• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De crash van Sergio Perez! [Formule1 kwalificatie]

Auteur: ricardo, gepost 28 mei 2011 om 16:03 – 51 Reacties

De crash van Sergio Perez!

Morgen gaan we weer Formula1 & yachts kijken in Monaco. En vandaag waren dus de kwalificaties. Dat verliep niet helemaal lekker voor broekie Sergio Perez. Die knalde zojuist met een gangetje van 300 km/u in de vangrail na het verlaten van de bekende tunnel (snelste stukje van het circuit).

Niet alleen Nico Rosberg vernielde zijn Formule1-auto vandaag, de 21-jarige Sergio Perez is tijdens de kwalificatiesessie nog net iets harder van de baan gevlogen. Maar aangezien je in Monaco niet bepaald veel ruimte hebt naast de track krijg je al snel een flipperkast-effect. En dat is dan weer leuk voor het kijkerspubliek.

Na de klapper werd Sergio direct afgevoerd naar het ziekenhuis. Voor zover bekend is hij bij bewustzijn. Hieronder de klappert.

Ook interessant!

  • Video: Sergio Perez crasht in verkenningsronde
  • Sergio Perez werd vroeger keihard afgewezen door Red Bull
  • Video: Verstappen en Perez voor het eerst in de RB16B
    Video: Verstappen en Perez voor het eerst in de RB16B
  • Ook in 2022 rijdt Sergio Perez naast Max Verstappen

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, Formule 1, Sergio Pérez, Video

Vorig bericht: « Top 5: De meest populaire kappersauto’s
Volgend bericht: Jongens, wat is DIT!? »

Lees Interacties

Reacties

  1. veyronlover zegt

    28 mei 2011 om 16:08

    Wow pijnlijk lijkt me!

    Login om te reageren
  2. GOD zegt

    28 mei 2011 om 16:09

    Bam jonguhh!!

    Login om te reageren
  3. Hupke zegt

    28 mei 2011 om 16:09

    Vervelend voor Hamilton die nu pas P7 heeft.
    Stom dat hij zolang was binnengebleven om banden te sparen.
    Je kan niet altijd goed gokken. Benieuwd of hij morgen voor een strategie met weinig pitstops kiest (al kan Hamilton geen banden sparen dus 1 stop is misschien weinig en de anderen zullen ook echt geen 4 stops doen).

    Ik vond dat het wel enorm lang duurde voordat de Medic erbij was en voordat er mensen bij hem waren.
    Hij zal er wel niet te erg aan toe zijn aangezien hij nog bij bewust zijn was en kon praten.

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      28 mei 2011 om 16:46

      @Hupke: Hamilton was naar mijn mening veel te vroeg buitengegaan voor de restart, zijn banden waren volledig afgekoeld als hij begon. Een 1 stopper is gewoon onmogelijk met Pirelli banden. Ik gok op een 4 stopper, net als het gehele veld zal doen denk ik. Er zitten natuurlijk altijd een aantal ‘gokkers’ tussen, maar Monaco is zo onvoorspelbaar(safetey-car situaties) dat je met een 2/3 stopper veel risico neemt.

      Login om te reageren
    • Stino zegt

      29 mei 2011 om 21:12

      @Hupke:
      4 stops in Monaco?
      Spijtig dat er op het einde van de strijd ook een crash was, anders had Alonso mss Vettel wel kunnen pakken, hij had nog tijd genoeg, de goede banden en die van Vettel waren op kritiek punt zodat hij 3 seconden per lap trager zou worden.. maar al bij al mooie race, echt een klassieker.
      Ik ben echt een Hamilton fan, spijtig dat ie zich zo heeft laten gaan vandaag.. hij deed mij een beetje aan Schumi denkten today.. :s

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        29 mei 2011 om 23:29

        @Stino:

        Ik heb de race niet kunnen volgen (wel opgenomen).
        Maar wat ik al gezien heb. In de tunnel was eerder een Senna dan een Schumi manoeuvre en eigenlijk nog wel fair, laten we zeggen in een grijze zone.
        Dat aan de haarspel aan het Grand Hotel was gewoon fout.

        Alonso, Vettel, Button ik weet niet ik zal het in de herhaling zien.

        Login om te reageren
  4. arjontje zegt

    28 mei 2011 om 16:23

    Erge klapper idd.
    Geeft toch weer aan hoe veilig de moderne F1 auto is, i.s.m. baan veiligheid.
    Stond die baricade voor de vangrail er niet, dan was het vast anders afgelopen.

    Maar het gebeurde niet met 300 km/h
    f1 autos’s halen dat niet daar.
    En perez werd ook niet gelijk uit zijn auto gehaald.
    Dat duurde ruim 10 minuten.

    Login om te reageren
    • Alpinaa zegt

      28 mei 2011 om 16:36

      @arjontje: Zal rond de 270-280 km/u liggen. En ze kunnen de coureur niet meteen uit de auto halen omdat er eerst gekeken moet worden naar beschadigingen aan de nek of rug. Die moet dan eventueel ondersteund worden.

      Login om te reageren
      • Rik3 zegt

        28 mei 2011 om 16:38

        @Alpinaa: Ik denk nog een heel stuk minder dan 270.
        Maar hoe is het nu met hem? Want iemand die bij bewustzijn is, kan er nog steeds heel slecht aan toe zijn.

        Login om te reageren
    • vale46 zegt

      28 mei 2011 om 16:39

      @arjontje: Juist voor het rempunt zitten ze tussen de 280/300 km/h. Tis maar dat je het weet.
      de snelheid tijdens de impact zal al wat minder geweest zijn omdat hij al een eindje had geschoven. Ik gok 180km/h.
      Dus van 180km/h naar 0 op een afstand van 1 meter? Je zou voor minder een hersenschudding hebben.

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      28 mei 2011 om 16:42

      @arjontje: Even mijn getalletjes wat harder maken, McLaren hun site zegt 285km/h.
      http://mclaren.com/page/monaco-gp-tech-spec

      Login om te reageren
  5. ascari15 zegt

    28 mei 2011 om 16:33

    Damm, toen ik het zag schrok ik wel.
    Als je het op volle snelheid ziet gebeuren
    hoop je toch op het beste voor hem.
    Het duurde idd erg lang voordat hij uit zijn
    auto werd gehaald.
    Gister knalde er ook al bijna iemand op dat stukje.
    Perez is volgens mij een talent dat het nog ver kan schoppen. En vandaag ging hij ook wel goed. Tot de crash.

    Login om te reageren
  6. vale46 zegt

    28 mei 2011 om 16:36

    Das is weer een paar dagen geminderd van mij leven!
    Als een rijder niet binnen de 5 minuten uit de wagen is is het meestal ernstig, en het duurde ongeveer 10 minuten a een kwartier. Nu lees ik al veel geruststellende berichten dat hij kan praten en volledig bij bewustzijn is.

    Pittig detail: een van zijn eerste woorden waren “ik wil morgen zeker racen!”

    Een echte racer in hart en nieren als je het mij vraagt! :)
    BTW: ik mag die gast wel, heeft qua rijstijl wel wat weg van Alonso.

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      28 mei 2011 om 16:46

      @vale46: Idd, zeker bij zijn eerste race waarbij ze tegen hem hebben gezegd van Button te pakken in Melbourne! En dat in een Sauber!

      Login om te reageren
  7. roy1263 zegt

    28 mei 2011 om 16:43

    ik zag hem net nog op tv, maar is wel een vieze klap.
    gellukig is alles goedgekomen, maarja dat verwacht je ook wel met zulke opvangers.

    Login om te reageren
  8. xilver zegt

    28 mei 2011 om 16:45

    Monaco blijft een zeer moeilijke baan en met de vele nieuwelingen dit jaar was dit geen enorm grote verrassing (hoewel Perez het echt niet slecht doet). Het is wel ongelofelijk hoe sterk een formule 1 wagen wel niet is. Doe dat eens met een Lamborghini tegen die snelheid en je bent er gewoon geweest.

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      28 mei 2011 om 16:50

      @xilver: Over nieuwelingen gesproken, De GP2 quali van gisteren was echt een ramp!
      http://www.youtube.com/watch?v=rm2BMM71S14

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        28 mei 2011 om 17:16

        @vale46: trololololo, Dat kan ik bijna beter xD

        Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        28 mei 2011 om 21:14

        @vale46: tjonge jonge wat een stel onbehouwen jongen honden… teveel op de ps3 gespeeld en denken dat je op Monaco ook gewoon ff binnendoor kan steken..

        Login om te reageren
      • tvrspeedsix zegt

        29 mei 2011 om 11:54

        @vale46: De moooiste vond ik toch wel 2min.55. :D:D:D

        Login om te reageren
    • Yeelen zegt

      28 mei 2011 om 16:53

      @xilver: Ja, daar zijn ze zeker op voorzien. De wagens worden ontworpen voor twee doeleinden: aerodynamica en veiligheid. Vrijwel de hele voorkant is een kreukelzone om klappen op te vangen :)

      Login om te reageren
  9. floryn zegt

    28 mei 2011 om 17:12

    Hoe laat begint morgen de race?

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      28 mei 2011 om 17:22

      @floryn: 2uur in de namiddag. Maar best dat je een beetje vroeger kijkt. Op BBC laten ze vooraf dikwijls nog mooie interviews zien.

      Login om te reageren
      • floryn zegt

        29 mei 2011 om 09:41

        @vale46: Dankjewel! Zo mooi zoals Belgen spreken van de namiddag. Erg correct natuurlijk. Nederlanders spreken altijd van een middag. Veel plezier.

        Login om te reageren
  10. rotarypowah zegt

    28 mei 2011 om 17:13

    Formule1 & jachten. Formula1 & yachts.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      28 mei 2011 om 19:33

      @rotarypowah: correct, ik heb het inmiddels aangepast. Thanks!

      Login om te reageren
  11. Megakix zegt

    28 mei 2011 om 17:13

    Tering, hij ziet gewoon dat hij gaat crashen en doet nog z’n armen tegen zijn helm voor vermindering impact ! Tof gedaan !

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      28 mei 2011 om 17:25

      @Megakix: Dat word hun zo aangeleerd. als ze hun stuur vast zouden blijven houden breken hun duimen omdat die door het stuur zitten. Je moet er maar aan denken op zo een moment…

      Login om te reageren
  12. Rsimon zegt

    28 mei 2011 om 17:19

    ja man, je ziet hem in de laatste herhaling echt recht naar de muur kijken en zen handen naar zijn hoofd brengen. wachtend op de klap.

    Login om te reageren
  13. 288gto zegt

    28 mei 2011 om 17:31

    DE KLAPPERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR TJUP TJUP TJUP VAN DE WEEEEEEEEK !!!!!!!!!!!!

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      28 mei 2011 om 18:42

      @288gto:

      Week is nog niet voorbij, met dat pirelli eronder kan het morgen misschien nog erger misgaan. Zeker als de HRT’s mogen starten.

      Login om te reageren
  14. arjontje zegt

    28 mei 2011 om 18:14

    Verwondingen vallen gelukkig mee.
    Een gekneusde dijbeen.
    en een hersenschudding.

    Login om te reageren
  15. MichaelvdBroek zegt

    28 mei 2011 om 19:08

    beste klappert !

    Login om te reageren
  16. autoblogger zegt

    28 mei 2011 om 19:33

    UPDATE: filmpje is aangepast, de vorige was reeds verwijderd…

    Login om te reageren
  17. quattropower zegt

    28 mei 2011 om 20:15

    zijn er geen veiligheidssystemen in de gp2? kben nogal een leek op gebied van formule 1 en dergelijke. Ze waren precies nogal aan ’t klungelen…

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      28 mei 2011 om 21:40

      @quattropower: Je hebt het toch op mijn filmpje van hiervoven hé? Veiligheidssystemen?
      Als je het op mijn filmpje had: Ze rijden gewoon op elkaar, daar kan geen enkel veiligheidssysteem iets aan doen hoor.
      Als je het op sergio perez had, die nu in de F1 rijd: Dan mag je nog systemen als ABS en ESP hebben, deze systemen zouden het ongeval niet kunnen vermijden.

      Login om te reageren
      • OverSoft zegt

        29 mei 2011 om 01:10

        @vale46: F1 doet juist niets met ABS. Zonder ABS kun je namelijk een veel grotere druk op je voorwielen krijgen waardoor je rempunten naar voren (dichterbij de bocht) kunnen worden geschoven. Is overigens een van de weinige technieken die uit de F1 komen die nu op auto’s worden gebruikt, maar niet meer op F1 wagens zelf.

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          29 mei 2011 om 10:47

          @OverSoft: Ik moest het er duidelijker bij gezet hebben. Natuurlijk heeft F1 geen enkel elektronisch systeem aan boord in het genre ESP, ABS,…
          Mijn fout, ik moest het er beter bij vermelden.
          De reden dat ABS slechtere resultaten geeft is omdat abs een compromis is. ABS laat je wielen slippen, grip krijgen, slippen, grip, slippen, grip,… en dat zeer kort na elkaar. De stukjes ‘grip’ maken dat je nog een bocht kan insturen of iets kan ontwijken. De stukjes remmen en/of slip maakt dat afremt.

          In de F1 zijn de rijders in staat juist op de limiet van de grip te remmen, iets wat ABS niet kan. Als je slipt heb je minder grip dan als je juist op de limiet van de grip remt.

          Het is algemeen bekend dat goede coureurs een auto sneller tot stilstand kunnen brengen zonder ABS dan met.

          Maar omdat de overgrote meerderheid van de mensen dat niet kan is ABS op een auto véél veiliger.

          Login om te reageren
  18. Luqq zegt

    28 mei 2011 om 20:24

    Lees net dat Hamilton’s tijd niet geldig verklaard is, en dus op p10 (waarschijnlijk p9 omdat Perez niet meedoet..) moet beginnen, omdat hij de chicane heeft afgesneden op zijn P7 tijd.

    Login om te reageren
  19. Dimglor zegt

    28 mei 2011 om 20:25

    Ziet er pijnlijk uit.. Heb gehoord dat hij waarschijnlijk een hersenschudding heeft… hij heeft gelukkig niets gebroken of zoiets….
    Vind het wel een rare uitschuiver…

    Login om te reageren
  20. jobh zegt

    28 mei 2011 om 20:57

    Is dit niet gewoon onderstuur?

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      28 mei 2011 om 21:10

      @jobh: nee duidelijk niet.. dit is auto uit balans en remmen te kort op elkaar.. en dat op hoge snelheid.. daar hou je niets aan.

      Login om te reageren
  21. jackl zegt

    28 mei 2011 om 21:42

    Wat een saai kampioenschap!

    Login om te reageren
  22. DennisS65B40 zegt

    28 mei 2011 om 23:08

    Dacht dat er systemen waren om de banden aan de auto te houden na de dood van die marshall toen, maarre die werken geloof ik niet met 300 kmu…

    Login om te reageren
    • OverSoft zegt

      29 mei 2011 om 01:17

      @audir8v10: Je kan nog wel zulke sterke kabels hebben die de weelhubs op de auto moeten houden, maar:
      1: Bij 300 km/u op een muur knallen houden kabeltjes van 7mm niet
      2: Niets voorkomt dat de band van de wheelhub afloopt (wat hier gebeurt)

      Login om te reageren
  23. Daantje zegt

    29 mei 2011 om 00:51

    Een beetje spektakel is altijd mooi maar bij de grote klappers schrik je altijd wel.. gp2 was echt bedroevend! Wel een mooie pole voor onze Gido!

    Ik zeg zitje F1 volgend seizoen?!

    Login om te reageren
  24. wolfsburger zegt

    29 mei 2011 om 14:15

    Some lucky dude, hij heeft wel het geluk dat hij hem vol in de zijkant raakt, waardoor alle kracht verdeeld wordt.

    Login om te reageren
  25. quattropower zegt

    30 mei 2011 om 18:58

    @vale46: Ja, khad het over het filmpje, maar niet het deel waar de een tegen de ander rijdt, maar toen die ene wielspin had en daardoor ongewenst tegen de vangrail aan begon te driften. Over sergio perez, kheb die crash op tv gezien en denk eerlijk gezegd dat esp wel een verschil zou gemaakt hebben hoor, ’t zou de crash mss niet voorkomen hebben, maar hij zou recht(er) tegen de vangrail gebotst zijn. Dan zou hij dat tussenschot met die kussens wss wel nog geraakt hebben maar meer langs rechts en met enkel de neus en voorwielen, waardoor hij langs de rechterbaan tegenwijzerzin zou spinnen en tot stilstand zou komen. Nou ja, dat is wat ik ervan maak met mijn supergoeie physics-inzichten…;-)

    Login om te reageren
  26. vale46 zegt

    30 mei 2011 om 20:49

    @quattropower: ESP(tractiecontrole dus) controleert de mate van wielspin, maar wat heeft dat te maken met deze crash?

    Hetgeen wat er gebeurt is is het volgende: Na de tunnel licht een verraderlijke hobbel in de weg, waar veel rijders moeite mee hebben(zeggen ze zelf). De wagen word om een of andere reden onstabiel door die hobbel. Als je met een onstabiele wagen vol in de remmen gaat dan weet je nooit waar je gaat uitkomen. In Perez zijn geval in de vangrails/stootblokken.

    Wielspin komt nergens voor in het verhaal!
    WielSLIP daarintegen wel. ABS had hem in deze situatie misschien kunnen helpen.
    ESP/tractiecontrole is puur om de achterbanden niet te laten spinnen bij het uitkomen van de bocht. ESP/TC is enkele jaren geleden verboden. Deze systemen waren zo goed dat rijders hun gaspedaal gebruikte als een schakelaar, de tractiecontrole regelde het gas wel voor maximale tractie uit de bocht.
    Nu zie je ze soms al eens flink oversturen omdat ze het gas te diep intrappen.

    Login om te reageren
  27. quattropower zegt

    30 mei 2011 om 21:59

    Ik zeg toch niet dat zijn wielen begonnen te slippen door gas te geven, natuurlijk weet ik dat zijn wielen gewoon blokkeerden toen hij remde… Maar als je mijn comment eens goed zou lezen dan zou je merken dat ik het eerst over die gp2 kwalificaties had en daarna pas over sergio perez. Zie: “over sergio perez…”-_-

    Maar buiten het feit dat hij begon te slippen door een gebrek aan abs in een onstabiele situatie waar veel remkracht werd uitgeoefend, kan esp de auto weer rechtbrengen door meer te remmen op bepaalde banden dan op andere, toch? of werkt het alleen maar als je teveel gas geeft dat hij die doorspinnende banden afremt? Als dit het geval is bij esp dan is dat toch maar zwakjes, dit betekent dat als je een auto met esp hebt maar zonder abs( wat nooit voorkomt volgens mijn weten) je niet zal beginnen slippen wanneer je teveel gas geeft, maar wel wanneer je teveel remt… Lol

    Login om te reageren
  28. quattropower zegt

    30 mei 2011 om 22:00

    @quattropower: Ik bedoel trouwens met die laatste alinea niet dat ze esp hebben in de f1 ofz., gwn nieuwsgierig.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North