Moeten we nu echt tot februari wachten tot Max weer wat gaat doen? De gruwel!
Het zit erop. Het is afgelopen, voorbij, over, klaar, basta, finito. Het geweldige Formule 1-seizoen 2016 waarin onze Max transformeerde van een talentje in een gemiddelde auto tot een racewinnaar bij een topteam. Het seizoen dat (hopelijk) voor het laatst werd gekenmerkt door lelijke stofzuigers met dunne bandjes. Want zoals we allemaal weten gaat er het een en ander veranderen vanaf volgend jaar. De auto’s worden groter, krijgen grotere vleugels en krijgen veel dikkere banden. Dat allemaal om ze er wat bruter uit te laten zien en om de rondetijden wat te verlagen. En dat schrijnt te gaan gebeuren, 5 seconden minder, wordt verwacht.
Vandaag was het de 24ste en laatste dag dat de banden op de baan werden getest. Drie teams, Ferrari, Mercedes en Red-Bull leverden een licht aangepaste auto af en lieten die gezamenlijk 331 ronden rijden, wat overeen komt met 1839 kilometer of te wel zes Abu Dhabi Grand Prix’. Het was belangrijk dat er in de woestijn werd gereden, omdat de banden het natuurlijk ook moeten doen als het warm is. Max maakt dat overigens weinig uit hoor, die rijdt in de regen net zo snel als op droog, maar dat wisten we al. Vandaag zat Kimi Raikkonen achter het stuur van de Ferrari en nadat Daniel Ricciardo de Red Bull Racing in de ochtend had gereden gaf Max Verstappen de rest van de middag de auto de sporen. Overigens lijkt het erop dat Lewis het echt even helemaal heeft gehad bij Mercedes, want na een paar rondes gaf hij de pijp aan Maarten (of in dit geval Pascal Wehrlein) met het excuus dat hij zich ‘niet zo lekker’ voelde. Dat gaat nog wel een staartje krijgen…
De baas van Pirelli, Paul Hembery zei na afloop het volgende over de tests:
Tijdens onze laatste test van het jaar lieten we vijf Formule 1-coureurs onze prototypen voor 2017 uitproberen, waarbij er drie auto’s op de baan waren. We gaan hard aan het werk met alle data die we tijdens de in totaal 24 testdagen en zo’n 12.000 testkilometers hebben verzameld, analyseren en vergelijken om vast te stellen met wat voor band we volgend jaar gaan racen. De nieuwe banden beleven hun debuut tijdens de collectieve testsessie in februari. De laatste test in Abu Dhabi is volgens plan verlopen en dankzij de drie aangepaste wagens van Mercedes, Red Bull Racing en Ferrari beschikken we nu over alle gegevens die we nodig hebben. Zonder de hulp van deze teams zou het niet mogelijk zijn geweest om dit intensieve ontwikkelingsprogramma uit te voeren.”
En dan zit het er voorlopig even op met de racewagentjes. Laat mij dan ook dit stukje afsluiten met een boude voorspelling: Dit is de laatste keer dat Max gaat genieten van zijn zomervakantie als niet-wereldkamioen. Volgend jaar staat hij de Nico Rosberg uit te hangen op de bovenste trede. En zo niet, dan drink ik voor het oog van de camera twee liter alcoholvrij bier. Als straf.
HUP MAX!
peug206 zegt
Houden we je aan @nicolasr !
vonklausenburg zegt
@peug206: screenshot gemaakt, maar even op AJ zetten @nicolasr? :)))
nicolasr zegt
@vonklausenburg: ik durf het aan!!
viezefreddyw zegt
Het lijkt mij wat voorbarig Nicolas, om nu al te zeggen dat hij aankomend jaar wereldkampioen gaat worden. Maar ik hou je aan je woord! En mocht hij het wel worden, dan drink ik de twee liter alcoholvrijbier weg. Maar dan zonder camera…
Het gaat nog even duren voordat het seizoen weer begint, eind maart staat Australië pas op het programma. Maar ik kan nu al niet wachten. En met zulke brede banden al helemaal niet. Vind ik er zo lekker uitzien he!
pexers zegt
@viezefreddyw: en er moet natuurlijk een huldiging geregeld worden over de grachten van A’dam… dan zal ik daar 2 liter alcoholhoudend bier drinken
pa045 zegt
Haha. Eerst dacht ik : Pussy.
Maar 2 liter alcoholvrij bier? Toch wel heavu
pa045 zegt
@pa045:
Heavy
mcaa zegt
@pa045: heavuuu, huehuehuehue
Arnoud zegt
@Nicolasr: U heeft de afspraak nix18 met de ouders thuis?
bassx zegt
@Original_Arnoud: 2 liter gewoon bier is geen straf maar een nette zaterdag avond.
dieselkameel zegt
@bassx: 4 halve liters, in een avondje absoluut mogelijk zonder negatieve effecten de dag erna.
peug206 zegt
@dieselkameel: dubbele ook wel… als je maar genoeg dorst hebt ;-) en die effecten komen toch pas als je de 40 gepasseerd bent?
Arnoud zegt
@bassx:
Daar heb ik het toch niet over? Niks 18 is géén alcohol voor je 18e. Twee liter alcoholvrij bier voldoet daar dan toch prima aan?
pinut187 zegt
Hoop dat Max het gaat halen maar het filmpje dat iemand twee liter alcoholvrij bier in 1 keer opdrinkt is wellicht toch interesanter.
tvr1974 zegt
Leuk die bredere banden.. jammer dat ze m (nog) niet op grotere velgen zetten.. want dan wordt alles nog net wat meer anders.. vrijwel alles moet dan anders.. dus ben benieuwd of dat ook nog gaat komen.. vind ik er nog net ff wat dikker uitzien…https://www.autobahn.eu/1236/waarom-f1-auto-s-voorlopig-geen-grote-velgen-krijgen/
woudloper zegt
Ik zou graag terug oordoppen nodig hebben als ik naar Spa ga om F1 te zien.
ablogjunk zegt
@woudloper: Ga je in een F1 wagen terug naar huis?
Gulli zegt
@ablogjunk: de fan die het hardste schreeuwt krijgt de winnende auto mee naar huis, dat is al jaren zo
pomoek zegt
Mooie weddenschap! Ik zeg 2018 !
Rick-dos zegt
*ziet stok. pakt stok op.*
Laten we hopen dat Max volgend jaar niet de Rosberg gaat uithangen. Zou namelijk betekenen dat hij door mechanische pech van anderen kampioen is geworden. Als Max kampioen wordt dan heeft hij dat helemaal niet nodig. Max is één van de top coureurs itt Rosberg.
*sluit hoenderhok.*
sracert zegt
The Horror haha
sracert zegt
ik hoop op een apocalyptisch seizoen!. (met veel geluid)
marvin1608 zegt
Wat heeft Max Verstappen eigenlijk gegeten vandaag?
ablogjunk zegt
@marvin1608: Dat beste man, dat krijgen we morgen te lezen.
pexers zegt
@ablogjunk: en misschien wel te zien! ;)
Dutchdriftking zegt
Dat word afkicken.
alfalfa zegt
Bredere banden is sneller omdat er dan met minder vleugel gereden kan worden……..?
BmwMPower zegt
@alfalfa: Meer grip en dus sneller door de bochten.
jbkleyn zegt
@alfalfa: gewoon meer grip, topsnelheid gaat volgens mij zelfs omlaag.
stfu zegt
Ben wel benieuwd of Max dan wel zulke geniale inhaalacties kan blijven doen? Je hebt immers nog minder ruimte in zo’n krap bochtje. En gaan pitstops langer duren omdat die banden zo giga zijn?
peug206 zegt
@stfu: meer grip betekent dus wel dat je meer baan kunt gebruiken waar je normaal niet op zou durven komen ivm het vuil. Ik hoop zelfs op meer actie in de bochten, maar dat gaan we zien.
De pitstops gaan inderdaad wat langer duren, tenzij iedereen nu al naar de sportschool gaat hollen want ze zijn inderdaad zwaarder.
treinrukker zegt
@peug206: dat heeft niks te maken met meer van de baan gebruiken, de vuile kant maakt je banden kapot hoe breed die ook zijn.
rob5nismo zegt
Ik ben nu heel erg bienieuwd hoe het bodywork eruit komt te zien want zo vind ik het een beetje een stripboek auto
LaLancia zegt
Ach gut. Nou jongen, het is je gegund. Geniet ervan!
mikkeloentje zegt
Wat weegt zo’n band nou?
raceface zegt
Ziet er op de oude auto al veel beter uit ! Lekker dikke plakken rubber.
mout zegt
Ik krijg toch een beetje het ‘dikke banden fietsrace’-gevoel bij zoveel rubber.
lebeaunl zegt
Elke keer ben ik toch weer verrast door de hoeveelheid rubber (‘marbles’ genoemd toch?) die naast de ideale lijn op de baan ligt. Het lijkt mij dat dat met die nieuwe brede sloffen nog verder toe zal nemen, of heb ik het mis? #durftevragen
Edge zegt
@lebeaunl: Nee, dat heb je niet mis. Pirelli heeft nog steeds de opdracht om banden te maken die relatief snel slijten. Met een breder oppervlak betekent dat dan ook meer marbles.
w0o0dy zegt
@edge: @lebeaunl: ja en nee..
Door meer rubber kan er meer aanvallend gereden worden zonder dat de banden snel op zijn. Maar met meer grip zullen ze ook minder “over-driving” doen dus krijgen die banden het dan juist minder voor de kiezen en dus minder marbles
poursuivant zegt
Drie topteams die de eerste tests verzorgen. Waarom geen tests voor, zeg, Sauber, Force India en Renault? Geeft hen dit niet een bepaalde voorsprong qua data voor het volgende seizoen? Of zijn zij verplicht dit te delen met de andere teams?
dawwg zegt
@poursuivant: Testen is duur, speciaal voor kleinere teams en dit is een soort hybride oplossing; 3 (top-) teams die wel testen voor Pirelli, maar alle data wordt eerlijk met alle teams gedeeld. Check anders de relevante artikelen rechts van dit artikel; er is wel meer over geschreven ….
dawwg zegt
@dawwg: Hmmz, dat ‘relevante artikelen staan rechts’ is natuurlijk niet meer zo; check de linkjes in het artikel zelf of zoek ff op Pirelli of loop de F1-categorie na …