Je leest het goed, de dieselmotor is de oplossing voor alle problemen en gaat derhalve de wereld redden! Lekker gedaan Rudolf!
Het is een interessante tijd waarin we leven. We springen van crisis naar crisis en laveren ondertussen behendig tussen allerhande levensgevaarlijke virussen, raketten, inflatie en milieuproblemen heen. Er wordt derhalve veel geklaagd, maar de oplossingen lijken niet echt binnen te stromen.
Tot nu dan. Want er is in elk geval een antwoord gevonden op 1 van deze crises. En dat is die van het probleem van luchtvervuiling van motoren en die van de dieselmotor in het bijzonder. Sterker, het lijkt erop dat de dieselmotor de wereld gaat redden!
Dieselmotor gaat de wereld redden
Knappe koppen van de New South Wales University in Sydney, Australië hebben het namelijk voor elkaar gekregen om een dieselmotor op gas te laten draaien. Voor een benzinemotor is dat niet zo moeilijk, maar voor een diesel is dat het wel.
Maar dit is nog niet alles. De dieselmotor van de Australische onderzoekers loopt ook nog eens niet op aardgas of ander vloeibaar gas dat een bijproduct is van de raffinage van olie, maar op schone waterstof. Wat vind je me daarvan?
En als je dacht dat we nu al het goede nieuws al hadden verteld, dan zit je ernaast. Er zijn namelijk nog vier zaken die dit project oprecht een enorme kans van slagen geven en ervoor zorgen dat de dieselmotor een gouden toekomst voor zich heeft.
Hij loopt ook op ‘vuile’ waterstof
Als eerste, elke bestaande dieselmotor kan worden aangepast aan dit systeem, het betreft dus een zogeheten retrofit. Je hoeft er dus geen nieuwe auto, vrachtwagen of scheepsmotor voor te kopen. Het tweede enorme pluspunt is dat je geen zuivere waterstof nodig hebt om je motor te laten draaien, zoals bij een brandstofcel wel het geval is.
Dat is duur en kost veel energie om te maken, terwijl minder pure waterstof zowel goedkoper als energiezuiniger te produceren is. En als laatste hebben ze een manier gevonden om de stikstofuitstoot terug te dringen die optreedt bij het verbranden van waterstof. In totaal stoot de motor 86% minder co2 uit dan een normale dieselmotor en veel minder stikstof dan bij een vergelijkbare verbranding van waterstof.
Oh ja, als laatste, deze aangepaste motor op waterstof is tot 26% efficiënter dan een vergelijkbare dieselmotor. Kortom, het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, alleen is het in dit geval dus wél echt waar.
Aangezien onze ruimte in het artikel wat beperkingen heeft qua lengte, raden we je van harte aan om het originele artikel even goed door te nemen. En stuur dat bericht (in combinatie met het onze natuurlijk) flink veel door, zodat iedereen het te lezen krijgt en deze uitvinding uiteindelijk over de wereld wordt uitgerold.
Je doet het tenslotte voor de planeet!
Met speciale dank aan @RRRobert voor deze gouden tip!
mashell zegt
Hebben ze bougies toegevoegd?
Roskampies zegt
Woot! Gelukkig geen April. Als dit waar is erg indrukwekkende vinding.
meetsysteem zegt
Zou Volkswagen dan wéér op het verkeerde paard wedden, nu met de elektrostrategie…?🤔
Dieseltor zegt
Zoals ieder goede uitvinding, waar bepaalde machtige mensen niet blij mee zijn, hoor je er over een maand of drie niks meer over.
frans1 zegt
https://waterstofmagazine.nl/11-nieuws/1738-saoedi-arabie-bouw-begint-van-grootste-groene-waterstoffabriek-ter-wereld
https://businessam.be/saoedi-arabie-wil-grootste-exporteur-van-waterstof-ter-wereld-worden/
Ik denk andersom, over een paar jaar verwarmen we onze huizen met waterstofgas en gaan wij ook rijden op waterstofgas. De huidige energiecrisis is iets te vroeg maar zet andersom alle ontwikkeling wel in een stroomversnelling.
z4coupe30si zegt
En nu gewoon blijven doordrukken die elektro meuk 👍🏽
Robert zegt
En als ze die laatste 10% diesel nu ook nog eens volledig synthetisch gaan produceren…
janmetdelangeachternaam zegt
Heel belovend! Zal vast niks worden na die miljarden investeringen in EV’s
Dutchdriftking zegt
En wat kost waterstof per kg en wat is het verbruik tov diesel? Met de huidige dieselprijzen wil ik de jtdm graag een tweede leven geven.
duderuud zegt
Waterstof is voorlopig nog niet op te schalen en kost veel teveel om te produceren. Gaat ”m de aankomende 10 jaar nog niet worden iig.
screamer zegt
Hmmm, dit kan nog wel een oplossing zijn voor alle oude diesels. De regel is immers dat nieuwe auto’s geen uitstoot mogen hebben vanaf 2035 ofzo, diesels zijn binnenkort alleen nog maar 2e hands, dus die kan je dan rustig ombouwen.
Geeft hopelijk een hoop auto’s een nieuw (en schoner) leven. Alles nieuw bouwen is ook niet altijd het meest duurzame
fanboy zegt
@screamer: Ik heb er een hard hoofd in, al die complexe moderne diesels met al die extra techniek, en dan nog op dat superdunne waterstof, wat overal en nergens doorheen gaat. Zal er niet betrouwbaarder op worden.
Robert zegt
Het klopt dat waterstof (als element het kleinste atoom en als stof het kleinste molecuul) overal doorheen kruipt; een ‘lekdichte’ waterstof opslag bestaat simpelweg niet. Maar je kunt dit wel tegengaan. Waterstof laat zich bijvoorbeeld gemakkelijk mengen met ‘dik’ stikstof. Je weet wel, dat spul waar 80% von onze atmosfeer uit bestaat. Omdat stikstof als gas inert is, zal het met de verbranding van het brandstof-lucht mengsel niet zo veel doen anders dan dat het enkel de calorische waarde omlaag brengt.
tjorque zegt
Dus ze hebben het principe van een zelfontbrander die op aard- of petroleumgas loopt dmv een pilootinjectie met dieselolie aangepast zodat waterstofgas gebruikt kan worden…
Ik ben niet heel erg onder de indruk.
Zeker niet met de huidige hoeveelheden waterstof die beschikbaar is en de productie die een crappy energetisch en ecologisch rendement heeft.
thjvanvlerken zegt
Kucht in LNG. Ik vraag me hoe groot het verschil met eennlng ombouw is en het verschil met een LNG motor. Maar goed ben benieuwd hoeveel cub gas er door heen gaat vergeleken met lng en een diesel tank.
flyerbunch zegt
Men had recent toch ook al een speciale pompverstuiver voor waterstof bij benzine auto’s uigevonden? Daar hebben we verder ook nog weinig van gehoord. Ik dit heeft wel meer industriële toepassingen en zou in verhouding interessanter kunnen zijn, maar het blijft de kip en het ei verhaal. Wie zet effectief de eerste stap?
flyerbunch zegt
Hier het artikel van jullie.. toen was de titel: de verbrandingsmotor heeft de toekomst: https://www.autoblog.nl/nieuws/toekomst-verbrandingsmotor-2956091
arta zegt
Belangrijkste vragen zijn:
Wat kost de ombouw
Wat kost het per kilometer om te rijden op deze combinatie?
Hoeveel vermogen en koppel blijft er over? Een verbrandingsmotor op
H2 levert normaal gezien minder vermogen en koppel dan een diesel.
Hoe lang gaat het goed? H2 ontbrand veel makkelijker met risico op schade en slijtage aan de motor. Daarnaast wordt het meestal ook warmer dus is de motor eerder versleten.
Ja het werkt, maar het moet verder uitgewerkt worden en verdient meer toelichting.
allesmetturbo zegt
Crickey! Well done mate
Tony zegt
https://blog.airliquide-benelux.com/belgie-nederland/item/continuity/manufacturing-process/het-eerste-zeewaardige-schip-ter-wereld-met-waterstofverbranding
Een artikel van 2017.
Het mag duidelijk zijn dat de ‘Hydroville’ niet alleen praktisch nut heeft, maar dat de boot ook een voorbeeldfunctie heeft voor de toepassing van schone brandstof – waterstof of H2 – in de scheepvaart.
Het idee om een dieselmotor op waterstof te laten werken bestond reeds. En het is reeds in de praktijk vele jaren in gebruik.
Dat het voor auto’s ook kan gebruikt worden is een logische evolutie.
https://www.google.com/amp/s/opwegmetwaterstof.nl/wiki/6-vragen-over-waterstof-tanken/amp/