De keiharde FWD-battle op de Nordschleife gaat onverminderd door.
Honda brengt trots naar buiten dat de Civic Type R met 320 pk en 400 Nm het FWD record op de ‘Ring heeft aangescherpt. De Jap kwam tot een tijd van 7:43,8 min en da’s vier tellen rapper dan de VW Golf Clubsport S. Daar moeten we bij vermelden dat de gebruikte auto overeenkomt met de Civics die je te zijner tijd bij de dealer kunt kopen. Geen geklooi dus met halve interieurs, andere afstellingen en extra plakkerig rubber.
Met genoemde tijd is de Civic zeven seconden sneller geworden dan z’n voorganger. Volgens Honda komt dit verschil door de betere motor, andere versnellingsbakverhoudingen en nog scherpere aerodynamica die een betere balans vindt tussen het tegengaan van lift en het verlagen van de luchtweerstand.
Ook werd het chassis van de Civic Type R 38% stijver. Op de weg niet heel relevant, maar op het circuit ga je het verschil uiteraard merken. Ook zorgde het nieuwe onderstel voor een beter stuurgedrag en meer stabiliteit in de twisty bits. Wie niet kan wachten: de productie van de Type R start in de zomer van dit jaar.
Meer lezen over ‘Ringtijden? Confrère @WillemE maakte eerder al een paar interessante overzichtsartikelen over het Circuit der Circuits, je vindt ze HIER en DAAR. Ook lichtte hij toe of die tijden daadwerkelijk iets toevoegen, dat lees je HIER.
UPDATE: Bewegend beeld? Hebben we! Check de video.
Jochempie zegt
Ik weet niet wat ik moet denken van het rijden van een ringrecord voor productieauto’s met een handgebouwd exemplaar…
viezefreddyw zegt
Kunnen ze deze jongens niet neerzetten bij McLaren/Honda? Misschien valt er dan nog wat van het seizoen te maken..
Bizar snelle tijd trouwens. Maar net wat @jochempie zegt…
berlinetta zegt
Dat is een aanzienlijk verschil met de Golf, zeker als je bedenkt dat die auto helemaal uitgekleed en geprepareerd is. Mooie prestatie van Honda.
Het probleem met die Honda is alleen dat hij zo aarslelijk is. Ik zou genoegen nemen met elke langzamere hothatch zodat ik niet iedere dag zou schrikken als ik dit aantref op de oprit.
willeme zegt
Dit is toch de ideale auto? Als je maar een auto mag kiezen is het een perfect aanbod. Vijf deuren voor de familie. Mega bagageruimte voor de vakantie. Omdat het een hatchback is kun je hem gewoon overal rijden en parkeren. En als je wilt kun je behoorlijke sportwagens zieken tijdens een trackday. En het is een Honda, dus het blijft nog heel ook.
E34M5Touring zegt
@willeme: Dat kan een Leon Cupra ST ook. En dan hoef je niet steeds met je ogen dicht naar je auto te lopen.
willeme zegt
@e34m5touring: Klopt. Maar in de Leon moet je je ogen dicht houden als je er in zit, hartstikke gevaarlijk ;)
E34M5Touring zegt
@willeme: Zo donker vanbinnen, daar zie je toch al niks van :)
Gulli zegt
@willeme: KOOP DAN
baasbas zegt
@willeme: ik geef echt weinig om het uiterlijk van een auto. Ik was ze ook niet, verspilling van tijd. Tenzij hij naar de garage moet want dat zullen de monteurs wel waarderen. Maar zelfs ik kan anti peristaltische bewegingen niet onderdrukken bij het aanschouwen van deze misdaad tegen de menselijke ogen. .. Dan liever een Multipla. There I said it
bmwfreak038 zegt
@baasbas: dom echt dom dus je verpieterd een auto mooi weten we dat ook there i said it!
baasbas zegt
@bmwfreak038: Zo’n vaart loopt dat niet. Zomer/winterbanden wisselen is al 2x per jaar, dan nog minimaal 1 beurt dus 3x per jaar mag hij door de wasstraat. In die tijd groeit er nog geen mos op hoor.
Visje66 zegt
@willeme: Enigsinds genuanceerd, ik rij het huidige model Type R en als dagelijkse auto is het mogelijk maar verwacht 0 comfort in dat apparaat.
Hij is snoei en snoei hard in de normale stand en niet geheel stil te noemen op de cruise. Praktisch ja, maar wel met een zeer hard randje. ;)
Maar goed, de belevenis en het rijgedrag maakt alles goed. Daar kan geen premium product aan tippen in deze klasse. Bij lange na niet. :)
allesmetturbo zegt
@Visje66: toffe daily!
atrak zegt
@willeme:Ik vind hem niet eens echt lelijk. Gaaf apparaat!
lekbak zegt
@willeme: de ideale auto is er één waar je ook je oude ouders/grootouders in kunt vervoeren en waar je zwangere vrouw in kan zitten zonder dat het kind spontaan door het geboortekanaal heen trilt. Met andere woorden: enig comfort is wel gewenst.
willeme zegt
@lekbak: De inzittenden blijven droog en er zit verwarming in. Meer dan voldoende comfort, dunkt mij ;)
lekbak zegt
@willeme: die zwangere vrouw word echt nat als dat kind langs de heupen trilt hoor.
willeme zegt
@lekbak: Daarom doe ik niet aan zwangere vrouwen.
lekbak zegt
@willeme: maar ik wel. Dus geen ideale auto ;-)
menbren zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
87sandyd zegt
7 seconden is wel erg veel. Ook de zinsdeel:”komt overeen met productiemodel” geeft ruimte tot discussie.
Dat de auto heel hard gaat geloof ik wel, maar of de ringtijd klopt? Ik weet het niet…
w0o0dy zegt
@87sandyd: de auto had een rolkooi die los in de auto is gemonteerd (dus geen structurele stijfheid toevoegt) voor de veiligheid en ze hebben de achterbank en stereo (meen ik) verwijderd om dat gewicht te compenseren. Verder standaard Productiespecificatie zegt Honda.
jeanwillem zegt
@w0o0dy: zo te horen zitten er Michelin Sport Cup 2. Honda kennende zal de productieversie Dunlop of Bridgestone banden hebben.
w0o0dy zegt
@jeanwillem: waar haal jij die info vandaan? Conti c6r oid is aangekondigd.. dat zijn ook track-biased road tyres…
jeanwillem zegt
@w0o0dy: op YouTube is er al een filmpje te zien van het ronderecord. Daar hoor je een typisch “gepiep” wat ik associeer met Michelin Pilot Sport Cup 2 banden. Geen idee waarom Autoblog deze video niet toegevoegd heeft bij dit artikel.
Visje66 zegt
@w0o0dy: de banden zijn inderdaad wederom de Continental Sportcontact 6’jes, net zoals onder het uitgaande model zit. Wat een klereband is dat overigens…..
cloverleaf zegt
Zonde van die taartschep achterop. Voor de rest vind ik m niet eens aarslelijk ofzo. De Golf is nou ook niet bepaald een beauty.
jannemaneke zegt
Deze ziet er iets beter uit dan de vorige maar is wel nog steeds enorm lelijk.
ghost zegt
Waarom bouwt VW niet een Golf GTI met 390pk-400pk? Uit een 2.0 liter TFSI is dat prima te porren en dan nog wat gewicht eraf, dan hoppeta heb je 10 seconden eraf.
berlinetta zegt
@ghost: De vraag is of het verkoopt. Dat maakt de auto aanzienlijk duurder. Er zijn vast wel een paar gekken om zoveel geld voor een Golf neer te leggen, maar weegt dat op tegen de ontwikkelingskosten? Bovendien bestaat er nog zoiets als een RS3.
atrak zegt
@berlinetta: Ja hoor kijk maar naar de A45 AMG.
berlinetta zegt
@atrak: Maar dat is al een Mercedes. Daarvoor zijn mensen sneller geneigd veel geld neer te leggen dan voor een Golf.
2wheeler zegt
Ik vind het gewoon een gave bak hoor! Een hothatch mag er wat mij betreft lekker over de top uitzien.
w0o0dy zegt
Is er een auto die minder kost dan het dubbele die sneller is?
Edge zegt
@w0o0dy: Het is natuurlijk even afwachten wat de Type-R in prijs gaat doen, maar ik denk dat de enige auto die in de buurt komt van jouw vraag de Giulia Quadrifoglio is. Die zit hier op een vanafprijs van iets meer dan 112.000 euro. Dan zou de Type-R meer dan 56.000 euro moeten gaan kosten.
Visje66 zegt
@edge: rond de 52.000 vanaf zou hij moeten gaan kosten.
En ,,sneller” is maar hoe je het bekijkt. Elke RWD en AWD hothatch is vele malen sneller vanuit stilstand. Dat blijft het nadeel van FWD. Over vochtig of nat wegdek hebben we het maar helemaal niet. Dan is het echt nutteloos.
baap zegt
Zeer zeeer rappe tijd. Maar in een naar mijn mening helaas zeer zeeer lelijke auto. Al die frutsels en uitsteekdingen grommen een kinderachtig gehalte uit.
Edge zegt
Toch knap! Maar met een pre-productieversie is het natuurlijk wel erg makkelijk om te roepen dat ‘ie 100% standaard is. Herhaal het kunstje met een Civic Type-R die straks van de band komt gerold en ik ben overtuigd.
Desalniettemin is dit wel een verdomd snelle tijd natuurlijk. Dit is sneller dan een Gallardo Superleggera of Nissan GT-R uit 2010 en maar 1,8 seconde langzamer dan de Murcielago SV.
willeme zegt
@Edge: sneller dan een Nissan GT-R uit 2010 lijkt me heel erg sterk ;)
Edge zegt
@willeme: Ja inderdaad! Degene die op Wikipedia de lijstjes samenstelt had de GT-R onder de Type-R gezet, terwijl de Type-R 0,150 seconden langzamer is. Bovendien reed de GT-R hem op 20,832m terwijl de Type-R hem op 20,600m reed. I stand corrected. Maar toch knap, zo dicht bij de GT-R zitten in een voorwielaangedreven hatchback!
willeme zegt
@Edge: het is bij beide auto’s enorm afhankelijk wie de tijd neerzet. Schoysman deed in een GT-R MY2010 7:25 volgens mij. Dat is serieus snel.
De CTR komt wel behoorlijk in de buurt ondanks het gebrek aan vermogen, AWD of een DCT.
3246cm252kw zegt
Veel meer auto zo’n Civic dan een golf… alleen ziet de consument dat hier in Nederland niet…
dijan zegt
@3246cm252kw: Heb je een nieuwe bril?? Dit is gewoon monsterlijk en overdreven LELIJK!
willeme zegt
@dijan: ja, en? Het is toch niet het Viva-forum ;)
Onehp zegt
Moest ik vandaag een nieuwe gezinswagen/binnenwegracer zoeken, stond deze heel hoog op de lijst. Het uiterlijk zal ik wel aan wennen, beginnen met een discreet kleurtje…
joris1988 zegt
Onelapheroes reed twee weken terug met een S2000 (enkel andere schroefset en bandjes) 7.59,8. Vind ik het verschil niet eens zo groot.
Onehp zegt
@joris1988: dat is een BTG rondetijd. Om aan deze ‘industrie’ ronde te komen mag je bij die 7:59,8 een 15-20s bij optellen, dan is het verschil direct dubbel zo groot als je eerst dacht… Of een 30 tal seconden trager dus.
sracert zegt
Honda ze doen het weer als onafhankelijke fabrikant zonder overheid subsidies. mooi hoor. fantastische auto en blijft vast weer lekker lang heel, in tegenstelling tot Europese fabrikanten van snel spul.