
Is alles in kannen en kruiken of liggen er nog wat verrassingen op de loer?
Na jaren van Münchner Domination wist Mercedes-Benz eind 2016 hun landgenoot eindelijk van de troon te stoten. Audi volgt al jaren op de voet, maar heeft naar eigen zeggen ‘plannen’ voor de lange termijn om hun cijfers op te krikken. Nu de eerste cijfers van het vierde kwartaal binnengestroomd zijn, kunnen we beoordelen hoe het er nu precies voor staat.
Wat direct opvalt is dat Mercedes ermee weg lijkt te lopen. Niet alleen hebben ze tot op heden veruit de meeste verkopen, maar hun verkopen ten opzichte van het voorgaande jaar zijn met meer dan een tiende gestegen. Interessant is dat Mercedes-Benz voor een hele open strategie kiest wat betreft het bekendmaken van hun cijfers. In plaats van het grootste cijfer voorop te zetten, richten ze de focus enkel en alleen op Mercedessen. Wanneer we het aandeel Smarts er nog bij optellen, breekt het aantal verkopen namelijk door de 2 miljoen.
BMW presenteert hun cijfers exact op de tegenovergestelde manier. Waar Mercedes direct trots vertelt dat ze tot nu toe meer dan 1,9 miljoen auto’s verkochten, spreekt BMW over de verkoop van meer dan 2 miljoen ‘voertuigen’. Dat is dus een aardig verschil met de werkelijke cijfers in de tabel. De elektrische verkopen zijn hierin niet meegenomen, omdat MINI Electric niet is afgezonderd van de BMW i en iPerformance. Deze cijfers moeten echter niet worden overzien. Ondanks dat de 78.096 verkochte wagens het verschil niet zouden maken, kan dat in de toekomst wellicht wél het geval zijn. Ten opzichte van 2016 stegen de verkopen namelijk met 63,7%.
Als we Audi vergelijken met zijn Duitse concurrenten constateren we twee opmerkelijke zaken. Het terrein dat Audi sinds 2015 ten opzichte van BMW en Mercedes heeft verloren lijken ze nog altijd niet goed te kunnen maken. En naast het feit dat ze over 2017 bijna 400.000 autoverkopen minder hebben dan Mercedes, zijn ze de enige van de drie die dit jaar minder wagens verkochten dan hiervoor.
Natuurlijk, het jaar is nog niet voorbij, maar er moeten wel heel wat gekke dingen gebeuren als de huidige stand van zaken nog wil veranderen.
Foto credit: lekkere combo via @keijer
Dealers gaan weer, op een vriendelijke manier, op hun donder krijgen.
Zeker wanneer de invoerder er meer bij de producent gereserveerd had.
Vergeef me mijn onwetendheid, maar wat is tegenwoordig de USP van Audi? Ik weet dat het bij MB en BMW ook allemaal een beetje verwaterd maar de tijden dat je echt een Audi kocht vanwege het superieure quattro systeem of de vijfpitters is toch voorbij?
Van de Duitse drie heb ik Audi altijd het minste gevonden, dus ik ben aardig bevooroordeeld.
@2wheeler: Audi maakt zeker goede auto’s. Er zijn heel wat mensen die het strakke uiterlijk kunnen waarderen. Bovendien zijn veel mensen positief over de interieurs van Audi. Ook hebben ze een neutraal rijgedrag, wat ook bij mensen in de smaak kan vallen.
Ik behoor dan weer niet tot die mensen. Hoewel ik Audi’s zeker niet lelijk vind, hou ik meer van vloeiende lijnen. De interieurs heb ik altijd erg lelijk gevonden, alleen de nieuwe generatie interieurs vind ik mooi geworden. En dat rijgedrag vind ik een beetje vlees noch vis. Doe mij maar juist het comfortabele van een Benz of juist het sportievere van een BMW of anders een Jag.
@berlinetta: Maar het verschil in rijgedrag tussen deze drie merken valt de laatste jaren ook wel weer mee. Zoveel verschil zit er tegenwoordig niet meer tussen de A6, 5-serie en E-klasse. BMW heeft het imago (vies woord) van een sportief rijdende auto, maar een 5-serie met overgewicht valt niet sportief te rijden. Een E-klasse staat bekend als de comfortabele alleskunner, maar de 5-serie biedt nagenoeg hetzelfde. Zo zit het ook met de A6. Oke, in de basis een voorwielaangedreven auto maar dan met vierwielaandrijving. Qua rijgedrag lijken deze auto’s heel veel op elkaar. Hetzelfde liedje in principe met de 3-serie, C-klasse en A4.
Het heeft dan ook meer te doen met wat je voorkeur heeft. Liefde voor een bepaald merk, hoe de auto er uit ziet, hoe lekker je zit, hoe het interieur is ontworpen en gebouwd etc. Maar rijgedrag kan je bijna niet meer meetellen.
@viezefreddyw: Ja daar heb je eigenlijk ook wel weer gelijk in. Die gedachte zit er bij mij nog altijd zo ingebakken, maar de verschillen zijn inderdaad kleiner geworden. Toch vind ik een BMW net wat lekkerder in de bocht dan een Audi. En een Mercedes biedt bijvoorbeeld weer meer dat gevoel van comfort en luxe dan een Audi. Wellicht dat Audi zichzelf juist altijd bewust daar tussenin heeft gepositioneerd, maar daarmee weten ze mij niet echt aan te trekken.
@viezefreddyw: het zegt genoeg dat ik laatst een direct vergelijk gelezen heb van een nieuwe 5 en de V90. Daar werd geopperd dat de V90 de beter sturende auto is. Kan je nagaan..
@pa045: allemaal subjectief gebrabbel.. De ene zegt dit de ander zegt dan weer het tegenovergestelde.
Je baseert je keuze nu gewoon op de laatste alinea van viezefreddywv; puur subjectief.
@viezefreddyw: Het verschil tussen Quattro en een BMW is inderdaad kleiner geworden, sinds de F11 ligt de nadruk minder bij scherp rijgedrag. Maar een basic A6 zonder Quattro of een basic 5 serie rijden echt heel verschillend. Daar kun je het verschil goed merken vind ik.
@berlinetta: ze zullen absoluut goed zijn! Maar dat zijn de creaties van de “andere 2” ook. Die hebben alleen imo een stuk meer distinctie dan de boksbeugel. Ik vroeg me dus af of ik wat over het hoofd zag, maar het is gewoon een smaken kwestie. Met je laatste alinea kan ik het ook alleen maar eens zijn!
@2wheeler: het USP is dat je laat zien dat je je volledig binnen de verwachtingen van de maatschappij gedraagt.
Je niet met je kop boven het maaiveld uit wilt steken, een auto koopt met je verstand en niet met je hart.
M.a.w. een volledig anonieme consument die zijn holle (kantoor)leven vult met aankopen die hem verteld zijn te doen en te passen bij zijn holle lege klinische bestaan.
@esprit84: jezus gast, jij weet wel hoe je deze grijze maandag gitzwart kan maken zeg :’)
@esprit84: Ik ben een zelfstandige die 3 generaties A6 heeft gekozen met het hart en er veel rijplezier van heeft gehad. Vond het ook prachtige wagens. Dus jou redenering klopt niet helemaal.
@fejjie: sterker nog: de bewering van @esprit84 klopt helemaal niet.
@2wheeler: ik ben het helemaal met je eens.
Na een aantal BMW’s een Audi gekocht…..nooit meer!!
Zonder het quatro systeem zijn het hele dure VW’s.
@genesis: mijn vriendin heeft een bmw. Wat een gedonder op de snelweg met steeds bijsturen. En dat noemen de autojournalisten scherpsturende bmw. Je word er helemaal gek en vermoeiend van om steeds weer te corrigeren en het stugge gedoe met hun flatrun banden. Geef me maar een Kia
@2wheeler: Schijnt dat ze goed zijn voor plofkraken. Ook wel een noemenswaardige ups voor hun demografie…
@rick-dos: Dat zou moeten gelden voor alle zware sedans en stationwagens met power en vierwielaandrijving.
Volgens een Engelstalige site ( vergeten welke), heeft de politie grote moeite met het in onbalans brengen van zo’n auto. Na zo’n ‘pit manoeuvre’ hoeven de bestuurders het gas alleen maar in te trappen om de auto te stabiliseren.
Een combinatie van die vierwielaandrijving, power, gewicht, slimme elektronica en een relatief laag zwaartepunt.
Ik zou als crimineel dus ook voor zo’n Audi, BMW of Mercedes gaan.
Er zijn overigens ook geschikte Volvo’s, Jaguars, Opels etc.. maar dat zie je niet altijd direct. Misschien worden Audi S modellen wel vooral gekozen omdat een crimineel dan zeker weet dat er 4×4 onder zit.
@dracae: men kiest voor Audi of Bmw omdat er veel software op de markt is om ze te stelen. Volvo heeft dit veel minder.
Mercedes Benz maakt echt stappen kan dat wel waarderen. Vind ook van de 3 dat ze het meest ambitieus zijn mbt uitbreiding van hun gamma. Vooral Audi loopt daar flink achteraan, problemen met motoren en als kindje van VAG zal daar niet bij helpen. BMW is steady, netjes, kwa design en kwaliteit zou ik persoonlijk voor BMW gaan.
@carrlo: ik van deze 3 ook – zeker die nieuwe X2 ziet er goed uit
@carrlo: De modellen reeks van BMW en Mercedes is de laatste jaren vernieuwd. Daar begint Audi nu pas mee.
@87sandyd: owjee, hebben we MR. VAG weerin defence mode ?
Tja, Mercedes rekent smart niet mee, maar BMW rekent Rolls Royce ook niet mee. Even punten.
@basv: en de MB-bedrijfswagens zitten vermoedelijk wél in de cijfers.
@basv: Nu doe je alsof Rolls Royce auto’s verkoopt van 30k. Ik denk dat als je Rolls Royce erbij optelt, het verschil nihil is.
@thenotorious: Goh.
Tellen bij Mercedes de bedrijfswagens ook mee?
Toch vind ik het verschil tussen BMW en Mercedes nog te overzien voor BMW. Opvallend dat Audi duidelijk afhaakt. Die heeft toch net een nieuwe A4 uitgebracht? BMW komt nog met de nieuwe 1 en 3serie. Misschien maakt Mercedes daarom wel haast met zijn nieuwe A klasse.
Het is al een tijdje gaande. Je ziet het ook steeds meer bij vergelijkingen dat Audi niet meer zo prominent genoemd wordt of aanwezig is.
Denk dat we weer terug zijn bij de Duitse twee ipv de Duitse drie.
Audi bewijst zichzelf natuurlijk ook geen dienst door het design nauwelijks te wijzigen. Men raakt er op een gegeven moment op uitgekeken.
@Rick-dos: datzelfde is bij BMW ook het geval hoor, dat design wijzigt ook nauwelijks. Maar als je kijkt naar de nieuwe A8 en nu A7, dan zie je dat Audi nu wel een hele nieuwe weg inslaat en dan vooral qua technologie BMW en Mercedes een stap voor is. Verder blijft het altijd een kwestie van smaak, maar persoonlijk zet ik dan Audi op 1, Mercedes op 2 en BMW op 3.
@autoriteit:
Daar kijk ik bij iemand die zijn eigen nickname “audiriteit” verkeert schrijft niet van op.
Ik heb Mercedes altijd hoog in het vaandel gedragen, maar nu toch minder. Enkel de C, E, S, V en AMG GT zijn de moeite vind ik. De rest is erg verouderd. Zo reed ik laatst met een GLE 350 en dat is imo gewoon miserie op wielen. Dat Mercedes daar geld voor durft te vragen is totaal schandalig. Tenzij je graag terug de tijd in reist, want dat interieur lijkt wel uit 2005 te komen. En de middenconsole is recht uit een B-Klasse gerukt. En BMW heeft hetzelfde probleem vind ik. Het stuurt allemaal wel goed maar ik denk niet dat er een premium merk is dat meer slechtere interieurs maakt. Dat BMW daar mee weg komt kan ik niet begrijpen. En dat is toch het belangrijkste voor mij bij een premium auto, het interieur. Doe mij dan maar een Audi. Vind ik in elk opzicht mooier (en beter). Nu, laat iedereen maar zelf beslissen wat hij/zij koopt, maar ik zal nooit mijn zuurverdiende centjes uitgeven aan een (nieuwe) BMW. Dan verbrand ik het liever.
@kapiteinaudi: De GLE is dan ook het oudste model uit het gamma, dat is gewoon een gefacelifte ML uit 2005.
@kapiteinaudi: ik heb zelf ondertussen 9 BMW’s gehad (productiejaren 2008-2017) maar ik snap het commentaar op het interieur van BMW oprecht niet.
Wat is er dan precies zo slecht?
Als ik bijvoorbeeld de deurpanelen vergelijk met MB vind ik dat het juist bij MB lijkt of die van karton zijn gemaakt. En als ik het interieur van de nieuwe A4 bekijk en aanvoel zit dat vol met goedkoop, hard plastic. Die zijn zeker niet beter dan BMW.
Of gaat het over de lay-out die al jaren hetzelfde is? Ik vind dat persoonlijk fijn omdat alles op de plek zit die je verwacht…
@kapiteinaudi: tja, ik ga mijn zuurverdiende centjes niet aan een luxe VW uitgeven die berucht zijn voor allerlei problemen.
Maar goed, ieder zijn smaak, ik vind VAG 3 keer niks. Hoog van de toren blazen, graag premium willen zijn, maar het niet waar kunnen maken.
@rufctr01:
We weten nu wel dat je een audi hater bent.Je hoeft niet in elk onderwerp steeds het zelfde aan te halen. Heb je wel een auto? Of doe je het met een fiets
@kermit123: 3 auto’s zelfs, goed he. Maar kapiteinaudi mag wel continue afgeven op andere merken?
Mannen wat maakt het nu uit. Wat een onzin discussies hier. Je rijdt gewoon wat je fijn vindt en niet omdat er veel of weinig geproduceerd worden, anders rijden we allemaal in een Golfje.
Mercedes doet het ook ongelofelijk goed, ze bouwen zulken goede auto’s daar kunnen BMW en vooral Audi een puntje aan zuigen. BMW en Audi moeten hard gaan werken om op het niveau van Mercedes te komen. Heb veel modellen van Mercedes van verschillende generaties gereden . Ze geven een solide en degelijk gevoel als je erin zit. Zeg het niet graag, want ben zelf een BMW fan maar ik doe het toch.
Wat ik wel bijzonder vind is de gigantische hoeveelheid Mercedes Occasions op Gaspedaal.nl. Mercedes: 28.000. (BMW: 18.000. Audi: 16.500.). Waardoor dat komt weet ik niet. Wel dat een C-Klasse met 80.000 km nog steeds als nieuw voelde. Maar dat zal bij een 3-serie niet anders zijn denk ik (geen ervaring mee).
Beste is om voor een Lexus te gaan, japanse perfectie.
@monsieurleloure: goed karakter lelik uiterlijk.
@autoriteit:
Daar kijk ik bij iemand die zijn eigen nickname “audiriteit” verkeert schrijft niet van op.