De tiger nose grille krijgt nieren?
Aardig nieuws in designland. Pierre Leclercq, een Belgische ontwerper, stapt namelijk over van Great Wall Motor naar Kia en krijgt daar de titel Head of Styling. Leclercq zal gaan werken in het Zuid-Koreaanse Namyang en wordt verantwoordelijk voor de designtaal op de langere termijn.
Leclercq begon zijn carrière in de automotive bij het Italiaanse Zagato. Hij vervolgde zijn loopbaan bij de Ghia-studio van Ford in 1999. Vervolgens werkte Leclercq bij BMW, waar hij onder meer invloed had op de vormgeving van de eerste X5 en X6. In 2011 werd hij bij het Duitse merk Brand Design Chief van BMW M.
Geen onaardige job zou je denken, maar in 2013 stapte de Belg over naar Great Wall Motors en binnenkort gaat Leclercq dus bij Kia aan de slag. Zijn taak wordt een zware, want de Koreanen willen een groter marktaandeel op de Chinese markt veroveren. De ervaring die Leclercq bij Great Wall opdeed komt in de nabije toekomst ongetwijfeld goed van pas.
Overigens is Kia de laatste jaren goed bezig als het om design gaat. Zo is de Optima beslist een fraaie auto en de onlangs gepresenteerde Proceed Concept smaakt zeker naar meer. Bovendien gaat Leclercq samenwerken met Peter Schreyer, die verantwoordelijk was voor het design van vele Kia’s. Schreyer tekende voor zijn baan bij Kia onder meer de Audi TT.
neleev zegt
Mooiste X versie van BMW was toch wel de eerste X5
Dutchdriftking zegt
@neleev: Je weet dat dit de 2e generatie was? Overigens is dat wel de knapste.
fmgarcia zegt
@dutchdriftking: En zie jij niet dat het een X6 is? Of doel je niet op de foto.
Dutchdriftking zegt
@fmgarcia: Ik mag aannemen dat beide de zelfde designer hadden? zijn voor 85% het zelfde tenslotte.
boris9397 zegt
@dutchdriftking: Neen dat is de 2de generatie niet, dat is een X6.
neleev zegt
@boris9397: confused. Jullie hebben het over de foto welke een x6 is?
mashell zegt
@neleev: ehh nee? Die had die platte bestelbus zijkant en was ook voor de rest hoeking als een bestelbus, dat zag er niet uit. De 2e afgeronde generatie was duidelijk de minst lelijke.
neleev zegt
@mashell: ik vind de e36 ook mooier dan de e46 dus het zal een persoonlijk dingetje zijn ben ik bang
esprit84 zegt
@neleev: paardentrailer-auto, niets meer, niets minder
jack_abarth zegt
@esprit84:
En die mocht al niet te groot zijn, want de eerste X5 mocht geen klap trekken!
neleev zegt
@esprit84: en toch zijn op basis van die paardentrailertrekbus de meeste pc hoofdtractors geïnspireerd. Over toonaangevend gesproken…
sjeppie156 zegt
@neleev: die leek op een soort e46 touring op stelten… daarom was ie zo mooi
wimof zegt
Zouden al die jobhoppers nog voeling met hun merk hebben?
Maar ik bekijk dat vermoedelijk helemaal verkeerd.
poes zegt
@wimof: ze doen gewoon hun werk. Los van het merk. Lijkt mij vrij normaal.
lekkaah zegt
Wat lijken die BMW’s toch op die Kia’s he tegenwoordig..
LaLancia zegt
Ik vind met name de 2 AT al net een Kia, dus dikke kans dat de auto’s alleen maar nog meer op elkaar gaan lijken.
jaapies zegt
Ik vind dat BMW over het algemeen erg houdbare designs heeft. Eerst even wennen en dan ga je de schoonheid zien. Vind zelf dit model X5 (dus niet de X6 :-) Nog steeds erg courant, en wanneer in de juiste uitvoering de eerste generatie ook.
mout zegt
Waren de huidige BMW-modellen al niet in Korea getekend?
De I- en X-series in het bijzonder lijken niet veel Europese invloeden te hebben.
Gulli zegt
Wat dachten ze bij Kia? “Die man heeft zo’n schoonheid als de X6 getekend, die moeten we hebben!”
Er is uit Korea al eens zo’n raar vehikel gekomen (de Actyon, eerder dan de X6) en die hadden ze van mij lekker daar mogen houden!
futse zegt
Niet om mieren te nöken, maar de eerste X5 kwam in 1999 uit. Als hij in 99 bij Ford/Ghia beginnen werken is en daarna maar bij BMW, zal hij niet veel invloed op het design van de eerste X5 gehad hebben. Misschien wel de 2e, waarvan hier dan ook een foto in het artikel.
Sorry, lastige dag, voor de rest alles goed hoor :-)
boris9397 zegt
@futse: De foto is van een X6
futse zegt
@boris9397: ok dan, mijn punt blijft hetzelfde. Wat voor de rest ook niet uitmaakt, ik ga er mijn slaap niet voor laten en niemand anders ook mag ik hopen :-)