ik toch blij dat ik in München gewoon 30 euro per jaar betaal – dat zijn ten minste nog enigszins normale prijzen
fmgarcia zegt
@cheatah: Maar wel twee keer per dag tanken om naar je werk te rijden..
mashell zegt
Er zijn parkeergarages in het centrum van München die meer kosten voor 24u…
sportabgasanlage zegt
Ik betaal 0,0 euro, gewoon in Nederland. Maar ik woon dan ook niet in het centrum
baklava zegt
Zo dan is het in Groningen flink omhoog gegaan. Woonde er 2 jaar geleden nog en toen was het rond de 100 euro per jaar.
vondick zegt
Hoezo parkeervergunning? Je moet toch gewoon kunnen parkeren? Als je gaat winkelen in de hotspots snap ik dat nog wel. Maar niet als je er nota bene woont. En al helemaal niet als je in een gehucht in de middle of nowhere woont (Sneek).
gregorius zegt
Als het gratis is, zijn er altijd wel weer mensen die daar langere tijd hun auto stallen.
‘Bij mij vroeger in de straat’ zat een school; maar de ingang van de school zat om de hoek. Dus daar stonden soms vrachtbusjes voor langere tijd. ‘Even niet nodig’. 5 minuten lopen buiten het gebied waar wel betaald moest worden. Gevolg is dat bezoek geen plaats meer had te parkeren.
gregorius zegt
600 per jaar is 50 per maand. Dat is toch niks? Als je die auto kan betalen en kan betalen om in die buurt te wonen, valt het reuze mee.
In Zurich-stad is het lastig om iets te vinden voor minder dan 500 per maand!
Albert zegt
Ik ben anders blij dat ik geen €600 hoef te betalen om mijn auto voor de deur te kunnen parkeren
Hier doen ze gelukkig niet aan parkeervergunning
In grotere steden snap ik de parkeervergunning wel maar 600 euro is gewoon veel geld
pomoek zegt
Eens met @gregorius: waar hebben we het over. Max 1,60 per dag, of gemiddeld, schotje voor de boeg, nog geen euro. Er zijn wel grotere problemen in dit land dan dit.
svd90 zegt
Heel fijn inderdaad om in de Plantage buurt te wonen, de parkeergarage in m’n straat is bijna net zo duur als op straat… Een vergunning voor een youngtimer is ook al niet meer mogelijk.
saxoke zegt
Wat ben ik blij met m’n oprit van ongeveer 20m lang en 5m breed.
frederik zegt
Eigenlijk is het parkeerbeleid in Amsterdam best succesvol. In de jaren ‘90 was het volstrekt onmogelijk om een parkeerplaats te vinden in je eigen wijk, nu is er eigenlijk overal wel een plekje te vinden. Als bewoner vind ik dat prima. Wat ik wel jammer vind is dat auto’s van voor 1992 geen vergunning meer kunnen krijgen: dat leidt tot bijna geen klassiekers meer op straat. En het scheelt nauwelijks voor het milieu lijkt me. Symboolpolitiek.