Van een volle naar een lege tank in 8 minuten?
Neen, het gaat om snelheid. Eerder communiceerde Bugatti al trots dat hun Chiron in minder dan een minuut van 0 naar 400 en weer terug naar 0 km/u gaat. Als je het zo leest best indrukwekkend, maar als je er even over nadenkt besef je dat je helemaal NIKS aan die informatie hebt. Het nieuwe record is er ook eentje uit die categorie. Toch nemen we ‘m even voor je mee.
De Chiron ging in handen van niemand minder dan Juan Pablo Montoya namelijk in 42 tellen van 0-400-0 km/u. 42 seconden lijkt misschien een poosje, maar bedenk wel dat er natuurlijk maar weinig auto’s zijn die überhaupt 400 km/u halen.
Hartstikke gaaf, maar om dit artikel nog een beetje body te geven hebben we wat andere bizarre tijden opgezocht. Voor zover mogelijk, want zie de laatst zin van de vorige alinea.
- Kawasaki H2R: 0-400 km/u in 26 s
- Koenigsegg Agera R: 0-300-0 km/u in 21,2 s
- Koenigsegg Regera: 0-400 km/u in 19 s
UPDATE: We hebben nu ook een video van het gebeuren.
Foto’s via Prodiver CZ, dank aan Marc voor het tippen!
lincoln zegt
53 km per volle tank !!
Wereldrecord langzaamste auto ooit dus ..
Silverarrow zegt
@lincoln: Is dat je “hoger opgeleiden” wiskunde?
dawwg zegt
@silverarrow: Nee, dat is z’n troll-instinct …
kennone zegt
@dawwg: en Tesla waardig!!
bitd zegt
Ik wil niet lullig zijn, maar lijkt me dat die Regera het dan sneller kan? Of zitten er een paar trommelremmen onder?
w0o0dy zegt
@bitd: exact.. sub 40 lijkt me zeer haalbaar. Vooral aangezien die een stuk lichter is..
FelixF zegt
@w0o0dy: Sneller van 400 naar 0 kan zeker, zet er maar een betonnen muurtje voor ;)
tjorque zegt
@bitd: my thoughts exactly! Volgens mij doet de Regera dat sneller (en efficiënter).
base zegt
@tjorque: de regera is elecktrisch dus niet te vergelijken!
papa zegt
@base: volgens mij onjuist… Is een hybride als een Ferrari laferrari of een prius
base zegt
@papa: semi ok! Maar de bugatti doet het zonder.. wat hem toch nog steeds speciaal maakt en één der laatste supercars zonder elecktrische aandrijving.
redbeams zegt
@base: Uh de bugatti wordt toch ook geholpen door turbo’s dus waar heb je het over
tjorque zegt
@base: kom kom, in een wedstrijdje verplassen ga je toch ook niet liggen zeiken van “jamaar hij heeft een lul met Afrikaanse genen”
dondeboer zegt
@base: de Regera gebruikt elektra met name tot de 50km/u, daarna neemt de verbrandingsmotor het over.
michaelcorleone zegt
Als ik heel eerlijk moet zijn vind ik het niet heel bijzonder, aangezien er een groot concern als VAG achter Bugatti zit. Heeft financieel zeer grote mogelijkheden.
Koenigsegg en Rimac doen dingen waar ik respect voor heb en dat op zeer kleine schaal in vergelijking met Bugatti. Vooruitstrevend techniek, vernieuwend en innovatief, merken om rekening mee te houden in de toekomst.
drdre1 zegt
@michaelcorleone: eens en oneens. Er zijn nog maar héél weinig beursgenoteerde bedrijven over die in staat zijn om een absurditeit neer te zetten met goedkeuring van hun achterban. Een van de belangrijkste redenen dat het aantal écht vernieuwende concepten achterblijft met het tempo van zeg begin tot eind vorige eeuw. Om die reden kan ik alleen maar juichen bij elke vreemde zijstap die zo’n type bedrijf maakt. Misschien komt er wel iets moois/lelijkste/absurds/bizars/adembenemends uit?
Boomer zegt
@michaelcorleone: Totdat je gaat kijken naar hoe vaak en hoe solide de Chiron dit kan itt de door jou genoemde bouwers.
De Chiron doet dat keer op keer zonder een enke probleem. Het ding is bullitproof, Rimag en koningsei is echt wel anders op dat vlak.
Onehp zegt
@michaelcorleone: het bijzondere aan een Chiron is dat ie geconstrueerd is als een gewone auto. Dat lijkt weinig spannend, maar is een enorme uitdaging en ook veel kostelijker dan enkel op prestaties bouwen. De Chiron is comfortabel, makkelijk te rijden, heeft bodemvrijheid, voldoet aan alle uitlaatnormen (benzine he), en moet betrouwbaar zijn. En dus zijn vermogen duurzaam en in alle omstandigheden halen. Dus geen piekerige koppelkromme met keihard blazende turbos met krap bemeten koeling en speciale homologaties, maar gewoon een nette vlakke koppelcurve van 2000 toeren tot 6500 toeren en katalysatoren. Daarvoor heb je een ruim bemeten motor nodig, veel koeling en gepaste,betrouwbare turbos die binnen hun fabrieksspecificaties gebruikt worden. Geen tuningbak.
Ben niet onder de indruk van een snelle auto. Dat is inderdaad saai en gemakkelijk als je veel budget hebt. Maar alle eigenschappen hierboven daarmee gecombineerd? Dat is wel degelijk uniek!
autoriteit zegt
@Onehp: ik had het niet beter kunnen verwoorden. Zo is het precies en daarom is de Chiron erg bijzonder.
w0o0dy zegt
@onehp: de Regera is niet voor niets een tweede model dat gebouwd wordt Naast de Agera. Comfort, luxe, cruisen maar ook absurde prestaties wanneer je maar wilt (meer nog dan de Chiron want die elektrische aandrijving heeft overal en altijd koppel te over). Probeer het zo te zien. De Regera is een directe aanval op de Chiron.. zij proberen in vrijwel alles (behalve misschien in stikseltjes en te dure polshorloges om mee te pochen) de Chiron te verslaan. En dat voor een automotive David tov de Goliath die VAG heet.
w0o0dy zegt
@onehp: check de video van Schmee150 samen met Christian von Koenigsegg in de proto Regera (in de sneeuw!).
https://youtu.be/AMmdl77VOxg
In vergelijking is de Chiron technisch ouwe koek… (Tikkie gechargeerd)
Onehp zegt
@w0o0dy: beide impressionante technische oefeningen inderdaad, elk op hun manier. Dat gezegd, naast mijn bewondering hiervoor vind ik het ook uitermate nutteloze objecten. Op de autobahn ben je bijna zeker sneller op je bestemming met een Panamera diesel, en op circuit ben je vast sneller met een pakweg Radical RXC v8, road legal, voor de tiende van de prijs én met meer plezier. Dus ze zijn beide zoals een dure ‘dresswatch’, status en overkill de max want een pakweg citizen horloge houdt de tijd net zo goed en ziet er goed uit vanop normale afstand… Maar leuk dat het bestaat :)
michaelcorleone zegt
@onehp: Begrijp mij niet verkeerd, de Chiron is technisch gezien een meesterwerk misschien wel meer dan welk hypercar dan ook. Met welk auto kun je absurde snelheden behalen en dat nog eens in luxe en comfort. Plus het feit dat deze auto door bijna iedereen te besturen is. Uniek dus!
str8six zegt
W16, 180 turbo’s maar 0 innovatie. Knap hoor…
centric zegt
@str8six: Wat vind jij wel knap dan? Of noem eens een creatie van jouzelf waarvan we helemaal lyrisch worden.
str8six zegt
@centric: ben geen VAG, heb geen miljarden en een dieselschandaal aan
M’n reet dus ik kan niets opnoemen. Maar van een dergelijk concern mag die iets beters verwachten imo.
str8six zegt
@centric: doe mij maar zoiets als de Regera, de aërodynamica van een Huyuareruaueyyarra of de F1 motor van die nieuwe Benz hypercar. Geen grote motor met 180 turbo’s dat is zo passé.
Gulli zegt
@centric: waarom moet hij zelf iets geweldigs hebben gebouwd? Mag hij er anders niet kritisch op zijn? Aparte instelling…
lincoln zegt
@str8six:
Noem jij nog eens een auto die 2op1 haalt dan ..
tjorque zegt
@lincoln: die fiat met z’n 42L motor… (maar ook die was ooit innovatief)
danmar zegt
@str8six: wel iets meer dan o: http://fortune.com/2016/02/29/bugatti-chiron-car/
galverink zegt
De eerste special edition is er: een 42 in de grille.
hartphotography zegt
Regera 0 tot 400 in 19 seconden??? Moet dat niet 300 zijn?
bitd zegt
@hartphotography: https://www.autoblog.nl/nieuws/jij-wilde-een-koenigsegg-regera-kopen-vette-pech-99514
SimonMc zegt
@hartphotography: Is echt wel juist hoor. De website van Koenigsegg zegt ” van 0-400 onder 20 seconden”.
SimonMc zegt
@simonmc: @@hartphotography: vergeet ook niet dat die Regera 400 kg minder weegt, en heeft ook een paar “speciaatjes”, zoals geen versnellingsbak en een paar elektromotoren ( 1 daarvan in de plaats van de versnellingsbak ).
SimonMc zegt
@simonmc: speciaatjes = speciaaltjes, natuurlijk.
acizane80 zegt
@SimonMc: geen versnellingsbak doet inderdaad veel. Maar de chiron heeft toch een dubbele koppeling die dat moet opvangen?
woudloper zegt
@acizane80: denk dat cijfer voor de regera wel theoretisch is. Koenigsegg testcircuit is er niet lang genoeg voor.
danmar zegt
@hartphotography:
Volgens https://en.wikipedia.org/wiki/Koenigsegg_Regera (aanname dat het waar is)
Record Time (seconds)
Agera R One:1 Regera[
0–100 km/h 2.8 2.8 2.7
0–200 km/h 7.68 6.6 6.6
0–300 km/h 14.53 11.92 10.9
0–400 km/h 20
300–0 km/h 6.66 6.03
200–0 mph 7.28 6.38
0–300–0 km/h 21.19 17.95
0–200–0 mph 24.96 20.07
kimhung zegt
@danmar: tussen mph en km/h zit weer wat verschillen, en kan het tabel dus niet waar worden genomen.
VeniVidiVici zegt
Sorry, maar wat heb je in godsnaam aan een auto die 400 km/h kan?!
Ik zie bij 250/260 op de Duitse Autobahn mijn levensengeltjes op m’n schouder al zenuwachtig worden!
tjorque zegt
@venividivici: je piemol is dan écht gigantisch. Echt waar! En je uithoudingsvermogen omgekeerd evenredig met de actieradius van je auto. Geloof me!
jeroenwz zegt
https://www.youtube.com/watch?v=PXB-5MbKBgs
Robert zegt
Van 0 tot 400 km/u en weer terug naar 0 in minder dan een minuut? Ik denk dat ik dat sneller kan met mijn 11 jaar oude diesel. Ik ben alleen nog op zoek naar een klif met de juiste hoogte, om hem van af te duwen…
dawwg zegt
@rrrobert: Hoe hoog de klif ook wordt; op aarde ga je geen 400km/u halen door er een auto af te gooien; terminal velocity zal ergens rond de 180~220km/u liggen …
kennone zegt
@dawwg: en als je er 2 van die 11jaar dieseltjes afgooid en de tijd bij elkaar opteld??
hehe zegt
Wazig artikel. Wat is het nieuwe record dan, als de Regara sneller is?
maferick74 zegt
@hehe: bij die bak hebben ze waarschijnlijk bij 400 km p uur niet direct gestopt en hebben daardoor na die 19 sec nog langer dan 23 seconde er over gedaan om te stoppen. Raar verhaal.
jerudo zegt
@maferick74: omdat zo snel mogelijk stoppen van een hoge snelheid zonder te spinnen of van de baan te gaan ook niet zo evident is. Ik zeg zo maar iets, ben ook geen specialist alleen mr ah gissen.
woudloper zegt
Vergeet ook de one :1 niet…0-300-0 in 17,95s
12 voor het optrekken
6 voor het afremmen
kennone zegt
@woudloper: ik kom met deze som toch echt op 18sec uit?
599gto zegt
@kennone: jij bent iets langzamer 0,05 om precies te zijn er zijn wereldrecords gebroken met minder.
Dutchdriftking zegt
Maar wat kost meer tijd? 0-400 of 400-0? En 0-300 en 300-0? de 400-0 zal waarschijnlijk sneller zijn, maar met de 300-0 en zeker de 200-0 vraag ik het me af. En hoe zit het met de afstand die de auto nodig heeft voor dit grapje?
davelepeef zegt
@dutchdriftking: beetje sportwagen staat in de lage 30m stil vanaf 100 toch? In die afstand bereikt ie denk ik niet dezelfde snelheid vanaf 0? Bij acceleratie werken rolweerstand en luchtweerstand natuurlijk tegen, bij deceleratie werkt de massa tegen… Ik denk dat het remmen sneller gaat dan optrekken..
woudloper zegt
@davelepeef: een formule1 staat aan 260km per uur stil na 60m remmen, zeiden ze me eens in spa.
davelepeef zegt
Maar… Dan wordt je als professional opgetrommeld om in een ding vol elektra twee keer je been te strekken…. Life is lonely at the top :#
kaeser zegt
Leuk om JPM weer eens voorbij te zien komen!
OT: 42 seconden? Prima toch.
kilum zegt
Ehm, Maar wat voor afstand legt de auto af in dit geintje? Daar ben ik op zich wel in geinteresseert.