Maar ja, dat is nog altijd beter dan kaktus stekels.
Citroën doet op de Franse beurs onder meer van zich spreken met de nieuwe C3 en de CXPerience concept. In het straatbeeld gaan we natuurlijk vooral de C3 terugzien. Van die Franse concepts zien we helaas maar zelden iets terug op ’s heeren wegen.
De nieuwe C3 is belangrijk voor de Fransen omdat ze traditioneel sterk zijn in het B-segment. Waar de vorige twee generaties aparte bolhoedjes waren, wordt de nieuwe C3 op het eerste gezicht duidelijk conventioneler. Dat zou wat ons betreft jammer zijn omdat de onderscheidende waarde van Citroën van oudsher deels ligt in het maken van aparte modellen. Het maken van saaie ‘Duitse’ auto’s hebben ze ook een tijdje geprobeerd, maar dat ligt die Duitsers toch gewoon beter.
De C3 lijkt een aantal stijlkenmerken van de C1 over te nemen. De achterkant lijkt bijvoorbeeld sterk op die van Citroën’s kleinste. Gelukkig zien we op de deuren nog wel een apart detail dat we kennen van de Cactus. De kenmerkende plastic ‘beschermkappen’ (ont)sieren ook de flank van de C3. Handig in het chaotische Parijse verkeer, waar elke auto met een paar deukjes rondrijdt.
Volgens Citroën is de C3 ‘Optimistic’, ‘Human’ en ‘Smart’. Het optimistische moet ‘m dan vooral liggen in de ‘charismatische vormgeving’ en ‘sterke persoonlijkheid’ van de auto. Omdat de auto je inkapseld als in een cocon is de C3 ook zeer menselijk. Het slimme gaat zoals je al geraden had over uitmuntende connectiviteit voor social media en dergelijke, maar ook over zeer efficiënte aggregaten. Beslis nu zelf of je meegaat met de paarse broeken in dit verhaal.
toyotafortuner zegt
Dat paarsebroekengedoe kan mij gestolen worden., maar ik vind de C3 zo veel beter ogen!
jasperhallo zegt
Wat een lelijk ding ?
lincoln zegt
Dat wil ik ook met mijn Audi TT ..
Stoelen eruit .. Zitzak erin ..
E34M5Touring zegt
Tof ding! Lekker speels! Ook handig dat men nu een doelgroep aanspreekt die ook nog een vervolgaankoop kan doen. Ipv de doelgroep die de C3 kocht als ‘laatste’ auto.
gerrelekker zegt
Gadverdamme, ik word echt zo ambetant van die koplampen-mistlampen die ondersteboven/onder/boven elkaar/gewoonweg verkeerd gemonteerd lijken te zitten. Die C4 heeft dat ook.
Voor de rest zal het wel weer een Franse warmwater uitvinding zijn: achterste ramen kunnen waarschijnlijk niet open, achterbank waarschijnlijk niet in 2 delen neerklapbaar, een touchscreen dat trager reageert dan stront door een trechter en dat allemaal verpakt onder leuke marketing termen en een of ander vaag visionair concept waarmee ze gewoon willen zeggen: we hebben je weer bij je …
flevocarspotter zegt
Leuk bakkie ziet er lekker fris uit
basv zegt
Vind het interieur er een beetje oubollig uit zien, voor de rest wel een kek bakkie.
oemplus zegt
Goh, ze hebben hem nóg lelijker kunnen maken…
cpp1 zegt
Best een leuk ding
theracingelf zegt
Wat een hok…
mrxsara zegt
Gaaf!
2wheeler zegt
Een stuur dat niet zou misstaan op een gemiddeld VOC schip