Helaas moeten we binnenkort afscheid nemen van de coolste Continental aller tijden. Als we nu eens heel hard met zijn allen gaan zeuren. Of er daadwerkelijk eentje kopen.
Er heerst een ware crossover-gekte over de hele wereld. Op het moment dat we met zijn allen zuiniger, schoner en efficiënter moeten gaan rijden, besluiten we en masse te kiezen voor de minst zuinige, schone en efficiënte manier. Om met Jort kelder te spreken: “dat is raarrrr.”
Marathon
Alsof je de marathon wil gaan lopen op een dieet van filterloze Gauloises, Whoppers en Ketel 1. Het is gewoonweg het verkeerde uitgangspunt. Het begint een beetje waanzin te worden. Het grote probleem is dat het niet alleen een trend is in Nederland, wereldwijd kiest men voor de crossover, SUV of CUV (Crossover Utility Vehicle).
Crossover
Voor veel merken met slechts een paar modellen is de crossover een uitkomst. Merken als Porsche, Lamborghini, Rolls-Royce en Bentley hebben nog nooit zoveel auto’s verkocht. Maar dit zorgt voor veel merken ook dat hun normale ‘echte’ auto’s veel minder goed verkopen. In dit geval is het einde daar voor een van de gaafste en coolste auto’s van het moment, de Continental.
Lincoln Continental
We bedoelen niet de Bentley Continental GT, die blijft nog wel eventjes. Nee, we doelen op de Lincoln Continental. Deze opereert een trede lager dan de Bentley Continental, maar de Lincoln is wat ons betreft de coolste Continental. Ford heeft Lincoln de afgelopen jaren een zeer grondige make-over gegeven.
Cool
Geen Fords met een chromen randje en velours bekleding, maar zelfstandige modellen met hoogwaardige techniek en bijzondere styling. Geen faux-sportieve en quasi-dynamische verschijning, maar juist bijzonder statige en elegante voitures. Hoe cool is dat? Het resultaat was zeer geslaagd en het blijft jammer dat we ze hier niet kunnen krijgen. Niet dat men in Europa wel warm loopt voor grote sloepen zonder Duitse badge, helaas. Gelukkig zijn er altijd uitzonderingen.
Vers
De coolste Continental van het moment is nog heel erg vers. De auto werd in 2015 als concept ten toon gesteld en kwam in 2016 op de markt. Helaas heeft Ford bekend gemaakt na dit modeljaar te gaan stoppen met de Lincoln Continental. Al na vier jaar wordt de stekker getrokken uit een van de gaafste limousines van dit moment, aldus Autonews.
1.845 exemplaren
De reden is overigens heel erg logisch: ze werden niet voldoende verkocht. In 2019 vonden slechts 1.845 Continentals een nieuw baasje. Daarmee was het de op één na slechtst verkochte Lincoln. Die titel gaat naar de extreem smaakgevolige Lincoln MKT, waarvan we dachten dat ‘ie al langer van de markt was gehaald. Dat klopt ook, maar in de VS staan er nog nieuwe 2019 MKT’s bij de dealers.
Alleen maar SUV’s
Als de coolste Continental anno 2020 uit productie gaat, bouwt het merk alleen nog maar SUV’s. Ook Ford verkoopt in de VS straks alleen nog maar SUV’s, op de Mustang na. Daarmee staat Ford niet alleen, want ook Buick gaat voor een SUV-only model line-up. In de afgelopen maanden zijn er al een aantal sedans uit productie gegaan waarvoor geen opvolger klaar staat. Denk aan de Lincoln MKZ, Lexus GS, Acura RLX en Chevrolet Impala.
Poulusma zegt
@Willeme
“Ook Ford verkoopt in e VS straks alleen nog maar SUV’s, op de Mustang na.”
Los van je missende d ;-) Ford verkoopt toch ook nog Pick up’s? De F150 is zo’n beetje de best verkochte auto in de VS. Of zit ik hiermee verkeerd?
Jammer dat Lincoln dit besluit neemt, wat een prachtige auto is het om te zien!
Helaas heb ik er nog nooit een in het echt kunnen bewonderen…
willeme zegt
@poulusma:
Officieel is de Ford F-150 geen personenauto, maar een ’truck’. Dus lekker lage eisen qua emissie en veiligheid. Dus ja, de pick-ups worden gemaakt, maar tellen officieel niet als auto, maar vrachtauto. Overal gezien is de F-150 veel populairder.
Van de F-150 worden er zo’n 900.000 verkocht, van de Lincoln dus amper 2.000. En dat terwijl bij die Ford er minimaal geïnvesteerd hoeft te worden en bij de Continental juist enorm veel. Het is een logische keuze, maar niet minder jammer.
Poulusma zegt
Ah op die fiets, ik snap hem.
Neemt niet weg dat het gros van de Amerikanen dat soort auto’s wel als personenauto gebruikt.
Maar dat is een ander verhaal.
Ja het is heel erg jammer dat een dergelijke keuze gemaakt moet worden.
Zeker in deze tijden zou het onlogisch zijn om deze beslissing juist niet te nemen…
wimof zegt
En dan kost het een “habbekrats” daar in de US.
reactief zegt
‘Alsof je de marathon wil gaan lopen op een dieet van filterloze Gauloises, Whoppers en Ketel 1. Het is gewoonweg het verkeerde uitgangspunt. Het begint een beetje waanzin te worden. Het grote probleem is dat het niet alleen een trend is in Nederland, wereldwijd kiest men voor de crossover, SUV of CUV (Crossover Utility Vehicle).’
De hogere auto’s worden hier verguisd vanwege ineffecientie terwijl een dikke E63 AMG geliefd is. Alsof dat logisch is, een dikke motor in een station… En een zeer effectieve milieuvriendelijke auto als de Prius is ook weer niet goed. Dus kom niet met flut argumenten tegen de SUV’s om je eigen mening kracht bij te staan.
Een auto kopen is niet bepaald alleen rationeel. Dat moeten we hier toch zeker begrijpen. En als mensen een grote hogere auto willen (letterlijk en figuurlijk ‘meer aanzien’), dan moeten ze daar toch lekker voor kiezen. Persoonlijk vind ik ze regelmatig ook mooier dan de lagere modellen.
Poulusma zegt
‘meer aanzien’ gaat hier niet echt op. En in de VS rijdt zowat iedereen in een dergelijke auto.
Daar heb je meer aanzien als je een Duits product rijdt.
Mensen kiezen voor een SUV omdat ze makkelijker in kunnen stappen en meer overzicht hebben.
Heeft waarschijnlijk ook met de vergrijzing hier te maken :-p
reactief zegt
Ik snap je punt. Maar meer aanzien is volgens mij toch ook wel relevant bij Lincoln voor de keuze van een SUV. Zoals gezegd letterlijk, want groter. Maar figuurlijk ook aangezien je wel mee gaat met de laatste trend en beweging naar grotere en vaak ook meer uitgesproken auto’s. Een Navigator spreekt meer aan dan deze conti.
Dat Duits dan nog meer aanzien creëert zou kunnen. Een Duitse SUV is dan helemaal top :P haha…
Poulusma zegt
Ik snap ook jou punt! Maar bijv. een Kodiaq is qua binnenruimte niet perse groter dan een Superb, hij staat alleen net iets hoger op zijn wielen. Dat is mijn punt ;-)
Ik ben sowieso niet zo van met trends meebewegen, ik maak mijn eigen keuzes haha…
Ja een Duitse SUV moet het summum zijn!! ;-)
reactief zegt
Maar ik denk dat de gemiddelde vinex bewoner wel denkt dat de buurman met een Kodaiq het beter voor elkaar heeft dan degene met een Octavia (of Suberb?)…
Mij boeit het ook niet heel veel wat trends zijn hoor. Maar de 3008 vind ik bijvoorbeeld wel een veel leukere auto om te zien dan de 308.
pomoek zegt
klopt dat dit zeker geen puur rationele keuze is. Gelukkig maar zeg ik als auto liefhebber. Aan de andere kant zijn de hoge SUV’s slecht voor het klimaat en de veiligheid. Het zou dus fijn zijn als de overheid, dat geen emoties heeft en dus enkel rationeel kan zijn, daar wat tegenwicht aan zou kunnen bieden. Nu is het in Nederland nog lang niet zo erg als in de VS waar, zoals hierboven ook al staat vermeld, de F150 de mees verkochte wagen is. Dus koop wat je wil, maar betaal alsjeblieft voor de vervuiling die je veroorzaakt.
reactief zegt
Ja, maar ik bedoel juist dat. Jij haalt hier veiligheid en klimaat aan als rationeel punt om jouw hekel aan de SUV beargumenteren en daarmee te ‘verdoemen’ uit het straatbeeld. Maar is veiligheid en klimaat niet juist ook een reden om een snelle auto’s te laten verdwijnen?
O plaat zegt
Een Lincoln die geen luxe sedan/coupe is is geen Lincoln. Net zo als dat suv gedrocht ook geen mustang is.
Lincoln feitje van de dag: de Aviator weegt evenveel en de Navigator weegt meer dan een Mark V uit de jaren 70. Met het verschil dat het bakbeest uit de jaren 70 nog design en schoonheid heeft.
toyotafortuner zegt
@shiva: Om eerlijk te zijn, ik vind ook de SUVs van Lincoln wel mooi. Laatst nog een review van SavageGeese over de Aviator gekeken: een woonkamer op wielen zeiden ze. Toch ben ik t met je eens. De Continental was imo toch wel een echte statige Lincoln. Ik zou ook makkelijk een Mark V (designer edition graag!) verkiezen boven de Navi.
maferick74 zegt
Des te minder Lincolns des te beter..
bierbuik zegt
@maferick74: we hebben er 1 op autoblog en dat is méér dan genoeg inderdaad!
tenaci zegt
Nu zijn mijns inziens de SUV’s van Lincoln de mooiste in hun soort, maar het blijven SUV’s en daar heb ik niet veel mee.
Jammer van de Conti, is inderdaad een hele gave auto (en inderdaad mooier dan de Bentley naamgenoot), maar als ze niet verkopen dan gaat het domweg niet.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Aantal nieuw verkochte Lincolns in Nederland ooit: 0
Dizono zegt
Zeker niet waar. Al voor de oorlog kon je in Nederland een Lincoln kopen, zelfs met V12. Ik heb in een boek nog ergens een afbeelding van een Nederlandse advertentie met de wervende tekst ‘1 liter op 6.5 kilometer… ik wrijf nog steeds mijn ogen uit!’
Nog tot in de jaren ’90 kon je bij Hessing terecht voor een Ford US, Mercury of Lincoln, zij waren toen officieel importeur.
Hier een leuke Hessing-catalogus uit 1986: http://hessingdebilt.nl/wp-content/uploads/2016/01/1986.pdf
mopar zegt
@Dizono: Mooie foto’s in die brochure. Blijft eeuwig zonde hoe dat pand er nu bij staat.
mopar zegt
@Dizono: Interssant detail is dat Hessing vroeger ook zelf de ombouw naar Europese typegoedkeuring deed voor de Amerikaanse auto’s. Hierdoor mochten ze zelfs hun eigen type plaatje onder de motorkap plaatsen. Volgens mij kregen ze daar later vanwege export problemen mee en stopte ze met hun eigen type aanduiding.
http://docplayer.nl/44064864-De-internetsite-voor-de-automotive-professional.html
tenaci zegt
@Dizono: de Zephyr! Prachtig ding en dankbaar materiaal voor hotrodders!
Schitterend tijdsbeeld van Hessing ook! Had daar graag eens rondgelopen in die tijd!
mopar zegt
@F36GC: Tot ongeveer halverwege/eind jaren ‘90 kon je vrijwel ieder Amerikaans merk gewoon bij de dealer in Nederland kopen. Ford USA, Lincoln, Cadillac en Mercury werden naast Chrysler en Jeep officieel in Nederland verkocht.
flik2punt0 zegt
Echt jammer zo n gave wagen. Maarja als die niet verkoopt…
mopar70 zegt
Willeme heeft Doug gekeken, right?
willeme zegt
@mopar70: nee, sinds Doug alleen maar SUV’s doet ben ik afgehaakt. Vroeger had ‘ie vaak van die obscure dingen zoals de Hyundai Equus, Zijn eigen Nissan S Cargo, JDM imports en bijzondere youngtimers. Tegenwoordig zijn het allemaal nieuwe SUV’s.
mopar70 zegt
Zou dan toch zijn laatste bijdrage checken. 2e keer dat hij een Continental reviewt. Overigens ben ik het met je eens dat ie wel weer wat meer “obscure” modellen mag behandelen, maar het zijn zeker niet allemaal suv’s.
mopar70 zegt
@mopar70: als reactie op willeme..
Dutchdriftking zegt
Ja ik vind hem erg gaaf en het hierom jammer. Maar nee, ik zou hem nooit kopen. Mocht ik een Amerikaan zijn dan zou het toch een Ford Ranger voor de vrouw worden (crewcab) en een Challenger voor mij zelf.
kevertje zegt
Vroeger was een Lincoln Continental een meer dan indrukwekkende auto. Eén die nu zelfs nog het nakijken geeft. Nu is het een opgeblazen Mondeo met nog hier en daar nog een vergeten Jaguar-reliek, origineel is het niet. Ford is al lang niet meer wat het ooit was. Straks verkopen ze ook geen SUV’s meer, alleen nog accessoires of zo als er één of andere gekke CEO denkt dat het zo meer opbrengt.
cdlop01 zegt
Ford en GM hebben de sedan boot jaren geleden al gemist. De teloorgang van Ford en ook Gm lijkt niet te stuiten, Kia/hyundai, Toyota en ook de Duitse drie zijn wel succesvol met sedans in de Usa. Lincoln en ook Cadillac totaal verprutst., schande.
mustang750supersnake zegt
goddomme…jammer want ik vind t n mooie bak……