







Heb je weer een auto om iedereen aan te bevelen!
De Toyota Yaris is de groenteschotel onder de auto’s Je adviseert ‘m aan iedereen, maar zelf bestel je wat anders. Het is zo’n auto die alles goed doet: prima comfort, voldoende ruim en technisch gezien zeer betrouwbaar. Met name dat laatste punt zorgt ervoor dat de prijzen voor gebruikte Yarissen niet mals zijn.
De eerste generatie Yaris was Auto van het Jaar 1999 en was een zeer guitige auto. Daarna werden ze iets saaier, maar nu zijn de Japanners weer helemaal terug met een behoorlijk gewaagd uiterlijk. Natuurlijk, een donkergrijze met wieldoppen zal wat minder spannend ogen, maar het feit dat je ‘m in two-tone kan bestellen is gewoon leuk. Qua design loopt de Yaris perfect met de nieuwe Corolla.
De nieuwe Yaris oogt een stuk ‘masculiener’ dan de oude. Dat komt niet alleen door de two-tone kleurstelling, maar ook door het feit dat de Yaris korter (5 mm), lager én breder (+ 50 mm) is geworden. De wielbasis groeide ook met 50 mm. Dus dat ietwat ‘iele’ van de vorige generatie is er nu wel vanaf. Ondanks de afgenomen exterieurdimensies is de nieuwe Yaris volgens Toyota ruimer dan voorheen, dankzij een nieuw ingedeeld interieur met een ‘slanker’ dashboard. In het interieur zien we een nieuwe 10″ TFT infotainment scherm. Apple CarPlay en Android auto behoren tot de mogelijkheden.
De Toyota Yaris staat op het nieuwe GA-B-platform dat ontwikkeld is volgens de TNGA (Toyota New Global Architecture). Dezelfde leest waar de Corolla en CH-R ook op staan. Belangrijk en redelijk uniek in deze klasse is natuurlijk de Yaris Hybrid. Deze komt uiteraard terug en is volgens Toyota nu 20% zuiniger. Over percentages gesproken: 75% van de in Nederland verkochte Toyota Yarissen dit jaar betreft een Yaris Hybrid. Naast de hybride komt er ook een gewone Yaris 1.0 en 1.5, beide benzinemotoren. Welke daarvan naar Nederland komt, is nog niet bekend. Of de verrassend geslaagde Yaris GRMN terugkomt is eveneens onduidelijk. De Europese Toyota Yaris heeft niets te maken met de eveneens dit jaar geïntroduceerde Yaris die je in Amerika kunt kopen, dat is een Mazda 2 met Toyota-logo.
De nieuwe Toyota Yaris is in Nederland leverbaar in de zomer van 2020.
Die mag er best zijn hoor, leuk wagentje geworden.
@tkoote: zeker weten, dat panorama dak maakt hem helemaal af. Ik moet eerlijk zijn dat ik de achterkant iets vind weghebben van de Mazda 2.
@mikje90: Heb je nu toch bij die Amerikaanse Yaris zitten kijken?!?!?!?
Toyota is qua design goed bezig de laatste tijd
@janmetdelangeachternaam: nu de infotainment nog, die is zelfs bij Lexus crap.
Heel leuk geworden. De 1.0 zal wel niet vooruit te branden zijn vanwege het gewicht, dat was alleen nog okee bij de eerste generatie van 1999, daarna is de 1.0 echt te weinig.
Hybride is dan net zo zuinig en veeel krachtiger.
@fanboy: ligt aan het vermogen lijkt mij. Dit zijn van die wagens waar 85pk of 100 heel veel uitmaakt.
@flatsixx: als ze er een turbo op schroeven zal het best te behappen zijn. Maar de huidige 1.0 VVTi met 72pk lijkt mij niet prettig.
Eindelijk zijn ze bij Toyota van dat hysterische design afgestapt en maken ze fatsoenlijke auto´s. De nieuwe Toyota Corolla is ook gewoon een heel nette auto om te zien en de nieuwe Mirai (ondanks nog in conceptfase) is zelfs wonderschoon! Oh en even aan de heren van Autoblog: wat een zegen dat “ikschrijfookoverautos” dat niet meer doet op autoblog.
@erce: Waar is die heen dan?
@quincy: 30 september was zijn laatste bijdrage te lezen op autoblog en een korte zoektocht op zijn naam (Harry Verolme) laat zien dat hij tegenwoordig Racingnews365 vol kloddert: https://racingnews365.nl/auteurs/harry-verolme
@erce: Thanks!
Nog steeds geen droomauto, maar hij is inderdaad een stuk guitiger om te zien dan zijn voorganger.
Ging mijn Auris break verkopen om een nieuwe Peugeot 208 aan te schaffen maar denk dat ik nog even ga wachten als ik dit zie.
Ford Fiesta neus is het eerste wat ik dacht toen ik de foto’s zag. Ze hadden een slechtere keuze kunnen maken.
Mooi karretje voor er bij
Ben ik dan de enige die het een dertien-in-een-dozijn hok vind?
@berlinetta: je bent nooit de enige, maar wie weet nu wel.
@berlinetta: die wordt binnenkort onthuld in de vorm van de Golf 8
@rvm1200s: de spijker op z’n kop!
@berlinetta: Jij vind VAG producten top denk ik.
Daklijn heeft wat van de eerste Citroen C3. Interieur is weer typisch Toyota: om te janken. Qua exterieur eindelijk wel een vooruitgang. De Corolla is op dit moment zelfs voor mij de mooiste uit zijn klasse.
Ik vind hem leuk geworden! Met die dikke uitgeklopte wielkasten en sportieve styling heeft deze auto een heel hoog hot-hatch gehalte, ondanks dat er waarschijnlijk alleen maar wat koffiemolens en die welbekende hybrideaandrijflijn in liggen. Maar met een basis die al zo dik oogt, kan een Yaris GR of GRMN niet anders dan de dikst ogende hothatch worden
Leuk ding maar dat denk ik vaak van nieuwe toyotas en op het moment dat ze dan 2 jaar op de weg staan vind ik het design meestal gedateert en nodeloos druk
115 pk hybride zou best wel eens een fijn wagentje kunnen worden
Leuk bakkie, en waarschijnlijk 1 van de beste keuze in dit segment.
@emping: want?
@poulusma: ziet er fris uit, zeer betrouwbaar, hoge restwaarde, verkrijbaar als hybrid dus ook nog eens lekker zuining.
@emping: Restwaarde is een indicatie, de rest is een mening of ervaring.
Hoe betrouwbaar vind jij trouwens een altijd bij de dealer onderhouden auto die je 2 jaar achter elkaar op vakantie laat staan? En is dat het niet dan zuipt hij koelvloeistof ? merknaam zegt niets meer tegenwoordig ?
@poulusma: dan zal je een andere dealer moeten zoeken ;)
@emping: Dat hebben we gedaan, een Skoda dealer. En rijden naar tevredenheid alweer 4 jaar zonder problemen. De rest van het gezin rijden tegenwoordig ook allemaal Skoda. ;)
Jammer van die unibrow tussen de achterlichten. Ik vind het maar een vreemde trend
Ik heb een paar weken het vorige model yaris hybrid mogen rijden. Op zich niks mis mee, voldoende ruimte voor 2 volwassenen, 2 koffers, 2 carryons en 2 rugtassen toen wij van de schiphol kwamen.
De belevenis is toch wel echt 0,0 met de CVT maar op zich reed de auto prima. Dit model ziet er toch echt een stuk beter uit, ben benieuwd of de belevenis ook wat beter is.
Gaaf karretje! Ziet er echt goed uit. Toyota is lekker bezig de laatste tijd.
Ook interessant is dat er standaard een airbag tussen de beide stoelen voor zit. Dit om te voorkomen dat degenen die voorin zitten bij een zwaar ongeval tegen elkaar aan knallen. Slim gevonden en mooi dat het standaard is.
Toyota wat doe je opa aan, dit is toch allemaal veel te spannend, dit kan zijn hart niet aan!
Door dat zwarte dak en zijn vorm heeft hij wel wat weg van de C-HR van Toyota.
En dat is nou niet bepaald een compliment te noemen.
Misschien dat hij er irl beter uitziet.