Alhoewel het project zolang geduurd heeft dat het nog maar de vraag is wat Lotus aan de Evija gaat verdienen.
Als autofabrikant gigantisch veel geld verdienen in korte tijd? Het recept is simpel. Lanceer een exclusief model met een pittig prijskaartje en verzin er een mooi verhaal omheen. Bugatti, Rolls-Royce en Bentley zijn merken die het recept tot in den treuren herhalen en er succes mee boeken.
Lotus Evija levering van start
De Lotus Evija is ook zo’n apart model. Met een prijskaartje van enkele miljoenen euro’s is het een stuk duurdere auto dan een Emira of een Eletre. Er is echter één ‘maar’. Dat is de complexe aandrijflijn. Eigenlijk wilde de Brits-Chinese autofabrikant de Evija al in 2020 uitbrengen, maar het gehele project liep jaren vertraging op. Nu, vier jaar later, is eindelijk het moment aangebroken. De leveringen van de Lotus Evija zijn in gang gezet.
De cash cow van Lotus rolt van de band. Echter is de vraag wat Lotus daadwerkelijk weet over te houden aan dit project na alle opgelopen vertragingen. Ze staan daar niet alleen in. Mercedes-AMG had ook de nodige uitdagingen met de One en uiteindelijk is dat ook maar een complex verhaal geworden.
De Lotus Emija rolt van de band in het Verenigd Koninkrijk. In eerste instantie communiceerde het merk een productieaantal van 130 stuks, maar de vraag is nu of die interesse nog zo groot is. De markt van de elektrische hypercars is niet bepaald heet.
Je hebt in elk geval iets unieks in de garage staan. De Lotus Evija is uitgerust met een 93 kWh groot accupakket en vier elektromotoren. Het systeemvermogen bedraagt meer dan 2.000 pk. Dit jaar verliep de marketing niet zoals gehoopt voor het merk. Op een hobbelig paadje in Italië werd in mei 2024 schade gereden en tijdens Goodwood ging het helemaal mis.
Het is te hopen voor Lotus dat ze alle negatieve dingen achter zich kunnen laten. Nu de leveringen zijn begonnen is er eindelijk goed nieuws te melden voor het prestigeproject dat de naam Lotus Evija met zich meedraagt.
ouwedibbes83 zegt
Nog eens naar de bijzondere vorm van de achterzijde kijkend vroeg ik me af; zal dit de toekomst zijn van super cars en hyper cars, dat ze allemaal electrisch aangedreven worden en de vorm bepaald wordt voor aërodynamica en visueel genot? Want voor alle koeling hoeft er niet langer veel lucht langs een looihete motor geleid te worden…
fanboy zegt
@ouwedibbes83:
Nou ja, als je 1500kW er doorheen jakkert, dan verlies je misschien wel 100kW in de motor en nog eens 100kW in de accu. Maarja, dat is dan een fractie van een 1500kW benzine auto, die tijdelijk wel 3000kW aan warmte ontwikkelt. Maar nog steeds wel wat koeling nodig.
Klein radiateurtje dus.
Meer vrije vorm door plaatsing van accu’s en motoren
Robert zegt
Als ik ‘Lotus’ en ‘complexe aandrijflijn’ samen in één context genoemd zie worden, dan krijg ik al voorzichtig kriebels over de uitwerking. Bij het aloude toepassen van ‘remove the unnecessary and add lightness’ was men nooit te beroerd om royaal ‘handling’ en ‘drive ability’ toe te voegen, maar vergat men veelal ‘reliability’.
ghini zegt
Het is dat ze zon grote geldschieter hebben met diepe zakken anders waren ze al lang weer failliet geweest. Die Eletre en Emeya verkopen slecht en zelfs de Emira verkoopt matig. Alles bij elkaar is het niet genoeg. Ik ben heel benieuwd hoeveel klanten hun Evija bestelling hebben laten staan gezien de onzekere situatie bij Lotus.
R zegt
Messen die in de market zijn voor dit soort wagentjes willen kabaal en beleving met een V8/10/12 – en dat is al bewezen met de Rimac – die ze aan de straatstenen niet kwijtraken – ik verwacht een soortgelijk resultaat voor Lotus…..
JelmerS zegt
Toch liever deze lotus dan dat minder appetijtelijke alternatief van rimac
fanboy zegt
@R: toch denk ik dat je prima beleving kunt hebben in dit soort super sportwagens.
Ook in die klasse is er gewoon conservatisme, onwil om te veranderen.
Daar wellicht iets begrijpelijker dan Henk en Ingrid die liever hun Dinky toynmet grasmaaier motor blijven rijden.