
De Denza Z9 GT met 965 pk is een nieuw (afschrijvings)kanon.
Je zou denken dat we alle Chinese automerken inmiddels wel hebben in Europa, maar nee hoor. Er is nu weer een nieuw merk gearriveerd uit het Verre Oosten: Denza. Zij komen echter niet met een crossover, maar met een bloedsnelle shooting brake.
Eerst nog even een korte introductie van het merk. Zoals collega @Loek in februari al eens uitlegde is Denza een submerk van BYD. Het is geen kersverse start-up, want ze bestaan toch alweer 15 jaar. Denza werd opgericht als een joint-venture tussen BYD en Daimler. In 2021 heeft Mercedes een stap terug gedaan en sindsdien hebben ze nog maar 10% van de aandelen.


Denza gaat het nu eindelijk in Europa proberen. Ze positioneren zichzelf als premiummerk, dus dat wordt een hele lastige opgave. Japanse premiummerken kunnen al nauwelijks marktaandeel veroveren in Europa, laat staan Chinese.
Denza’s vlaggenschip, de Z9 GT, heeft wel een premium uitstraling, dat moeten we ze nageven. Net als de Taycan Sport Turismo is het een soort shooting brake. Een sedan is er trouwens ook, maar of die onze kant op komt weten we nog niet.


De Denza Z9 GT komt als EV én als hybride. De EV heeft maar liefst 965 pk. Daarmee kan deze auto zich meten met de Taycan Turbo S, die 952 pk heeft. De Denza heeft ook 800V-technologie, wat snelladen met 270 kW mogelijk maakt. Volgens de Chinese testcyclus haalt de auto 630 km range uit zijn 100 kWh-accu. De WLTP-cijfers zullen waarschijnlijk iets lager uitvallen.
De plug-in hybride heeft zelfs nog meer vermogen. Deze heeft namelijk een 207 pk sterke 2,0 liter vierpitter plus nog drie elektromotoren die samen 870 pk leveren. Met een 38,5 kWh-accu kan deze PHEV ook 201 kilometer volledig elektrisch rijden (volgens de Chinese cijfers dan).


De Denza Z9 GT komt niet alleen naar Europa: er volgt ook nog een D9. Dat is weer iets heel anders, namelijk een luxe MPV met zeven zitplaatsen. Daar zijn ze in Azië dol op, maar het is nog maar de vraag of Europa hierop zit te wachten. We gaan het meemaken.
Prijzen hebben we nog niet, maar een premium auto met 965 pk zal niet goedkoop zijn. Een Denza zal niet zo duur zijn als een Porsche Taycan, maar je kunt er wel van opaan dat ze nóg harder afschrijven.
Niet slecht
Compleet ander concern maar toch lijkt het een platformzuster van de Zeekr 01. De Chinese merken kopiëren nu elkaar.
Waar baseer je dit op dan? BYD en Geely hebben volgens mij echt niks met elkaar te maken. Specs komen ook niet overeen met de nieuwe Zeekr 01 (die wel al in China rond rijdt). Dus ik zie de overeenkomsten niet. Die Denza is die wagen die je met de neus in een parkeervak kan zetten, vervolgens remt die de voorwielen en draait de achter willen in tegen gestelde richting van elkaar zodat je met extreem veel bandenslijtage de auto om zijn voor(banden) as kan draaien en het parkeervak in schuift. Heb ik bij Zeekr nog niet voorbij zien komen. Ik rijd een Zeekr 01 btw…
De hele vorm en vooral het glas lijkt sprekend op de Zeekr 01. Waarschijnlijk heeft BYD gedacht “wij willen ook een Zeekr 01 maar dan met een gekke feature”.
Quanta Euro NCAP sterretjes?
Nog niet getest, maar waarschijnlijk de maximale score. De Chinezen halen nu allemaal gewoon vijf sterren.
Enorm accupakket om relatief bescheiden range te halen, bekende Chinese recept. 1000pk absurd, verder soort van Panamera kloon.
Kwalitatief, heb wat eerdere reviews gelezen buitenlandse pers, zeer fraai afgewerkt, de Duitsers ver voorbij…….
Vind het zeer opmerkelijk dat organisaties zoals de Anwb niets maar dan ook niets vinden van de extreme vermogens van EV’S, te benauwd om er wat van te zeggen, te benauwd om de EV transitie mogelijk te belemmeren. Dit soort vermogens, ook van de Brabus Geely van van de week met bijna 700pk, zeer gevaarlijk. In een Porsche met ervaren bestuurder, oké. In reguliere leasebak, niet oké.
@cdlop01 De kritieken op EV’s worden steeds meer vergezocht. We hebben al decennia een paarden wedloop bij verbrandingsmotoren, een RS6 heeft nu al 600 pk. Wordt altijd bestuurd door petjes van 20 in Rotterdam Zuid. Maar 700 ook opeens zeer gevaarlijk?
EV’s, de nieuwe vaccins.
Er mag niet getwijfeld worden, zelfs niet op basis van harde feiten.
@rulefollower Je mag inderdaad ook niet twijfelen aan de harde feiten dat vaccins veilig en effectief zijn.
Je hebt het hopelijk over EV’s in je laatste zin?
Niet vergezocht….. xc30, 435pk, 60 meer dan basis 911 en er zijn duizenden Xc30’s in de lease….. . Ik rij veel en merk dagelijks de gevaarlijke acties van met name jonge leasekudde….. zeer storend.
Beide lijkt me niet echt wenselijk. Of het nu een EV is of niet maakt me niet uit. Maar (zeer) zware en/of grote auto’s met extreem hoge vermogens tegen betaalbare prijzen vind ik niet per se wenselijk. De betaalbaarheid heeft als gevolg dat de aantallen op de weg toenemen. En in zekere zin zijn het rijdende projectielen. Knalt er eentje bij je naar binnen in je A- of B-segmenter dan sta je er niet best voor.
@audirs3 Gelukkig hoor je ook nooit berichten van ongelukken met zo’n pk kanon als een RS6, M3, M5… ik heb afgelopen jaar met een vriend een proefrit gemaakt met de BYD Seal met 530pk, als opvolger voor zijn lease Passat GTE. Daarmee kan je in eco iedereen wel op pad sturen, maar in sport liet die vriend zich toch een paar keer verrassen door hoe snel dat ding van de plek komt. En dan vond ik dat de kracht er nog geleidelijk inkwam vergeleken met de Model 3 Performance. Prijs voor deze Denza NNB, maar stel er komt straks een bijna 1000pk EV binnen bereik van de gemiddelde A4 / A6 lease rijder, dan kan dat best wat gevaarlijke situaties opleveren. Nog niet enorm lang geleden was dat nog veyron territorium. Dus ik snap wel wat cdlop01 zegt, waarom moet iedere EV razendsnel naar de 100 kunnen knallen? Aan de andere kant, de EV die hier voor de deur staat is ook sneller qua optrekken dan de E85 Z4 3.0 die ernaast staat, dus ik pluk ook de vruchten van de pk inflatie bij EVs.
Met wat rij je? Een Porsche. En jij? Een Denzo……
Inderdaad Denzo, super exclusief merk dat hoort bij Mercedes, eeft bijna 1000pk.
Of zo…
Denza klinkt toch als een schoonmaakmiddel om de oven mee schoon te maken. Met een Taycan afschrijvingskanon heb je over 10 jaar nog een Porsche, met een Denza heb je over 10 jaar geen onderdelen/support en geen vraag in de tweedehandsmarkt.
Overigens; goedkoop vind ik Taycan’s nog niet, ondanks dat het steeds afschrijvingskanonnen worden genoemd.
Dus een Chinees-Duitse creatie, misschien wel het beste van 2 werelden?
Beetje Brera van achteren, maar dan anders. Bij het interieur hield de creativiteit op…
Kost ie?
Het zullen ongetwijfeld goede auto’s zijn. Maar het is kansloos in Europa. Kopers in dit prijssegment hebben helemaal geen zin hun aankoop of hun leasekeuze uit te moeten leggen aan zich zelf of hun omgeving. Die gaan gewoon voor een BMW, Mercedes, Audi of Porsche.
https://www.youtube.com/watch?v=SeCb_abgig0
niet de meeste exclusieve naam. Een kruising tussen Kinzo en Datsun
Slecht ontwerp. Een variant op de Zeekr 001, maar dan slechter. Al helemaal geen Taycan. Wel veel pk’s. Heeft de Tesla S Plaid ook, maar die is ook geen serieuze concurrent van Porsche.
Verder wil een vermogend persoon vaak uniek zijn. Dat kan bij Porsche met een telefoonboek aan opties. Zoveel variatie heeft geen enkele Chinese fabrikant.
Denzo. Zullen ze bij Denso leuk vinden….. Anderzijds: die maken auto onderdelen, misschien kunnen die dan de Denzo een wat langer leven geven dan de eerste leasetermijn.
Was de top Xiaomi SU7 niet al dé Taycan killer? Klinkt alsof Taycan killer het nieuwe Tesla killer geworden is nu Elon Tesla zelf lijkt te killen.