In totaal zo’n 2.200 managers van Toyota hebben besloten om actief hun steentje bij te dragen aan het bezweren van de crisis die ook aan de Japanse autobouwer niet voorbij gaat. De managers hebben massaal besloten om ieder een nieuwe Toyota te kopen om zodoende de verkoopcijfers op te krikken.
Daarmee zullen ze natuurlijk niet kunnen voorkomen dat Toyota op 31 maart a.s. voor het eerst in 70 jaar het financiële boekjaar afsluit met een verlies. Immers, voor een autobouwer die jaarlijks meer dan 9 miljoen auto’s verkoopt, is 2.200 stuks niet eens een druppel op een gloeiende plaat (0,02 procent). De managers hebben het vrijwillige initiatief vooral genomen om in een moeilijke tijd hun loyaliteit aan de werkgever te tonen. Dat zoveel managers gehoor hebben gegeven aan het initiatief is weliswaar uniek te noemen. (via: automotive news)
Don Leon zegt
Zouden ze eerst dan dikke duitsters rijden??
Een betere ontwerper zegt
Direct doorverkopen op Malktplaats.jp en nog meer Toyota’s kopen, is dat een idee?
mrp zegt
Loyaal ja, en de managers die niet mee hebben gedaan zijn straks natuurlijk als eerst hun baan kwijt…
Bob zegt
@mrp .. precies .. zo gaat dat in een wat meer hardere maatschappij
Debeerop1 zegt
Je zal maar manager zijn en dan in een Toyota moeten rondtuffen….
august zegt
Een Land Cruiser V8 is bijvoorbeeld toch niet echt een flutbak.. en zeker manager-waardig.
henk zegt
Ze rijden allemaal in een Toyota Aygo ;)
Sander zegt
Wie zegt dat ze er in rond moeten rijden ?
Ik vind het een prima initiatief. Dit zie je niet vaak.
Niet iedereen koopt zomaar even een nieuwe toyota, de managers zijn hier dus wel bereid een deel van hun salaris af te staan ! 2200 toyota`s is misschien weer een maandje werk ?
Sander zegt
@ August, of een Toyota Tundra 5.7 is ook niet verkeerd !!
Mazgo zegt
Een maandje werk? Volgens mij redt toyota dat in een dag!
Maar een nieuwe avensis lijkt mij toch niet heel verkeerd.
Prisma zegt
Mischien een nutteloze bijdrage maar, Toyota produceerd in 18uur het compleet wagen park die verkocht worden in Belgie op 1 jaar tijd (29268 wagens). 2200 wagens is waarschijnlijk iets meer dan een 1 uur en 20min productie over de hele wereld.
StormRAM zegt
Goed initiatief! Zou ik ook doen, maar ik ben (helaas) geen Toyota-manager… :S Maar stel dat: Ja, dan was ik wel voor de Landcruiser V8 gegaan! :d Best een mooie auto.
Explosief zegt
Niet te vergeten dat al die managers toch een flinke korting krijgen….
Mazgo zegt
@Prisma: Zo nooit geweten dat het zo hard gaat! Weer wat geleerd
Herke zegt
Goede vraag inderdaad! Waar zouden managers van bijv. BMW, Audi en MB in rijden? Van Audi weet ik het al die rijden allemaal in BMW’s maar de rest? haha
Waxweazel zegt
En gaan ze die auto’s dan betalen met de visa-kaart van het bedrijf ? ;)
pvl zegt
@prisma
Ik hoop dat je een typefoutje hebt gemaakt want 29 269 wagens per jaar voor heel België dat klinkt veel te laag!
Autogek zegt
Ach, ik vind het wel een leuk gebaar. Het toont in iedergeval dat ze iets willen doen. Als je iets maakt en je bijna je baan kwijt raakt, moet je alles doen om dat product te promoten en de verkoop omhoog brengen. Ook al is het 0.02%.
Bij Nedcar staat/stond er geen Smart forfour nog Mitsubishi Colt op het parkeerterrein van de werknemers terwijl ze bijna bankroet waren. En dan daar klagen dat niemand er 1 kocht, terwijl ze er zelf ook niet 1 hadden.
WieAndersDasAuto zegt
Zo zie je maar weer hoeveel ze om hun baan geven bij Toyota.
Maar er staat dat ze het besloten hebben, er kunnen altijd wel een stuk of 1000 mensen afhaken, of 2000… Maar toch leuk om te zien hoe gemotiveerd ze zijn. En dan ben ik ook nog benieuwd wat voor Toyota’s ze van plan zijn om te kopen…
Mr. V8 zegt
Uhm, is het dan erg raar als managers van toyota nieuwe toyota’s bestellen?
JCD zegt
Ik vind 2200 managers even overtuigen wel heel erg voor een eigen merk, ik vind dat ze a. al moeten rijden in een toyota. en b. nooit een ander merk zouden overwegen. Anders ben je toch niet overtuigd van je product??? Een Porsche erbij snap ik wel… maar voor dagelijks gebruik is een Toyota Auris of Avensis echt geen straf.
Mischien is het gewoon een aandachtsroep…
Prisma zegt
@ pvl, heb een type fout gemaakt. Ik keek op de lijst van 2007. Het is zelfs minder dan dat, 23 760 wagens.
In belgie zijn er volgens Febiac in 2008, 535.947 wagens verkocht.
Top-5 best verkochte merken
Volkswagen: 53.160 stuks (-4,57%)
Peugeot: 52.917 stuks (+2,21)
Citroën: 49.127 stuks (-1,97)
Renault: 48.961 stuks (+7,29)
Opel: 45.154 stuks (-8,34)
De complete lijst staat ook in dit artiekel die ik rap eens opgezocht heb via google
http://www.groenlicht.be/2009/01/09/2008-in-cijfers/
GT300 zegt
“Direct doorverkopen op Malktplaats.jp en nog meer Toyota’s kopen, is dat een idee?” —> hahahaha, een l in de plaats van de r… jeetje toch
nou kan me niet inbeelden dat dit een slimme zet zou zijn, 2200 auto’s erbij op de tweedehandsmarkt, weet je hoeveel verlies die pummels dan maken om hun toyota dan verkocht te krijgen,
maar toch, het was een leuk grapje (zette het even om in reariteit)
.Memphis. zegt
Leuke cijfertjes Prisma :)
Vraag mij toch ook af hoe ‘vrijwillig’ die managers allemaal een nieuwe Toyota gekocht hebben.
De actie zal misschien wel op poten gezet zijn met de beste bedoelingen, maar als het gros van die 2200 meegedaan heeft uit idealisme of door dat stemmetje in hun achterhoofd die zegt dat er banen zullen sneuvelen door de slechte resultaten en ze dus maar beter op een goed blaadje kunnen staan bij hun werkgever…
en JCD, wie zegt er dat ze moesten overtuigd worden om een Toyota te kopen? Het kan ook best zijn dat ze al Toyota reden (bedrijfswagen?) en daarnaast beslist hebben om privé nog een extra wagen aan te kopen als teken van steun naar Toyota toe.
En zouden Toyota managers niet gewoon allemaal Lexus rijden als bedrijfswagen? Of staat dat merk echt helemaal los van Toyota?
Cantago zegt
DIEP respect, dat toont wel aan dat je er staat voor je merk!
Ik vraag me wel af of ze alle 2200 vrijwillig “ja” gezegd hebben?
lincoln zegt
echt respect hoor ??
ik weet niet of jullie weten welke functie manager precies behelst ..
maar het komt er op neer dat je personeel aan het werk houdt ..
dus ..
Bender zegt
dus.. lincoln?
Is dat slecht? Elk bedrijf heeft managers. Als je een beetje goede manager bent zijn je medewerkers erg blij met je. EN zonder managers geen werk. dus..
lincoln zegt
@Bender .. je vat em niet helemaal geloof ik ..
maar eigen producten/werk te kopen om personeel aan de gang te houden is vrij normaal in de grote mensen wereld ..
dat heeft nix met respect of goed/slecht te maken ..
STJ zegt
Zeker allemaal nieuwe Toyota crown’s of mark X.
Jaapschaap zegt
maarachja een Avensis is ook zeer goed te rijden :)
zouden ze ook uit een lexus mogen kiezen? :P
japp zegt
wil dit zeggen dat toyota een fijne werkplek/werkgever is?
:O had toch wel gedacht dat van alle autobouwers toyota er juist wel goed uit zou komen met zn eco autotjes..
maarja.. triest dat zelfs zon merk het niet haalt :(
gr. japp
paul83 zegt
ehm 2200 managers die een toyota kopen om de verkoopcijfers op te krikken. Kan iemand hier de logica van uitleggen? Die managers kopen die auto’s minimaal tegen inkoopprijs, als het niet minder is. Wat voor invloed heeft deze actie dan op de winstgevendheid? Ik bedoel iedereen met een beetje verstand van bedrijfseconomie snapt ook wel dat een grotere afzet niet automatisch leidt tot een beter bedijfsresultaat. Typisch weer zo’n actie die alleen in de autobranche kan plaatsvinden. Als het woordje “verkoopcijfer” nou eens gewist wordt uit het brein van alle managers, directeuren en noem maar op, wellicht dat deze branche eindelijk een keertje creatief wordt in het voeren van de bedrijfsvoering.
Als al die knakkers nou eens bijvoorbeeld het boek “the goal” van Eliyahu Goldratt lezen of wat dan ook dan snappen ze misschien wat nou eigenlijk het doel is van een onderneming.
Helaas is door de jaren heen de branche zou star geworden door alle betrokken partijen dat het heeeeeel lastig is om te veranderen. Teveel partijen zijn erbij betrokken in de hele keten. Toeleveranciers, afnemers, aandeelhouders, werknemerspartijen, zelfs de overheid zit er tot de hoogste laag in vast.
Nee het zal nog wel jaren duren voordat de branche deze klap te boven is.
Citrofiel zegt
@ paul83; De reactie van lincoln verklaart het allemaal. ;)
Tombnolz zegt
Vind ik wel mooi van hen. Maar zoals gezegd, veel zal het niet baten…
Ary zegt
de gedachte van LEAN Manufacturing wordt uitgebreid xD
paul83 zegt
@Citrofiel,
Dat snap ik ook wel. Het gaat er mij om dat elke keer maar weer dat woordje “verkoopaantallen” terug komt in elk verhaal of elke oplossing die de autobranche voortbrengt. Wanneer snappen ze nou eens dat je daar je interne organisatie niet mee redt? Verkoopaantallen is leuk naar de buitenwereld toe, proberen de concurrentie te slim af te zijn door net die auto’s die je te kort komt zelf op kenteken te registreren en dat soort idiote door marketing bobo’s uitgevonden oplossingen.
Maar ja, zoals ik al vaker heb gezegd, de automotive sector krijgt nu de rekening gepresenteerd voor alles wat ze de afgelopen tientallen jaren hebben neergezet.
bobson zegt
Nou, doe mij maar een Highlander. Ik zou daar graag in willen rondrijden als manager…
Brokkenpiloot zegt
Of zouden ze de “oude” Prius’en hebben moeten opmaken?
Rocky zegt
Je kan zeggen wat je wil van de Jappen maar ze doen het toch maar.
Chauvinistisch misschien,maar toch wel een loyale actie.
Zie dit bij Spyker niet snel gebeuren hoor.