• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Citroën C4 Cactus heeft zijn stekels verloren

Auteur: jaapiyo, gepost 7 maart 2018 om 13:02 – 31 Reacties

C4
Bump, bump, bump. Oh nee, dat kan nou niet meer.

Citroën heeft de C4 Cactus saai gemaakt. Toen het origineel gelanceerd werd, had de auto van die typische guitige Citroën details zoals de Airbumps op (met name) de flanken. Je kon ‘m zodoende zelfs in Parijs parkeren zonder vrees voor parkeerschades. Of je kon er muziek mee maken.

Maar helaas, zoals we in het verleden vaker gezien hebben, verkeert Citroën intern in een tweestrijd. Sommigen zijn er binnen het concern van overtuigd dat Citroën zich net als vroeger moet onderscheiden met aparte doch praktische auto’s. Anderen willen kennelijk nog steeds in Frankrijk gebouwde ‘Duitse auto’s’ bouwen. Dit is tenminste de enige verklaring die wij hebben voor het feit dat Citroën de gelifte C4 grotendeels ontdaan heeft van de details die het een speciale auto maakten.

Wat overblijft is een auto die ook van Ford, Volkswagen of Mitsubishi had kunnen zijn, maar dan met dat hardnekkige vooroordeel dat ‘ie wellicht met de Franse slag in elkaar gezet is. Is dit de richting die Citroën moet volgen? Ik zeg ‘nee’.

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans
  • Dit kost het nieuwe topmodel van Citroën

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, c4, cactus, Citroen, facelift, geneve, geneve-2018

Vorig bericht: « Newey meets Wagner: de Aston Martin Valkyrie AMR Pro
Volgend bericht: De Cupra Ateca staart je aan met zijn logo »

Lees Interacties

Reacties

  1. erik64 zegt

    7 maart 2018 om 13:08

    Mmm, laat ik het er maar op houden dat deze iets minder lelijk is dan toen die lelijker was…. :-)

    Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      7 maart 2018 om 17:28

      @erik64: hij was niet lelijk jij hield er gewoon niet van.

      Login om te reageren
  2. 2wheeler zegt

    7 maart 2018 om 13:15

    Mooie achterlichten, voor de rest vind ik de huidige Cactus op alle vlakken leuker. Vrij subjectief ook, ik heb ‘m zelf namelijk!

    Login om te reageren
    • joostie zegt

      7 maart 2018 om 14:54

      @2wheeler: En hoe rijdt ie?

      Login om te reageren
      • weeshuis zegt

        7 maart 2018 om 16:11

        @joostie: Ík rij er ook eentje (110pk benzine). Leuke bakkies, redelijk vlot vanwege het lage gewicht. De 82pk was niet voorruit te branden. Wegligging is prima maar niet exceptioneel goed. Daar is de prijs dan ook naar. Verder vind ik dat er wat meer moeite in het uiterlijk en de functionaliteit van het infotainment/radio/navigatie etc. moet worden gestopt. ZEER traag en verdient ook geen schoonheidsprijs. Het is toch de software die dit uiterlijk geeft op het scherm dus lijkt mij niet een kosten dingetje maar meer een Frans ;) dingetje. Gewoon niet praktisch. Hopelijk hebben ze dat bij de nieuwe wel aangepast.

        Login om te reageren
        • 2wheeler zegt

          7 maart 2018 om 19:04

          @weeshuis @joostieĺ: ik kan alles beamen! Ik heb zelf ook de 110pk benzine en eigenlijk alle opties behalve het panorama dak. M.i. heb je dan een erg complete auto voor de prijs van een kale Golf. Het systeem is inderdaad niet heel snel maar alle moderne gizmo’s zitten erop. Denk aan bluetooth verbinding en navi. Over de navi ben ik trouwens niet tevreden, weet een hoop oude straatnamen niet te vinden. Bij de nieuwe C3 is dit al beter, dus ik verwacht in de nieuwe Cactus ook.

          Login om te reageren
          • baasbas zegt

            7 maart 2018 om 21:29

            @2wheeler: helaas.. de nieuwe is echt flink duurder

            Login om te reageren
            • 2wheeler zegt

              7 maart 2018 om 21:43

              @baasbas: ik heb het gehoord ja, jammer. De lage prijs was wel één van de USP’s voor de Cactus.

              Login om te reageren
              • baasbas zegt

                7 maart 2018 om 22:50

                @2wheeler: 100pk diesel… 28 duizend… tsja, dan zijn uitklapraampjes achter opeens niet meer acceptabel

          • daniel1975 zegt

            7 maart 2018 om 22:57

            @2wheeler: de Golf is dan wel een tegenhanger van de C4/DS4, niet van de Cactus

            Login om te reageren
            • jorden zegt

              7 maart 2018 om 23:11

              @daniel1975: in de praktijk kiest men gewoon wat het (lease)budget toelaat.

              Login om te reageren
  3. volvo480gtt zegt

    7 maart 2018 om 13:16

    Ik vind het model mooier en strakker maar ik vond ‘m leuker met de airbumps

    Login om te reageren
  4. marklevinson zegt

    7 maart 2018 om 13:22

    En weg is de eigenwijsheid.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 maart 2018 om 18:58

      @marklevinson: niet ongebruikelijk bij het volwassen worden.

      Login om te reageren
  5. volvonerdy70 zegt

    7 maart 2018 om 13:27

    Ik vind de huidige meer geslaagd. Vooral de nieuwe voorkant vind ik te baby-achtig, t hoort een stoere mini SUV te zijn toch???

    Login om te reageren
    • weeshuis zegt

      7 maart 2018 om 16:15

      @volvonerdy70: Huidige vind ik ook mooier. Het kan aan de foto’s liggen maar het lijkt wel alsof ze hem voor en achter in elkaar hebben gedrukt en daardoor 10cm de lucht in is gegaan. Oogt allemaal een beetje krap en opgeblazen.

      Login om te reageren
  6. kukuk zegt

    7 maart 2018 om 13:31

    Er zitten toch gewoon weer van die kussentjes op de zijkanten?

    Login om te reageren
  7. postzegel zegt

    7 maart 2018 om 13:32

    “Maar gelukkig raak je paaltjes toch altijd met het metaal van de onderkant van de deur ipv de rubberen stripjes”

    Oh wacht.

    Gelukkig hebben ze de auto niet super glad gemaakt aan de zijkant, dan zie je de parkeerdeukjes van openzwaaiende naast-parkeerders tenminste niet.

    Oh wacht

    Nu wil ik niet zeggen dat de C4 saai is geworden hoor, want de standaard dakrailtjes zijn gewoon behouden gebleven. Het is nu eenmaal een soort van suv/cuv/luv/muv.

    Oh wacht

    Nagut. Dan is het gewoon de Dacia Logan killer: Eenvoudig, groot, goedkoop. Dát zal de gedachte zijn geweest.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      7 maart 2018 om 14:45

      @postzegel: totdat ze de prijs ook Duits maken en hij dus niet meer zo betaalbaar is als de huidige

      Login om te reageren
      • postzegel zegt

        7 maart 2018 om 15:21

        @gulli: Tja. De C4 Cactus kwam als C4 op de markt, maar was eigenlijk meer niveau C3. Door ‘m als Cactus op de weg te zetten kon de ruime(re) auto goedkoop toch met C4 logo de weg op. Dat ie nu volwassener (proest) is geworden, doet ‘m misschien meer afstand tot de C3 nemen, en (nog) meer tegen de C4 aan schurken?
        De prijs zal wel bij lange na niet het Dacia niveau halen, dus ook dát unique selling point verbrassen de fransen..

        Login om te reageren
  8. poursuivant zegt

    7 maart 2018 om 13:32

    Dikke non merci. Dag eigenzinnigheid.

    Login om te reageren
  9. kniesoor zegt

    7 maart 2018 om 13:42

    Behalve de flink gekrompen en ‘afgezakte’ Airbumps zijn de verschillen tussen de oude en de nieuwe niet heel erg groot, lijkt me.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      7 maart 2018 om 17:29

      @amghans: Duitse merken zijn er groot mee geworden.

      Login om te reageren
  10. hollandbest zegt

    7 maart 2018 om 14:04

    Volledig oneens, prachtige wagen

    Login om te reageren
  11. doublechevron65 zegt

    7 maart 2018 om 14:11

    Bij PSA staat Peugeot voor de sportievere modellen, la DS voor luxurieuze auto’s, Opel voor… eigenlijk voor saai, ja hip zijn ze niet. Citroën voor? Eigenwijs… maar dat is dan nu mainstream geworden. Ja het nieuwe veer systeem is interessant, maar dat zie je niet. Wat je zag was een prachtige C6 en een C5 met een vaste stuurnaaf… niet Duits genoeg, dus weg d’r mee.

    Login om te reageren
  12. desjonnies zegt

    7 maart 2018 om 14:14

    Jammer, als er een wagen was die dat kon hebben was het juist de Cactus, een auto voor eigenzinnnige mensen.
    Die suffe nutteloze dakrails daaarentegen die nog brandstof slurpen ook …

    Login om te reageren
  13. ikleesookoverautos zegt

    7 maart 2018 om 14:26

    Airbumps, eigenwijs, eigenzinnig en oh wat leuk. Nu zijn ze wat verplaats en is het opeens niet meer eigenwijs.

    Dat is pas eigenwijs van Citroën.

    Login om te reageren
  14. rufctr01 zegt

    7 maart 2018 om 17:31

    Iedereen schreeuwt dat het minder eigenwijs is en saaier is. Als je de reacties over de oude Cactus terug leest dan vindt iedereen de Airbumps lelijk!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 maart 2018 om 18:59

      @rufctr01: klopt. Kan ook niet anders want dit zijn commentaren op het internet. En de gouden regel daar is: het is nooit goed.

      Login om te reageren
  15. baasbas zegt

    7 maart 2018 om 21:27

    Ben nog steeds benieuwd naar die nieuwe schokbrekers… maar sinds ik de prijs gezien heb

    Het was geinig voor weinig. En nu maken ze hem minder geinig en ook minder eh.. weinig.
    Laat maar zitten dan

    Login om te reageren
  16. hijman85 zegt

    8 maart 2018 om 00:00

    Ik word altijd een beetje moe als ik naar die voorkant kijk.
    Die achterkant ziet er inderdaad een beetje VAG uit. Die hebben ook van die “verzonnen” achterlichten…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North