Bedankt voor je bewezen diensten, ANWB praatpaal, maar je mag met pensioen. “Shocker!” ~niemand.
Vandaag heeft verkeersminister Melanie Schultz het einde van de praatpaal iets verder naar voren gehaald op de agenda. Ze gaf antwoord op Kamervragen van het CDA over het nut van de gele Wegenwacht-communicatieapparaten uit de jaren zeventig. (Lees alle vragen die Kamerlid Sander de Rouwe stelde HIER.)
Een deel van Schultz’ antwoord:
”Ik acht afbouw van de praatpalenservice op termijn mogelijk. Rijkswaterstaat zal daartoe in overleg met de ANWB het perspectief naar de toekomst uitwerken.”
Ergo, die paal gaat verdwijnen. Naast het feit dat bijna iedereen een telefoon in de zak heeft, en auto’s steeds vaker over noodoproepsystemen als E-Call zullen beschikken, is het voor de overheid een dure klus om deze techniek in stand te houden. Het kost de Staat 40.000 euro per jaar om de 3.323 praatpalen langs de snelwegen te onderhouden. Daarnaast moeten(!) ze iedere vijf(!) jaar vervangen worden. Wellicht omdat ze bij dezelfde Italiaanse pizzabakkers worden gemaakt die ook de Fyra leveren? We weten het niet, maar echt lang gaan ze klaarblijkelijk niet mee. Afijn, ook dat vervangen is een terugkerende kostenpost van 300.000 euro. En dan is er nog een contract met KPN voor een aansluiting op het netwerk. Kosten: 8 euroton, voor een contract tot 2017.
Om het nut van de praatpaal in perspectief te zetten: van de 1.567.785 pechhulpoproepen die de ANWB in 2012 kreeg, werden er 39.665 stuks via de praatpaal gedaan. Da’s 2,5 procent. Daarmee heeft de paal dus nog enig nut. Voor oma in haar Alto. Voor buitenlander met panne. Enzovoort. Maar hoe lang nog voordat de overheid ermee kapt? U mag inzetten in de comments.
cocksdriveaudi zegt
-edit: obvious troll is obvious-
lemans96 zegt
Haaahahaa, die muts is echt melig !
berlinetta zegt
@lemans96: Je hebt waarschijnlijk nooit carnaval meegemaakt?
lemans96 zegt
@berlinetta: Nope. ;-)
berlinetta zegt
@lemans96: Ik kom die mutsen ieder jaar weer tegen ;)
felix1989 zegt
@berlinetta: oh oh oh op, op een hobbelpaard \\(^-^)/
m19nl zegt
Ach jah, even zwaaien en er stopt vast wel iemand mocht je geen telefoon hebben. Afschaffen die handel
lemans96 zegt
@m19nl: Oh? Wonen wij wel in ’t zelfde land?
m19nl zegt
@lemans96:
Oh sorry, ik woon in het noorden. Hier kennen we de buren nog en rijden we filevrij naar het werk ;)
Kartmans zegt
@m19nl: Ik woon in de Randstad. Hier rijden we met auto’s, ipv tractoren.
stihl zegt
@Kartmans: hi-la-risch…
felix1989 zegt
@m19nl: Je krijgt er allemaal middelvingers voor terug
jvdl1990 zegt
Hmm vind de jaarlijkse kosten eerlijk gezegd wel meevallen. De kosten van kpn en het vervangen van die palen niet meegerekend dan, die zijn wel vrij hoog. Maar het zal wel tot minimaal 2020 duren voor al die palen weg zijn.
stirling zegt
Laat lekker staan die dingen, het weghalen gaat vast weer miljoenen kosten.
nickmercedes zegt
@stirling: Waarschijnlijk niet, want ze zullen ze (als ze slim zijn) pas weghalen zodra ze vervangen zouden moeten worden.. Dan scheelt het weer een hoop werk..
reggie-boy_rood zegt
De eerste reactie is echt iemand die een acount maakt om 1 comment te plaatsen…
norge zegt
Mijn buren liggen altijd weer in een deuk als ik om die gekke gele palen vertel in olland.
jrk68 zegt
@norge:
Pssst, ook langs de autobahn in die heimat staan praatpalen. Zonder konijnenoren dat dan weer niet….
mercs zegt
@norge: Snap ik, in Noorwegen verstaan ze geen Nederlands.
dakloos zegt
Ik hoop dat er een museum voor komt.
betonstaal zegt
@dakloos: Denk dat een lege telefooncel ruimte genoeg biedt voor een praatpaalmuseum.
banaan7000 zegt
Toch jammer, heb vroeger aardig wat uurtjes doorgebracht bij die palen met mijn pa en zijn Simca 1100… Jeugdsentiment.
papa zegt
Weten jullie wel wat “the shocker” is? Doe het maar eens googlen…
betonstaal zegt
@papa: ik weet wel wat choken is. Ik weet alleen auto-gerelateerde dingen.
MAB zegt
die plaatje (meme) is niet grappig nee
bsxc2 zegt
@MAB: dat plaatje
MAB zegt
@bsxc2: thanksss
reactief zegt
Dus zo’n 7,5 euro per pechaanmelding… Kan je toch gewoon rekenen dan aan degene die pech heeft!?
Wel zo lekker als de palen blijven! Mocht je een keer pech hebben en je telefoon is leeg, want meestal komt pech in meervoud!
Trouwens, gaan van deze kosten niet nog leges af de de staat ontvangt van de ANWB?
jack_abarth zegt
Maar € 40.000,- onderhoudskosten per jaar voor alle palen?
Moet dat niet € 400.000,- zijn. Die dingen worden onderhouden door bijvoorbeeld 2 man. Het bruto salaris van die 2 ligt naar alle waarschijnlijkheid al hoger. Dan komen er nog onderdelen bij, wagenkosten etc…