De Lancia – Chrysler inteelt kent een nieuw hoogtepunt. De Delta komt namelijk ook als Chrysler op de markt.
De Chrysler Delta werd op de autoshow van Detroit in 2010 al getoond maar werd uiteindelijk niet op de Amerikaanse markt geïntroduceerd. Wellicht is men in Amerika nog niet helemaal klaar voor Italiaans design, wie zal het zeggen. Lancia gaat nu de Delta rechtsgestuurd naar de UK brengen, maar omdat ze hun naam schijnbaar niet willen verbinden aan rechts gestuurde auto’s wordt er speciaal voor de UK een Chrysler badge opgeplakt.
Het motorengamma voor de Chrysler Delta is vertrouwd: alles wat in de Lancia te vinden is zal ook in de Chrysler te vinden zijn. Wat ons betreft is het nu aan de heren van Chrysler om zo snel mogelijk een Hemi V8 in die Delta te origamiën. Moet lukken toch? Check de Lancia persfoto’s met scheef ingeshopte Chrysler logo’s (en links geplaatst stuur!) in de gallery.
trisx zegt
Is inderdaad een faill
redhound zegt
misschien rara vraag wordt zoon crysler dan ook duurder dan een lancia of goedkoper???
tunefuldjmike zegt
@redhound: zou me niet verbazen als tie duurder wordt xD
robbie zegt
@tunefuldjmike: waarom dan? Onderbouw die uitspraak eens.
robbie zegt
@redhound: ze hebben geen Lancia in het VK, dus prijzen zijn lastig te vergelijken. Maar ga er maar vanuit dat een Chrysler Delta ongeveer hetzelfde kost (excl. belastingen) als een Lancia Delta (excl. belastingen).
betonstaal zegt
@robbie: zijn er dan verschillen incl. belasting?
robbie zegt
@betonstaal: duh, natuurlijk! Elk land heeft zijn eigen belastingregels voor auto’s.
Een VW Golf kost in Nederland ook niet hetzelfde als in Engeland. Zonder belastingen is het verschil niet zo groot, maar de prijs incl. belastingen is in Nederland veel hoger.
babbaloerie zegt
Die hele auto is sowieso al een fail vergeleken met zijn legendarische voorganger.
GTV zegt
De auto op zich is niet slecht en in mijn ogen helemaal niet lelijk.. Waar Lancia miss is gegaan is de naam, ze hadden deze auto nooit Delta mogen noemen..
jack_abarth zegt
@GTV:
Inderdaad, want niks maar dan ook echt niks van de oude Delta komt terug in dit ontwerp.
Beter hadden ze hem een gewone naam gegeven, misschien verkocht deze dan ook beter.
mashell zegt
@babbaloerie: inderdaad. Vroeger een merk dat stoere rally en sportwagenwagens had en nu een merk voor wie lelijk en kitsch niet lelijk en kitsch genoeg kan zijn.
Luukvk zegt
Hebben ze dan ook het interieur mínder fraai gemaakt?
robbie zegt
@Luukvk: Interieur is exact hetzelfde. De auto die je hier ziet is een Lancia Delta die met PhotoShop (how lame) door Fiat is omgetoverd tot Chrysler.
Blijkbaar was het te duur om een photoshoot te doen met een echte Chrysler Delta…
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Kosten-efficiëntie hé…
dennisr zegt
rebadge hoogtepunt.
Lustigson zegt
Om George Taylor te parafraseren: “Oh my god, you finally really did it. You maniacs! Damn you, damn you all to hell!” Aldus http://youtu.be/Gb4eZ7Z5yk8
Neptukker zegt
Simpel: LAncia wordt al jaren niet meer in the UK verkocht dus er is geen dealernetwerk vandaar de re-badging. Zou chique zijn van CaspertjeH als dat aangegeven wordt.
pieterveer zegt
@Neptukker: klopt inderdaad, het is zo veel efficiënter. Maar of de Britse klant daar genoegen mee neemt, is nog maar de vraag. Die wil volgens mij veel liever een Lancia-badge dan een Chrysler. Als je Lancia rijdt, dan heb je stijl. Rijd je Chrysler, dan heb je…. ja, wat heb je dan eigenlijk?
Carreza zegt
@pieterveer: Dan heb je ofwel geen smaak ofwel ben je van de maffia (300C)
joosthoeve zegt
@Neptukker: Maarja aan de andere kant. Dit is geen Chrysler wagen, geef het weinig kans van slagen. Zou het dan niet kunnen om Lancia in Chrysler showrooms te stallen. Want Chrysler is ook niet zo goed bezig in UK.
dotternetta zegt
Ik zie het logo niet! Welke foto?
dotternetta zegt
@dotternetta: of bedoelen jullie foto 1? Geen wonder dat ik het niet zag, ik zat naar het scheve voorwiel te kijken, das pas slecht gemaakt!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hier snap ik nou werkelijk niets van! Niks geleerd van het verleden???? Dit regelrechte rebadgen is al vaak geprobeerd, maar nooit een succes geweest… Ik ben benieuwd wat ze bezield het dan nog eens te proberen!!
mashell zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ohh Nee? De Seat Alhambra is het bewijs dat rebadgen heel succesvol kan zijn. Maar je moet het een goede auto doen en er niet moeilijk over doen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mashell: Bull, die auto is vanaf het begin als drieling ontworpen! Is een heel ander verhaal…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mashell: Bull, die auto is vanaf het begin als drieling ontworpen! Is een heel ander verhaal…
Maurice16 zegt
Nee, alsjeblieft zeg, laat dat Lancia-logo toch lekker zitten. Inderdaad een fail.
mortsel2640 zegt
Sergio is alles aan het verpesten. Pff maserati met een pentastar en onderstel van crysler. Ik zou zeggen als het u niet boeit verkoop ze gwn.
Ruben00 zegt
Ik vindt die nieuwe Lancia delta een prachtige auto!
Prachtige styling, en het geeft een beetje die luxe indruk van de oude italiaanse auto’s.
Nu nog 4WD en een lekker blok erin.
RickB zegt
Lopen ze te zieken op VAG…
Lucb zegt
Ik denk dat alle huidige Delta’s op de occasionmarkt snel verkocht zullen worden.
vincenzo zegt
Dit is al 2 jaar geleden naar buiten gekomen dat Lancia niet naar de UK gaat. Wordt wel een beetje zielig deze berichtgeving. Schrijf eens over dat geliefde vag concern van je, die alles rebadgen…tot aan porsje aan toe.
neal zegt
toont maar weer eens aan wat men hier over het Lancia verleden kent.
Eind jaren 80 heeft Lancia een modderfiguur geslagen in de UK owv allerhande technische en roestproblemen met de toenmalige modellen.
Zelfs in die mate dat men noodgedwongen een boel auto’s heeft moeten terugnemen van klanten.
Lancia heeft destijds dusdanig gezichtsverlies eleden in de UK dat men toen ook ineens maar beslist heeft het merk daar van de markt te halen.
Blijkbaar zit dat feit nog diep bij de Italianen (en terecht) en vandaar de rebadge.
bobb zegt
Een A4 als Seat op de markt kan dus wel maar een Lancia als Chrysler is een Fail? Why? Trouwens Lancia is al jaren niet meer in de UK op de markt wegens een jaren terug nogal slechte naam heeft niks met naam aan rechtsgestuurde auto’s verbinden te maken.
The_12oach zegt
Een gave motor hebben ze in ieder geval wel.
Namelijk de gekke twinturbo diesel. Ding is echt gigantisch snel. En met een chippje erbij ben je menig auto te snel af bij het stoplicht met je oliestoker. 4wd zou het idd afmaken.
Maar de naam chrysler past gewoon niet. Sorry. Lancia is ie zeker waard. Aangezien ze de luxe kant op zijn gegaan ipv dat serieuze spul. Niets mis mee maar beetje jammer :P
robbie zegt
Ik wacht vol smart op de nieuwe Chrysler Ypsilon! Jullie ook?
mout zegt
Ik moet goed kijken om een logo te vinden.
Zijn er eigenlijk ooit ‘white label’ auto’s uitgebracht?
Citrofiel zegt
Wow. Hoe krijg je het als multinational voor elkaar om zulke lelijk geshopte foto’s naar buiten te brengen… :roll:
TJR zegt
Wat is er mis met een links geplaatst stuur in een Amerikaanse auto? Bij mijn weten rijden ze daar ook gewoon allemaal rechts hoor…
Verder ben ik het er zeker wel mee eens dat dit geen echte Chrysler is, net zo min als een Chrysler een Lancia is..
Citrofiel zegt
@TJR: Deze auto is alleen voor de UK, niet de USA…
TJR zegt
@Citrofiel: Aah, beter lezen dus:P
timberleek zegt
het is op zich ook wel logisch dat ze niet onder de lancia naam naar de UK gaan. ze hebben daar nou niet echt een goede geschiedenis…
De_Buurman zegt
Niet te hard lachen…rebaching is inderdaad niks nieuws. het is al eerder gedaan ook bij het eerste model van de lancia Delta. In Scandinavië is de auto destijds verkocht als Saab-Lancia 600….ehm..mijnheer Muller leest u mee? Misschien een idee??? Of lach ik nu iets TE hard???
Jimmie zegt
@De_Buurman: de best handelende Saab ooit gebouwd!
De_Buurman zegt
Misschien even een link om bovenstaande reactie van mij te verduidelijken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab-Lancia_600
henkbobsjon zegt
Deze auto had ook best wel in 1995 uitgekomen kunnen zijn.
norge zegt
Als ik in Engeland zou wonen zou ik lekker er weer Lancia badges op plakken.
ralfast zegt
@norge: ik denk dat een rebadge kit voor deze auto een gat in de markt is…
w0o0dy zegt
tja zonder dealers krijg je geen auto aan de man gebracht.dus wat moet je anders? Van de Dodge Journey verwachtte ook niemand iets als Fiat Freemont maar die verkoopt in een aantal landen best aardig. Autoblog-experts hadden ook in dat geval dus gewoon ongelijk en waren kritischer dan echte kopers…..
w0o0dy zegt
Nog even aanvullen.. de Fiat Freemont was ingeschat op zo’n 30.000 stuks per jaar (de Dodge Journey haalde maar een paar 1000 per jaar) maar… in de eerste maand dat de auto leverbaar/bestelbaar was haalde Fiat 15.700 orders binnen! Productie is omhoog van 3000/mnd naar 4000 mnd. Dat zou dus tussen de 40.000 en 50.000 stuks er jaar betekenen. Best veel voor een auto waar men er maar een paar duizend van verkocht met een Dodge badge en amerikaanse motoren.
lincoln zegt
@w0o0dy:
dat is in autoblog.nl termen .. “epicfailfacepalm” ..
w0o0dy zegt
ok paar duizend is een beetje misleidend.. in 2009 verkochten ze er 8318 en in 2010 6375. Nu dus net zoveel Freemonts in de eerste maand als voorheen Journeys in 2 jaar!