
We spraken met Harm Lagaaij over zijn carrière als designer.
– Wat is je naam en huidige functie?
Mijn naam is Harm Lagaaij, geboren in Den Haag op 28 december 1946. Ik treed op als Porsche Ambassadeur bij verschillende evenementen, zoals Concours d’ Elegance, media events, races, etc. Tevens ben ik Design Consultant en een actieve coureur bij historische races met o.a de Shadow Mk 1.
– Waar heb je hiervoor gewerkt en hoe kreeg je je huidige baan?
Ik ben in 1968 begonnen bij Olyslager in Soest, ik maakte daar technische illustraties en documentatie. In 1969 ging ik werken bij Simca (wederom technische documentatie). In 1971 verscheen er in het tijdschrift Christophorus een advertentie “Automobiel Designer gezocht”, waarop ik heb gereageerd. In september 1971 ben ik bij Porsche AG begonnen, als Designer in de “Style Porsche” Design Studio. Ik heb daar zes jaar gewerkt en ben in 1977 vertrokken naar Ford AG in Keulen. Daar was ik Design Manager van de Advanced Design Studio, verantwoordelijk voor het exterieurdesign van de Escort, de Sierra en de Scorpio. In 1985 ben ik overgestapt naar BMW en was daar Chief Designer (red: verantwoordelijk voor de Z1). Toch vertrok ik na vier jaar weer bij BMW, ik ging terug naar Porsche. Ik was er natuurlijk eerder geweest en ze vroegen me terug. Ik ben er tot 2004 gebleven en heb daar als Chief Designer gewerkt. Ja, onder andere verantwoordelijk voor die koplampen van de 996.
– Welke studies/scholen heb je gedaan?
Na een Internatoniale boarding school in Driebergen, heb ik een middelbare school in Arnhem gevolgd. Daarna ben ik in 1966 weer teruggegaan naar Driebergen om de IVA te volgen. Daarna heb ik diverse Automotive Design Schools afgelopen, zoals de Fachhochschule Pforzheim (Duitsland), Art Center Pasadena (California), CCS (Detroit), Royal College of Art (London) en Design school (Coventry).
– Wanneer begon je passie voor auto’s?
Toen ik 10 jaar was!
– Wat rij je zelf?
Een Porsche Cayenne, met een bijzondere constructie achterop. Zo kan ik mijn motorfiets meenemen (een KTM). Die kan dan direct achterop de auto, dat rijdt zoveel fijner en makkelijker dan met een aanhanger.
– Aan welke Porsche-projecten heb je gewerkt?
De 924, 968, 928 GT(S), Panamericana, 989, 993 (Coupe, Cabrio, Targa, Turbo, GT2, Supercup), Boxster Show Car (Detroit), 986 Boxster (S), 996 (Coupe, Cabrio, Targa, Turbo, GT2, GT3RS), 996 GT1 Straatversie (1996, 1997), Prototype GT1 (1998), Cayman, Cayenne, 997 (Coupe, Cabrio, Targa, Turbo, GT2, GT3) en Carrera GT (Showcar & Straatversie).
– Waar ben je het meest trots op?
Met een team van Designers, Design-Ingenieuren en Modelleuren aan auto’s te hebben mogen werken, die de Design Strategie van een merk versterkt en succesvol hebben gemaakt. Daarnaast ben ik uiteraard erg trots op mijn onderscheiding “Officier in de order van Oranje Nassau”.
– Welk advies zou je geven aan mensen die hetzelfde willen doen?
Op het internet zijn tegenwoordig alle Auto Design Scholen te vinden: USA, Duitsland, England, Frankrijk, Italie, etc. Ze hebben alle hun kwaliteit. Voorwaarde is echter altijd een dikke portfolio en veel talent!
Dit artikel is onderdeel van een serie specials, waarbij we spreken met Nederlanders die werken bij grote/bekende internationale automerken. We kijken daarbij vooral naar de huidige functie en het pad dat is afgelegd om daar te komen. Meer artikelen lees je HIER!
Foto: Luuk van Kaathoven
De 996 ga ik steeds mooier vinden
@mauking: ik ben ook groot fan. En toevallig staat er een 996 in wat mij betreft de ultieme configuratie te koop in ons land: Porsche 911 3.4 Coupé Carrera (bj 1998)
http://link.marktplaats.nl/m1203053403
Precies zoals Lagaay én Porsche hem bedoeld hebben. Oranje pinkers, gewone Carrera met handbak, lekker kleurtje en fraaie wielen. Lijkt me een future Classic.
@dizono: KOOOOOP DANNN!!1!
@jaapiyo: oh jou lievelings ei… ?
@dizono:
Ziet er idd goed uit zo. Al blijven die koplampunits – zelfs zoveel jaar na dato – nog steeds gewohnungsbedürftig.
@dizono: Ik denk dat het niet veel beter gaat worden dan dit; https://link.marktplaats.nl/m1211281557
@mauking: 996 is een klassieker in wording ?. Helemaal de GT2, GT3 en Turbo
De geschiedenis laat zien dat ooit verafschuwde en controversiële auto’s plotseling tot de meest begeerde gaan horen.
Helemaal als men ervaart dat andere auto’s toch niet zo goed zijn als ze leken. Voorbeeld hiervan is de 997 waarbij het gescheurde cilinderwanden issue groter is dan het IMS probleem bij de 996. Aldus mijn Porsche dealer. Ander voorbeeld zijn de 964 en 993 die toch net wat minder lekker rijden dan de 996 (mijn mening obv rijden in de drie verschillende auto’s).
@mauking: verdeurie! Je hebt groot gelijk. Ik ga zelfs die spiegelei-koplampen karakteristiek vinden. Dat is een – voor mij grote – stap in het meer waarderen van het ontwerp.
Indrukwekkend lijstje Porsches waar hij aan heeft mogen werken. Vooral de 997 en Carrera GT als je het mij vraagt
Zonde dat dit artikel zo kort is. Interessante man die vast veel meer interessants te melden had
Prachtig verhaal, van wat volgens mij een heel interessante man is. Ik ken z’n naam sinds mijn tienerjaren, en vond het fascinerend dat een Nederlander een volledig nieuwe Porsche 911 had ontworpen… Mijnheer Lagaay’s zachte vormgeving is wellicht polariserend, maar ik vermoed dat elke Porsche van zijn hand binnenkort een dikke klassiekerstatus heeft, zelfs de Cayenne.
Producten vormgeven is een leuk beroep. Ikzelf ontwerp racefietsen en mountainbikes, maar er zitten veel overeenkomsten in het proces van auto’s ontwerpen, hoewel het met een véél kleiner team en budget gebeurt. Het uitdagende is dat je lang van tevoren moet bedenken wat men mooi zal vinden, en dat je je op de schokgolf van innovatie moet bevinden.
Daarnaast is het een voorrecht dat je betaald wordt om te creëren, om de leuke, mooie en soms (oké meestal) bizarre ideën uit te werken. Het is alsof je een klein kind bent, dat ongestraft de hele avond (oké, nog een half uurtje na Sesamstraat) met Lego mag spelen.
Veel mensen hoor ik zeggen dat je veel talent nodig hebt om een succesvol ontwerper te worden. Ik geloof daar niet in. Talent bestaat mijns inziens niet. Het is een combinatie van drie dingen: rekenkracht in je koppie, passie voor het onderwerp of de ambacht en ervaring. Daarnaast is ontwerpen een vaardigheid die iedereen kan ontwikkelen. Misschien dat je fysiek onderlegd moet zijn om de absolute wereldtop te bereiken, maar dat hoeft het doel niet te zijn. Iedereen die zich vast weet te bijten in een vorm van creatie (dat kan net zo goed programmeren zijn, of kleding ontwerpen) kan een uitstekende professional worden.
Nou, weer genoeg geouwehoerd. Morgen weer fris achter de tekentafel. Nogmaals, mooi interview!
Mooi dat je als designer dan gaat rijden in wat velen de anti Christ van Porsche vinden. Een Cayenne. Vooral puristi hebben er een gloeihekel aan. Geweldig! Leuk interview mannen, meer van dit svp!
@e34m5touring: hoge instap! Man is ook niet meer de jongste ?
Zou graag een foto van zijn Cayenne zien, zo’n constructie lijkt mij erg gaaf en handig!
@pindakoning: Moet bijna wel de constructie zijn op de rode cayenne in onderstaand artikel. https://www.autoblog.nl/nieuws/harm-lagaaij-ik-ben-trots-op-de-koplampen-van-de-996-88428
Alle respect voor deze man zijn talent en carrière maar ik vind er geen hol aan. “Verantwoordelijk voor het exterieurdesign van de Escort, de Sierra en de Scorpio”, dit is zowat het lelijkste dat Ford geproduceerd heeft. Idem voor Porsche met de 924, 968, 996, 1ste generatie Boxter en die verschrikkelijke 1ste generatie Cayenne. Wansmaak ten top, uiteraard mijn persoonlijke mening.
@jerudo:
Scheelt dat hij zichzelf onsterfelijk heeft gemaakt met de Z1. Toonbeeld van goede smaak, vind ik dan ;-)
En knap dat hij (?) het ding in productie heeft gekregen. BMW is daarna nooit meer zo verfrissend geweest.
@autoblogger: het vermelden waard: hij heeft bij Bmw de Z1 ontworpen!
@zukunft1: check, heb em even voor je toegevoegd;)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Op zich een leuk artikel. Maar het niveau van de vragen is – sorry, maar ik vind dat echt – niveau schoolkrant. De vragen “wat eet je het liefst” en “ben je voor Ajax of Feyenoord” ontbreken…