
Boksbeugels, Bimmers en Mercs. Wie van de drie kreeg het meeste liefde van ons in 2018?
Als we naar de internationale autoverkopen kijken, dan was het de afgelopen jaren Mercedes die het meeste recht had om All I do is win van DJ Khaled uit de speakers te blazen. De driepuntige ster pakte al weer enige tijd geleden de koppositie van BMW terug als grootste afzetter van premiumbolides ter wereld. De Lord gaat jaarlijks in op de wensen van dik twee miljoen mensen, als ze hem verzoeken voor hen een Mercedes te kopen. Oh Lord won’t you buy me…a Mercedes-Benz…. BMW zit in het kielzog van de Stuttgartse toko en Audi hangt ook nog redelijk in de buurt, hoewel de opmars van de boksbeugel een beetje geknakt lijkt te zijn.
Nederland levert een bescheiden bijdrage aan al deze forse aantallen. En bij ons was Mercedes er vorig jaar nog niet in geslaagd BMW van de troon te meppen. We zijn kennelijk toch een land met bovengemiddeld veel ‘sportieve rijders’. Maar de grote vraag is natuurlijk: kan BMW Mercedes van zich af blijven slaan in ons mooie kikkerlandje? En hoe gaat het eigenlijk überhaupt met de ‘premiums’ nu auto’s weer wat duurder zijn geworden?
Eerst maar eens de eerste vraag beantwoorden: volgens de cijfers van Aumacon was BMW in 2018 wederom de grootste van ‘de drie’ in Nederland. Het verschil is zelfs alleen maar groter geworden, want waar BMW een flinke plus heeft geboekt van 9,8 procent in absolute aantallen, verliezen Mercedes (-1,3 procent) en Audi (-4,7 procent) beide terrein. Dit terwijl de hele automarkt op zich gegroeid is.
Daarmee hebben we eigenlijk ook de tweede vraag al deels beantwoord: de Duitse premiumfabrikanten hebben qua nieuwverkopen niet of nauwelijks meegeprofiteerd van de groeiende markt. Het marktaandeel van BMW is weliswaar met 2,5 procent gestegen, maar dat van Mercedes en Audi is met respectievelijk 7,9 en 11,1 procent gedaald. De laatste twee tuimelen daarmee ook uit de top-10 best verkochte merken (Merc 11de, Audi 15de).
Het woordje deels in de eerste zin van de vorige alinea staat daar echter met een reden, want er is een lichtpuntje te ontwaren in premiumland. Dat moeten we alleen niet bij de standaard premium Duitsers zoeken, ook niet bij Land Rover (marktaandeel -17,7 procent), Porsche (marktaandeel -2,9 procent), Alfa Romeo (marktaandeel -25,3 procent), Lexus (marktaandeel -3,6 procent) en zéker niet bij Infiniti (marktaandeel -65,2 procent). Doch zoals we eerder al meldden kan bij Jaguar daarentegen de vlag uit! Maar liefst 4.626 mensen kochten vorig jaar een JAAAAAAAAG, ten opzichte van 1.383 mensen in 2017. Dat vertaalt zich ook qua marktaandeel in een plus van 212,3 procent. Lang leve de I-PACE!
Laat weten welke van de Duitse drie jouw favoriet is, in de comments.
BMW, rij zelf 320d station.
@leko: hier een 325d sedan. Heerlijke auto’s!
@leko: hier idem
En hoe doet Volvo het?
@autodidact: 15.817
@agdesigns: not bad, thx
@autodidact: ergens vind ik dat tegenvallen. Een paar jaar geleden had ik ’t idee op elke straathoek wel een v40 (zowel oude als nieuwe generatie) te zien, maar heb ’t idee dat ’t minder is geworden.
@thijsj: En dat heeft alles met de aangepaste leaseregels te maken…
@thijsj: de 14% bijtelling van de v40 zit er zo’n beetje op. De echte liefhebbers van de kleinste Volvo blijven over.
@hotze: dat is natuurlijk zo. En de ’97-’03 v40 zijn grotendeels op gereden natuurlijk.
Als Infiniti er dit jaar 10 meer verkoopt staan ze weer 65%.
@jerry: de CO2 tax is killing voor ze.
Ik rijd infiniti, oudje hoor, maar deze auto nieuw bevat zo achterlijk veel BPM dat hij niet verkocht wordt. Volgens mij 1 stuks afgelopen 3 jaar. De BPM is hoger dan de netto catalogus waarde.
Juist mijn Merc naar de keuring geweest. Voor de 2’keer op rij een rode kaart. Hoewel de wagen slechts 5 jaar oud is. Met mijn vorige 2 BMW’s nooit een rode kaart gekregen. Volgende wagen terug een BMW, zeker weten!
@ericc: wat scheelde eraan?
@autodidact: ster in de motorkap
@autodidact: Ben ook wel benieuwd. Chassis doorgerot of waren de banden aan vervanging toe? ;)
@frederik: 1′ keuring (in Belgie als de auto 4 jaar wordt) een defecte schokdemper. januari 2018
2′ keuring (in Belgie moet je terug als je bij de 1′ een rode kaart hebt anders 2 jaar vrij van keuring) lamdasonde defect.
Het is geen afgetrapte taxi maar een benzine A200.
@ericc: Tja, het is vervelend maar ook geen totaal drama toch? Ik heb nu drie jaar een F11 van uit 2010 en je wil niet weten wat ik allemaal heb moeten vervangen… Luchtbalgen, multiriem, aircocondensor, remschijven+blokken, en nog wat meer dingen die ik vergeten ben.
@ericc: had je de keurmeester getackeld?
@ericc: Hoe kan jouw vijf jaar oude auto al aan zijn tweede APK toe zijn?
@riddertevoet: herkeuring na de eerste rode kaart wellicht?
@autodidact: Zou kunnen. Maar ik neem aan dat je na de eerste afkeur de dingen repareert die gerepareerd moeten worden.
@riddertevoet: diesel auto? Keuring daarvan is na 3 jaar al en daarna elk jaar, toch?
@shane12: jup.
@shane12: In België de 1′ keuring het jaar dat je wagen 4 jaar wordt. Bij een groene kaart en geen 100 000km ben je 2 jaar vrij van keuring. Daar ik vorig jaar een rode had moet je het jaar erop terug.
@riddertevoet: 1. If NL: diesels na 3 jaar, dus 2x apk is niet vreemd. If België: andere regels
@bischero: Wist ik niet. Nu wel.
@riddertevoet: diesel
@ericc: is het een taxi, waarbij er nu al 300k op de teller staat?
Ik heb van alle drie een wagen, maar ben niet specifiek liefhebber van één van de merken. Met het moderne spul heb ik sowieso al weinig. Voor mij is een Audi; 5 cilinder quattro, BMW; 6 in lijn, Mercedes; zware kwaliteit van alles.
De Mercedes is de enige die hebberigheid bij mij oproept. De beide andere merken doen me helemaal niks. Ik word er niet warm of koud van.
@koeberg: grappig hoe smaken weer kunnen verschillen! Ik heb een Audi gehad en nu een BMW, zou beide merken zonder twijfel opnieuw rijden. Mercedes heeft voor mij echt niets te bieden momenteel. Dikke prima, jij Mercedes, ik de rest, iedereen blij ?
Binnenkort voor het eerst Mercedes rijder, (C200 Coupé) dus puur op onderbuik zou ik momenteel Mercedes zeggen. Audi heb ik al erg positieve ervaringen mee (blijft er naast). BMW was niet zo’n succes tot op heden.
Mijn ervaring is dat BMW veel betere kortingen geeft en dus ook veel aantrekkelijker geprijsd is.
Maakt mij niks uit, zolang ik maar niet in een Franse auto hoef te rijden……
@bennyweisz: Tata Nano voor jou, alsjeblieft… ;)
@henrie: Dat is niet Duits én niet dik.
@evdw: Dat klopt, maar het enige criterium van @bennyweisz is kennelijk dat het niet Frans mag zijn, dus dan is een Tata Nano ook een prima optie…
Met geen van de drie Duitse premiummerken heb ik ervaring, maar mijn favoriet op dit moment is Mercedes. Die vind ik gewoon het mooist, zowel van binnen als van buiten. Audi’s vind ik niks; uiterlijk een te druk, te moeilijk, te geforceerd “sportief” design en toch tamelijk saai (wat op zich best wel een knappe combinatie is), en van BMW vind ik alleen de nieuwe 3-serie wel mooi. Alleen het interieur daarvan stelde me wel erg teleur (op basis van foto’s en filmpjes). Dat heeft Mercedes gewoon veel beter voor elkaar. En Audi ongetwijfeld ook, maar die vind ik dus van buiten niet mooi…
Volvo heeft ook fraaie auto’s, met zeker ook heel fraaie interieurs. En daar heb ik dan weer wel enige ervaring mee (V40). Volvo komt dan op nummer twee denk ik. Een Mercedes (een fraaie C-coupé bijvoorbeeld) maakt me toch wat hebberiger dan een (op zich ook best fraaie) V60 Inscription…
@henrie: Mand
Voor mij BMW; ik rijd zelf een 325i uit 2006. De doorslag ligt bij mij dat elke BMW die ik heb gereden qua onderhoudskosten meevalt (2x e39 523i en 1x 320i). Audi’s waren een drama, A3 2.0 turbo (8P) verbruikte 1 liter olie op 400km en turbo 2x vervangen, A4 1.8T had elektronica problemen en ook de turbo van vervangen. Mercedes heeft in mijn prijsklasse niet zo interessant aanbod. Hoewel het design van de nieuwe mercedesen mij zeker aanspreekt, is het voor nu nog te duur.
Geen van drieën. Peperduur en saaaaaai. Kom op mensen: koop of lease eens wat anders: in de UK, Italie en Japan maken ze uitstekende auto’s die er meestal veel origineler uitzien. OK, voor sommigen ook in Frankrijk…ieder zijn meug
@ttr6: Origineel? Je bedoelt lelijk?
@airc: nee, origineel. Geen typefout. Mooi of lelijk is kwestie van smaak.
Geen van de specifieke merken is mijn favoriet, ik heb echter wel favoriete modellen. Midden en eind jaren ’90, de e36/e38/e39 van BMW. Van begin tot eind van de ‘zero’s’ de A4 B5 (als RS4) en de A4 B7. Bij Mercedes opteer ik dan weer AMG modellen van de late jaren ’80 tot halverwege jaren ’90.
Duits doet mij niet zoveel.
Het is nét als een spijkerbroek. Hij zit misschien wel lekker maar iedereen is precies hetzelfde…
Lease bij opgeteld?
Waarom wordt Alfa wel genoemd, en Volvo niet? Ik denk dat Volvo meer een concurrent voor deze drie “Premium” Duitsers is dan een Alfa…
Doe maar een BMW, ben nu toe aan m’n derde en heb nog nooit een echt groot probleem gehad. Zou toch ook wel eens een Giulia op benzine willen proberen, ben benieuwd hoe die het doen als de km standen richting de ton gaan.
@racerx: ik zal het je melden als het zover is :-)
Mijn favoriet is nog steeds Audi. Mercedes is wat mij betreft de plank volledig mis aan het slaan kwa design, uiterlijk lijken ze gewoon te zijn gesmolten en van verhouding hebben ze niet gehoord. Daarnaast de lelijke tablets in het interieur. BMW vind ik kwa design erg mooi. Alleen irriteer ik mij nog steeds aan het goedkoop uitziende oranje interieur verlichting. Ik rij zelf overigens al een aantal jaar met plezier een A4.
@smex: oranje is en blijft de enige correcte verlichting voor een wagen… focus op de boan!!
@smex: hoe ziet amber interieur verlichting er goedkoper uit dan rood of wit (of groen, geel of blauw)? Het is een andere kleur.
De manier voor mij om een interieur er goedkoop uit te laten zien is een “zwart met zwart en zwart” kleurstelling en het hebben van prominente dode knoppen.
Audi. Zeker met de Tron’s die komen.
Uiteraard Mercedes-Benz. De uitvinder van de hedendaagse automobiel en tevens de uitvinder van zeer veel innovaties. Audi is niets meer dan een veredelde VW met meer marge en BMW, tsja…
Van de traditionele Duitse top-3 bevalt Audi het meest. Heb met de ster het minst. Maar ver verwijderd van deze 3 staat het vierde Premium
merk van de oosterburen, Porsche en dan in positieve zin, helaas net wat buiten m’n budget.
Rij al meer dan 25 jaar BMW, heb er nu 3 nieuw gekochte voor de deur staan, maar moet zeggen dat ik iedere volgende nieuwe BMW qua exterior design steeds minder mooi vind. Interieurs Audi vind ik nu mooier, koets spreekt Benz me nu meer aan. Hoewel ik zéér merktrouw ben, komt er een breekpunt aan. Huidige 5 duidelijk minder mooi dan de vorige, zelfde geldt voor de nieuwe 3 (4), en al helemaal voor de 8 (tov de “oude” 6). Ik laat hierbij de neus van de X3/5/7, en de vormgeving van de komende 1serie dan nog maar even buiten beschouwing.
Zag gisteren op één van de internetsites toevallig 2 foto’s: 1 van een Aston Martin Vantage en 1 van een BMW 8 serie, naast elkaar gepost.
Hoef dan verder niets te zeggen over smaakvol design imo.
@560pk: herkenbaar! Wat vind je nog wel een aantrekkelijk model uit de huidige BMW line-up?
@ouwedibbes83: moeilijke vraag! Ik heb een 4, 5 en 6, dus ben eigenlijk in de markt voor alles van 3 tot 8. Sufs vind ik niet mooi (van geen enkel merk). Huidige 2 (niet de Granny Tourer) is nog wel leuk, maar vind ik te klein. En de nieuwe Z4? Zelfde verhaal: minder mooi dan de vorige.
Over de interieurs: ik ben beslist geen fan van touchscreens, dus hoewel ik de nieuwe Audi interieurs mooier vind, zou ik dat toch niet willen hebben; de videowall van Benz ziet er niet uit, maar moet ik nou echt een imitatie Swarovski bal als pookknop het toppunt van luxe en/of sportiviteit vinden? Ik hoop dat de facelift van de 7 iets positiefs oplevert, maar ik vrees het ergste: nog grotere nieren. M’n shortlist voor de volgende: Panamera (met stip), S-klasse (de echte, niet dat stuk speelgoed uit Amerika), misschien de Taican, en misschien vallen de proporties van de 8 cabrio wat beter op m’n netvlies dan die van de coupé.
Audi hier. BMW kan me niet bekoren en Mercedes is voor kampers.