De Renault Kardian is een hippe versie van de Dacia Sandero.
Het grootste succesnummer van Renault is geen Renault, maar een Dacia. De Sandero is in Nederland een bescheiden succes, maar als je naar heel Europa kijkt is het één van de absolute bestsellers. Dat is ook niet zo gek: je hebt een B-segmenter voor de prijs van een A-segmenter.
Kardian
De eerste twee generaties Sandero gingen op sommige markten al door het leven als Renault Sandero, maar Renault presenteert nu een geheel eigen versie van de Sandero. Deze luistert naar de naam Kardian. Kardashian dus, maar dan zonder ‘ash’.
Renault-sausje
We schreven eerder deze maand al dat de Renault Kardian in aantocht was, maar nu is ‘ie ook daadwerkelijk onthuld. De auto ziet er eigenlijk precies uit zoals we vermoedden: het is een Sandero Stepway met een Renault-sausje.
Dit sausje bestaat onder meer uit een frisse Renault-neus (geheel in lijn met de nieuwe designtaal), Renault-achterlichten en een trendy zwart dak. Daarmee is het gewoon een hippe verschijning, die niet de uitstraling van een budgetauto heeft.
Binnenkant
Dat is het wel, want de auto staat dus op een goedkopere versie van het Clio/Captur-platform. Maar dat zie je niet aan de buitenkant. De binnenkant valt ook nog best mee. In de basis is nog wel het Sandero-dashboard te herkennen, maar Renault heeft ook hier het nodige veranderd.
25% meer vermogen
We schreven eerder dat de aandrijflijn geen verrassing zou zijn, maar dat is het toch. De Kardian krijgt namelijk een sterkere driepitter dan de Sandero. Waar de Dacia maximaal 100 pk heeft, krijgt de Kardian 125 pk. Dat is toch eventjes 25% meer vermogen. De Kardian lijkt dus wat hoger in de markt gezet te worden dan zijn Dacia-broertje.
Niet voor Europa
Over de markt gesproken: de Renault Kardian is niet voor Europa bedoeld. We kregen wel een Nederlands persbericht over deze auto, maar eigenlijk is deze auto dus totaal niet relevant voor ons. Zoals we eerder al schreven is deze Kardian in eerste instantie voor de Braziliaanse markt bedoeld, waar het merk Dacia niet gevoerd wordt.
bigblock zegt
Wat een boomer gedrocht
Polo Fun zegt
Pure kannibalisme
Loek zegt
Ik heb geen master economie of bedrijfskunde maar dit moet je in Nederland toch, helemaal gezien de huidige tijd, gewoon op de markt brengen?
Men loopt warm voor Dacia’s dus tegenvallende interieurkwaliteit interesseert geen mens. En doordat de Stepway is gebruikt is het een soort crossover. Dan heb je toch gewoon een Captur voor Clio-geld (of nog minder?)
Meer dan ooit hebben we behoefte aan auto’s die spotgoedkoop zijn zodat je droog op je werk kunt komen en meer niet.