Uit de reeks van zes Bugatti Legends is dit alweer de tweede. We lieten het Veyron-geweld zojuist even op ons inwerken, en ondanks de 59 speciale edities blijft het gewoon een imposante bonk autotechniek. Veyron, going strong since 2005.
Om de Veyron Grand Sport Vitesse onder de aandacht te houden kondigde Bugatti onlangs aan zes speciale modellen te zullen bouwen die de geschiedenis van het supercarmerk in de spotlight zetten. De eerste was een ode aan Jean-Pierre Wimille, ditmaal staat de oudste zoon van Ettore Bugatti model voor een Veyron-de-Luxe. Hij was onder meer verantwoordelijk voor de Type 57SC Atlantic, een auto die verwerkt is in dit model. Soort van.
Je komt de oude Atlantic namelijk tegen als silhouet in de deurbekleding en de ruimte tussen de stoelen. De bruin- en zwarttinten zijn eveneens een verwijzing. Daarnaast is de tankdop voorzien van Jantje’s handtekening, en de grille is van titanium, maar of dat iets met de aloude Bugatti te maken heeft…
Onder de kap het bekende recept: 1.200 pk en 1.500 Nm aan koppel, afkomstig uit een 8.0-liter W16. Ingrediënten die deze sinistere bak in 2,6 seconden naar de 100 km/u laten sprinten. Prijs: 2,28 miljoen euro.
brennie-1994 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
st33fie zegt
Er moet toch wel een heul goed marketing team werken bij bugatti die bij elke kleurwisseling een hele bos bloemen om de auto heen praat zodat de klant denkt uniek te zijn
9000cse zegt
Voordat de negatieve posts weer losbranden, wil ik graag het volgende kwijt:
Goed! Ieder z’n mening en die respecteer ik ook. Maar smaken verschillen nou eenmaal.
Mijn mening is gebaseerd op het volgende:
– VAG heeft het aangedurfd om dit merk weer tot leven te wekken. Vele andere zouden er door ten onder zijn gegaan en het merk Bugatti daardoor een onwaardige dood hebben laten sterven;
– Zij hebben met de Veyron een technische prestatie geleverd, die niemand anders in staat was geweest en die zijns gelijke zoekt;
– Een hypercar in die prijsklasse in de wereld zetten doe je in de wetenschap, dat dit product niet als warme broodjes bij de bakker over de toonbank zullen vliegen;
– Bugatti’s waren en zijn – voor wat exclusiviteit betreft – bolides voor “the happy few”, die bij iedereen respect afdwingen;
– De “moderne” tijd dwingt fabrikanten tot differentiatie van het product om de verkoop te stimuleren.
Waarom dan “moe worden” wanneer Bugatti met subtiele wijzigingen zijn product aanpast? Het is en blijft de meest perfecte hypersportscar, die voor geld te koop is. En wat doen andere merken? Kijk naar de Gallardo: LP-zus en LP-zo. Toch is er niets nieuws aan te vinden. En het design? Gelukkig verschillen smaken!
Nee, de Veyron vind ik door zijn eenvoud nog altijd de hypersportscar bij uitstek. Net als bij bijvoorbeeld de Rolls-Royce Phantom: Niet teveel aan veranderen en zeker niet elke drie of vier jaar een facelift of een nieuw model. Past gewoon niet in deze prijsklasse.
gallardogt zegt
@9000cse:
Je kan niet zeggen dat de Gallardo minder relevante varianten heeft uitgebracht als de Veyron.
xilver zegt
@9000cse: Een comment zoals die hoort te zijn…
lambo4all zegt
Toch wel een heel mooie en indrukwekkende wagen. Ook ik ben het uitmelken zat, maar het is en blijft een prachtbak!
sanderm3 zegt
Voor mij blijft de standaard dichte Supersport versie met die oranje zwart combi het allermooist. Op nr 2 de standaard veyron in bugatti blauw met de standaard chromen velgen.