Deze Buick Wildcat moest je niet zonder handschoenen aanpakken. Helaas legde Buick ‘r daarom aan de ketting.
En jawel, alweer een concept die helaas nooit realiteit werd. Deze keer behandelen we de Buick Wildcat die in 1985 het levenslicht zag. Althans als concept dan, want helaas werd ook dit magnifieke concept nooit realiteit. Verwarrend genoeg tekende de Wildcat uit 1985 de vierde keer dat Buick de naam Wildcat aan een concept zou hangen. In 1997 volgde ook nog een vijfde keer.
Medio jaren ’80 was de Wildcat vooral bedoeld om iets te bouwen rondom het vreemde partnerschap van Buick (GM) en McLaren. Het eerste showmodel debuteerde op de SEMA-show in Vegas. Omdat het de jaren ’80 was, kreeg de Wildcat een straaljager-achtige cockpit inclusief futuristisch ogend wegklapbaar dashboard. Een jaar later was TopGun immers het toppunt van cool.
Later werd er echter ook een (soort van) functioneel prototype gebouwd. Deze Buick Wildcat had vierwielaandrijving met een ‘rear wheel bias’ (33/66) en de motor lag achter de inzittenden. Die motor in kwestie was de 3.8 V6 van Buick uit bijvoorbeeld de GNX, bewerkt met McLaren-goodies. Het ding leverde in theorie 360 pk. De koets was van carbon fiber.
Al die dingen maken je waarschijnlijk enorm enthousiast. Maar de prestaties vallen tegen. Het prototype had ondanks de briljante specs maar een topsnelheid van 70 mijl per uur en deed 8,4 seconden over de nul naar zesennegentig. De Wildcat voelde dus niet echt de Need for Speed. Hoe dan!?!
Wel, door wat ECU-tweaks van het negatieve soort werd de output van de dikke V6 ernstig beperkt. Misschien vond Buick de Wildcat iets te wild om los te laten op haar klantenkring…
dragspert zegt
Het ontwerp was z’n tijd in ieder geval ver vooruit. Toen reed iedereen nog in auto’s die met een geo driehoek ontworpen waren. Als het een concept was van 1995 zou men het ook geloven.
rhellema zegt
@dragspert: dan was Ford in 1982 toch wel een stapje verder door de Siërra op de markt te brengen. Die ronde carrosserie die de hoekige Taunus op moest volgen was wereldschokkend.
Misschien een leuk idee om eens een artikel te schrijven over zulk soort opvolgingen die zo radicaal waren?
Robert zegt
@dragspert: @rhellema: vlak ook de Audi 100 (Typ 44) niet uit. Die wist (ook in 1982) in één keer aansluiting te vinden bij de concurrentie (BMW, Mercedes) én ze er tegelijkertijd hopeloos ouderwets uit te laten zien.
rhellema zegt
@RRRobert: ja precies, dat soort opvolgingen bedoel ik. De Audi 100 was in die periode ook één van de allerbeste auto’s die er gebouwd werd. En natuurlijk de daarvan afgeleide 200 en de V8. Wat een wagens waren dat, heerlijk!
bernoulli zegt
Alle andere merken waren toen al helemaal 2020 met het Cybertruck-design dus.
pindakoning zegt
Grappig om te zien hoe een stuur in al die jaren hetzelfde is gegeven, terwijl er aardig wat concepten (zoals deze) er een creatieve ‘draai’ aan wilde geven.
Nu bedenk ik mij wel dat Citroën weleens een afwijkend ontwerp had waarbij het middenstuk niet mee bewoog, toch?
luckyluck zegt
@pindakoning: idd, in de C4
Esprit_de_Flandre zegt
@luckyluck: En vroeger ook al hoor. Weet alleen niet meer welke. Is een vraag voor een echte Citro-kenner…
z900 zegt
Deze auto doet me denken aan een film van 1986 the waith met charlie sheen ?♂️
jaapiyo zegt
https://www.youtube.com/watch?v=L50MOc-XmcA
Esprit_de_Flandre zegt
@z900: “Wraith”
bernoulli zegt
Sterretje in de ruit: auto total loss.
Esprit_de_Flandre zegt
@bernoulli: Ach, dat is vast zo’n kogelvrij spul waar je een stalen bol tegen kan werpen…
bernoulli zegt
Haha, werkt altijd.
z900 zegt
@Esprit_de_Flandre ja sorry mn ‘r’ is onderweg verloren gelopen ? miljaar die auto lijkt vooraan wel op maar achteraan totaal niet @jaapiyo thx voor het filmke