
En dat is goed nieuws.
Van alle auto’s is de Toyota Corolla misschien wel een van de meest succesvolste. Het is een van de meest geproduceerde auto’s aller tijden en kan rekenen op een zeer trouwe krantenschare. De Corolla deed weinig verkeerd, maar was ook het schoolvoorbeeld van saai. Omdat zelfs Toyota vond dat de naam Corolla synomiem was voor duf, doods en doorsnee, werd er gekozen voor een nieuwe naam: Auris! Dat was gewoon een Toyota Corolla, maar dan met een andere naam.
We zijn nu weer terug bij af en kunnen de Corolla’s weer zien shinen in de showrooms. De eerste olifant in de kamer is het uiterlijk, dat is absoluut niet geesteloos, lijzig of monotoon te noemen. Integendeel! Het afstompende, kleurloze en geesteloze exterieur wat alle andere Corolla’s kenmerkte, ontbeert deze.
Naast een hatchback is er ook de voor Europa onmisbare stationwagon. Het belangrijkste getal is natuurlijk: 598. Nee, dat is niet de bijtelling die je erover betaalt (laat het ze in Den Haag niet horen!), maar het aantal liters dat de achterbak in de aanbieding heeft. Er is keuze tussen een 1.2 met turbo (116 pk, jonguh!), een 1.8 met hybride (6 pk meer dan de 1.2!) en een vlotte 2.0 met hybride (180 pk). De auto gaat door het leven als Corolla Touring Sports en wordt in het eerste kwartaal van 2019 geleverd. Als je er eentje besteld hebt, tenminste. Anders zou het raar zijn.
Vind ‘m best goed gelukt. Met deze kleurstelling doet hij me alleen aan de Opel Adam denken gek genoeg.
@torsen: Bij de station moest ik vooral denken aan de vorige Mazda 6 station
@hiddebmw: of aan de Subaru Levorg!
@nofxke: Ik kende hem niet zo goed maar je hebt helemaal gelijk
@hiddebmw @torsen:
Waarom zoeken mensen bij Niet Europese auto’s altijd weer de vergelijking?
@ramshoek: ik zoek niks. Ik zie een afbeelding van een auto en als die een associatie met een andere auto oproept dan gebeurt dat gewoon. Ongeacht waar die auto vandaan komt.
Leuk beursmodel, jammer dat we hem zo alleen nooit op de weg gaan zien.
@pier: klopt. Al verkopen ze een miljoen van die grijze stationwagens, je kijkt er gewoon langsheen. Je neemt ze niet bewust waar. En zo’n prachtige rode, dat durft bijna niemand, al helemaal niet bij een degelijk merk als Toyota.
@mashell: Ach, dat is met bijna ieder merk… De willekeurige leasegrijze Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen… etc. etc. loop ik ook zonder blikken of blozen voorbij.
@pier: Inderdaad, mooie bak. Net zoals de nieuwe RAV4 een geslaagd design
Nee bedankt, te druk en de kont is ook raar. Misschien in een saaie kleur maar dit is veel te druk
De grijze station ruikt een beetje naar spruitjes.
Voor een C segmenter is het misschien spannend, maar dat is dan ook een zeer slaapverwekkend segment. Ik ben in de markt voor een C segmenter en ik wil wat spannends, maar er is niks wat echt leuk/apart is. Alles wat een beetje leuk is, is een B-SUV: CHR, Stonic, Captur, Kona. Maar ik wil niet zo hoog zitten. Voorheen een Honda Civic (2007) gehad. Dat was een spannende C-segmenter, maar die hebben ze nu ook meer mainstream gemaakt.
Wie brengt er een spannende C op de markt? Misschien de Proceed?
@leefvrij: uiterlijk van de civic is toch moeilijk saai te noemen
@sjonniedeluxe: druk =/= spannend
@leefvrij: de C-HR is een auto die absoluut niet hoog aanvoelt tijdens het rijden. Rijd strakker en wendbaarder dan menig C segment auto, ik zou het gewoon een keer proberen..
En gelukkig geen grote grille!
Ik hoop dat Toyota hier ook een GR of GRMN van gaat maken. Het is al lang geleden dat we een goed uitziende Japanse hot hatch hebben gehad.
Best wel een lekker design, eindelijk een toyota die fatsoenlijk smoelt
@allesmetturbo: Supra nog niet gezien?
@ikleesookoverautos: jawel, smoelt niet erg lekker helaas. Deze corolla heeft een gavere neus. Wel lekkere achterkant trouwens vd supra
Co2 waarde voor de 2.0 hybrid station al bekend?
@sjonniedeluxe: 87 gr/km zegt het persboekje van Toyota, wel nog gemeten op gecorrigeerde NEDC
@janjaspar28: nice. Kan ik dat ergens zelf opzoeken?
@sjonniedeluxe: zekers, https://newsroom.toyota.eu//services/downloadfile.php?f=2018-toyota-paris-en.pdf&uid=591789&hash=3b3362b41b029b8ea8dc4187cf3ad2067e06ccfe. Alsjeblieft, heb je meteen wat leesvoer over de Camry en RAV4.
@janjaspar28: zal inderdaad nog NEDC zijn, maar door wltp zijn de prijzen bij Toyota niet veranderd. Er veel verscheel zal het dus ook niet maken..
Niet verkeerd, maar het lijkt een beetje alsof de achterkant eerst als de nieuwe neus voor Aygo bedoeld was.
@zwepp: ook mijn gedachte…. aygo on steroids
Sorry maar ik vind het absoluut NIET mooi.
Zo he! Strak ding
Niet saai, maar veel te bedacht, raar en druk. Alsof ze bij Toyota teveel ontwerpers hebben die allemaal een lijntje mochten toevoegen. Dit ding gaat niet helpen om Toyota van z’n ouwelullen imago af te komen, net zo min als de Auris dat kon.
Die velgen zijn haast van de Citroën C5. Maar het geheel oogt leuker dan ooit. Misschien iets té voor de Toyota rijder, hoewel de CH-R het tegendeel bewijst.
@phaeton: de meeste C-HR’s worden ook niet verkocht aan de oldskool Toyota rijder. Er worden enorm veel andere merken op ingeruild (veel duits, frans)
@willeme “een van de meest succesvolle” of “de succesvolste” ?
Niet saai, maar wel ontiegelijk lelijk!