Sad: de dikste Seat aller tijden gaat er uit. En ook hier komt er geen opvolger…
Het lijkt een beetje alsof we zitten te kijken naar het integrale aftakelingsproces van Seat. Het Spaanse merk begon ooit als frisse wind met Fiat-afgeleiden om Zuid-Europa mobiel te krijgen, met name het Iberische gedeelte. Nadat Volkswagen de boel overnam, leek de toekomst rooskleurig te zijn.
Seat mocht het sportieve broertje van de Volkswagen-Group worden. Althans, dat was wat Ferdinand Piëch eiste van zijn werknemers. Hij kocht topdesigner Walter de Silva weg bij Alfa Romeo weg en zette hem neer bij Seat. Alsof je David Gilmour weghaalt bij Pink Floyd en plaatst bij Joy Bernal of Captain Jack. Het plan om van Seat een Spaanse Alfa te maken, lukte kennelijk niet helemaal, want VW splitste Cupra van Seat.
Dikste Seat aller tijden eruit
We zitten nu een beetje op het moment dat de dochteronderneming succesvoller lijkt te worden dan het moederbedrijf. Dat blijkt uit de voorrang die Cupra krijgt voor elektrische auto’s, bijvoorbeeld.
Het Seat-gamma daarentegen is behoorlijk uitgekleed en dat lijkt alleen maar erger te worden. Het Britse Autocar kan namelijk bevestigen dat de dikste Seat van het moment er óók uitgaat. Het gaat om de Tarraco.
De Seat Tarraco is de Spaanse versie van de Skoda Kodiaq en Volkswagen Tiguan Allspace. Volgens Seat UK is de Tarraco een succes geweest, maar gaat de crossover uit productie en komt er géén opvolger. De Seat Taracco wordt langzaam uitgefaseerd ten gunste van de Cupra Terramar. Die auto neemt het stukje markt over.
Niet 100% een opvolger
Althans, dat is natuurlijk de stille hoop. De Seat Tarraco is namelijk 20 centimeter langer en bood een hoop ruimte voor een scherpe prijs. Met name met de PHEV-aandrijflijn had je enorm veel waar voor je geld en als ‘FR-Line’ smoelde die nog goed ook. De Cupra zal iets krapper zijn en wellicht ook ‘iets hoger in de markt gezet’.
De Seat Tarraco wordt dus de Cupra Terramar, eigenlijk. Dit zal de laatste Cupra zijn met een verbrandingsmotor. Daarna zal Cupra enkel en alleen elektrische modellen aan de range toevoegen.
Tenzij ook Cupra de EV-keutel intrekt die veel andere fabrikanten en concerns ook intrekken. Overigens druppelt er nog voldoende positief Seat-nieuws binnen, hoor. Zo was er een update voor de Seat Leon en een facelift voor de Arona.
Meer lezen? Check hier 4 nieuwe opties voor een dikke crossover van 60k!
Allison Burgers zegt
Was al ff bekend dat de Tarraco eruit zou gaan. Vond er ook weinig SEAT aan. Gewoon een VW.
mashell zegt
Het leek niet alleen een VW de wagen werd ook in de VW fabriek in Wolfsburg gebouwd.
Allison Burgers zegt
Daarom zei ik ook: gewoon een VW.
Motomoto zegt
Wel jammer. Heb 4,5 jaar een Kodiaq gereden. Wat een dwijl van een wagen was dat. Daarna tijdelijk een Tarraco FR met dezelfde (kleine) motor. Wat een verschil! Tarraco veel fijnere wagen; betere wegligging, betere afstelling van het onderstel en veel betere besturing. Had van mij een opvolger mogen hebben!
Alfa5 zegt
Maar, dat het een dweil was bleek toch uit de proefrit? Ik heb er een uurtje in gereden en toen wist ik wel dat dat ‘m niet zou worden.
DeWitteCondor zegt
Je hoeft er eigenlijk alleen maar naar te kijken en dan weet je het al.