Jawel, ook de Citroën C5 wil verder met een groen imago. De grootste station, of toch zeker mooiste, uit het land van kaas en wijn produceert met de nieuwste HDi FAP éénpuntzes diesel slechts 140 gram CO2 per kilometer.
Eerlijk gezegd zijn het cijfers die mij enigszins teleurstellen. Als voorbeeld neem ik de folder van BMW voor me, de 320i spuit ook slechts 142 gram CO2 de wijde wereld in. De BMW is dan nog een benzine ook! Hetzelfde geldt voor zuinige 2.0 TFSI varianten van de Audi A4. De toekenning van de labels is in mijn ogen dan ook altijd een wat vreemd tafereel geweest. Stel je een clubje geitenwollen sokken voor die zwaar inhalerend achter de uitlaat van een auto gaan zitten, de auto met de minste ‘casualties’ krijgt het beste label.
De toch wel flinke uitstoot zorgt er helaas ook voor dat de C5 geen bijtellingsvoordeel krijgt. Een diesel moet voor de 20 procent regeling 116 gram of minder uitstoten per kilometer. Iets wat voor grote auto’s op het moment nog best een probleem lijkt. Een setje michelin energy savers, dunne olie en een zuinige elektrische stuurbekrachtiging mogen daar verder niet bij helpen. Misschien dat de hybride technologie de Fransen gaat helpen met het reduceren van uitstoot?
De nieuwprijs van de meest zuinige C5 is €29.590,-. De nieuwe serie zuinige modellen, die hiermee bij Citroën gestart is, gaat door onder de naam Airdream. Hebben ze ook nog een eigen A-label.
CITROËN C5 NU OOK MET A-LABEL!
Amsterdam, maandag 1 december 2008 – Citroën is voortdurend op zoek naar mogelijkheden om het milieu te ontlasten, zoals ook weer bleek uit de diverse hybride conceptcars op de Salon van Parijs. Niet alleen de onlangs gerestylede C1 heeft het A-label, maar nu ook de Citroën C5
1.6 HDiF!Om dit A-label te verkrijgen is een aantal wijzigingen aangebracht aan de auto, die zorgen voor zowel een verdere vermindering van de uitstoot als een gereduceerd verbruik. Hierdoor voldoet de C5 1.6 HDiF aan de Euro V-norm en heeft de auto een CO2 uitstoot van 140 g/km.
De C5 1.6 HDiF kent de volgende aanpassingen:
– Geoptimaliseerde afregeling van de HDi 110 FAP-motor voor verminderd verbruik
– Gebruik van olie met minder weerstand
– 16 inch wielen voorzien van Michelin Energy Saver® -banden met uiterst geringe rolweerstand
– De stuurbekrachtiging werkt elektrisch wat een gunstige invloed heeft op het verbruikDe 1.6 HDiF is voorzien van het Citroën Airdream-label. Airdream staat voor de inspanningen van Citroën om actief bij te dragen aan een betere luchtkwaliteit en een schoner milieu door de schadelijke uitstoot van de modellen te reduceren.
De C5 1.6 HDiF is leverbaar vanaf € 29.590,-
CitroenFan zegt
Wat een prachtige auto is het toch! Er rijden er hier in de buurt 2, Tourer en Berline! Zo mooi..
Johan zegt
fap fap … not
Jan Rap zegt
In het echt issie een stuk minder geniaal dan op de foto…
Endlezz zegt
lol, kwou exact dezelfde grap maken :p
Einser zegt
Eén-punt-zes diesel in zo’n bak! Dat wordt met één been bijsteppen als je tegen de Brienenoord op wilt…
Mr. Marteen zegt
komt zo’n auto dan ook nog een beetje vooruit ? Met zo’n kleine oliestoker in het vooronder.
Racer X zegt
Dat ding zal wel niet vooruit te branden zijn met die lame-ass 1.6
Next!
sim zegt
Heb een testrit gedaan met de 1.6 en het is meer een lange afstandsloper dan een spurter maar je komt goed mee met het verkeer.
De 2.7 V6 is een juweeltje maar allenmet automaat verkrijgbaar.
Ik verkies de 2.2 HDI 170 pk en 400nm, die motor is stil soepel en heel snel en in combinatie met de 6 bak handgeschakeld eigenlijk best sportief te rijden.
Het bestelbonnetje is nog niet getekend omdat ik nog eens wil testrijden met een Audi a4 met common rail motor,de vorige motoren maakten net als de BMW 4 cilinders veel teveel herrie bij het optrekken.
Toms zegt
Nu nog de 2.0i benzine eruit en de 175pk 1.6 turbo benzine erin en de autoverkopen zullen stijgen bij Citroen.
Een lekkere en betaalbare benzine motor ontbreekt er nog een beetje aan voor de leaserijder die zijn omslagpunt onder de 35.000 km heeft.
Mr_R zegt
O-o-o! Wie mooi wil zijn moet pijn leiden!
Buitengewoon schitterende bak, echt heel erg mooi… máár! Een één punt zes? Dan duurt het 14(!) seconden om naar de 100 te kruipen! 14 seconden! Hallo! Een Volkswagen Passat 2.0 TDI 110pk Bluemotion doet dat in 11,9 seconde en nipt ook nog eens minder diesel, maarja… een Passat is een Passat en een C5 is pure (zware) schoonheid.
Aan de andere kant: voor leaserijders die in de Randstad rondkachelen is dit wel een ideale auto. Van 0-100 doe je toch nooit, want je staat immers altijd in de file en als je dan in de file staat kan je beter met zo’n schoonheid op stap zijn dan met een iets snellere maar o-zo-saaie Duitser. Ze hadden ‘m ‘C5 Randstad’ moeten noemen!’
Zoef zegt
Die Franzozen zullen zich wel net zo min bewust zijn wat FAP buiten Frankrijk betekent als dat de Italianen ooit hebben willen weten wat Croma hier betekent.
johan zegt
@ toms… de 1.6 turbo met 175 pk is er enkel bij MINI…… in de PSA groep is er enkel een 150 PK variant
m@rco zegt
@ johan
Nope ook de 207 rc, 308 feline en in de c4 is de 175 pk versie leverbaar
Majinstar zegt
Goedkoper, zuiniger, beter & mooier. Wat wil je nog meer ?
-niels- zegt
ik vind z echt schitterend, tis dat ik het geld momenteel even niet contant bij heb :P maar als ik later groot ben 8)
da word zeker een Citroën c5 break (tourer) musketier in het wit
Citrofiel zegt
Hm, ja, als je die cijfers van Citroën en BMW naast elkaar zet, is het wel opvallend, dat verschil. Waar komt het vandaan?
Laurens zegt
Heb het idee dat die A-labels vanuit een milieu standpunt wel goed werken. Veel bedrijven stellen het als eis aan de werknemers, om een groen imago te hebben/houden.
Het vermogen is in de praktijk ook wel te doen, zelf een tijd een 90 pk Passat van het vorige type gereden. Dat ding was ook snel genoeg tov de medeweggebruikers.
Nick zegt
Ze maken misschien niet zulke geweldige auto’s maar de C5 is wel een plaatje, en PSA maakt ook serieuze dieselmotoren die rustig in het rijtje BMW, Volvo, Mercedes-Benz, Caterpillar, Cummins, Detroit Diesel en VAG passen.
En misschien Toyota, maar hun motoren zijn weer te zwaar qua massa en dimensionale grootte ben ik van mening.
Alwood zegt
@ Citrofiel
Don’t start! ;) de hooly’s die je achter je aan krijgt als ze deze vraag lezen… heeft iets met techniek, superieur en eigendunk te maken :P
VWR32DSG zegt
Ik rijd dagelijks een 1.6 Hdi met 75 PK en rond de 1400 kilo…maar dat komt best goed vooruit….ok het is geen GTI….maar door het turbootje heb je eigenlijk altijd voldoende trekkracht wat bij een 1.9D / SDI niet het geval is….
Dirk zegt
Cilinderinhoud en pk’s zijn van minder belang dan het maximum koppel en daar is deze goeie psa motor sterk in nl. 260 Nm voor een 1.6
ik heb ooit een testrit gedaan met een 407 1.6 hdi en daar miste ik vooral een zesde versnelling. Bij 140 op de snelweg maakt de motor veel toeren.
Ik weet niet of de c5 uitgerust is met een zesbak.
Citrofiel zegt
@ Dirk; Vanuit een milieutechnisch standpunt lijkt het me logisch dat deze een zesbak heeft, maar dat hoeft natuurlijk niet…
@ Alwood; Ik heb niets gezegd…
slk 32amg zegt
Fap” is also an onomatopoeic for masturbation (popularized by Sexy Losers webcomics). WIKIPEDIA
Weer wat geleerd vandaag
Citrofiel zegt
@ slk 32amg; Jij hebt niet heel toevallig wat te maken met slk55 amg, een ex-actieve-autoblogger? Vast niet… OMG, ik wordt paranoide…
T@pgear zegt
@ M@rco
Vertel mij eens welke C4 dat is? mij niet bekend, alleen een 150 pk THP versie…..
wimbers zegt
met veel punten hierboven eens.
c5 is mooi, maar alleen laag met grote wielen (zoals iedere auto)
c5 heeft heel hard betere alternatieven voor de 2.0 benzine nodig
c5 heeft ook heel hard betere alternatieven voor de 4! versnellingsbak automaat nodig
c5 zou niet gek zijn met 1.6 turbo hybride met < 140 gram uitstoot op benzine
bovenstaande geld eigenlijk voor ieder merk dat serieus in de leasemarkt actief is.
Citrofiel zegt
@ Tapgear; Hm, nee, er wordt wel een boel over geroddeld, maar ik dacht ook niet dat hij er al was…
@ wimbers; Deels mee eens, maar tegelijkertijd zorgen die 2.0 met 4traps automaat wel voor een heel relaxt rijgedrag…
m@rco zegt
@ T@pgear
Had gelezen dat deze afgelopen zomer leverbaar zou worden
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=8456
Als ik nu in de lijst kijk staat daar nog steeds de 2.0 16v.
Vreemd
Citrofiel zegt
@ Marco; Er staat alleen dat het een ideale krachtbron is. En dat de 175 Turbo de ongeblazen 2.0 16V met 177 pk met pensioen kán (!) sturen. Er staat niet dat hij er echt komt.
Raptor zegt
Net een C4 als vervangwagen gehad voor mijn BMW… NOOIT meer, wat een rammelbak zeg. Net een bestelwagen die over pudding reed. De volgende wordt terug een Alfa Romeo. Da’s nog een tikkeltje fijner dan een BMW.
Die C5 lijkt vanachter trouwens erg op een Audi. Ik houd niet van auto’s die op andere auto’s lijken…
T@pgear zegt
@ M@rco
De 2.0 16v is al uit het gamma genomen, enkel nog alleen 1.4 en 1.6 benzine motoren. Zie de link, ff aanklikken en dan de juiste auto aanklikken (c4 coupe en berline)
http://www.citroen.nl/CWH/nl-NL/Corporate/Personenauto/Prijzen/
Topgear
Johan Witteveen zegt
Allemachtig wat moet ik op mijn C5 afschrijven. 1 januari 2005 gekocht en a.s. januari 4 jaar, krijg ik (nota bene bij inruik voor een mooie Tourer Exclusive van mijn garage in Alphen aan den Rijn euo 9.200 terug. Gekocht voor bijna 30.000, navi, seduction, nieuwe banden, set winterbanden met velgen etc. en 87.000 km gelopen.
Moet ik nu weer een Citroen kopen? Wie adviseert mij?
d'hondt philip zegt
ik heb een mercedes e 220 cdi gereden en rij nu een c5. ik ben mijn mercedes
bij het instappen van mijn c5 direct vergeten.duitse roestbak!
frank zegt
Heb me vandaag een c5 tourer aangeschaft se, en mijn mercedes C220 CDI adieu gezegd, hopelijk heb ik een goede keuze gedaan :-)
robert zegt
ik heb altijd met mercedes en bww gereden nieuw gekocht, en altijd broblemen vanaf de eerste maand soms .
Ik rij nu met een c5 en wil geen andere auto meer en zeker geen duitse stijve rammelkar ;merk zit gewoonweg tussen ons oren was vroeger bij mij ook zo.
koop allen een c5 en autorijden word weer intersant: